MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Earth, Wind & Fire- Got To Get You Into My Life

Wat mij betreft één van de betere Beatlescóvers aller tijden.
De soulfunkers uit de U.S.A bewerken het helemaal naar zichzelf toe.
Swingt, grooved en de zangpartijen zijn perfect.
Eigenlijk niet veel minder dan het origineel. (8,5)

John Farnham- Age Of Reason

Farnam etaleerde bij The Little River Band al uitstekende zangkwaliteiten.
De solohit You're The Voice werd een klein klassiekertje.
Dit nummer is dat niet, maar blijkt toch een heel aardige song.
Op Amerikaanse leest gemaakt en wat glad geproduceerd, maar de beladenheid, de vocals en boodschap trekken het uiteindelijk naar de goede kant van de streep. (7)

Phats & Small beluister ik morgen even.

Phats & Small- Feel Good

Met recht een '' feel good'' nummer. Swingt lekker en het retro-gehalte is wel grappig gevonden.
Uiteindelijk wel wat te vlak, maar dit is ook typisch zo'n song die je moet horen in een club. (6)

Destijds werd je anders strontziek van die platen van Phats & Small bij het uitgaan.

Ha ha, is dat zo Herman. Ik was toen al niet meer zo van het op stap gaan.
Kon het hele nummer eigenlijk niet eens.

Ik ging toen juist een beetje op stap, en altijd en overal hoorde je Phats & Small. Erg vermoeiend, van mij mag dancemuziek wel meer pit hebben. Dit past eigenlijk beter bij van die jaren '70 disco.

Klopt. Niet bijster originele vondst. Net lang genoeg ook trouwens.

De Single Van De Dag is...

Paramore - Ignorance

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 29 augustus 2009
Kwam binnen op: #30 (Tipparade)
Hoogste notering: #14 (Tipparade)
Aantal weken: 6
Aantal punten: -

De binnenkomers laten weinig schokkends zien. Denk aan muziek uit 2009 en het zijn precies deze genres die langs je gedachten voorbij flitsen: Poppy arrenbie/dance of door elkaar gehusseld, al dan niet ondersteund door autotune, koffietafel-singsong en het -brrrr- postgrunge-hitje van de week.

Paramore biedt nog enig soelaas. Ignorance klinkt stevig, maar poppy genoeg.
Ik hoor dit echt nog veel liever op de radio dan bovengenoemde.
Leuk plaatje!

Paramore- Ignorance

Lekker nummer hoor. Heavy, maar heel toegankelijk.
Ritmisch lekker tegendraads, goed gezongen en de gitaren zijn alom goed vertegenwoordigd.

Jammer dat het geen hit werd. (7,3)

De Single Van 30 augustus is...

The Electric Indian - Keem-O-Sabe

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 30 augustus 1969
Kwam binnen op: #14 (Tipparade) / #37 (Top 40)
Hoogste notering: #19 (Top 40)
Aantal weken: 5 (Tipparade) / 5 (Top 40)
Aantal punten: 66

Dit heeft iets heel eigens.
Een eigenaardige kruisbestuiving tussen orkestrale popmuziek, Booker T. & The MG's en Oosterse invloeden, dan kom ik volgens mij wel een eindje in de buurt.
Wat mij betreft had er minstens een minuutje aangeplakt mogen worden, want nu klinkt het vooral veelbelovend en onaf. Het komt niet tot een conclusie.

------

De Single Van 31 augustus is...

Lemming - Father John

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 31 augustus 1974
Kwam binnen op: #23 (Tipparade) / #35 (Top 40)
Hoogste notering: #15 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 9 (Top 40)
Aantal punten: 166

Het is eens wat anders...
Een soort Hollands nakomelingetje van glamrock dat wel van een héél aparte aanpak getuigt.
Die atonale leadvocalen... ik weet het niet, maar dit klinkt als geheel wel lekker subversief.

------

The Everly Brothers - On The Wings Of A Nightingale

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 1 september 1984
Kwam binnen op: #26 (Tipparade) / #32 (Top 40)
Hoogste notering: #4 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 11 (Top 40)
Aantal punten: 311

Puike single vind ik dit nog steeds.
Op de keeper beschouwd heb ik niet al te veel met hun muziek, maar dit klinkt me wel in de oren als een geslaagde update van hun sound.
Ik hoor er ook zeker de hand van Paul McCartney in terug, die dit heeft geschreven.
Toch jammer dat ze dit succes niet wisten uit te buiten.

Lemming - Father John

Leuk om dat nummer weer eens te horen.

