menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van...

zoeken in:
geplaatst:
61. Belle & Sebastian – Seeing Other People

Echt een Arrie-band. Zeker in hun beginjaren: die ontzettend grappige maar toch ook tragische teksten, die ontzettend lieve melodieën en zang. Al die perfecte popliedjes. Wat moet ik er verder over zeggen? Gewoon liev enzo.

geplaatst:
Beste update tot nu toe, niet in de laatste plaats door de mooiste National

(en ook een schitterende Chromatics, LEG, Amy, Lamb en Florence )

geplaatst:
Arrie schreef:
61. Belle & Sebastian – Seeing Other People

Echt een Arrie-band. Zeker in hun beginjaren: die ontzettend grappige maar toch ook tragische teksten, die ontzettend lieve melodieën en zang. Al die perfecte popliedjes. Wat moet ik er verder over zeggen? Gewoon liev enzo.

Wat is er met Arrie gebeurd dan
Ik dacht eigenlijk dat jij helemaal niet meer van dit soort muziek hield. Maar kan het mis hebben. Hoop in dat geval op nog veel echte Arrie-bands dan!

Mooie update, met in ieder geval alvast eentje die ik ook in mijn top-100 zal hebben

geplaatst:
Arrie schreef:
Zeker in hun beginjaren:

Arrie weet dingen.

geplaatst:
johan de witt schreef:
Mooie update, met in ieder geval alvast eentje die ik ook in mijn top-100 zal hebben

Ronnie Flex

geplaatst:
Ronnie Flex, nu baal ik de CSL te hebben overgeslagen.

geplaatst:
Ja die was best flex en lit. Energie though

geplaatst:
Om half 10 gaan we weer los in Beatsense!

geplaatst:
60. Grimes – Oblivion

Grimes is in de laatste jaren uitgegroeid tot één van mijn favoriete artiesten. Art Angels is de perfecte popplaat maar dan wel gekenmerkt tot een heel eigenzinnige kijk op popmuziek, not being normal. Visions daarentegen is heerlijk dreamy, vol met prachtige melodieën en een fijne zweverige sfeer. Beide platen zijn behoorlijk anders maar allebei 5* voor mij. Oblivion is duidelijk het hoogtepunt van Visions, dat moment dat ergens richting het einde van de nummers de wat eerie kinkende achtergrondvocalen erin komen is fantastisch. Het nummer zelf gaat over de onveiligheid die ze voelt als ze ‘s avonds in haar eentje over straat loopt vanwege de mogelijke dreiging van mannen die haar zouden kunnen aanvallen. Triest dat veel vrouwen dat gevoel moeten hebben in onze samenleving.

geplaatst:
59. Lorde ft. Run the Jewels – Supercut [El-P Remix]

Het origineel is al een ontzettend fijn synthpop-nummer, maar El-P geeft er nog even een donker, spannend randje aan, terwijl Lorde terugdenkt aan een verbroken relatie. Ik vond Royals altijd maar een vervelend nummer maar inmiddels zie ik Lorde toch wel als één van de beste popartiesten van nu. Combineer dit met het fantastische hiphop duo bestaande uit Killer Mike en El-Producto en je hebt een banger. Favoriete moment: als de synths erin komen tijdens El’s laatste verse.

geplaatst:
58. Sufjan Stevens - Mystery of Love

Sufjan bracht in 2005 al een enorme MuMe-klassieker uit met Illinois. Veel gedraaid, maar altijd rond de 3,5*/4* blijven hangen. Tien jaar later kwam hij ineens met het enorm emotionele en zeer persoonlijke Carrie & Lowell maar gek genoeg greep de plaat me destijds niet. Pas met de singles die na dat album verschenen wist Sufjan me ineens enorm te grijpen. Wallowa Lake Monster, Visions of Gideon, Tonya Harding en deze. Ineens werd ik enorm geraakt door de prachtige, zalvende stem van Sufjan en de wonderbaarlijke melodieën. Subtiele, ingetogen liedjes waar voor mij zoveel emotie uit spreekt.

