MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
109. Allan Holdsworth - Three Sheets to the Wind (1983)

Deze Britse gitarist maakte in de jaren '70 deel uit van verschillende groepjes en werkte onder andere samen met Soft Machine. In de jaren '80 werd hij een toonaangevende figuur in de fusion, een genre waarin elementen van jazz en rock gecombineerd worden. Hij staat bekend voor z'n virtuoze techniek en z'n gebruik van complexe akkoordprogressies. Hier is hij op twee instrumenten tegelijk te horen. Hij speelt een solo op een Fender Stratocaster, terwijl hij zichzelf begeleidt op een typisch instrument uit de jaren '80: de gitaarsynthesizer. Het resultaat is kleurrijk en spannend.

108. Paramore - Ignorance (2009)

Where's your gavel? Your jury?
What's my offense this time?

Een paramour is een buitenechtelijke geliefde, maar paramore is eigenlijk geen woord. De band rond Hayley Williams ging na het vroege succes door een moeilijke periode met persoonlijke strubbelingen tussen de bandleden. In een kwade tekst verwoordde de zangeres haar verontwaardiging. Op de eerste repetitie murmelde ze de tekst niet al te verstaanbaar. De uitbarsting van eerlijke woede leverde wel een bevlogen liedje op. Een jaar later zouden de broers Farro opstappen, en onlangs bracht Hayley Williams haar eerste soloalbum uit.

107. Angélique Kidjo - Batonga (1991)

"Mooi kind, je bent zo arm,
Maar je danst als een prinses en je doet je eigen zin."

Deze zangeres uit Benin ging zich in de jaren '90 toeleggen op afropop, een genre waarin Afrikaanse ritmes samengaan met synthesizerklanken. Ze zingt in verschillende talen, waaronder Engels, Frans, Swahili en Fon.Batonga is een woord dat ze zelf bedacht toen ze als meisje gepest werd op school. Het betekent zoveel als "Laat me gerust". De vurige ritmes en de gepassioneerde zang werken aanstekelijk. Angélique Kidjo is ook een activiste voor mensenrechten.

106. The Pogues - Dirty Old Town (1985)

I met my love by the gas works wall,
Dreamed a dream by the old canal.

Shane MacGowan, een Brit met Ierse ouders, werd de zanger van The Pogues. Zij brachten baldadige versies van Ierse en Engelse traditionals, aangevuld met origineel materiaal. Dirty Old Town werd geschreven door Ewan MacColl - de vader van Kirsty - over z'n geboortestad Salford in Noord-Engeland. Je kunt je meteen het roet en de stank voorstellen. The Dubliners scoorden hiermee in de jaren '60, maar de versie van met Ierse doedelzak, banjo en tinnen fluit past nog beter bij een slempartij in een Ierse pub. Met dit dronkenmanslied besluiten we deze Goede Vrijdag.

Na de babbelbox van Loetje, die ook allerlei 'moves' toepaste om boven die grens van 100 uit te komen - terwijl het topic duidelijk de Top100 van ... heet - was jouw bijdrage in eerste instantie een welkom contrast. Inmiddels vraag ik me af of je eenmaal bij 100 gekomen de wikiaanse zakelijkheid wilt loslaten ten faveure van - en dat moet ik Luigi nageven - een meer persoonlijke insteek. Dat interesseert mij veel meer, de mens achter de keuze dan feitjes geplukt van een wiki, die soms - lullig genoeg - genoeg niet 100% juist zijn.

Ik waardeer je inzet, maar iets meer mens achter de materie zou ik fijn vinden.

Superbitch schreef:
107. Angélique Kidjo - Batonga (1991)

(quote)

Deze zangeres uit Benin ging zich in de jaren '90 toeleggen op afropop, een genre waarin Afrikaanse ritmes samengaan met synthesizerklanken. Ze zingt in verschillende talen, waaronder Engels, Frans, Swahili en Fon.

Leuke Afrikaanse ontdekking! Mag imo ook wel meedoen aan de Anderstalige Ladder

Ik vind het aan de Top 100 van... juist tof dat elke user het op zijn/haar eigen manier aanpakt. Dat er eigenlijk maar een paar regels zijn waar iemand zich aan moet houden (tijdsduur, een aantal nummers dat in de buurt komt van 100 en het plaatsen van beschrijvingen) en dat alles verder vrij mag worden ingevuld.