The Electric Indian - Keem-O Sabe

Eigenaardig, maar wel catchy. Exotisch, tikje orchestraal, maar ook geen idee waar het nu precies heen gaat. (6)

Lemming- Father John

Het succes van deze band duurde niet echt lang, maar origineel was Lemming wel.
Een goede peformance met een halfnaakte danseres en wat horrorfiguren op de buhne.
Live toendertijd best wel spectucalair.
Father John is een lekkere single, al is het wel echt van die tijd. Glamrock. ( 6,8)

The Everly Brothers- On The Wings Of A Nightingale

En zo klonken The Everly's in de jaren 80. Zang nog altijd goed en een nummer perfect op hun lijf geschreven. Aardig van McCartney die het inderdaad schreef.
Lekkere song. (7,2)

Supergrass - Alright

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 2 september 1995
Kwam binnen op: #28 (Tipparade)
Hoogste notering: #12 (Tipparade)
Aantal weken: 3

Na bijna twintig jaar klinkt dit liedje nog steeds tijdloos, spontaan en fris.
De nogal onnozele chartprestatie moeten we dan even vergeten, want zo zit dat nu eenmaal in Nederland.
Ze schijnen met ruzie uit elkaar te zijn gegaan, maar daar is op dit liedje nog helemaal niets van te merken, integendeel. Yup, anno 2013 nog steeds dijk van een plaat, dit!

Supergrass- Allright

Luchtige britpop met een heerlijk aanstekelijk verloop. Verzin ze maar, liedjes die gelijk in je hoofd blijven zitten.
Tijdloos is het inderdaad. (8)

Earth, Wind & Fire - Got To Get You Into My Life
Fraaie en eigenzinnige Beatles-cover, een tikkeltje jazzy met fraaie zangpartijen en arrangementen.
Cijfer: 8

John Farnham - Age Of Reason
Deze man ken ik van de hit You're The Voice maar dit vind ik zeker zo goed. Inderdaad wat glad maar mooie zang, tekst en dat pianogedeelte.
Cijfer: 7

Phats & Small - Feel Good
Inderdaad een feel-goodnummer, doet mij denken aan de jaren '70-disco maar het lijkt erg veel op hun vorige hit Turn Around.
Cijfer: 6

Paramore - Ignorance
Weinig originele maar stevige rock met goede zang en gitaren, even poppy als tegendraads.
Cijfer: 6,5

Jamiroquai - Seven Days In Sunny June

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 3 september 2005
Kwam binnen op: #29 (Tipparade)
Hoogste notering: #9 (Tipparade)
Aantal weken: 7

Heel aardig nummer van onze 'space cowboy'.
Het heeft een bemoedigend begin, een lekker loom, zomers sfeertje en de gitaar aan het einde klinkt verkwikkend. Wel is het midden wat eentonig.
Zeker geen slecht nummer, hoor!

Toen die piano begon was ik weg. Maar na even doorbijten, met later nog een kort gesproken stukje, toch inderdaad wel lekker. Ik vind gitaar er niet bij horen. Stem van Jay Kay is zo goed, die heeft dat niet nodig. Ik hoor, en zie, hetzelfde lome sfeertje als in Style Council's Long Hot Summer.

The Electric Indian - Keem-O-Sabe
Zopas nog gehad in het 1969-topic. Vrij aparte instrumental dat als soundtrack dienst kan doen.

Lemming - Father John
Glamrock van Nederlandse bodem, herinner ik mij nog van Toppop. Vind ik nog steeds een geslaagde en vrij eigenzinnige single, toen kon zoiets nog een hit worden.
Cijfer: 7,5

De comebackhit van Everly Brothers en de samenzang had nog niets van zijn magie verloren. Prima geschreven ook door Paul McCartney.
Cijfer: 8

Supergrass - Alright
Dit klinkt nog steeds fris, erg vrolijk en enthousiast met heel leuke staccato piano. Onbegrijpelijk dat dit hier geen hit werd, wel degelijk een klassieker in de Britpop.
Cijfer: 9

Jamiroquai- Seven Days In June

Lekker nummer, fijne lome funky drive. De zang van Jay Kay blijft natuurlijk een pluspunt in dit soort nummers. (7,2)

The Electric Indian : 8 uit oogpunt van jeugdsentiment. Geen idee wat er ooit van die band is geworden.

Lemming met Father John: een 6 een minpuntje extra omdat ze als band op de tv ook bekenden (voor de EO?) dat ze ook met voorganger Luficera totaal op het verkeerde pad zaten inzake duivelsverering. In 1976 dus de bekering maar hits hebben ze nooit meer gehad.

Everly brothers hadden inderdaad een leuke comeback, het bleef vooral eenmalig en ik vond On the Wings of a Nightingale net aan een 6

Supergrass was voor mij even de grote onbekende maar prima nummer, 7,5

Jamiroquai is mij dan weer wat te traag: 6

De Single Van 4 september was...

The Righteous Brothers - Unchained Melody

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 4 september 1965
Kwam binnen op: #23
Hoogste notering: #9
Aantal weken: 12

Gevoelig gebracht liefdesliedje dat eerlijk overkomt en dat is een zeldzaamheid.
Ook blijft de bombast binnen de perken, het klinkt zelfs ietwat sober.
De achtergrondvocalen voegen de juiste sfeer toe.

