MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De artiesten top 100 van (herman)!

zoeken in:
#90: Daughters

https://f4.bcbits.com/img/0036656780_171.jpg

Mijn gemiddelde: 4,00 (4)
Land van oorsprong: Verenigde Staten
Live gezien: nee
Favoriete plaat: You Won't Get What You Want
Favoriete nummer vandaag: The Reason They Hate Me

Vier fantastische, toch wel legendarische platen en een beruchte live-reputatie, dat is het oevre van Daughters. Debuut"plaat" Canada Songs duurt 11:11, en opvolger Hell Songs maar liefst 23:08. Beide platen staan vol kneiterharde, zieke hardcore/noiserock. Hierna ging het roer een soort van om. s/t en You Won't Get What You Want zijn veel "diepere" platen die zich op Swans/Nick Cave-achtige terreinen begeven.

Daughters is door het gedrag* van voorman Alexis Marshall wel een problematische band geworden. De dicussie "kan je de muziek los zien van de persoon" kom ik in dit geval niet goed uit. Feit is dat ik de muziek met minder plezier draai, en dus niet meer.

* Marshall was altijd al een extreme performer (GG Allin achtige toestanden). In 2021 werd hij door zijn ex-vriending beschuldigd van verkrachting en losse handen, waarna de platenmaatschappij waarop hij zijn solo-album uitbracht de samenwerkign verbrak.

#89: Spiritualized

Mijn gemiddelde: 3,80 (10)
Land van oorsprong: Verenigd Koninkrijk
Favoriete plaat: Lazer Guided Melodies
Favoriete nummer vandaag: Soul On Fire

Spiritualized volg ik al sinds de debuutplaat, toen op MTV 120 minutes een kippenvelopwekkende versie van Angel Sigh (van debuutplaat Lazer Guided Melodies) langskwam.
Ik wist toen niet dat Jason Pierce er al een half muzikaal leven op had zitten als deel van Spacemen 3 (als ik die band net zo had gewaardeerd als Spiritualized had Jason hier best eens onder zijn eigen naam kunnen staan).

De platen van Spiritualized zijn allemaal nét anders maar bestaan toch altijd uit een bepaalde verhouding tussen rock, drone, gospel en Velvet Underground. De ene keer wat meer van dit en de andere keer wat meer van dat, maar altijd een warme wollige mix. Uitschieters naar beneden zitten er niet tussen. Het artwork kan ik ook hier erg waarderen: vaan geënt op medicijnverpakkingen dan wel bijsluiters, en zie ook de injectienaalden in de clip van Soul On Fire. De bijbehorende plaat werd gemaakt nadat Jason Pierce een (niet-drugsgerelateerde) bijna-doodervaring had maar gelukkig is hij nog levend (maar niet spring), en brengt hij nog steeds mooie valiumpop uit.

#88: Lungfish

https://f4.bcbits.com/img/0020592582_0

Mijn gemiddelde: 3,55 (10)
Favoriete plaat: Love Is Love
Favoriete nummer vandaag: Love Is Love

11 platen zonder al te veel variatie, niet tussen de platen zelf en ook niet tussen de nummers op die platen. Geen coupletten en refreinen; cirkelvormige gitaarriffs die telkens op hetzelfde punt uitkomen, mantra-achtige zang van Daniel Higgs: echt een hele aparte band. Het is bijna raga. Ondanks dit volledige gebrek aan variatie zijn alle platen goed en op een gekke manier verslavend. De teksten zijn something else, ik citeer even uit dit artikel:
the clearest signifier of Lungfish’s sheer otherness lies in frontman Higgs—a wry, hyper-literate, myth-building autodidact who calmly picks apart the formalities of science and religion while exploring themes of space, shape, time and Christ, along with the human body and all its colorful, greasy functions.

Hun bekendste nummer is Love Is Love, wat sommigen misschien kennen van deze coverplaat.

#87: Minutemen

https://dt565gqrz3z7y.cloudfront.net/ce/image/mbb8z3KYA9aUnrpILNtvWA.jpg

Mijn gemiddelde: 3,81 (8)
Favoriete plaat: Double Nickels On the Dime
Favoriete nummer vandaag: Cut

Pas laat begonnen met luisteren naar Minutemen, al had ik de doorstart fIREHOSE en Mike Watt al in beeld (de laatste via zijn verbondenheid met Sonic Youth).

