Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #3 - Discussietopic
zoeken in:
1
geplaatst: 23 september 2022, 17:27 uur
Arrie schreef:
Nou ik weet wel wie er in ieder geval niet zijn pretpet op heeft. Maar een mooi authoriteitsargument en dan ook nog impliceren dat herkenning van nummers een bepaalde plaat beter zou maken. Nogmaals, Document heeft twee hits, logisch dat die vaker herkend worden.
Als het een grapje is, prima, maar ga dan niet door alsof het toch een serieus argument is, terwijl het totale onzin is.
Nou ik weet wel wie er in ieder geval niet zijn pretpet op heeft. Maar een mooi authoriteitsargument en dan ook nog impliceren dat herkenning van nummers een bepaalde plaat beter zou maken. Nogmaals, Document heeft twee hits, logisch dat die vaker herkend worden.
Als het een grapje is, prima, maar ga dan niet door alsof het toch een serieus argument is, terwijl het totale onzin is.
Het is autoriteit, zonder "h" - en herkenning van nummers maakt een plaat niet beter, maar dat betekent wel dat die songs een zekere zin een 'anker' zijn. En wat dat betekent mag je zelf invullen.
0
geplaatst: 23 september 2022, 17:34 uur
Minder houvast dus Up is wat moeilijker in te komen, wat moeilijker te doorgronden. De plaat is veel minder rechttoe rechtaan dan Document. Dat betekent voor mij juist dat ik op Document sneller uitgekeken ben geraakt. Een lekkere rockplaat maar ook wat mij betreft hun minste 80s-plaat en ook minder dan Up.
0
geplaatst: 23 september 2022, 17:38 uur
Volgens mij ging het om de herkenbaarheid. En Doc heeft dat Einde van de Wereld en Vuur lied. Up heeft die herkenbaarheid niet. Hooguit Daysleeper, maar de casual dagslapende R.E.M. liefhebber heeft daar id ms nog nooit van gehoord.
0
geplaatst: 23 september 2022, 17:40 uur
Ik wist niet dat deze top 1000 draaide om herkenbaarheid. Ik zou denken dat wij daar als muziekliefhebbers wel voorbij kunnen kijken.
Maar inderdaad, Document bevat meer herkenbaarheid dan Up. En dan? Wat betekent dat?
Maar inderdaad, Document bevat meer herkenbaarheid dan Up. En dan? Wat betekent dat?
1
geplaatst: 23 september 2022, 17:59 uur
Omdat 't voor sommigen opvallend was dat Up hoger staat dan Document. En zo is de cirkel weer rond 

1
geplaatst: 23 september 2022, 18:15 uur
Helemaal zeker ben ik niet maar ik ben, denk ik, met R.E.M. - Lifes Rich Pageant (1986) - MusicMeter.nl ingevoerd in de muziekwereld van Stipe c.s. en Document vlak erna. Die albums vielen goed. Uiteraard zit er ook iets van 'sentimental reasons' - maar we hebben het over muziek (= sentiment).
Up is zeker een goed album en over de hele linie gelijkmatiger van kwaliteit maar de albums die je het langst kent, blijven je bij. Muziek en herkenbaarheid - is een stevig thema hier op de site: kijk maar eens bij de laatste Editors wat men allemaal meent te herkennen of anders bij de laatste Beyoncé. Kijk ook eens bij concert naar de reacties van het publiek als een bepaalde song wordt ingezet. Kennen - erkennen - herkennen vormen een essentieel element in intermenselijk contact en muziek is daarbij een belangrijke facilitator. Dat is betekenisgeving: Sinngebung des Sinnlosen.
Ik vind New Adventures in Hi-Fi ook beter dan Up, en Around the Sun is denk ik ook wel beter
Up is zeker een goed album en over de hele linie gelijkmatiger van kwaliteit maar de albums die je het langst kent, blijven je bij. Muziek en herkenbaarheid - is een stevig thema hier op de site: kijk maar eens bij de laatste Editors wat men allemaal meent te herkennen of anders bij de laatste Beyoncé. Kijk ook eens bij concert naar de reacties van het publiek als een bepaalde song wordt ingezet. Kennen - erkennen - herkennen vormen een essentieel element in intermenselijk contact en muziek is daarbij een belangrijke facilitator. Dat is betekenisgeving: Sinngebung des Sinnlosen.