------

De Single Van 5 september was...

Family - The Weaver's Answer

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 5 september 1970
Kwam binnen op: #16 (Tipparade) / #34 (Top 40)
Hoogste notering: #19 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 87

IJzersterk nummer wat mij betreft. Ik ken ze alleen van naam, dus verrast dit me zeer.
Die onconventionele stem is niet voor iedereen, maar het draagt volgens mij zeker bij aan de dramatiek van de muziek. De compositie an sich vind ik gewoon geweldig: Dit ligt helemaal in mijn straatje!

Wel bijzonder dat zoiets toentertijd de top 40 wist te halen (de top 20 zelf).

The Righteous Brothers hadden prachtige melodrama, met vocalen als nachtegalen en een orkestrale begeleiding om je vingers bij af te likken.
Je moet er wel van houden en het neigt sowieso naar klinkklare kitch. Maar ik geef het nummer toch het voordeel van de twijfel: 8

Van Family had ik uit mijn hoofd nog nooit gehoord, maar dat is ook wel eens goed. Een beetje dreigend maar wel goed. Het doet mij qua stemmen een beetje lijken op The Shoes. Het nummer is verder prima (7,5)

The Righteous Brothers- Unchained Melody

Na al die tijd staat het nog fier overeind deze prachtige evergreen. Voorbeeldige opbouw opvoerend naar een prachtige climax. Één van de mooiste melodramische liedjes ooit. (9)

Family- The Weaver''s Answer

De onconventionele stem is van Roger Chapman. Hij zong ook op MIke Oldfield's Shadow On The Wall. Typerende strot die wat vergelijkingen toont met Theo van Es van The Shoes.
Apart nummer. Ik hoor er geen single in, maar wat Arrie al aangaf, bijzonder dat het de top 40 wist te halen. Ja, dat kon toen nog.
Qua stijl een beetje Jethro Tull achtig. Aparte wendingen en over de hele lijn spannend.
Ik kon het ook niet, maar vind het een prima song. (7,8)

Hey Hans, apart jij dacht ook aan de zang van The Shoes. ( we waren tegelijk aan het typen volgens mij.

Eén van de mooiste nummers aller tijden. Hier kan ik echt bij weg kwijlen. Onlangs nog een CDtje van ze gekocht. Monument wat mij betreft!

9

De Single Van 6 september was...

Robert Palmer - Johnny And Mary

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 6 september 1980
Kwam binnen op: #10 (Tipparade) / #34 (Top 40)
Hoogste notering: #21 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 77

David Bowie, Golden Earring, Fischer Z (een dubbele a-kant zelfs)... Een week om in te lijsten.
Aan keuzes dus geen gebrek, maar toch ook de gelegenheid om dit ietwat onderbelichte pareltje acte de presence te geven.

Johnny And Mary vind ik bovenal lekker functioneel klinken. Geen overbodige franje, alles wordt sober gehouden in dit wave-achtige popliedje en daar ontleent het ook z'n kracht aan.
Het heeft iets dreigends, zoals het de vroege jaren '80 betaamt met de angst voor 'de bom'.
Maar ondanks dat geen spat gedateerd.

-----

R.E.M. - E-Bow The Letter

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 7 september 1996
Kwam binnen op: #27 (Tipparade)
Hoogste notering: #11 (Tipparade)
Aantal weken: 3

Weeral een geweldige keuze, al zeg ik het zelf!

Men neme R.E.M.'s Drive en ontdoet het van het poppy randje, dan krijg je volgens mij zoiets als dit.
E-Bow The Letter klinkt puur, onderkoeld en eigenwijs, maar tegelijk ook bloedmooi (de zang van Patti Smith!! ).

Ultieme onthaastmuziek van een zeldzaam kaliber!

Hans, zie je ook weer eens brood in single-keuzes?

Jamiroquai - Seven Days In Sunny June
Inderdaad wat lome funk maar in dit geval positief, klinkt vrij aangenaam.

Goede wijn behoeft geen krans. Prachtige vocalen en gepaste, net niet bombastische begeleiding.
Cijfer: 9

Family - The Weaver's Answer
Kende dit niet maar valt goed mee. Mij doet de zang ook aan Theo van Es en ook aan Feargal Sharkey denken. Vrij apart met spanning en wat dreigende sfeer.
Cijfer: 7,5

Robyn with Kleerup - With Every Heartbeat

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 8 september 2007
Kwam binnen op: #21 (Tipparade) / #30 (Top 40)
Hoogste notering: #7 (Top 40)
Aantal weken: 14
Aantal punten: 328

Geslaagde dance-plaat met een wat zweverig sfeertje.
Het blijft geheid in je hoofd zitten en het zit ook ijzersterk in elkaar.
Lange tijd ook niets meer gehoord van deze zangeres toendertijd.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.