De vroege EP's Paranoid Time en Joy, samen met hun debuut The Punch Line (18 liedjes in een kwartier) zetten de toon: vaardig gespeelde vignetjes/pamfletjes door een ijzersterk op zichzelf afgestemd trio. Bekendste werk Double Nickels On the Dime is een prestatie van wereldklasse: 40 nummers, allemaal anders, en superverslavend. Voorman D. Boon overleed op 27 (!) jarige leeftijd door een auto-ongeluk, en hierdoor kwam er veel te vroeg een einde aan deze mooie band.

#86: Electrelane

https://cdn.broadsheet.com.au/cache/27/0e/270e868cfd186b425d72bcf2a103c36d.jpg

Mijn gemiddelde: 4,00 (5)
Favoriete plaat: The Power Out
Favoriete nummer vandaag: The Greater Times

Ook hier weer een band met een klein oeuvre (4 platen en een B-kantjes verzamelaar) die toch zo'n indruk heeft achtergelaten dat een plek in de lijst is gerechtvaardigd. Electrelane debuteerde met het grotendeels instrumentale Rock It To the Moon, een plaat met een grote rol voor het orgel. Vanaf de tweede plaat The Power Out kwam de zang erbij en die is bij deze band van het type make or break: op het randje van vals, iets wat ik wel kan waarderen als het nét aan de goede kant van de streep blijft. Derde plaat Axes werd geproduceerd door Steve Albini, maar qua liedjes vind ik dit de minste van het kwartet. (nog steeds 3,5*). wel heel tof is hier de Cohen-cover The Partisan. Ze maakten trouwens ook een versie van I'm On Fire die niet is aan te bevelen aan Springsteen-fans met een zwak hart. Hun laatste plaat No Shouts, No Calls was weer een kneiter.
Van deze band vind ik het erg jammer dat ik ze nooit live zag.

Double Nickels on the Dime is de absolute #1 op mijn nog aan te schaffen lijstje, maar ik kan maar geen fysieke kopie te pakken krijgen. Hoe dan?

#85: PJ Harvey

https://www.rollingstone.com/wp-content/uploads/2022/10/PJ-harvey-deep-cuts.jpg?w=1581&h=1054&crop=1

Mijn gemiddelde: 3,77 (13)
Live gezien: ja
Favoriete plaat: Rid Of Me
Favoriete nummer vandaag: The Desperate Kingdom of Love

Onterecht stond zij in mijn openingspost tussen de afvallers. Een fout, te wijten aan prutswerk mijnerzijds.

Vooral in haar begintijd was ik een groot PJ-fan. Ze is dan ook een ontzettend groot (maar klein van postuur) muzikaal talent. Tot en met Uh Huh Her trouw alles gekocht, daarna werd het fandom wat minder maar ik kan die platen nog wel goed waarderen.

#84: Bad Brains

https://faroutmagazine.co.uk/static/uploads/1/2021/01/Bad-Brains-Changed-Punk-1.jpg

Mijn gemiddelde: 3,69 (8)
Favoriete plaat: Rock For Light
Favoriete nummer vandaag: Big Takeover

Doordeweeks en op zaterdag speelden ze hardcore punk (die later overging in een soort funkmetal, die steeds meer verwaterde) maar op zondag speelden ze alleen reggae voor Jah. De vroege platen zijn absolute punkclassics vol korte pakkende nummertjes met af en toe een volbloed reggaesong ertussen. I against I is dé klassieker die de deur opende voor bands als Living Colour en Fishbone. Daarna werd het allemaal wat minder. Op de platen na de reünie heb ik me nog niet gewaagd, is dat wat?

