menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (madmadder )

zoeken in:
herman schreef:
Ook nog nooit van gehoord

Precies, luister Poek zo hoort het niet, het mune wil brood & spelen dus gewoon Arcade Fire en Radiohead in de top 3

Rudi S schreef:
gewoon Arcade Fire en Radiohead in de top 3

wie

Ik ken Crooked Fingers ook niet, maar past wel goed in mijn straatje.

Ik ken het ook niet, maar als er een link is met Neko Case dan moet het wel goed zijn. Ik ga het eens beluisteren.

1. Kings of Convenience featuring Feist – Know-How (2005)

Voorgaande lijstjesmakers hadden geen weet van dit nummer.

Bij de nummers 100 t/m 2 ging ik altijd eerst even naar het nummer luisteren voor of tijdens het schrijven van mijn stukje, maar niet bij mijn nummer 1, daar is het te mooi voor. Hoe mooi dan? Nou, stel je voor dat je @gretz bent en je hoort een nummer waarop The National en Eefje de Visser samen op zingen. Dat onvoorstelbare geluk, dat is voor mij dit nummer.

Over Kings of Convenience (nummer 26) Feist (nummer 25) heb ik al eerder verteld, maar hoe komen een Noors duo en een Canadese zangeres samen op een plaat terecht? Na enig zoeken vond ik de uitleg van Erlend Øye:

“She’s been a fan of ours for several years, and she’s been writing us letters. And in the third letter she sent us, she included a demo, and we thought, ‘Wow, this is pretty damn good.’ So we invited her to come to Bergen to record. She was pretty happy to do it, but I think we were even more happy to do it,” he admits.

Ik opperde eerder ook dat Feist de teaches van Peaches preekte. Of de tekst daarom suggestief is weet ik niet, ik heb er in ieder geval wel zo mijn gedachtes (of fantasieën) bij:

Oh oh oh, what is there to know?
Oh, this is what it is
Oh oh oh, you and me alone
Sheer simplicity

Ik doe van dit nummer een live-opname met het hoogtepunt op 2'50''.

Klaar! Maar nu eerst de administratie. De Spotify-playlist bijvoorbeeld:

En de prijsvraag! 73 nummers van mijn lijst waren nog niet eerder in een lijstje hier gepost. 7 artiesten staan in de mumeladderfinale. De voorspellingen waren:

jordidj1 80 & 1
Choconas 10 & 4
motel matches 53 & 7
zaaf 61 & 3
aERodynamIC 27 & 13
vigil 0 & 29
rufus 70 & 20
Gretz 52 & 11

Dat betekent dat Rufus en motel matches de winnaars zijn! Voor jullie allebei een elleboog! (niet een stoot, maar een handdrukvervanging dan he).

Poek schreef:

Voorgaande lijstjesmakers hadden geen weet van dit nummer.

Nou, stel je voor dat je @gretz bent en je hoort een nummer waarop The National en Eefje de Visser samen op zingen. Dat onvoorstelbare geluk, dat is voor mij dit nummer.

Nou ja , voor Geert is het motto toch: eerst Eefje en The National samen horen en dan sterven
Maar een verrassende ( voor mij althans) numner uno van een erg fijne lijst met als kers de mooie verhalen.
Bedankt Poek voor deze reis.

De populairste nummers op basis van likes:

Sinead O'Connor – Troy 16
Velvet Underground – Sunday Morning 15
Funkadelic – Maggot Brain 14
Suzanne Vega – Luka 14
dEUS – SUdS & SOdA 14
Sufjan Stevens – Chicago 14
R.E.M. – Fall On Me 12
Isaac Hayes (& The Bar-Kays) – Walk On By 12
Nick Cave and the Bad Seats – The Mercy Seat 12
Belle and Sebastian – Sleep The Clock Around 11
The Strokes - Hard to Explain 11

En de volledige lijst:

