menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van...

zoeken in:
Mooi! Ja, geweldig debuut, moeilijk om daar een fave van aan te wijzen.

Hoger dan New Order én Pet Shop Boys?

Jep, want mijn fave PSB zit in de bubbles...

PSB came quickly

luigifort schreef:

dat album begint al goed met de opener.

Ja, ze begonnen niet met de afsluiter

Nog 32 songs. Het lijkt de finale van de MuMe ladder wel

Nou dan zal zo Nina Simone wel komen!

Ja lekker man, 8 minuten Power gejank

luigifort schreef:
Nog 32 songs. Het lijkt de finale van de MuMe ladder wel

Met andere woorden: De ideale finale!

Volgens mij krijgen we in ieder geval nog één ladderfinalist.

Niemand weet, jij alleen

I Alone? Oké

Fear is not the end of this!

Nutshell

Vooral de schuimbekkend mooie versie van het MTV Unplugged album dan

Zeker! Hij zag er daar al slecht uit...

luigifort schreef:
Zeker! Hij zag er daar al slecht uit...

Een wandelend lijk / skelet... En toch zo'n strot...

It's better to burn out, than fade away

32. Spinvis - Van De Bruid En De Zee (2017)

Van het laatste album van Spin, Trein Vuur Dageraad. Erik had daarmee weer een mooi werkje afgeleverd. Ik luister 'm nog vrij vaak. Het was alweer even geleden dat hij een album had uitgebracht, dus ik had geen hoge verwachtingen. Als ie maar half zo goed was geweest had ik er al voor getekend. Maar er staan zoveel persoonlijke top 10 songs op dit album, prachtig! Erik is zelf ook wat ouder geworden en dat kun je mooi horen op dit album. Misschien wel zijn rijkste album in die zin, al bevat Tot Ziens, Justine Keller ook veel songs met bepaalde weemoedige elementen als de titeltrack van dat album en De Grote Zon bijvoorbeeld. Spin komt later nog een keer langs, dus wil ik het liever niet teveel over hem hebben op dit moment. Dan heb ik straks tenminste nog wat te vertellen. Spin heb ik 1 keer gezien, maar dan in een theaterachtige voorstelling. Een aantal jaar geleden moest ik helaas afzeggen voor een concert naar aanleiding van dit album en afgelopen week ging een andere voorstelling van hem niet door. Niet getreurd, misschien komt het er nog eens van

Van de Bruid en de Zee is voor mij de allermooiste track van het album. En hij komt al als 2e track op het album langs. Ik wist niet wat ik hoorde toen ie voor het eerst langskwam. Die zalige hoge en ijle tonen van die synths. Verdrietig ook wel, maar van zo'n schoonheid! Een zalig langzaam tempo ook weer hier in de muziek en zang, zo ontroerend. We hebben al veel songs langs zien komen die perfect de zomerse sfeer laten horen. Maar als ik deze nu weer zo hoor staat ie toch wel op 1 dat aangaande Mooie lyrics en sfeerbeelden ook van Erik. Ach, ik ben gewoon verliefd op deze song. Schitterend lieflijk ook hoe die synths later samen gaan met de zang van Erik. Ik denk ook dat het zijn fave song van het album is. Waarom zou je anders het album eindigen met Serenade dat qua klanken in de synths precies doet denken aan Van de Bruid... Sowieso vind ik dat geweldig, artiesten die zo een album eindigen, met een instrumental bijvoorbeeld. Even het album samenvatten of een soort coda of gewoon nagenieten. Wat een effect! Had net zo goed in de top 10 gekund deze, zo dicht bij elkaar zit het allemaal

Men sprak mooi
Voor men ging
Oostenwind
Jij en ik
Blijf nog even
Zing voor ons
De laatste keer
Van de bruid en de zee

Kom gewoon te laat
Liever geen gedicht
En breng geen bloemen mee

Fabelachtig mooi

Jij had ook niet zo'n goed album verwacht toch?