#83: Nirvana

https://www.detroitnews.com/gcdn/presto/2021/09/23/PDTN/bae3d5c9-73a2-4743-a262-7d1958ed8846-ENTER-MUS-NIRVANA-NEVERMIND-ANNIVERSARY-ZUM.jpg?width=1838&height=1479&fit=crop&format=pjpg&auto=webp

Mijn gemiddelde: 3,80 (5)
Favoriete plaat: Nevermind
Favoriete nummer vandaag: Scentless Apprentice

Ook ik heb 'm grijsgedraaid, Nevermind. Als gefrustreerde jongeman kon je hier namelijk in de vroege jaren 90 niet omheen. En dan ging je ook naar Bleach luisteren die veel ruwer was maar toch ook zo zijn charmes had. En dan ging je naar de opvolger luisteren, die ook veel ruwer was en om cool te doen zei je dat deze veel beter was maar uiteindelijk is Nevermind gewoon de beste en komt ook nog wel eens uit de kast maar eigenlijk hoeft dat niet want die kan je gewoon dromen en toen schoot hij zich door zijn hoofd en dat las je dan op teletekst en dat was vreemd.

#82: Birthday Party

https://thequietus.com/app/uploads/2024/03/birthdayparty_1408362944.jpg

Mijn gemiddelde: 3,94 (8)
Land van oorsprong: Australië
Favoriete plaat: Prayers On Fire
Favoriete nummer vandaag: Sonny's Burning

Een inspirator voor heel veel bands in deze lijst. Nihilistische waanzin, gevoed door heel veel ontberingen, drugs en literatuur. De rauwheid van deze band kon alleen maar bestaan in de vroege jaren 80. ziet u iemand daarvoor of daarna zulke muziek maken? Het werd geprobeerd, maar zulke lijpen heb je gewoon te weinig. Ik heb de voorkeur voor deze band boven Cave's solo-escapades omdat de muziek van Birthday Party echt een groepsproduct is en net zo veel van Howard, of Pew, als Cave. En dit spreekt me meer aan omdat het echt volkomen unhinged is. Bij Cave ging toch steeds meer de rem erop. Prima die ontwikkeling, maar ik ben het liefst hier.

#81: Oneida

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/73/Oneida%2C_2017.jpg/1200px-Oneida%2C_2017.jpg

Mijn gemiddelde: 3,75 (14)
Favoriete plaat: Rated O
Favoriete nummer vandaag: 10:30 at the Oasis

Stug ploetert Oneida al 15 platen door zonder al te veel Success (de ironische titel van hun 14e plaat). De muziek is dan ook niet bepaald hapklaar: een mix van psych, kraut, psychedelica, abstracte electronica en vooruit, soms een liedje. De twee numemrs hieronder zijn de extremen: het beruchte Sheets of Easter (een oefening in repetitie en geduld) en het superenergieke vrolijke I Wanna Hold Your Electric Hand. Gewoon doorgaan, heren.

#80: Belle & Sebastian

Mijn gemiddelde: 3,52 (23)
Land van oorsprong: Schotland
Favoriete plaat: Dear Catastrophe Waitress
Favoriete nummer vandaag: Sleep the Clock Around

Een beetje een liefde-haatrelatie met deze band. Vaak geniet ik van de muziek maar soms wekt het enorm hoge twee-gehalte ook ergernis op. Maar door de bank genomen hou ik heel erg van de band t/m The Life Pursuit. Daarna werd het allemaal wat minder. Het blijft onwaarschijnlijk hoeveel goede nummers de band in die erste periode van 10 jaar bij elkaar heeft geschreven.

Ik moet bekennen dat ik nog nooit van Electrelane had gehoord, maar die liedjes die je hier plaatst zijn wel erg tof! Ik heb The Power Out in een playlistje gezet.

Sandokan-veld schreef:
Ik moet bekennen dat ik nog nooit van Electrelane had gehoord, maar die liedjes die je hier plaatst zijn wel erg tof! Ik heb The Power Out in een playlistje gezet.

Dat is fijn om te horen! En dat is het leuke van deze top 100 topic, het wordt ook een tip-100.
Mocht je die plaat goed vinden: No Shouts, No Calls wordt op deze site door alle gebruikers ook hoger gewaardeerd.

Hm, dus geen Nick Cave meer.
Nick is bij mij dik top 10 hoewel er voor mij nu al een tijdje de spanning wel af is.

