MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
Ik ben niet onder de indruk van de gitaarsolo-equivalenten van Hitler

Op nummer 2...

2. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
Album: The Smiths - The Queen Is Dead (1986)
Vorige keer (2014): mijn nummer 1

https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/223.jpg

Take me anywhere, I don't care, I don't care, I don't care

‘Het lichtje’ inderdaad niet meer op 1! Goed geraden/aangevoeld van Pepino

Maar hoe geweldig én vreselijk subjectief is muziekbeleving toch. There Is A Light That Never Goes Out heeft zijn plek in mijn pantheon voor de allergrootsten al lang geleden verdiend en zal die wel nooit meer uit handen geven, zo veel troost en kracht en relavitering putte ik eruit toen ik het liedje pas leerde kennen. Een muzikale verliefdheid op het eerste gehoor die ik hierna eigenlijk zelden opnieuw beleefd heb, en zeker niet op zo’n hoog niveau.

Toch voelde het ergens niet juist aan om deze weer op de eerste plek te zetten. Ik heb meer dan genoeg andere grote favorieten die het ook verdienen daar te staan. Het ligt ook allemaal zo dicht bij elkaar…

Neemt niet weg dat ik dit liedje nog altijd niets minder dan perfect vind. Het explosieve refrein, de ‘te-te-te’ vlak voor het refrein, de strijkers, de outro, zo mooi dromerig, Morrissey’s prachtige tekst en zang (maar het is wel een beetje een rotzak, of niet dan aerobag)… Dit liedje, dit meesterwerk, kan nog altijd niet stuk bij mij. Wat een plezier en privilege om op te groeien in een wereld waar dit soort muziek gemaakt wordt.

Spotify: https://open.spotify.com/playlist/6QqXixL04ZuaM7eV0B3uiU?si=06281533aa2745eb

Op nummerrrrrrrrr 1!

1 Bruce Springsteen - Thunder Road
Album: Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
Vorige keer (2014): mijn nummer 4

https://www.musicmeter.nl/images/covers/2000/2817.jpg?cb=1633591873

“Sit tight, take hold
Thunder Road”

Bruce hé, die dekselse Bruce. Ik raakte betoverd op mijn dertien, veertien jaar en de magie is nog altijd niet uitgewerkt. Hij is gewoon zo’n oerkracht, in de studio maar zeker ook live. Waar blijft die man de fysieke en emotionele energie halen om avond na avond het beste van zichzelf te geven? Ik heb het me al vaak afgevraagd. Je kan dit ook zeggen over zijn albums in de periode 1973-1987 trouwens, daarna werd het wisselvalliger, al reiken de oplevingen vaak nog steeds erg hoog vind ik.

Thunder Road is een van die nummers die me altijd diep raakt, in welke uitvoering ik ‘m ook hoor. De albumversie vind ik al magistraal, maar eigenlijk gaan Bruce en band daar live vaak nog een paar niveaus over. De uitvoering zoals vastgelegd op de liveplaat Hammersmith Odeon ’75 verdient het in dat geval zeker apart genoemd te worden: toen ik die vijftien jaar geleden voor het eerst tegenkwam op YouTube was dat wel de eerste keer dat het ten volle tot me doordrong wat voor een mooie extra dimensie een livesetting kan geven aan muziek.

En over livemuziek gesproken, Bruce Springsteen live in het Sportpaleis Antwerpen 2008 was mijn allereerste liveconcert, de Samson & Gert-kerstshows en die keer dat Belle Perez kwam optreden in het shoppingcentrum van Kuurne niet meegerekend. Een geweldige show, was achteraf helemaal van de kaart, ik bleef er wekenlang over doorbomen en dat op een toon vol wonderlijk ontzag, alsof ik erbij was geweest op de maanlanding ofzo.

