menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van...

zoeken in:
chevy93 schreef:
(quote)
Heb je een link naar jouw lijst in Spotify?

Kom ik nog op terug!

Ik wil zo weer een update erin gooien. Komt allen naar Beatsense!

Koenr, Johnny Marr, aerobag, ArthurDZ. madmadder

Arrie schreef:
(quote)

Kom ik nog op terug!

Ik wil zo weer een update erin gooien. Komt allen naar Beatsense!

Koenr, Johnny Marr, aerobag, ArthurDZ. madmadder

Vanavond gaat het hem niet worden, zondag ben ik er normaal gezien wel weer bij!

50. The Beach Boys – Good Vibrations

Waarschijnlijk de grootste klassieker uit mijn lijst, en terecht. Ik blijf me er iedere keer weer over verbazen hoe briljant dit nummer in elkaar zit. Hoe de verschillende delen in elkaar overlopen, de prachtige zangmelodieën, natuurlijk de karakteristieke samenzang van de strandjongens. Prachtig.

49. Tangents - Jindabyne [Four Tet Remix]

Als we het hebben over fraaie melodieën: Four Tet is daar ook wel een meester in. Ook in zijn fenomenale remixen weet hij regelmatig een prachtige melodie uit te lichten, zo ook in deze remix van het mij verder onbekende Tangents. Het begint met wat gedreven, opzwepende percussie maar wordt juist heel lieflijk als de melodie erin komt. De man heeft een hoop moois gedaan, zijn live-optreden op Primavera was trouwens ook een heerlijk feestje, maar deze raakt mij het meest.

48. Grimes ft. Janelle Monáe - Venus Fly

Venus Fly verwijst naar de ‘venus flytrap’ en het zal iemand op Genius zijn geweest die opmerkte dat Grimes daarmee waarschijnlijk subtiel verwijst naar de trap-invloeden op dit nummer. Met overigens een drop waar de meeste trap-producers nog een puntje aan kunnen zuigen. In het nummer richten Grimes en Janelle zich tegen objectificatie en vragen: wat nou als ik m’n tanden eruit trok (en niet meer voldoe aan de conventies van schoonheid) zou je me dan nog steeds objectificeren? Fijne, feministische boodschap in een kapotharde banger.

47. Rae Sremmurd - Come Get Her

Net als een The Pharcyde in the 90s valt een act als Rae Sremmurd ook onder de speelse hiphop voor me, maar dan op een totaal andere manier. Ook bij deze broers heb ik het gevoel dat ze ontzettend veel plezier hebben in het maken van muziek. Ik stuitte ooit op ze omdat hun debuutsingle No Flex Zone de Billboard Hot 100 binnenkwam, die volgde ik op de voet. Het klonk wel heel erg kinderlijk en haast stompzinnig, het werd ook niet echt een grote hit herinner ik me, maar intrigeren deed het wel. Het bleef hangen. De hits kwamen vlak daarna wel met o.a. No Type en ik was overtuigd. Ontzettend creatieve beats van Mike Will Made-It, veel sterke hooks van Swae Lee, en gewoon ontzettend vermakelijke muziek. Vooral Come Get Her was een ontzettend verslavende track voor me, die heb ik maandenlang stukgedraaid. Die hey’s die continu op de achtergrond te horen zijn doen het hem voor me.

46. Ruslana - Wild Dances

Oké hier stond eerst een ander nummer maar ik besefte toch dat dat nummer me eigenlijk relatief weinig deed. Plus: eigenlijk wilde ik er wel wat Eurovisie in stoppen. Want ik volg Eurovisie al jaren maar vorig jaar ben ik al helemaal in een super enthousiaste Eurovisie-fase terechtgekomen. En bovendien: Wild Dances is misschien niet het beste nummer ooit, maar wat een positieve energie (of wilde energie, zoals ze het zelf noemt) zit daarin! Als ik wat positiviteit nodig heb, dan moet ik eigenlijk gewoon livevideo’s van Ruslana kijken die Wild Dances doet. Is dat zo goed dan? Nee, maar ze doet dat nummer 15 jaar lang al elke keer met evenveel enthousiasme. Dat enthousiasme waarmee ze iedere keer weer diezelfde, aandoenlijke dansjes uitvoert, dat heb ik soms gewoon nodig. Eigenlijk had deze misschien niet zó hoog gemoeten maar ach, laat ik ook lekker speels zijn met mijn lijst. Het is maar een lijstje.