Ik vind New Adventures in Hi-Fi ook beter dan Up, en Around the Sun is denk ik ook wel beter

1
geplaatst: 23 september 2022, 18:38 uur
Eerst kom je melden dat je al veel langer naar R.E.M. luistert, alsof je het daardoor beter zou weten. Nu blijkt vooral dat je door je leeftijd meer sentimentele voorkeur hebt voor Document.
Ik snap ook niet wat voor punt je wil maken wat betreft herkenning. Natuurlijk is het onderdeel van de muzikale ervaring. Het aardige is dat het de muziek voor iemand beter kan maken maar ook juist slechter. Juist doordat de nieuwe Editors te veel doet denken aan allerhande eighties-bands, kan de plaat minder gewaardeerd worden. Bovendien komt het vaak voor dat mensen juist uitgekeken zijn op de grootste hits die de meeste herkenning opleveren.
De discussie is wel een mooie aanleiding geweest om Up weer eens op te zetten en wat een prachtplaat is dat. Inderdaad erg consistent en zou van mij zo een paar honderd plaatsen hoger mogen staan dan Document. Maar ik begrijp dat Document hoger staat vanwege de twee hits die het meer herkenbaarheid geven. En omdat ik niet heb meegedaan aan het spel.
Ik snap ook niet wat voor punt je wil maken wat betreft herkenning. Natuurlijk is het onderdeel van de muzikale ervaring. Het aardige is dat het de muziek voor iemand beter kan maken maar ook juist slechter. Juist doordat de nieuwe Editors te veel doet denken aan allerhande eighties-bands, kan de plaat minder gewaardeerd worden. Bovendien komt het vaak voor dat mensen juist uitgekeken zijn op de grootste hits die de meeste herkenning opleveren.
De discussie is wel een mooie aanleiding geweest om Up weer eens op te zetten en wat een prachtplaat is dat. Inderdaad erg consistent en zou van mij zo een paar honderd plaatsen hoger mogen staan dan Document. Maar ik begrijp dat Document hoger staat vanwege de twee hits die het meer herkenbaarheid geven. En omdat ik niet heb meegedaan aan het spel.

1
geplaatst: 23 september 2022, 19:03 uur
Arrie schreef:
Eerst kom je melden dat je al veel langer naar R.E.M. luistert, alsof je het daardoor beter zou weten. Nu blijkt vooral dat je door je leeftijd meer sentimentele voorkeur hebt voor Document.
Mooi ik heb ook niet meegedaan - dus dat trekt het weer gelijk. Verder zou ik thuis veel oefenen in het (leren) begrijpen van de menselijke natuur - veel mensen waarderen herkenbaarheid en gaan bijv daarom steeds op vakantie naar een plek die ze al kennen; mensen dansen ook graag op muziek die ze (her)kennen D'r zijn er die de nieuwe Editors fijn vinden omdat ze die sound juist fijn vinden (herkennen). En ik ken mensen die steeds bij hetzelfde restaurant eten (weten ze wat ze krijgen). Wanneer je iets niet meer wilt horen heeft dat niets met herkenbaarheid te maken, maar meer dat je iets gewoon zat bent. Net zoals je wel eens bij mensen de batterijen eruit wilt halen.
Probeer trouwens niet altijd argumenten plat te slaan - het is ook het effect van the first impression - there is no second chance for a first impression. Het eerste album dat je van een band leert kennen vormt vaak het anker. De eerste keer dat je bijv Fade to Grey hoorde (Paradiso - voorafgaand aan het concert van Echo & The Bunnymen).
Ik ga Monster draaien - de nwe versie van een aantal jaar geleden.