Als Superbitch liever geen/minder persoonlijke anekdotes vertelt dan sommige andere users, maar gewoon korte achtergrondstukjes schrijft over de nummers / artiest is dat ook helemaal prima toch? Ik lees ze met plezier, ook omdat ik een hoop nummers voorbij zie komen die ik nog niet ken maar mogelijk wel interessant zijn Dus ga vooral zo door superbitch, vul het in zoals jij het wil! Je hoeft zeker niet er op te letten hoe anderen het aanpakken.

Snap eerlijk gezegd ook wel dat niet iedereen zin/behoefte heeft om z’n (halve) levensverhaal op een open forum te gooien

Gretz schreef:
Ik vind het aan de Top 100 van... juist tof dat elke user het op zijn/haar eigen manier aanpakt. Dat er eigenlijk maar een paar regels zijn waar iemand zich aan moet houden (tijdsduur, een aantal nummers dat in de buurt komt van 100 en het plaatsen van beschrijvingen) en dat alles verder vrij mag worden ingevuld.

Als Superbitch liever geen/minder persoonlijke anekdotes vertelt dan sommige andere users, maar gewoon korte achtergrondstukjes schrijft over de nummers / artiest is dat ook helemaal prima toch? Ik lees ze met plezier, ook omdat ik een hoop nummers voorbij zie komen die ik nog niet ken maar mogelijk wel interessant zijn Dus ga vooral zo door superbitch, vul het in zoals jij het wil! Je hoeft zeker niet er op te letten hoe anderen het aanpakken.

Snap eerlijk gezegd ook wel dat niet iedereen zin/behoefte heeft om z’n (halve) levensverhaal op een open forum te gooien

Je zult het ongetwijfeld goed bedoelen, maar het zou veel sterker geweest zijn om betrokkene zelf te laten reageren, of niet - want ook dat is een keuze (en dan was voor mij de kous ook af geweest).

Mjuman schreef:
(quote)

om betrokkene zelf te laten reageren, of niet - want ook dat is een keuze (en dan was voor mij de kous ook af geweest).

Dat kan nog steeds hè

Ik wil alleen aangeven hoe ik naar dit interessante topic kijk, niets meer dan dat

Mjuman ik ben nu ook wel benieuwd naar jouw top 100. Heb je interesse om jezelf ook op de lijst te zetten?

105. Fiona Apple - Slow Like Honey (1996)

And you'll yield to me,
Like a scent in the breeze.

Als dochter van een acteur en een zangeres die niet met elkaar getrouwd waren, groeide Fiona Apple afwisselend in New York en Los Angeles op. Ze kreeg klassieke pianoles en leerde meespelen met oude jazzplaten. Algauw begon ze haar eigen liedjes te schrijven met een kwetsbare, poëtische teksten. Hier beschrijft ze hoe ze iemand in haar val zal lokken, zoals een zwarte weduwe iemand in haar web krijgt. Het gezapige ritme in de piano heeft de viscositeit van honing. De vibrafoon voegt een timbre toe.

104. Värttinä - Seelinnikoi (1992)

Akaks miut alennettiin,
Orjaksi, osattomaksi...

("Ik werd vernederd tot slavernij en ontbering.")

In de jaren '90 ontstond als tegenreactie op de populariteit van elektronische muziek een beweging die terugkeerde naar de traditie van de volksmuziek. Värttinä ("spintol") is een Finse groep zangeressen met een traditionele zangstijl en volksinstrumenten. Ze bespelen tinnen fluitjes, vedel, banjo, bouzouki, kantele en accordeon. Hier beklaagt een jonge bruid zich dat ze slecht behandeld wordt door haar echtgenoot. Ze waarschuwt andere jonge vrouwen om niet dezelfde dwaasheid te begaan.

103. John Coltrane - My Favorite Things (1961)

John Coltrane oefende naar het schijnt de hele dag toonladders om z'n toon en techniek te verbeteren. Uitgaande van de populaire melodie van Rodgers en Hammerstein ontwikkelde hij iets nieuws op z'n sopraansaxofoon. Gesteund door een ritmesectie van piano, contrabas en drums improviseerde hij met grote vrijheid. Hij dacht horizontaal en melodisch, in plaats van verticaal in akkoordblokken. Ook pianist McCoy Tanner laat zich niet onbetuigd.

102. Gloria Estefan - Mi Tierra (1993)

La tierra donde naciste no la puedes olvidar,
Porque tiene tus raíces y lo que dejas atrás.

("Je geboorteland kun je niet vergeten,
Omdat daar je wortels liggen en wat je achterlaat.")