45. All Saints - Pure Shores

Perfect popliedje, deel zoveel. Ik weet niet wat nou écht het perfecte popliedje is maar deze komt aardig in de buurt. William Orbit geeft de track met zijn productie een heerlijk dromerige sfeer mee die het gevoel geeft alsof je daadwerkelijk onder water aan het zwemmen bent (waar ze dus ook over zingen). Kinda dreampoppy eigenlijk, love it.

44. Slowdive - Avalyn II

Over dromerig gesproken. Slowdive is de ultieme droomband. Ik luister er niet zo vaak meer naar als ten tijde van mijn vorige top 100 maar het blijft prachtige muziek. Hun debuut-EP is één van mijn favoriete releases van hun, samen met Pygmalion. Dit is de instrumentale track van de debuut-EP. Er staat op dezelfde EP ook een versie met zang (deel 1 dus) maar eigenlijk heb ik die zang helemaal niet nodig. Deze versie beukt zo lekker door, met die heerlijke gitaargeluiden erdoorheen. Bijzonder hoe ze op hun eerste EP’tje al meteen zoiets neerzetten. Ik sprak Neil Halstead ook eens na een soloshow van hem in Amsterdam, en gaf aan dat ik hun debuut-EP zo mooi vond. En hij mompelde iets van ‘yeah it definitely did have something to it’. Ik vroeg hem ook naar een eventuele reünie maar daar deed hij vaag over. Niet heel veel later was de reünie echter toch echt een feit en kon ik ze live zien op Best Kept Secret, en daar begonnen ze met precies deze track. Was fenomenaal.

43. Lil Uzi Vert ft. Oh Wonder - The Way Life Goes

Uzi moet ook sowieso in mijn lijst, maar hij staat er eigenlijk in met een wat atypisch, meer emotioneel nummer. Ik word blij van zijn gehele oeuvre maar deze kwam net uit na de break-up met tomatosz, met wie ik zes jaar samen was. Dat werd dus mijn break-upsong. De Oh Wonder-sample werkt ook perfect voor me in deze track. XO Tour Llif3 is natuurlijk ook geniaal, en die had hier net zo goed kunnen staan.

42. dEUS - Hotellounge (Be the Death of Me)

Tsja, dé band van mijn tienerjaren, dus die liefde zal waarschijnlijk nooit meer verdwijnen. Al hun jaren ‘90 spul blijft voor mij echt fantastisch. dEUS was mijn favoriete band van mijn pak ‘m beet mijn 14e tot ergens dik in de 20, dus ja. Terwijl The Ideal Crash mijn favoriete album is, heb ik ditmaal gekozen voor Hotellounge als favoriete song. Het zit allemaal dicht bij elkaar wat betreft mijn favorieten maar dat ‘you move me, you move me’-refrein doet het hem voor me.

41. Warpaint - Elephants

Warpaint is wel een unieke band voor me want het is de enige band waar het net de bassist en drummer zijn die voor mij de show stelen. Ik kijk nog weleens live-video’s van ze, en mijn oog/oor trekt altijd meer naar de ritmesectie. Niet dat de zangeres en gitarist verkeerd zijn, ze doen het prima. Jennylee en Stella zijn simpelweg zo fenomenaal (en fijn om naar te kijken). Elephants is sowieso al mijn favoriete Warpaint-nummer maar live rekken ze het nog lekker uit ook waarbij ze ergens halverwege gaan jammen.

Het was weer een veelzijdig uurtje, denk ik zo.

Oh en het nummer dat ik eruit heb gegooid voor Ruslana is The Windmills of Your Mind van Dusty Springfield. Kan ook aardig zingen hoor, maar Ruslana hè?

Warpaint Eigenlijk moeten ze hierna nog een keer langskomen, al is het maar om te compenseren dat ik zelf zo stom ben geweest ze niet in mijn eigen lijst op te nemen.

Arrie schreef:
45. All Saints - Pure Shores

William Orbit geeft de track met zijn productie een heerlijk dromerige sfeer mee die het gevoel geeft alsof je daadwerkelijk onder water aan het zwemmen bent (waar ze dus ook over zingen).

Valt me nu pas op hoeveel dit lijkt op wat William Orbit voor Madonna produceerde.

Verder weer fraaie toevoegingen, met Elephants van Warpaint heb je vandaag het beste tot het laatst bewaard!

Was echt een heel fijn blokje.

Ik vergeet dit iedere keer aan te kondigen, maar zometeen weer een beatsense-update!