Wat een fijne lijst met tal van gave bands waar, enkele grote namen uitgezonderd, nauwelijks aandacht voor lijkt op dit forum.
Prolapse kende ik nog niet, maar die twee YT-liedjes zijn dikke voltreffers. Ga ik meer van luisteren, dank!

#79: Tim Hecker

https://i.guim.co.uk/img/media/d55869772e4d9651bd82465c404e0493020dac85/0_691_4125_2475/master/4125.jpg?width=1200&height=900&quality=85&auto=format&fit=crop&s=fe0eb89fa4aa9ed89051e45a3058efc4

Mijn gemiddelde: 3,63 (15)
Land van oorsprong: Canada
Favoriete plaat: Harmony In Ultraviolet
Favoriete nummer vandaag: The Piano Drop

De vroege Tim Hecker-platen bevatten ambient/drone van eredivisieklasse. In deze tijd zag ik hem eens live en dat was zo hard, dat ik hem daarna meer als een noise-artiest zag. Zijn muziek bewoog zich toen ook meer richting abstract electronic. Alle muziek van na deze ommezwaai (zo vanaf de plaat Virgins) is wat wisselvalliger, maar ook spannender en meer bijzonder dan de eerste helft.

#78: Mogwai
https://c.files.bbci.co.uk/15e5/live/c293c460-dd79-11ef-a37f-eba91255dc3d.jpg

Een band waar ik tegenwoordig niet zo veel meer naar luister, maar die nog steeds wel goed is. Als ik dan een plaat van ze plaat draai, is het er vaak één van na die eerste twee trendsettende releases. Young Team en Come On Die Young zijn absolute postrockklassiekers, maar zijn ook erg inherent aan het genre in de zin dat het meer opbouw dan climax is. Mooi, maar in de praktijk heb ik te weinig geduld voor deze platen. Mijn favoriete Mogwai-periode loopt van Rock Action tot en met Hardcore Will Never Die, but You Will. Kortere nummers, meer variatie. Alles daarna is vooral degelijk, maar niet verassend meer. Een band die zijn ding doet voor de fans.

Mijn gemiddelde: 3,63 (23)
Land van oorsprong: Schotland
Favoriete plaat: Happy Songs for Happy People
Favoriete nummer vandaag: My Father My King

itchy schreef:
#78: Mogwai
(afbeelding)

Donderdag voor de derde keer live dit jaar! Live zijn ze nog altijd ijzersterk.

Casartelli (moderator)
Het aantal muzikale raakvlakken is ongeveer even hoog als ik verwachtte, maar toch even een schouderklopje voor The Piano Drop

En ook een voorzichtige voor de albumkeuze bij Belle & Sebastian trouwens

#77: Peaking Lights

https://www.dominomusic.com/res/4Ne/1200_1200/Peaking%20Lights%20-%20Lucifer%20-%20MAIN%20PHOTO%20HI%20RES%20credit%20-%20David%20Black.jpg

Het Peaking-Lights seizoen breekt weer aan! Huisband en wijf Aaron Coynes en Indra Dunis maken namelijk zomerse, dromerige, dubby popliedjes waarvan ik niet veel meer kan zeggen dat het me telkens raakt, en met plezier opzet.

Mijn gemiddelde: 3,83 (6)
Favoriete plaat: Sea Of Sand
Favoriete nummer vandaag: Hypnotized

#76: Metric

https://ckua.com/wp-content/uploads/2024/07/Metric-3.jpg

Mijn gemiddelde: 3,63 (8)
Favoriete plaat: Fantasies
Favoriete nummer vandaag: Artificial Nocturne

Beter dan deze user kan ik het niet verwoorden:
Richardus schreef:
Soms ben ik echt een sucker voor eenvoudige, vrolijke, zomerse sprankelpop...
Vrijwel alle nummers zijn ziekelijk catchy, zitten perfect in elkaar en worden gedragen door de fijne dictie van haar (naam kwijt) stem.
Het is glad als een pot Nivea, en glijdt er bij mij heerlijk in.
Ik ben normaal van de vernieuwing en het obscure enzo, maar zo iets lekkers als dit krijgt me volledig plat...en ik schaam me er net niet voor haha

De naam van die zangeres is Emily Haines. Na een aanloop van een paar goede platen waren Fantasies en Synthetica perfecte, verslaven de popplaten. Daarna werd het heel, voor mij té glad, maar objectief gezien nog steeds sterke popmuziek.