geplaatst:
57. BTS - DNA

Poek zat er vast al op te wachten. Door het volgen van de internationale hitlijsten kwam ik ook terecht bij de enorm viral gaande hits van K-pop acts als BTS. Muziek die ook wel als behoorlijk fout wordt gezien maar ook enorme hoeveelheden fans heeft. Ik werd ook geïntrigeerd door dit zevental, hun indrukwekkende clips en dansmoves, maar vooral door dit liedje. Het voelt voor mij echt als het perfecte popliedje, het zit zó goed in elkaar. Kan mij het schelen dat het door een of andere supercommerciële boyband is gemaakt met wat knappe Koreanen erin. Een goed nummer is een goed nummer. En deze plaat verveelt me nooit. K-pop is een beetje hit or miss voor me, geldt ook voor het oeuvre van BTS. Maar sommige K-pop is bij mij ontzettend raak, en DNA is na tig luisterbeurten nog net zo verslavend.

geplaatst:
Mystery of love ❤️❤️❤️❤️ Ook een zekerheidje voor mijn lijst.

geplaatst:
56.Ibeyi ft. Kamasi Washington - Deathless

Mijn favoriete live-act toch wel. Ik heb ze twee keer live gezien en beide keren totaal overdonderd. Hun samenzang is live echt waanzinnig mooi. De eerste keer dat ik ze zag was in een kerk in Amsterdam, waarbij de Cubaanse zusters voor aanvang een kaarsje aanstaken op het podium en na afloop het kaarsje uitbliezen. Het optreden kreeg daardoor echt het gevoel van een ritueel. Het is ook heel gaaf hoe ze moderne R&B en hip-hop vermengen met invloeden van hun Cubaanse roots. Hun vader zat ook in Buena Vista Social Club dus het zit in hun bloed. Na een aflevering van Song Exploder over dit nummer is dit tot mijn favoriet uitgegroeid: het lied gaat over een ervaring van één van de twee waarbij ze in Parijs zonder reden staande werd gehouden door de politie. Ik weet niet meer precies hoe het zat, ik zou de Song Exploder nog eens terug moeten luisteren, maar het is een lied over een persoonlijke ervaring dus. Het koor in het refrein dat ‘we are deathless’ zingt maakt altijd indruk op me.

geplaatst:
55. The Beatles - For No One

Ondanks dat ik niet meer zo heel veel naar ze luister is The Beatles nog steeds de meest beluisterde artiest op mijn Last.fm. Al is BROCKHAMPTON wel erg snel naar de tweede plek gestegen. The Beatles hebben echter nog een ruime voorsprong! Lang niet alles doet me nog zoveel als voorheen maar sommige Beatles-liedjes zijn onverwoestbaar, zoals dit korte pareltje. Het is voor mijn favoriete Beatles-nummer altijd stuivertje wisselen tussen deze en het meer experimentele Tomorrow Never Knows, maar hoe cool die ook is: deze weet me simpelweg meer te raken.

geplaatst:
54. Karim Sahraoui - White Horse

Van de bekendste band ooit naar een behoorlijk onbekende dance-producer. Ik weet en ken verder niet zoveel van de man, maar een jaar of drie geleden wist deze track plots precies de juiste snaar te raken. Redelijk rechttoe rechtaan allemaal maar de melodieën en de sfeer weten me altijd naar hogere sferen te brengen en me acht minuten lang een gevoel van gelukzaligheid en euforie te geven. Waar heb je eigenlijk drugs voor nodig als je zulke tracks hebt?

geplaatst:
53. Dusky ft. Wiley - Sort It Out Sharon

Uiteraard moet er ook wat grime in mijn lijst. Ik vind het heel cool hoe in Engeland dance-producers zich ook regelmatig bezighouden met het produceren van hip-hoptracks, wat dan een heel andere kijk op hip-hop geeft. Zo heeft Four Tet ook tracks geproduceerd voor Roots Manuva. Ik ken Dusky verder niet zo goed maar volgens mij maken ze vooral house-muziek. Deze track is eigenlijk ook niet echt hip-hop behalve dat Wiley eroverheen spit. Heerlijke combinatie van stijlen geeft het!

geplaatst:
Tuuune joh damn

geplaatst:
52. Iron & Wine - Lion’s Mane

Samuel Beam maakte ooit prachtige lo-fi folkliedjes met aangrijpende teksten. Zijn debuutplaat voelt alsof ie het in z’n eentje ergens op zolder heeft opgenomen, maar het geeft de muziek een prachtige sfeer mee. Bovendien is elk liedje van die plaat raak. Dit liedje over het mysterie der liefde ligt me daarvan het meest nauw aan mijn hart. Vooral het stukje ‘love is the best sensation hiding in the lion’s mane’ voelt voor mij heel treffend. Liefde kan zó mooi zijn maar tegelijkertijd zo moeilijk om te bereiken, en als dat misgaat word je gegrepen door een wild dier en kan dat heftige gevolgen hebben. En dan dat prachtige gitaarloopje dat het nummer voortstuwt.