In 1978 trouwde Gloria Estefan met Emilio. Samen emigreerden ze van Cuba naar de V.S., waar ze de Miami Sound Machine oprichtten. Salsaritmes en synthesizers vormden de basis van de dansbare Latin pop die ze in de jaren '80 brachten. Gloria zou nooit meer naar Cuba terugkeren, maar in 1993 nam ze wel een Spaanstalig album op als eerbetoon aan haar geboortegrond. Haar zwoele zangstem wordt begeleid door de Latijnse dansritmes van conga's en timbales.

101. I Muvrini - L'Emigrante (1998)

Vengu da isse pianuri indù u soli si strascina,
Natu in'una casetta culori di calcina.

("Ik kom van de vlakten waar de zon schijnt,
Ik ben geboren in een limoenkleurig huisje.")

Dit duo bestaat uit de Corsicaanse broers Alain en Jean-François Bernardini. De tekst in de Corsicaanse taal vertolkt het standpunt van een Noord-Afrikaanse emigrant die een leven op wil bouwen in Frankrijk. Z'n zonnige geboorteland moest hij ontvluchten wegens de oorlog. Het is een nostalgische melodie met een rustige klavierbegeleiding.

Troy staat veel te laag. Daarnet nog es langs horen komen in de Classics 1000 van Radio 1, misschien wel het beste nummer ooit, of in ieder geval toch het beste/mooiste gezongen nummer door een vrouw.

zaaf
waren die andere 999 van heren dan?

I muvrini ( de moeflons) vind ik toch wel 1 van de betere bands van Europa. Mooi die hier aan te treffen.

100. Nina Hagen Band - Unbeschreiblich weiblich (1978)

Ich war schwanger,
Mir ging’s zum Kotzen.

Haar hoofd lijkt op een paasei, dus komt ze vandaag aan de beurt. Nina Hagen had het rebelse van de punkrock, maar dan vanuit een vrouwelijk perspectief. Ze had een excentriek uiterlijk, met afwisselend rood, blauw en groen haar. Haar optredens waren theatraal, met teksten vol woede tegen de vastgeroeste normen en waarden en tegen de schijnheiligheid van de kleinburgerlijke moraal. Hier beslist ze om abortus te plegen, omdat ze geen broedhen wil spelen voor de patriarchale samenleving. Ze is geëngageerd, maar brengt het allemaal met humor en zin voor overdrijving.

Nu al, prachtig nummer.

99. Charli XCX - White Mercedes (2019)

You know I've got a suit of armor on,
You'll never see me cry.
.
Charlotte Aitchison is een popzangeres van de nieuwe generatie. Ze raakte bekend door liedjes en video's te posten op het internet. In deze dagen van afzondering is ze erg actief. Ze heeft een rebels imago en valt op met gekke outfits, een brutale stijl en eigenzinnige teksten. In deze ballad dumpt ze iemand die te braaf is voor haar jachtige levensstijl. Hij vergeeft haar steeds haar uitspattingen, maar zij zegt dat hij te goed voor haar is. Zoals een Mercedes gaat ze te snel voor hem. Achter de vocale effecten schuilt een expressieve, nasaal gezongen melodie. Milieuactivisten hoeven niet te protesteren, want de zwarte rook in de videoclip is nep.

98. Rob De Nijs - Malle Babbe (1973)

Je tilt je rokken op en lacht naar iedere man,
Die in het donker wel durft wat overdag niet kan.

Het schilderij Malle Babbe van Frans Hals stelt een oude vrouw voor met een drinkkroes en een uil, maar tekstschrijver Lennaert Nijgh aanzag abusievelijk een ander schilderij van Frans Hals voor Malle Babbe. Daarop stond een prostituee afgebeeld, die hem inspireerde tot een lied. De muziek is van Boudewijn de Groot. De oorspronkelijke versie werd door Adèle Bloemendaal gezongen in de ik-vorm. Een straatmadeliefje klaagt de schijnheiligheid aan van haar klanten. In de versie van Rob de Nijs wordt het gezongen door een man die met Malle Babbe wil trouwen. In de strofe ligt de nadruk op de gewaagde tekst, maar het refrein is een vrolijk walsdeuntje dat iedereen mee kan zingen. Zo was het mogelijk om een hit te scoren met een liedje dat toch een gewaagde inhoud heeft.

97. Mary J. Blige - Deep Inside (1999)

The problem is for many years.
I've lived my life publicly.

Mary J. Blige combineert de rauwe zangstijl van de oude soul met moderne klanken en ritmes. Ze heeft de waardigheid van de traditie, maar ook de onverbloemdheid van de straatcultuur. Soms gebruikt ze samples uit de jaren '70. Dit is gebouwd op de pianoriff van Elton Johns Bennie and the Jets. Ze zingt over de tegenstelling tussen haar publieke persona als popster en haar persoonlijke gevoelens. Kortom, ze wil gewoon zichzelf zijn en het gezelschap van schattenjagers mijden.

