MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Mume Top van de jaren '10

zoeken in:
sxesven
Loma Prieta zou wel tof zijn makkers. Zo ene dikke plaat.

Dat soort namen bedoelde ik ook, maar dan koos ik net mijn eigen favorieten eruit

Deafheaven had ik eigenlijk wel moeten noemen.

Ik vrees alleen dat het niet gaat gebeuren, Loma Prieta in de eindlijst. Vier mentions waren het, dacht ik, dat is vast niet genoeg. Dat het een dikke plaat is staat natuurlijk buiten kijf

sxesven

Wel hoop ik op Death Grips

Ik maak een topic aan waar ik alleen aan mag deelnemen, dan komt Deafheaven wel op de eerste plaats.

Misterfool
Don Cappuccino schreef:
Ik maak een topic aan waar ik alleen aan mag deelnemen, dan komt Deafheaven wel op de eerste plaats.

Al die waardering voor Deafheaven.... ik snap het niet

(afbeelding)

40. The Antlers - Burst Apart (2011) 51 punten/11x genoemd
Hoogste positie: 4 (misterfool)

(afbeelding)
Coys schreef:
Een album dat puur op sfeer en emotie bouwt, want muzikaal stelt het eerlijk gezegd niet zo heel veel voor. Simpele melodiëen en ritmes, omhult door een dikke laag aan allerlei sfeergeluiden en waves. En vooral dáár zit hem de kracht in deze plaat voor mij. Dat maakt dit album als een warme zomernacht ergens in een verlaten , berachtig gebied, dan wel ergens aan de mediteraanse zee. De zon al gaat langzaam onder en het enige wat je hoort is een licht briesje, de golven en dit album. Ik kan me weinig dingen zo hemels voorstellen.

Waar voorganger Hospice de top 40 van de 00's net niet haalde doet opvolger Burst Apart dit net wel bij de 10's. Een album met weinig topnoteringen maar behoorlijk wat lage.

39. Mirrorring - Foreign Body (2012) 52 punten/5x genoemd
Nummer 1 van: Masimo en Ward

(afbeelding)
Yann schreef:

Het is een enorm mooie plaat geworden, waarbij 'mooi' echt gewoon het meest geschikte woord is: zwevende vocalen en instrumenten creëren een fijne, dromerige sfeer die absoluut hypnotiserend werkt. Bovendien is het een zeer symbiotisch geheel geworden.
Hoogtepunt van het album op het moment is voor mij de bijna negen minuten durende track Mine die alles in zich heeft: van intense soundscapes, tot de prachtige vocals van Jesy, naar het opgebouwde electronische hoogtepunt aan het einde.

De enige plaat uit de eerste 40 die ik nog niet kende. In tegenstelling tot The Antlers weinig genoemd, maar wel 4 van de 5 keer in de top 8 en 2 keer nummer 1.

38. Destroyer - Kaputt (2011) 54 punten/8x genoemd
Hoogste positie: 2 (Koenr)

(afbeelding)
jasperloos schreef:
Fantastische plaat! Er heerst één gevoel bij dit album, wat vooral wordt veroorzaakt door de basloopjes en jazzy achtergrond blazers die in elk nummer aanwezig zijn en in eerste instantie erg op elkaar lijken. In het begin kon ik de nummers amper uit elkaar houden, maar nu heeft ieder nummer een eigen sfeer binnen de algemene sfeer van het album.

Ik zag ergens op internet een reactie van iemand die de sfeer en het gevoel dat je bij dit album krijgt in één zin wist samen te vatten: ''I feel like I am way far out in the ocean, in a ship that has just broken down, alone with plenty of food and drink, pleased to drink away the nights and nap away the days. ''

Deze plaat staat ergens onderaan op mij veel te lange nog te beluisteren lijst, misschien toch maar eens wat hoger zetten. Deze plaat stond al van in de eerste lijstjes tussen 30ste en 40ste positie en is daar tot op het einde blijven staan.

37. Tame Impala - Lonerism (2012) 54 punten/9x genoemd
hoogste positie: 3 (nico1616)

(afbeelding)
2nd Chamber schreef:
godver, wat is dit goed zeg

Lonerism begon zeer sterk aan de competitie en stond lange tijd in de top 10. Uiteindelijk zakte hij terug tot nummer 37. InnerSpeaker eindigde op een 286ste plaats

Mijn puntentelling is NIET dezelfde als die van Chevy trouwens.

En begonnen, maak je ze vanavond nog allemaal af

Begint in ieder geval leuk, hoop nog wel op wat diversiteit.

Misterfool
The antlers

Begint al erg mooi met Mirrorring en Destroyer!

'Lonerism' zo laag? Doet het beter bij andere muzieksites.... Ik ben overigens benieuwd of er veel psychedelische platen in de lijst zijn terechtgekomen.

Mirrorring

Eindelijk eens wat verrassende namen in zo'n toplijst. Mirrorring, Destroyer.

De beste psychedelische plaat van dit decennium (Peaking Lights - 936) ontbreekt zo te zien, die is vast niet aan de 51 punten gekomen.