geplaatst:
51. RuPaul - Sissy That Walk

Ik pretendeer niet dat dit de beste honderd liedjes zijn die er ooit gemaakt zijn, het zijn simpelweg de liedjes die mij het meeste doen. En dat kan om allerlei redenen zijn. Dit is wellicht een verrassend nummer, dus laat me wat context geven. Hoewel het sinds eind 2014, toen ik naar Amersfoort verhuisde, jarenlang mentaal ontzettend goed ging met me, vertoonden de eerste scheurtjes zich al toen ik aankwam bij mijn scriptie. Het vroeg enorm veel energie van me en was een zwaar en moeizaam proces met meerdere breakdowns. Ergens een jaar geleden nu zat ik middenin dat proces. Rond die tijd ging ik ook RuPaul’s Drag Race kijken, beginnend met seizoen 6 omdat iemand mij dat aanraadde. De serie zelf sleepte mij er destijs al doorheen, het was destijds de perfecte ontspanning ter afwisseling van mijn scriptie. Seizoen 6 bleek ook inderdaad een fantastisch seizoen met twee van mijn favoriete drag queens: Bianca Del Rio en Adore Delano. En de finale-song van dat seizoen, Sissy That Walk, werd een soort motivatie-anthem voor me tijdens die ontzettend moeilijke scriptieperiode. Iedere keer dat ik mezelf moed in moest spreken draaide ik dit drie keer achter elkaar. Het liefst met de clip erbij om Bianca en Adore te zien shinen. RuPaul is bij momenten net een soort motivatie coach. Oh, en die scriptie heb ik uiteindelijk dus gehaald. Thanks Ru!

geplaatst:
Omg, Arrie, Mama Ru, wat doe je me aan?! ❤️❤️❤️❤️❤️

geplaatst:
Arrie schreef:
59. Lorde ft. Run the Jewels – Supercut [El-P Remix]

Je hebt een medestander remcodulac!

geplaatst:
Fascinerend hoe populair drag queens tegenwoordig zijn. Ik heb me in februari laten verleiden mee te gaan naar een optreden van Katya en nog wat andere drags.

Ik was en ben er totaal niet bekend mee (terwijl het in 'mijn scene' lastig is om er niet mee geconfronteerd te worden), maar ik was stomverbaasd over de respons van het publiek: op het hysterische af, en vooral hoe divers het publiek was, en nog opvallender: hoe jong. Ik hoorde veruit bij de oudste aanwezigen (voor mij zijn drags een beetje een relikwie uit de oude gay-scene... maar niks is minder waar).

geplaatst:
Poek schreef:
(quote)

Je hebt een medestander remcodulac!
Ja, dat wist ik al. Toen ik deze vorig jaar voor de Witte Trui nomineerde, zei Arrie al meteen dat hij rechtstreeks naar de finale mocht. Helaas was hij toen even niet aanwezig om het nummer überhaupt de lijst in te krijgen.
Leuk dat Arrie (ondansk het leven) toch een tweede versie van zijn top honderd presenteeert. Ik was dit topic al helemaal uit het oog verloren; toch maar weer eens gaan volgen, want genoeg mooie muziek te ontdekken.
En misschien ben ik er de volgende live-update wel bij. Afgelopen avond gemist, want moest een stellingkast in elkaar knutselen voor mijn oudste dochter. Zij zou zeer te spreken zijn over de selectie van BTS en RuPaul

geplaatst:
Arrie schreef:
54. Karim Sahraoui - White Horse

Kijk, die zag ik echt niet aankomen, maar inderdaad een topnummer

geplaatst:
Arrie schreef:
Joanna had nog bijna m’n lijst gemist aangezien ik die op Spotify maakte.
Heb je een link naar jouw lijst in Spotify?

geplaatst:
Wat een update!!

geplaatst:
Zo ik heb weer even bij gelezen hier, wat een fijne lijst tot nu toe Arrie en mooi je persoonlijke verhalen te lezen!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:38 uur

geplaatst: vandaag om 18:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.