1
geplaatst: 23 september 2022, 19:19 uur
0
geplaatst: 23 september 2022, 19:34 uur
Ah fijn, ik krijg een lecture over de menselijke natuurlijk. Dit begrijp ik allemaal prima, Mju, en zie ik ook om me heen. Ik ben echt niet wereldvreemd. Maar bedankt voor de tip om ermee te oefenen.
Ik begrijp ook dat de gemiddelde MuMe'er niets menselijks vreemd is. Echter, waar ik op aanvankelijk op reageerde is dat Document hoger zou staan vanwege twee hitjes. Ik kom dan toch terug bij m'n punt dat als wij ons als muziekgekken buigen over een allertijdenlijst, dat ik dan toch verwacht of in ieder geval hoop dat we verder kijken dan de albums met de hitjes.
Natuurlijk kun je nummers zat zijn en heeft dat niet direct met herkenbaarheid te maken, maar dat geldt wel sneller voor de nummers met de meeste herkenbaarheid. En dus kunnen de herkenbare hitjes van Document net zo goed tegenstaan.
First impression is een persoonlijk ding. Dat kan hier relevant zijn als er veel mensen zijn die R.E.M. met Document hebben ontdekt, maar er zijn ook jongere mensen die Up eerder gehoord kunnen hebben. voor jou persoonlijk geldt hier de first impression wat betreft Document, wat ik al benoemde: voor jou heeft die meer sentimentele waarde. Dat is dus een subjectief verhaal.
Uiteindelijk is de discussie wat vaag geworden, dus het punt dat ik uiteindelijk wilde maken, nogmaals, is enkel dat ik het onzinnig vind om te stellen dat het logisch is dat Document hoger staat omdat die twee hitjes heeft. In de Veronica-albumlijst kan ik me dat wel voorstellen. Je gaf zelf ook al aan dat je bericht een grapje was, echter ben je vervolgens wel doorgegaan op dat argument dat eigenlijk een grapje was. Tsja...
Ik begrijp ook dat de gemiddelde MuMe'er niets menselijks vreemd is. Echter, waar ik op aanvankelijk op reageerde is dat Document hoger zou staan vanwege twee hitjes. Ik kom dan toch terug bij m'n punt dat als wij ons als muziekgekken buigen over een allertijdenlijst, dat ik dan toch verwacht of in ieder geval hoop dat we verder kijken dan de albums met de hitjes.
Natuurlijk kun je nummers zat zijn en heeft dat niet direct met herkenbaarheid te maken, maar dat geldt wel sneller voor de nummers met de meeste herkenbaarheid. En dus kunnen de herkenbare hitjes van Document net zo goed tegenstaan.
First impression is een persoonlijk ding. Dat kan hier relevant zijn als er veel mensen zijn die R.E.M. met Document hebben ontdekt, maar er zijn ook jongere mensen die Up eerder gehoord kunnen hebben. voor jou persoonlijk geldt hier de first impression wat betreft Document, wat ik al benoemde: voor jou heeft die meer sentimentele waarde. Dat is dus een subjectief verhaal.
Uiteindelijk is de discussie wat vaag geworden, dus het punt dat ik uiteindelijk wilde maken, nogmaals, is enkel dat ik het onzinnig vind om te stellen dat het logisch is dat Document hoger staat omdat die twee hitjes heeft. In de Veronica-albumlijst kan ik me dat wel voorstellen. Je gaf zelf ook al aan dat je bericht een grapje was, echter ben je vervolgens wel doorgegaan op dat argument dat eigenlijk een grapje was. Tsja...
1
geplaatst: 23 september 2022, 19:54 uur
Don Cappuccino schreef:
Wordt er ook gesproken over het Peter Gabriel-album in de Up-fanclub? Zou wel terecht zijn.
(quote)
Wordt er ook gesproken over het Peter Gabriel-album in de Up-fanclub? Zou wel terecht zijn.
Favoriete film van de fanclub mag ook bekend zijn, neem ik aan
en je weet wat ze zeggen he, what goes up...
1
geplaatst: 23 september 2022, 20:11 uur
Niettegenstaande het feit dat deze discussie al enige tijd duurt wil ik gaarne toch een ieder van repliek dienen en wijzen op een aantal schier onovertroffen songs in 's bands oeuvre op dit album.