Ik was in Amerika toen-ie uitkwam, aan het zwembad in Florida.
Stond de hele dag op repeat! Paste perfect bij de sfeer ook daar

Wow! Perfecte muziek voor aan het zwembad ja Mooi is dat he, als je het album dan nog eens beluistert zal je altijd daar aan denken

luigifort schreef:
Wow! Perfecte muziek voor aan het zwembad ja Mooi is dat he, als je het album dan nog eens beluistert zal je altijd daar aan denken

Klopt, voor een Nederlands album vrij uniek, dat het je altijd herinnert aan een lente in de US

Man, wat een nummer inderdaad. Jij weet en snapt die dingen

Van Luigi en zijn smaak

Leuk dat er ook veel albumtracks voorbijkomen. Electronic moet ik me nog eens in verdiepen (hun tweede plaat wel een paar keer gedraaid, maar al dik 20 jaar geleden). Idiot Country klinkt alvast erg goed.

Bedoel je trouwens niet Plaatboef aan de Nieuwe Rijn?

Het debuut van ze is verreweg hun beste!

Daar ging ie later heen. Early en mid 90s zat ie op de Steenstraat. Vlak voor Lido... vanaf het station bezien...

31. Joy Division - Atmosphere (1979)

Misschien wel de meest iconische en invloedrijke band of all time of in ieder geval sinds de eind 70s. Ik kan me echt niet meer heugen wanneer ik ze leerde kennen. Ik leerde on and off steeds wat van ze kennen in mn teens of 20s. Misschien wel eerst via de Nine Inch Nails cover van Dead Souls van de The Crow soundtrack. Ik vond dat een gave film als jonge tiener en de soundtrack was ook meer dan tof. De eerste song die ik van JD zelf hoorde moet haast wel She's Lost Control zijn geweest. En in het begin van mijn studie kreeg ik een kopie van een verzamelaar met heerlijke vroege nummers erop als Leaders of Men, dat was toen ook wel een favorietje. Anyhow, ik blijf het nog altijd een bijzondere band vinden met 2 geweldige albums, waarbij Closer mijn fave is. Wat een heerlijke en donkere mistroostigheid!

Maar Atmosphere dus. Dat is echt wel hun anthem! Een liedje ook voor mij en mn missus. Ze draaiden 'm ook lekker vaak in 't Praethuys in Leiden, mijn favoriete kroeg daar. Heerlijk dat weidse in de song, als een sneeuwlandschap. Prachtige diepe zang van de betreurde Ian, wat een emotie kan hij overbrengen zeg! Het desolate in de muziek en lyrics en toch ook een bepaalde lichtheid, niet in de laatste plaats door die schitterende belletjes die af en toe opduiken. Een song die me altijd ontroert. Anton Corbijn maakte er eind 80s nog een videoclip bij. En foto's schieten van de band was een van zijn eerste grote klussen geloof ik eind 70s. Afgelopen jaar speelde New Order deze ook, net als Love Will Tear Us Apart en She's Lost Control, met mooie beelden op het scherm. Je kon zien dat het de bandleden nog altijd bezig hield. Joy Division Forever bleef er op het einde op het scherm staan toen het concert bijna voorbij was. Amen!

Walk in silence
Don't walk away, in silence
See the danger
Always danger

Endless talking
Life rebuilding
Don't walk away

Walk in silence
Don't turn away, in silence
Your confusion
My illusion

Worn like a mask of self-hate
Confronts and then dies
Don't walk away

People like you find it easy
Naked to see
Walking on air
Hunting by the rivers, through the streets, every corner

Abandoned too soon
Set down with due care
Don't walk away in silence
Don't walk away

Prachtig
Samen met Decades mijn fave denk ik

One will burn...

Hun beste nummer... hoort als een soort broer een nummer bij.

OMD Statues - YouTube

Gast
geplaatst: vandaag om 18:31 uur

geplaatst: vandaag om 18:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.