Zou daar mijn liefde voor liveconcerten geboren zijn? Dat moet haast wel. Begin dit jaar maakte ik bijvoorbeeld enkele levenskeuzes die goed waren voor mijn gemoed, maar me op financieel vlak een bank naar achter schoven, en ik merkte al snel dat ik alle zaken waar ik vroeger veel geld aan spendeerde zoals restaurantbezoekjes, take-away, de bioscoop, zelfs tripjes naar de platenboer… uitstekend kon laten/terugschroeven. Met één grote uitzondering: concerten bezoeken. Bruce moet dat zaadje haast wel gepland hebben. En gelukkig maar, want heb zo vele mooie momenten beleefd. Een favoriete artiest live zien is vaak gewoon precies wat ik nodig heb.

Maar goed, nog even terug naar Thunder Road zelf, zodat ik nog even kan proberen benoemen waarom dit nummer specifiek mijn favoriete Bruce is, en op 1 staat in de tweede editie van mijn persoonlijke top 100. Eerst en vooral, prachtige opbouw: het begint klein en raakt steeds meer op stoom, je gaat in dit liedje ook echt van de eerste versnelling op de oprit van je liefje in de intro tot de zesde versnelling op de autostrade met dat leuke meisje naast je en al jullie bezittingen op de achterbank en in de kofferbak, als het ware, misschien niet qua tempo van de ritmesectie maar wel qua gevoel. Het heeft zelfs even geduurd voor ik doorhad dat Thunder Road geen vast refrein heeft, maar bestaat uit strofe na strofe zoals zijn grote voorbeeld Roy Orbison ook zo goed kon (shout-out naar Roy Orbison, heb hem overwogen met In Dreams maar heeft het net niet gehaald).

De tekst en zang van Bruce vind ik hier ook schitterend, net als de prestaties van de topmusici van de E-Street Band, vooral Roy Bittan op piano geeft het nummer echt precies wat het nodig heeft, hij is ook een standout op iedere liveversie van dit nummer. De saxsolo van Clarence Clemmons is ook legendarisch, er zijn slechtere manieren om die goede nacht ingestuurd te worden.

En ik hoop ook dat dit geldt voor de ontknoping van mijn top 100 natuurlijk (als het op muzikaal vlak niet meezat, dan hopelijk wel op het vlak van de begeleidende teksten ). Bedankt voor het meelezen, meeluisteren en mee-reageren allemaal, ik vond het wederom erg leuk om dit project aan te vatten en uit te voeren, altijd fijn om eens even in de belangstelling te kunnen staan met iets waar je gepassioneerd over bent. Al schat ik de kans klein in dat ik hier ooit nog eens een derde editie presenteer. Maar zeg nooit nooit

De volledige Spotifyplaylist (maar onthoudt, Joni Mitchell, The Caretaker en The Comsat Angels zul je op YouTube moeten opzoeken): https://open.spotify.com/playlist/6QqXixL04ZuaM7eV0B3uiU?si=e7ca321f686c4031

luigifort schreef:
Ik ben niet onder de indruk van de gitaarsolo-equivalenten van Hitler

Toch alleen van zijn gitaarsolo-equivalenten hoop ik

Bedankt voor de vermakelijke reis Arthur, met een overwegend goede smaak
Tot over 8 jaar

Poek schreef:
BLØF, iets met een spijkerbroek en iets van leer?

Dat was niet moeilijk te voorspellen. Maar mooie lijst hoor! En mooie begeleidende verhalen.

Dank voor de mooie lijst en schrijfsels ArthurDZ! Een hoop herkenning en een paar nieuwe pareltjes ontdekt. Wat betreft je nummer 1, ik denk niet dat je mijn MuMeLadder lijstje erg leuk gaat vinden

Bedankt voor je mooie top 100 ArthurDZ.

Zeer interessante lijst om te volgen ArthurDZ. Ook je begeleidende teksten waren erg fraai.
Voor je top 2 in de finale van de MuMeLadder zou ik geen prijsvraag uitschrijven als ik jou was

Ik kan me zeer goed vinden in je lijst. Veel overeenkomsten. Blijkbaar zitten we op dezelfde muzikale lijn!