40. BROCKHAMPTON – GOLD

Ik zie dat mijn artiesten top 10 is verdwenen op MuMe, maar een tijdje geleden heb ik BROCKHAMPTON daarin op de eerste plaats gezet. BROCKHAMPTON is een soort vriendengroep waar je ontzettend veel lol mee kan hebben maar ook soms diepere gesprekken mee kan hebben over je emoties en gedachten. Meerdere leden rappen heel open over hun depressie en andere issues, maar net zo vaak zijn ze gewoon lekker opbeurende, gezellige hiphop aan het maken zoals GOLD. Over Mean Girls rappen enzo. Verkleedpartijtje in de clip. Wat BROCKHAMPTON doet is precies wat ik zou willen doen als ik in een hiphopgroep zou zitten, Plastic Bitch House ofzo. BROCKHAMPTON heeft iets speciaals voor me. De meeste mensen zijn in hun tienerjaren zo enorm fan van een groep/artiest dat ze alles over die artiest weten, elk interview en live-optreden kijken, en elk B-kantje kennen. Ik heb dat nooit gehad, tot ik een paar jaar terug BROCKHAMPTON leerde kennen. Eindelijk heb ik ook een fangirl-fase. Ik voel me gewoon verbonden met die gasten.

39. Sigur Rós – Svefn-G-Englar

Afgelopen februari was ik in het noorden van Zweden. Een prachtig bergachtig landschap, een huisje aan een meer, en veel, heel veel sneeuw. Het had iets rustgevends. Dat is precies deze muziek. Ontzettend sfeervol. Niet alles van Sigur Rós is even raak bij mij maar dit is en blijft pure schoonheid. En een prachtige clip!

Zet mij ook maar op de wachtlijst. Ik hoor over een paar jaar wel of ik aan de beurt ben (als MuMe dan nog bestaat tenminste).

38. Roberta Flack – Compared to What

Uiteraard staat ook Roberta in de lijst. Verliefd sinds ik jaren geleden The First Time Ever I Saw Your Face tegenkwam in de MuMeLadder. Die stem. Die stem raakte me enorm. Haar debuutalbum is een fantastisch album: soul, maar dan gespeeld door gerenommeerde jazzmuzikanten. Alleen dat al maakt het voor mij een uniek album. Hoewel het merendeel van haar oeuvre bestaat uit rustige ballads, heeft ze ook een paar meer uptempo, fellere nummers, waar ze er best meer van had mogen maken. Op Compared to What komt ze maatschappijkritisch uit de hoek en ook die boodschap weet ze perfect uit te dragen met haar stem.

37. Talk Talk – Happiness Is Easy

Happiness Is Easy lijkt me een erg cynische boodschap van Mark Hollis, volgens mij gebaseerd op wat religies prediken. Ben verder niet zo religieus dus dat gedeelte is niet zo interessant voor me, maar de muziek des te meer. Die prachtige subtiele pianoklanken, dat spaanse gitaartje, die bas, dat kinderkoortje. De latere albums van Talk Talk zijn ook fenomenaal maar ik zet ze niet zo snel op. The Colour of Spring is echter de perfecte middenweg tussen poppy Talk Talk en experimentele Talk Talk.

36. FKA twigs – Good to Love

Ik hou enorm van de sensuele, eigenzinnige R&B die FKA twigs maar toen de single Good to Love uitkwam was ik behoorlijk teleurgesteld. Het klonk nogal generiek. Maar hey het was wel twigs en ik bleef luisteren, en zie daar: nu staat het hoog in m’n top 100. Blijkbaar een nummer dat onder je huid krupt, met prachtige zang weer. Ik word spontaan verliefd als ik twigs hierop hoor zingen dus ik snap Robert Pattinson wel. Misschien wel het nummer waarop twigs me het weet te raken, ik voel dit nummer heel erg, ook al mag het dan wat generieker zijn dan ander werk van haar. Het heeft precies de juiste subtiele begeleiding bij de prachtige vocalen.

35. Songs: Ohia – Didn’t It Rain

Jason Molina, ook een man die zijn hele leven lang met depressie heeft geworsteld, om uiteindelijk te bezwijken onder alcoholisme. Gelukkig ben ik niet zo van de alcohol, op een enkel festivalavondje na. Dan ga ik meteen exen mailen enzo, dus daar ben ik ook weer vanaf gestapt. Hoe dan ook: het gehele album Didn’t It Rain voelt als Molina die iedereen een hart onder de riem steekt die ook worstelt met depressie. Weet me altijd te raken, zeker met de wetenschap dat ie het zelf niet heeft gered. Hopelijk kom ik zelf ook weer op het punt dat ik denk: hé, wacht, regende het niet in m’n leven? De zon is weet gaan schijnen. Iemand als Molina kan me daarbij steunen.