Finest Worksong is een song en opener zoals ze die tot dat moment nog niet gebracht hadden en sindsdien ook niet meer. De sheer power en zeggingskracht zeg, kom op!
En wat dachten we van het magnifieke Disturbance at the Heron House bijvoorbeeld. Een van mijn absolute favorieten. Heerlijk upbeat rollende melodische ballad kun je bijna zeggen ergens. En t gaat nog ergens over ook.
Zo, dat zijn nog eens 2 songs, naast die 2 andere krakers die hier genoemd zijn. Krakers boys, geen kleine hitjes. Foei!
Finest Worksong is een song en opener zoals ze die tot dat moment nog niet gebracht hadden en sindsdien ook niet meer. De sheer power en zeggingskracht zeg, kom op!
En wat dachten we van het magnifieke Disturbance at the Heron House bijvoorbeeld. Een van mijn absolute favorieten. Heerlijk upbeat rollende melodische ballad kun je bijna zeggen ergens. En t gaat nog ergens over ook.
Zo, dat zijn nog eens 2 songs, naast die 2 andere krakers die hier genoemd zijn. Krakers boys, geen kleine hitjes. Foei!
5
geplaatst: 23 september 2022, 20:16 uur
Nog even en ‘In a Silent way’ komt in de lijst, terwijl ik daar ook slechts twee liedjes alleraardigst vind
0
geplaatst: 24 september 2022, 11:20 uur
De laatste paar updates matches met Kanye West, Benjamin Clementine en Dr. Dre, in totaal nu 21. Laatstgenoemde is een alltime favoriet hier, net als z'n opvolger. Benjamin Clementine vind ik echt een fenomeen, ongrijpbaar figuur met een fantastische stem live. Hopelijk gauw een nieuwe plaat.
Mijn voornemen om van elke update een onbekende plaat tot me te nemen, ligt compleet op z'n gat. Te druk en te veel toffe nieuwe releases uit de mij zo geliefde hiphopwereld. Maar hoop toch de draad weer op te pakken bij een Neil Young plaat van een plekje of 200 terug in de lijst.
Mijn voornemen om van elke update een onbekende plaat tot me te nemen, ligt compleet op z'n gat. Te druk en te veel toffe nieuwe releases uit de mij zo geliefde hiphopwereld. Maar hoop toch de draad weer op te pakken bij een Neil Young plaat van een plekje of 200 terug in de lijst.
0
geplaatst: 24 september 2022, 12:54 uur
Deze keer helaas geen overeenkomsten, er komen zelfs geen albums voorbij die bij een eventuele volgende gelegenheid wel kans maken. Sterker nog er staan een paar platen tussen (Meat Loaf en Damien Rice bv) die erg hoog op mijn irritatiemeter scoren.
44/370 op 500 albums
44/370 op 500 albums
0
geplaatst: 24 september 2022, 13:52 uur
Volstaat een top 250 dan niet met zoveel troep in de lijst zoals ik lees?
1
geplaatst: 24 september 2022, 14:17 uur
Bovenaan toplijstensectie (ik geef toe dat ik het eerder ook niet zag
)
)
0
geplaatst: 24 september 2022, 14:19 uur
Toppers van Van Morrison en Tricky. Gas ook top, heb een andere opgenomen maar het is allemaal kwaliteit wat Wolfgang Voigt doet.
Normaal had Scott 4 het ook gehaald als ik een iets langere lijst had gemaakt, The Old Man’s Back Again hoort bij m’n favoriete nummers ooit, maar ook een Angels of Ashes is prachtig
Normaal had Scott 4 het ook gehaald als ik een iets langere lijst had gemaakt, The Old Man’s Back Again hoort bij m’n favoriete nummers ooit, maar ook een Angels of Ashes is prachtig
0
geplaatst: 25 september 2022, 11:19 uur
Duidelijk een update voor de fijnproevers. Veel werk uit de (semi-)alternatieve hoek vandaag.
En discussie. Leuk!
En discussie. Leuk!