36. Flying Lotus - Cosmogramma (2010) 54 punten/13x genoemd
hoogste positie: 8 (Dwejkk_)

(afbeelding)
KampF schreef:
Echt een knap album. Dit is ware geluidskunst ipv het stelselmatig leveren van hiphop beats. FlyLo gebruikt verrassende maatsoorten en maatwisselingen. Instrumentaal gezien is het ook allemaal dik in orde. Er zijn echt weinig producers die op zo'n hoog niveau kunnen werken, en dan denk ik even aan Madlib en J Dilla. FlyLo gooit er wat mij betreft nog een schepje bovenop.

De eerste maar zeker niet de laatste hip-hop plaat. Until the Quiet Comes draaide in het begin ook goed mee maar zakte dan af tot positie 156.

35. Swans - The Seer (2012) 55 punten/6x genoemd.
Nummer 1 van crosskip

(afbeelding)
Tupelo schreef:
Onvoorstelbaar, wat een verrassing. Dat Michael Gira na 30 jaar zijn magnum opus nog zou maken, nota bene binnen het muzikale jargon dat hij al jaren hanteert - nee, dat had ik niet verwacht na "My father will..." - de voorganger van deze plaat die mij minder kon overtuigen.

Dit album biedt alles waar Swans voor staat - het is bruut, monotoon, lelijk en prachtig - en meedogenloos. Geen stomp in je maag, nee, dit is een afranseling. Maar wat een heerlijke. Het geluid is rijker dan ooit tevoren, de grooves zijn verslavend en hoewel alles onmiskenbaar Swans is, klinkt het toch als muziek die je nooit eerder hoorde.

Geen metal in de top 40, Sunbather van Deafheaven strandde op plaats 42. The Seer begon sterk en zakte dan geleidelijk aan terug tot nummer 35. My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky moest met een 331ste plek tevreden zijn.

34. John Talabot - ƒin (2012) 57 punten/9x genoemd
Nummer 1 van poeha

(afbeelding)
mental Theo schreef:
Allicht géén standaardkeuze van mij als "rocker", maar deze plaat heeft danig indruk op mij gemaakt. Het is zelfs zo dat ik bij iedere draaibeurt de plaat beter vind worden.... Veelbelovend!

Het ene moment pakt het album je beet en laat je dansend meevoeren; een volgend moment zet het je aan het denken en gaat het naar je ziel.... Een fraai staaltje dance, af en toe wat voortkabbelend (niet vervelend overigens) en dan weer een meer poppy sound. Met deze plaat is de slagzin "laat de zomer maar komen" een juiste. Dikke ***** voor dit eerste volwaardige John Talabot album.

Enkel in het prille begin stond deze in de top 40, tot de 3de plaats van inquestos hem er op het bittere einde weer in katapulteerde. Ik heb deze leren kennen via het song van het jaar topic en ben zeer blij dat hij het toch nog gehaald heeft.

33. Four Tet - There Is Love in You 60 punten/9x genoemd.
Hoogste positie: 2 (Dance Lover en Ward)

(afbeelding)
Ward schreef:

Four Tet levert met There is Love in You (zoals de titel en hoes al doen vermoeden) een heerlijke, warme plaat af, waarbij elk geluidje, sampletje, melodietje lijkt geplaatst met chirurgische precisie. De nummers zijn allemaal vrij repetitief, maar dit is eerder een kracht dan een zwakte. Hierdoor weet Four Tet te hypnotiseren en je even los te rukken van je dagelijkse beslommeringen. Doordat ik van mezelf een beetje zwaar op de hand ben, raakt donkere muziek me vaak meer dan vrolijke muziek. Ik laat me het liefst meevoeren door de melancholische muziek van Burial, The Cure of Tiny Vipers. Bij vrolijke, optimistische muziek heb ik vaak het idee dat het wat oppervlakkiger blijft dan wat droevigere muziek. Four Tet laat hier zien dat optimistische, bijna euforische muziek net zo goed zeer subtiel, emotioneel en diepgaand kan zijn. Daarvoor hulde en 4,5 dikverdiende sterren.

Na een handvol lijstjes op de eerste plaats, maar dit kon niet lang worden volgehouden. There is love in you jojode wat heen en weer om uiteindelijk 33ste te worden. Ook Fabriclive 59 (244) en Pink (857) werden nog genoemd.

Rudi S schreef:
En begonnen, maak je ze vanavond nog allemaal af

Nope, ik ga nu slapen, morgen zijn we er weer.

herman schreef:

De beste psychedelische plaat van dit decennium (Peaking Lights - 936) ontbreekt zo te zien, die is vast niet aan de 51 punten gekomen.

Met 42 punten was die goed voor een 54ste plaats.

Hoera! Hoera! Mirrorring!

Prima vervolg met drie prima elektronische platen. Ik denk dat dit de interessantste, onvoorspelbaarste top 40 tot nu toe wordt. Hopelijk ook nog een leuk hiphopplaatje.