Lekker bezig geweest honeybear! Lijst vol toppers

De smaak van een oude ziel met een jonge geest

Toffe lijst ArthurDZ. Bedankt voor alle fijne updates.

Ik geloof dat VladTheImpaler nog niet ready was. Mocht dat toch anders zijn, let me know. Anders zal ik, hoogstwaarschijnlijk, op maandag gaan aftrappen.

Heb even geen verdere inspiriatie, die had jij duidelijk wel. Mooie ontknoping, erg puike teksten ook, leest allemaal vlot en wervend weg. En enkele erg fraaie liedjes ook! Kan me in de meerderheid absoluut vinden.

Zeer leeswaardig en veel puike muziek!

Thunder Road

Geniale nummer 1

catdog schreef:
Ik geloof dat VladTheImpaler nog niet ready was. Mocht dat toch anders zijn, let me know. Anders zal ik, hoogstwaarschijnlijk, op maandag gaan aftrappen.

Ga los zou ik zeggen.

Damn, Arthur, je bent er voor mijn gevoel behoorlijk snel doorheen gefietst. Over iets meer dan een weekje zit ik weer een stuk fijner in mijn vrije tijd en ga ik rustig al je - vanzelfsprekend fraaie - schrijfsels van de afgelopen weken eens rustig doorlezen. Ik heb er nu al zin in.

En elke lijst met een Mountain Goats notering behoort uiteraard automatisch tot de hoogtepunten in 18 jaar aan MuMe-archieven.

Lekker gewerkt Tuur

Mooie lijst, ArthurDZ. Thunder Road is ook een meer dan prima nummer 1!

Het was bijzonder fijn om te volgen, ArthurDZ. Dank daarvoor! En hoewel we (althans op op basis van deze TOP) weinig matchen, is het toch een interessante lijst geworden. Wat het luisteren betreft zit ik nog heel wat achter, maar uiteindelijk komen we er wel.

Fijn top 100 en onderhoudende beschrijvingen, Tuur.

En itt Maus, zal mijn Ladder-lijstje je wel bevallen. Kan vast verklappen dat je nummer 1 erg hoge ogen zal gooien (en je nr 2 doet het ook niet slecht).

Goed gedaan, Arthur! Leuk dat het lichtje eens niet op 1 staat

Haha ja ik heb mijn finalelijstje wel een beetje gespoild zo, door in deze periode mijn top 100 te presenteren. In de halve finale ook het lichtje en het donderwegje in dezelfde ladder, zo kan ook helemaal niks verborgen blijven he hier

Dank voor de boeiende lijst en dito verhalen ArthurDZ, ik vond het een genoegen!

ArthurDZ schreef:
die keer dat Belle Perez kwam optreden in het shoppingcentrum van Kuurne

Wat een mazzelaar ben je toch ook.

Vandaag is nog net iets te vroeg gegrepen. In de loop van deze week zou ik wel kunnen starten.

Mocht iemand anders bovenaan de lijst al staan te trappelen mag die gerust voor. Anders horen jullie van mij iets later in de week!

Doe maar op je gemak, dan kan ik nog een berichtje schrijven tav Arthur's lijstje Ook nog niet toe gekomen wegens zeer druk.

panjoe (moderator)
Mooie lijst weer Arthur! Veel van buiten mijn straatje, maar dat maakte het meeluisteren, en zeker het meelezen, niet minder leuk.

Hier de geüpdatete inschrijflijst. Ik ben min of meer klaar met het cureren van mijn lijst, dus ik zou eventueel na catdog kunnen inspringen als de getagde mensen dan nog niet klaar staan.

* catdog
* VladTheImpaler
* Gretz
* Brainpatient
* Ponty Mython
* Mat_
* ranja
* Omsk
* jordidj1
* panjoe
* EttaJamesBrown
* Johan de witt
* niels94
* exsxesven
* Pepino

Ik mis mijn naam, je hebt dus de verkeerde lijst...

Gast
geplaatst: vandaag om 03:39 uur

geplaatst: vandaag om 03:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.