#75: Alex Chilton

https://writteninmusic.com/wp-content/uploads/2010/03/cover-alex-chilton.jpg

Mijn gemiddelde: verspreid over meerdere projecten, geen zin om te gaan rekenen.
Favoriete plaat: Third/sister Lovers (Big Star)
Favoriete nummer vandaag: Hey! Little Child (Alex Chilton)

Alex Chilton kent je misschien van The Box Tops (deze hit had hij op 16-jarige leftijd met die band), Big Star, zijn soloplaten, of deze muzikale ode.

Een getroebleerd genie, die uiteindelijk ten prooi viel aan gekte tot in 2010 een hartaanval een einde maakte aan zijn leven. Big Star had heel groot kunnen/moeten worden, de kwaliteit droop er aan alle kanten vanaf maar het grote publiek besliste anders: echte critic's darlings en/of een musician's band dus. Daarna maakte hij, met steeds minder succes, soloplaten. De muziek van Big Star werd met terugwerkende kracht erkend door artiesten als Teenage Fanclub, Posies en This Mortal Coil.

EvilDrSmith schreef:
Wat een fijne lijst met tal van gave bands waar, enkele grote namen uitgezonderd, nauwelijks aandacht voor lijkt op dit forum.

Er zijn al diverse artiesten voorbij gekomen waar ik nog nooit van heb gehoord, ik check ze wel om zeker te zijn of ze echt bestaan

Rudi S schreef:
ik check ze wel.om zeker te zijn of ze echt bestaan

Nou, slinger je zoekmachine maar weer aan:

#74: Cold Cave

https://newretro.net/cdn/shop/articles/Webp.net-compress-image_27_dcd3ed56-d938-47bb-a81a-21128c9084ee.jpg?v=1546002765

Mijn gemiddelde: 3,92 (6)
Favoriete plaat: Cherish the Light Years
Favoriete nummer vandaag: Love Comes Close

itchy schreef:
Denk aan een soort New Order op steroïden, gemaakt door goedgekapte hipsters met skinny jeans en hoodies die zich eerder ophielden in screamobands (American Nightmare/Give Up the Ghost).
Superdonker, vol met het soort pathos dat Xiu Xiu ook zo graag bezigt. Op papier is alles fout. Maar oh, wat een sterke nummers en oh, wat wordt het overtuigend gebracht! Heel verslavend.

Schreef ik ooit bij één van hun platen. Gaat nog steeds op.

#73: The Clash

https://marvel-b1-cdn.bc0a.com/f00000000293000/rockhall.com/wp-content/uploads/2024/03/Hero_TheClash_photoBobGruen_0.jpg

Mijn gemiddelde: 3,67 (6)
Land van oorsprong: Engeland
Favoriete plaat: London Calling
Favoriete nummer vandaag: Police On my Back

Punkband die godzijdank na één hele goede debuutplaat al klaar was met punk en toen bleken ze veel beter! Die eerste platen luister ik nauwelijks meer maar London Calling t/m Combat Rock kocht ik op plaat in de tijd dat iedereen die massaal van de hand deed. En die zijn inmiddels behoorlijk grijsgedraaid. Wat een heerlijk gevarieerde platen zijn dat, het schiet van rock naar reggae naar rockabilly en nog veel meer. Verveelt nooit.

#72: Deathprod

https://proav.no/wp-content/uploads/2019/06/tdc5f8b6_2.jpg

Mijn gemiddelde: 3,61 (16)
Land van oorsprong: Noorwegen
Live gezien: ja (met Motorpsycho)
Favoriete plaat: Morals and Dogma
Favoriete nummer vandaag: Treetop Drive 3

Deathprod is de artistieke naam van Helge Sten. In zijn audiovirus-studio knutselt hij soloplaten in het "dark" of "nordic" ambient-genre en daarbuiten was hij lid van Motorpsycho (op doorbraakplaten Demon Box en Timothy's Monster zijn zijn noise-bijdragen niet over het hoofd te luisteren) en is samen met Grote Noorse namen Arve Henriksen en Ståle Storløkkenhij lid van Supersilent, een beestachtige improvisatiegroep. Een uitdagend muziekheerschap en een altijd boeiend artiest waar hij ook opduikt.

