menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Jerry

Damn Arrie wow

Jezz

Let's not just forget deze top 100! Top gedaan Arriezard!

Leuke lijst en zoals verwacht: enorme raakvlakken en ver van mijn muzikale bed. Bijzondere nummer 1. Met plezier gevolgd.

bedankt voor deze mooi lijst Arrie... en hebben de besprekingen en de gezamenlijke luistersessies de passie voor muziek weer wat aangewakkerd?

Thanks, Arrie, en veel succes de komende tijd. Hopelijk duurt de ellende niet al te lang meer. ❤️

Bedankt Arrie, was leuk.

Arrie, met veel plezier geregeld mee gelezen en geluisterd. Wel eens wat buiten mijn smaak, maar dat heeft juist zijn meerwaarde. Dank voor de trip en zoals ze hier zeggen 'Kop d'r veur' (toch best aardig Grunnegers voor een Fries )! Hoop dat je snel weer betere tijden kent en dat zoals gehoopt dat deze top 100 wat bijgedragen heeft en hoe dan ook je weer snel volop van muziek kan en mag genieten!

Toplijst Arrie, heb het met veel plezier gevolgd en zal meteen even Jerry weer eens aanslingeren ter ere van je nummer 1-positie. Op een passie voor muziek!

Gretz schreef:
DE SPANNING IS OM TE SNIJDEN!!

Waar is de meme van Arno als je hem nodig hebt x
Een beetje late for the party, maar:
https://s2.dmcdn.net/v/ApQzr1Lk_5ThhTb2W/x1080

Helaas de ontknoping gemist, maar de muziek staat. Leuke lijst! Zal binnenkort ook weer eens Jerry vanuit de digitale spotifiets-ether aanslingeren.

Top gedaan man!!

Schitterende Top 100 Arnout! Blij om je Top 10 live mee te hebben kunnen maken! Fijn om alles in de trein rustig terug te lezen.

Bedankt en hopelijk tot snel! X

Ik moet zeggen ik heb maar half uw lijst gevolgd maar ik heb net BROCKHAMPTON ontdekt.

Dank u Arrie

jassn schreef:
Ik moet zeggen ik heb maar half uw lijst gevolgd maar ik heb net BROCKHAMPTON ontdekt]

You’re in for a treat

Top 100 zonder Wasted Days trouwens, kutlijst derhalve

123poetertjes schreef:
Top 100 zonder Wasted Days trouwens, kutlijst derhalve

I thought.
This list.
Would be more.
Than this.

Dank je Arrie mooie lijst.

Heerlijke ontknoping Arrie! Dit was fijn om te volgen!

De #1 ken ik volgens mij niet eens dus ik ben nu wel heel erg benieuwd.

aERodynamIC schreef:
Leuke lijst en zoals verwacht: enorme raakvlakken en ver van mijn muzikale bed. Bijzondere nummer 1. Met plezier gevolgd.

Zo te zien is het podium voor jou! ik ben heel benieuwd welke nummers je toplijst gaan bestrijken.

aerobag schreef:
(quote)

Zo te zien is het podium voor jou! ik ben heel benieuwd welke nummers je toplijst gaan bestrijken.

Benieuwd of Prince ook voorbij komt

jordidj1 schreef:
(quote)

Benieuwd of Prince ook voorbij komt

Ja, of Kate Bush.

Nog bedankt voor je gevarieerde lijst, Arrie, was fijn om mee te lezen! =)

https://www.mupload.nl/img/tbgx75n.png

Nogmaals dank aan Arrie voor zijn persoonlijke verhalen en mooie lijst.

Zelf heb ik me heel lang afzijdig weten te houden om me op deze lijst te zetten. Albums op volgorde plaatsen lukt me nog enigszins, maar nummers? Er is zoveel wat ik leuk vind.

Maar goed: waarom ook niet?! Het is het proberen waard.

Dan komt gelijk de vraag bij het samenstellen: hoe pak ik het aan? Ik heb niet persé voor mijn 100 favoriete nummers gekozen, want dat verschilt per dag en dan moet ik een top met een extra nul gaan maken.
Het moest een beetje aansluiten op mijn Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis .

Ik heb gekozen voor nummers waar een verhaal bij hoort (uiteraard niet bij alle nummers) of waar ik gewoon veel waardering voor heb, of nummers die horen bij mijn favoriete artiesten. Ik ben niet van plan om 'verantwoord bezig te zijn' of mensen te laten ontdekken. Het is wat het is.

Gaat Prince voorbij komen? Lijkt me wel toch?!

Dan wat zelf opgelegde regels: alle artiesten één keer in de lijst, met een beetje smokkelwerk van artiesten solo en in hun band. Klassiek logischerwijs niet meegenomen, terwijl ik dat ook waardeer.

En alles wat ik hier neerplemp is spontaan. Geen doordachte of al voorbereide stukjes. Per keer kijk ik wat opborrelt. Het is een uitdaging, maar ik zie wel hoe het verloopt.