34. Mariee Sioux – Wild Eyes

Iemand als Mariee kan me daar óók bij helpen, omdat haar muziek me even alle zorgen doet vergeten en me in een andere wereld brengt. Haar teksten over de pure natuur geven me zelf ook het gevoel dat ik door wat prachtige natuur heen loop en in een samenleving zonder zorgen. Plus dat haar stem me enorm kalmeert. Prachtige folkmuziek. In m’n vorige top 100 nog op 1, en eerlijk gezegd nog steeds een torenhoge favoriet: we zijn op een punt waar echt alleen nog maar fenomenale muziek langskomt. Er is gewoon een hoop prachtige muziek. Geert gokte nog dat deze eruit gevallen zou zijn. Gekke geert, Mariee blijft sowieso.

33. Curtis Mayfield – Move On Up

En om verder te gaan met helpende muziek, is er nog het pure optimisme en positiviteit van Move On Up. Die trommeltjes, die blazers, wat een euforie. Een kleine tien minuten je zorgen wegdansen.

32. NR& - Spoken For

Soms heb je van die nummers die je fantastisch vindt maar niemand anders lijkt op te pikken. Persoonlijke klassiekers worden dat dan. Een nummer dat echt voor jou lijkt te bestaan. Dit is er zo eentje. Het is een collab van de producers Rampa en &ME, allebei solo al vrij tof, met zangeres Nomi op de vocalen. Ze hebben niet veel uitgebracht als samenwerking en het is ook vrij obscuur gebleven, maar dit is dan nota bene nog een B-kantje van één van de singles. Ik vind het nummer echter fenomenaal: die spannende productie, die meeslepende zang. Al sinds het uitkwam ben ik hooked en dat is nooit meer verdwenen. Rampa en &ME maken solo vooral instrumentale techno, maar dit is meer een electronische popliedje. Wel wat beïnvloed door wat ze normaal doen natuurlijk. Voor mij hun meesterwerk, ben benieuwd wat anderen hiervan vinden!

Meesterwerkje indeed, al veel te lang niet meer gehoord zeg

31. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

Regelrechte hiphopklassieker die je het gevoel geeft door de ghetto van Queensbridge te lopen. Rhythm & Poetry benoemde ooit nog eens dat het raar is dat mensen geweld in films wel prima vinden maar in hip-hopteksten kut vinden terwijl muziek voor hem (en voor mij) vaak ook als een film werkt. Dat vond ik een sterk punt: dit is gewoon een short film over de grimmige ghetto vol geweld, gangs en schimmige drugsdeals. Ik word er haast bang van.

Vandaag pas ontdekt dat je hiermee weer bezig was, Arrie.
Ik ken mensen die in bepaalde topics hun weeklijstje droppen van 30 jaar terug onder het saaie motto: mijn smaak is nog altijd hetzelfde.

Maar jij weet je favo 100 in vergelijking met 6 jaar terug flink te vernieuwen, op zich al een knappe prestatie. En dat onder het fraaie motto:
Arrie schreef:
Er is gewoon een hoop prachtige muziek

Ik heb in de onderste zeventig bekeken wat de blijvertjes waren van de vorige top 100. En dan blijven er volgens mij maar twintig over. De rest is dus (NEW).

89. (63) Marissa Nadler – Under an Old Umbrella
88. (62) Joanna Newsom - Cosmia
78. (52) Black Devil - “H” Friend
76. (44) Âme - Rej
71. (5) Joy Division - New Dawn Fades
67. (30) Janis Ian – At Seventeen
66. (25) Lamb – Gorecki
65. (72) Chromatics – These Streets Will Never Look the Same
64. (59) Amy Winehouse - You Know I’m No Good
63. (80) The National – Slow Show
55. (55) The Beatles - For No One
52. (56) Iron & Wine - Lion’s Mane
50. (34) The Beach Boys – Good Vibrations
42. (9) dEUS - Hotellounge (Be the Death of Me)
41. (46) Warpaint - Elephants
39. (7) Sigur Rós – Svefn-G-Englar
37. (40) Talk Talk – Happiness Is Easy
34. (1) Mariee Sioux – Wild Eyes
33. (37) Curtis Mayfield – Move On Up
31. (27) Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

Ik zal de top 30 ook gaan volgen.

En bedankt Marzi! Dat overzicht had ik zelf niet, heel tof om te zien. Er komen volgens mij nog een stuk of zeven liedjes langs die er vorige keer ook in stonden.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:10 uur

geplaatst: vandaag om 02:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.