(grotendeels een noisecompositie van Deathprod)

#71: The Jesus Lizard

https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/ar0/fc0584dc46f8422b8763b17883bf7031.jpg

Mijn gemiddelde: 3,81 (8)
Favoriete plaat: Liar
Favoriete nummer vandaag: Zachariah

In vele opzichten dé quintessential noiserockband:
✅ beukende, spartaanse muziek
✅ maniakale zinger (die wel van katten houdt)
✅ geproduceerd door Steve Albini

Al vanaf de eerste plaat Head (al hun plaattitels bestaan uit woorden van 4 letters) heeft dit kwartet de vaart er in. Hierna volgenden absolute mijlpalen Goat (die ik dus niet de Goat vind want dat is Liar) en Liar. Vanaf Down ging het traject inderdaad neerwaarts, parallel aan hun overstap naar een grote platenmaatschappij. Het blazoen raakte zelfs wat besmet, maar: glorie en hallelujah, vorig jaar bracht JL na 26 jaar een comebackplaat uit die tegen alle verwachting in de gloriejaren aantikt! Dat was helemaal onverwacht. En tóch had ik geen zin om vorige week live te gaan kijken, een beetje bang dat de live-herinneringen van weleer worden aangetast. Wat een show heeft deze band, gevoed door de capriolen van voorman/gek David Yow maar nooit ten koste van de muziek gaan.

#70: LCD Soundsystem

https://onetrackatatime.home.blog/wp-content/uploads/2021/12/watch-impossible-youtube-duetmiles-davis-improvising-on-lcd-soundsystem.jpg

Mijn gemiddelde: 3,69 (8)
Favoriete plaat: Sound of Silver
Favoriete nummer vandaag: Yeah

In het begin weigerde ik de hype een beetje halstarrig te geloven, tot ik ze live zag. Wat een fantastische hoerahoera wauw liveband is dit! Daarna viel ook het kwartje van de eerste plaat+singles, en van elke navolgde plaat ben ik fan. Na American Dream (achterhaalde titel) kwam geen opvolger meer en voor mij is het goed zo. Nog steeds genieten van de muziek die ze wel hebben gemaakt.

#69: U.S. Maple

https://f4.bcbits.com/img/0008326955_10.jpg

Mijn gemiddelde: 4,20 (5)
Favoriete plaat: Acre Thrills
Favoriete nummer vandaag: The State Is Bad

itchy schreef:
Getypt in de album top 100 van...

Totale mafklapperband met een geweldige uit vijf platen bestaande discografie. Ze zijn me allemaal even lief maar Acre Thrills heeft nét dat extra. Wat horen we hier? Gebruiker Coma Cat omschrijft het mooi:
Dit is georganiseerde chaos met een Beefheart-vibe en de typische math rock-gitaarsound maar dan nog een stapje vreemder.
Een hese, lispelende zanger, cleane gitaren die wat pielen, drums all over the place, nummers die continu over zichzelf struikelen, lukraak lijken te beginnen en eindigen, met horten en stoten voortploegen, het klinkt allemaal niet als een aanbeveling. Na een eerste luisterbeurt heb je iets van "wáár heb ik net naar geluisterd ?!?
Maar tijdens de tweede keer krijgen allerlei weerhaakjes grip op je hersens en na een x aantal keer is het allemaal superlogisch: georganiseerde chaos inderdaad. En superverslavend. En vermoed ik dat dit supervirtuoze muzikanten zijn die hun uiterste best doen om dat te verbergen.

Aangekruist als favoriet:
Het is één grote gedeconstrueerde bende, veel succes met hier een favoriet aanwijzen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:59 uur

geplaatst: vandaag om 07:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.