0
geplaatst: 25 september 2022, 12:01 uur
wow, 5 overeenkomsten bij het laatste tiental 
sta nu op 47/380

sta nu op 47/380
1
geplaatst: 25 september 2022, 12:43 uur
Blijkbaar een echte herman update want ik zag zijn naam constant voorbij schieten. Voor mij was het "slechts" één keer raak. Ons aller Moz was daar voor verantwoordelijk.
45/380 op 500 albums
45/380 op 500 albums
0
geplaatst: 25 september 2022, 14:39 uur
fijne update, 3x overlap en heel wat anders moois.
Vraagje voor de Zappa-kenners (AOVV, Teunnis?) Ik ben de laatste tijd op een Zappa herontdekkingstocht, mede dankzij Zaaf's en Athur's aoty topics. Ik moet zeggen, Zappa smaakt me tegenwoordiger beter dan het me ooit heeft gesmaakt. Uncle Meat en Freak Out! uitgegroeid tot 2 super-favorieten. Hot Rats en One Size Fits All ook top. Ik vind alleen het oeuvre van Zappa altijd wat onoverzichtelijk en te omvangrijk, en bij Zappa heb ik altijd wat tijd nodig om het allemaal goed te verteren. Wat zijn nou een paar must-listens en/of onontdekte parels om me in vast te bijten?
Vraagje voor de Zappa-kenners (AOVV, Teunnis?) Ik ben de laatste tijd op een Zappa herontdekkingstocht, mede dankzij Zaaf's en Athur's aoty topics. Ik moet zeggen, Zappa smaakt me tegenwoordiger beter dan het me ooit heeft gesmaakt. Uncle Meat en Freak Out! uitgegroeid tot 2 super-favorieten. Hot Rats en One Size Fits All ook top. Ik vind alleen het oeuvre van Zappa altijd wat onoverzichtelijk en te omvangrijk, en bij Zappa heb ik altijd wat tijd nodig om het allemaal goed te verteren. Wat zijn nou een paar must-listens en/of onontdekte parels om me in vast te bijten?
1
geplaatst: 25 september 2022, 14:49 uur
Ik weet niet of ik een Zappa-kenner genoemd mag worden. Niettemin vind ik de tweede cd van 'Make a Jazz Noise Here' een van de beste dingen die Zappa heeft uitgebracht. Zeker de moeite van het beluisteren waard!
1
geplaatst: 25 september 2022, 15:41 uur
aerobag: Ik weet dat ik niet een Zappa-kenner genoemd mag worden (liefhebber wel).. 
Ik ben vooral bekend met zijn werk uit de jaren '60 & '70, zowel met The Mothers als onder eigen naam. Heb zeker nog wat te ontdekken uit de eighties, maar ook al dat archiefmateriaal en live-releases natuurlijk.. Teveel om op te noemen, eigenlijk.
Zappa heeft echt zijn eigen universum geschapen, en dat vind ik heel erg knap. Een ontzettend gedreven maar ook bizar gedisciplineerd genie als het op muziek aankwam, met over zo ongeveer alles een mening. Probeer zeker The Grand Wazoo, Over-Nite Sensation of Waka/Jawaka eens als je zo nog niet kent. Herbeluisteren is ook altijd goed.

Ik ben vooral bekend met zijn werk uit de jaren '60 & '70, zowel met The Mothers als onder eigen naam. Heb zeker nog wat te ontdekken uit de eighties, maar ook al dat archiefmateriaal en live-releases natuurlijk.. Teveel om op te noemen, eigenlijk.
Zappa heeft echt zijn eigen universum geschapen, en dat vind ik heel erg knap. Een ontzettend gedreven maar ook bizar gedisciplineerd genie als het op muziek aankwam, met over zo ongeveer alles een mening. Probeer zeker The Grand Wazoo, Over-Nite Sensation of Waka/Jawaka eens als je zo nog niet kent. Herbeluisteren is ook altijd goed.

0
geplaatst: 25 september 2022, 16:04 uur
Aftermath gelukkig ook in de top 1000.
45/380 op 500 albums
45/380 op 500 albums
* denotes required fields.