Hoe dan ook voor de volgers: veel plezier. Niet alles zal aansluiten op jullie smaak, dat is me wel bekend (iets met 'theatraal'), maar hopelijk zit er toch wat moois bij.

En ik gebruik zelf geen Spotify, dus helaas kan ik jullie geen playlist aanbieden. Sorry daarvoor.

Dan begin ik met een klassiek werk als opwarmertje, en wat dus niet in de top 100 staat:

Henryk Górecki – Lento, Sostenuto Tranquillo Ma Cantabile (from Symphony no. 3)

Vraag me om mijn favoriete klassieke werk en ik zal de Derde symfonie van de Poolse componist Henryk Górecki noemen.
In de jaren negentig was hier veel om te doen: de cd met Dawn Upshaw werd besproken door pop- en rockbladen, en na het succes van Nigel Kennedy sloeg ook dit enorm aan bij publiek dat normaal niks op had met klassiek.

Zelf heb ik viool gespeeld, in een orkest gezeten, en stond daar dus anders in, maar ook mij greep dit stuk me naar de strot.
Groot was de verbazing toen bij een concert van The Smashing Pumpkins in Ahoy, Rotterdam dit hele album gedraaid werd voorafgaand aan het optreden. Je moet je voorstellen hoe imposant dat daar klonk.

Tot op de dag van vandaag weet deze muziek me elke keer als een mokerslag te raken.
Natuurlijk heb ik meer favoriete klassieke werken, maar vraag me een keuze te maken, dan is het deze.

Zin in, aERo!

Vermoed dat er veel wel in mijn straatje gaat passen, ben benieuwd!

100. Killing Joke – Love Like Blood

De ondankbare opener van het feest. Of misschien ook niet: ze staan er toch mooi in, de mannen van Killing Joke.

Het is 1985, aERo is een 15-jarige tiener. Als tienjarige begon de interesse in muziek wat te komen en vanaf mijn elfde begon ik voorzichtig muziek te kopen. Mijn eerste single was Every Little Thing She Does Is Magic van The Police. Buiten The Police beviel Madness me ook wel. Doe Maar werd de eerste band waar ik echt fan van werd. Ik was 12 in 1982 en Doe Maar bleek toen erg geschikt voor die leeftijdsgroep (dacht de band zelf heel anders over).

Top 40 blaadjes sparen: elke week in de winkel halen. Singles kopen (LP's waren nog duur voor het weinige zakgeld) en qua muziek was het voornamelijk Top 40. In 1984 was Prince er voor mij en ontstond een nieuw fan-zijn.

Halverwege de jaren '80 werd het hier en daar gedurfder qua smaak. Denk daarbij aan The Cure, The Smiths en Siouxsie and the Banshees, Vara's Verrukkelijke 15, de VPRO woensdag of de KRO zondag.
En toch ook nog allemaal redelijk veilig ingekaderd als zijnde top 40, want deze artiesten wisten die lijsten wel te bereiken.

Zo ook Killing Joke met Love Like Blood. Ik vond het een stoer nummer. Ik denk dat mijn voorkeur voor muziek met een donkere rand een beetje ontstaan is door dit nummer. In elk geval kan het symbool staan daarvoor.

99. Patrick Wolf - Together

Eigenlijk zou ik Damaris moeten aanwijzen als favoriete Patrick Wolf nummer, maar Together staat op gelijke hoogte wat mij betreft en heeft iets meer geschiedenis/herinneringen.

Het is 2011 en Lupercalia, wat nu vooralsnog het laatste Patrick Wolf album met nieuwe nummers blijkt te zijn, is net uit. Ik voorzag al een mooie zomerplaat tijdens onze vakantie in Italië.
Mijn partner kon Wolf ook wel pruimen, dus het werd een album dat veel gedraaid werd in de auto. Mooie ritten in Umbrië met Patrick als soundtrack. En telkens als Together voorbij kwam ging de volumeknop even wat hoger. Patrick op de disco tour, met een flinke lading glitters.

Ja, dit werd wel 'ons liedje' die zomer. Together zongen we uit volle borst mee.
Later dat jaar volgde nog een optreden in De Melkweg: een optreden waar we allebei echt van genoten, en wat tevens een mooie terugblik werd op de vakantie in Italië.

Later deze lijst volgt een soortgelijk verhaal bij een ander nummer. De mensen die mij kennen weten dan waarschijnlijk al om welke artiest dit gaat. Hallo Gretz, hallo Edgar18

Patrick Wolf is overigens de eerste artiest met een LGBTQ achtergrond in deze lijst. Zoals ik al eerder in dit topic meldde is dat geen bewuste keuze van mij, maar ik kom er blijkbaar makkelijk bij uit. Niet zo raar toch zullen velen denken. Ik blijf me er zelf toch altijd wel een beetje over verwonderen. Vaak als ik een vermoeden krijg denk ik 'het zal toch niet' en dan blijkt het toch bevestigd te worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:29 uur

geplaatst: vandaag om 05:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.