Ik vrees dat er maar 2 uit mijn top 30 de top 40 gaan halen..........
Mijn lijst is blijkbaar "te zwart" voor MuMe......

Teunnis schreef:

Arcade Fire lijkt me trouwens overduidelijk de winnaar, ik ben High Violet minder vaak tegengekomen dan verwacht.

Alt-J is ook bijzonder veel genoemd en maakt volgens mij ook kans op de nr1...

Deze lijst heeft nu al meer variatie dan die uit de jaren '60, '70, en '80 volgens mij.

Schitterend begin!

In het huidige decennium lijkt er wat meer plaats voor electronic te zijn!

Tame Impala, Flying Lotus, John Talabot & Four Tet. En verder mooie tips zo te zien.

herman schreef:
Deze lijst heeft nu al meer variatie dan die uit de jaren '60, '70, en '80 volgens mij.
En de jaren '90 (geen hiphop )

Ward schreef:
Prima vervolg met drie prima elektronische platen. Ik denk dat dit de interessantste, onvoorspelbaarste top 40 tot nu toe wordt. Hopelijk ook nog een leuk hiphopplaatje.

Kanye gaat het ver schoppen (ik gok zelfs 4e).

Teunnis schreef:
(quote)

Kanye gaat het ver schoppen (ik gok zelfs 4e).
Ook Kendrick en The Roots gaan de eindlijst wel halen vermoed ik. Dus daarmee zou ik al flink tevreden zijn.

El-P heb ik ook best vaak gezien.

Toffe plaatjes tot dusverre Toch was het leuk geweest als een metalalbum het had gehaald. Maarja, Sunbather is ook pas net uit.oo

32. Daft Punk - Random Access Memories (2013) 60 punten/12x genoemd
Hoogste positie: 3 (Carolaah)

(afbeelding)
george clinton schreef:
Met een bang gemoed naar dit album uitgekeken (wordt dit de tweede Human After All?) maar natuurlijk wel heel erg reikhalzend, afgaande op de legendarische discografie van deze geniale muzikanten. Off course. En dit album valt niet tegen, sterker nog, in een woord: wat een mind blowing ervaring dit. Daft Punk did it again! Na de eerste beluistering schoot het woord 'meesterwerk' me te binnen en nu bij de tweede beluistering wordt het alsmaar beter. Lekker, uiterst gevarieerd en geniaal. Thanks Daft Punk voor je fijne muziek!

5 platen uit het lopende jaar hebben de top 40 weten te halen. Het is niet verwonderlijk dat 2013 veel minder goed scoort dan de andere 3 jaren. Niet alleen is het jaar nog maar halfweg, ook zullen veel mensen nog wat afgewacht hebben om zeer recente platen in hun lijstje op te nemen. De nieuwste albums van Vampire Weekend en Deafheaven eindigden wel op 41 en 42.

31. Elbow - Build a Rocket Boys! (2011) 61 punten/10x genoemd
Hoogste positie: 4 (Sven Vermant)

(afbeelding)
Indie Steen schreef:

De opening van dit nieuwe album is ontzettend sterk en bevat de beste nummers van de plaat. Namelijk The Birds, Lippy Kids en With Love. Ondanks dat The Birds en Lippy Kids respectievelijk acht en zes minuten lang zijn, vliegen ze zo voorbij!
Wat een prachtige sfeer en melodieën weten Guy Garvey en zijn mannen te creëren. Wat vooral opvalt aan dit album is dat de achtergrond koortjes subtiel en prachtig zijn! Vooral op het nummer The Birds Reprise komt dat heel goed tot zijn recht.

Het duurde een tijdje vooraleer dit album wat vooraan kon komen meedraaien. De top 20 was in zicht maar op het einde zakte hij weer wat af.

30. Beach House - Bloom (2012) 65 punten/8x genoemd
Nummer 1 van ArthurDZ en LucM

(afbeelding)
LucM schreef:

Prachtige songs staan erop met pakkende melodiën, dromerig en sfeervol waarbij de synths de nummers inkleuren zonder dat het te bombastisch wordt. Ook de stemmen zijn een lust voor het oor. Hoogtepunten opnoemen is moeilijk, eigenlijk zijn ze het allemaal.

2 bands slagen er in om met 2 platen in de top 40 te staan, waaronder Beach House. Op hun ander album moeten we nog een tijdje wachten.

29. Adele - 21 (2011) 65 punten/12x genoemd
Hoogste positie: 2 (Ceasar/Sven Vermant)

(afbeelding)
MatthijsBudding schreef:
Ik ben van de blues/soul/classicrock maar dit vind ik zooo fantastisch. Zooo verfrissend, dat er weer een goede soulzangeres is die haar eigen nummers schrijft, deze uitvoert met een fijne band en die het ook met passie en met haar ziel doet.
Als album krijgt deze een 5* van mij! En een top10 positie!

Ook al horen we Adele geen 5 keer per dag meer op de radio, ze is niet vergeten.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:37 uur

geplaatst: vandaag om 22:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.