96. Jean Michel Jarre - Oxygène 4 (1976)

Deze excentriekeling werd een pionier van de elektronische muziek. In z'n appartement in Parijs bouwde hij z'n wasmachine om tot synthesizer. Oxygène is een zesdelige compositie die experimenteerde met nieuwe, bevreemdende klanken die aan ruimteschepen en buitenaardse wezens doen denken. Hij gebruikte meerdere synthesizers en klankeffecten in stereo. Het vierde deel is het meest toegankelijke, met een herkenbare melodie en een aanstekelijk ritme. Het begint met het geluid van de wind als klankeffect.

95. Janelle Monáe - Dance Apocalyptic (2013)

Smash, smash, bang, bang!
Don't stop! Chalanga-langa-lang!

Janelle Monáe staat bekend voor haar hyperkinetische dansstijl en haar door science fiction geïnspireerde gekke teksten. Voor zichzelf heeft ze het alter ego gecreëerd van Cindi Mayweather, een androïde rockster die door tijd en ruimte reist om de wereld te redden. Ze blijft dansen terwijl onze planeet geteisterd wordt door allerlei plagen.

Janelle Monáe

94. Celia Cruz - Quizas, Quizas, Quizas (1964)

Y asi pasan los días y yo desesperando,
Y tu, tu contestando: "Quizás, quizás, quizás."

(En zo gaan de dagen voorbij en ik ben wanhopig,
En jij antwoord: "Misschien, misschien, misschien.")

Misschien heb je wel eens van Celia Cruz gehoord, de Cubaanse zangeres die erg populair werd in de Spaanstalige landen in de jaren '60. Misschien ken je haar als la Reina de la Salsa, maar ze zong ook verwante genres als rumba, guaracha en bolero. Daarbij danste ze op het podium in een weelderige outfit. Typisch zijn de onregelmatige ritmische accenten met koperblazers en slagwerkinstrumenten als congas, maracas en claves. Dit liedje werd geschreven door de Cubaan Oscar Farrész. De Engelstalige versie Perhaps, Perhaps, Perhaps werd gezongen door Bing Crosby en Ben E. King, maar misschien ken je ze als het kenwijsje van de tv-serie Coupling, gezongen door Mari Wilson. Geen enkele versie brengt de Latijnse ritmes beter tot leven dan deze.

Janelle. Heerlijk!

93. Holly Herndon - Eternal (2019)

Baby, take a listen,
Feel the sun in your eyes.

Dit is een aanrader voor liefhebbers van experimentele muziek. De Californische componiste Holly Herndon ontwikkelde zelf een computerprogramma om vocale klanken te manipuleren. PROTO is een conceptalbum over buitenaardse wezens die haar lichaam binnen dringen als microben. Verscheidene lagen met vervormde zangstemmen en futuristische elektronische klanken creëren een bevreemdend effect, al zit er toch nog een volgbare melodie in.

92. Louis Armstrong - A Kiss to Build a Dream On (1951)

Give me your lips for just a moment,
And my imagination will make that moment live.

Uncle Satchmo is een legendarische trompettist en zanger. Hij maakte het ontstaan van de jazz mee in z'n geboortestad New Orleans. In de jaren '20 ging hij deze nieuwe muziek verspreiden en verder ontwikkelen in Chicago en vervolgens in New York, waar hij deel uitmaakte van de Harlem Renaissance. Als trompettist stond hij bekend voor z'n straffe techniek en improvisatietalent. Als zanger was hij zeer herkenbaar aan z'n krakende stem. In dit liedje van Kalmar, Ruby en Hammerstein laat hij beide talenten horen.

91. Stan Getz, João Gilberto & Astrud Gilberto - The Girl from Ipanema (1964)

When she walks she's like a samba,
That swings so cool and sways so gently.

Hier heb je een zeldzame kruisbestuiving van talenten. Het liedje over het meisje dat langs het Braziliaanse strand wandelt, werd geschreven door Antônio Carlos Jobim. Hij was een van de grondleggers van de bossanova, waarin sambaritmes samengaan met jazzakkoorden. Het echtpaar Gilberto heeft destijds veel van zijn liedjes bekend gemaakt. Hier werken ze dan ook nog eens samen met de Amerikaanse jazzsaxofonist Stan Getz, die bekend stond voor z'n zachte, warme toon. De combinatie van Portugese en Engelse tekst werkt hier goed. Je voelt een zeebriesje door de wind van de garota waaien.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:42 uur

geplaatst: vandaag om 15:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.