2. Crooked Fingers - Sleep All Summer (2005)
3. The Chills – Look for the Good in Others and They'll See the Good in You (1987) *
4. The Smiths – Cemetry Gates (1986)
5. Sufjan Stevens – Chicago (2005)
6. My Bloody Valentine – Strawberry Wine (1987)
7. Badly Drawn Boy – You Were Right (2002) *
8. Prefab Sprout – Cruel (1984) *
9. Bic Runga – Something good (2002)
10. Pixies – Broken Face (1988)
11. The Smiths – How Soon is Now? (1985)
12. This Mortal Coil – You and Your Sister (1991) *
13. Van Morrison – Caravan (1970) *
14. The Chills – Heavenly Pop Hit (1990) *
15. The Isley Brothers – Behind a Painted Smile (1968) *
16. Velvet Underground – Sunday Morning (1967)
17. My Bloody Valentine – Feed Me With Your Kiss (1988)
18. The Police – Does Everyone Stare (1979) *
19. Neil Young – Down By the River (1969)
20. The The – Uncertain Smile (1982) *
21. The Cure – Boys Don’t Cry (1979)
22. Belle and Sebastian – Is It Wicked Not to Care? (1998) (maar eigenlijk Sleep the Clock Around)
23. Fairport Convention – Come All Ye (1969) *
24. Badly Drawn Boy – Something To Talk About (2002) *
25. Feist – 1 2 3 4 (2007)
26. Kings of Convenience – I’d Rather Dance With You (2004)
27. R.E.M - Fall On Me (1986)
28. Joe Jackson – Steppin’ Out (1982) *
29. Doe Maar – Smoorverliefd (1981) *
30. Yes - We Have Heaven (1971) *
31. Guided By Voices – A Salty Salute en Teenage FBI *
32. Big Star – Thirteen (1972)
33. Suzanne Vega – Luka (1987)
34. The Byrds – Draft Morning (1968) *
35. The Coral – Dreaming of You (2002) .
36. Animal Collective – My Girls (2009)
37. Sinead O'Connor – Troy (1987) *
38. Duke Special – Last Night I Nearly Died (But I Woke Up Just in Time) (2006) *
39. The Stooges – I Wanna Be Your Dog (1969) *
40. The Delgados – Thirteen Gliding Principles (2000) *
41. Prefab Sprout – All the World Love Lovers (1990) *
42. The Wannadies – You and me song (1994) *
43. Morrissey - Angel, Angel, Down We Go Together (1988)
44. Chicago – Feelin’ Stronger Every Day (1973) *
45. The Kingsbury Manx – Well, whatever (2009) *
46. Jóhann Jóhannsson – Flight From The City (2016)
47. Nirvana – School (1989) *
48. The Boo Radleys - Wake Up Boo! (1995) *
49. Chris Bell – I am the Cosmos (1978) *.
50. Johnny Cash – Hurt (2003) *
51. Juliana Hatfield - Universal Heart-Beat (1995) *
52. World Party – Ship of Fools (1987) *
53. 10,000 Maniacs – Eat for two (1989) *
54. dEUS – SUdS & SOdA (1994) *
55. The Posies – Solar Sister (1993) *
56. Fugazi – Waiting Room (1988)
57. The Jayhawks – I’d Run Away (1995)
58. The Soggy Bottom Boys - I Am a Man of Constant Sorrow (2000)
59. (Kenny Rogers and) The First Edition – Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was in) (1967)
60. Super Furry Animals - Hello Sunshine (2003) *
61. The Gun Club - Sex Beat (1981) *
62. The Jesus and Mary Chain – The Two of Us (2007) en Sometimes Always (1994) *
63. Mashup (Stoned Floyd, Say it ain’t december 4th) *
64. Mashup (Maniacs Emerge, Let Keane in) *
65. Lightspeed Champion - Galaxy Of The Lost (2007) *
66. The Strokes - Hard to Explain (2001) *
67. Hüsker Dü – Eight Miles High (1984) *
68. Sugar – Tilted (1993)*
69. Catatonia – Dead from the Waist Down (1999) *
70. The Bluetones – Slight Return (1996) *
71. Jenny Lewis with The Watson Twins - Rise Up With Fists!! (2006) *
72. Buffalo Springfield – I am a Child (1968)
73. Nick Cave and the Bad Seats – The Mercy Seat (1988) *
74. The Waterboys – Something that is Lost (1990) *
75. Pennywise – Bro Hymn / Bro Hymn (Tribute) (1991/1997) *
76. Isaac Hayes – Walk On By (1969) *
77. Cocoa Tea - Barack Obama (2008) *
78. Revolutionaru Dub Warriors – Walkabout (1994) *
79. Martha and the Vandellas – Jimmy Mack (1967) *
80. Pet Shop Boys with Dusty Springfield – What Have I Done to Deserve This? (1987) *
81. Final Fantasy (Owen Pallett) – This Lamb Sells Condos (2006) *
82. X-Ray Spex - Oh Bondage Up Yours (1977) *
83. Bronski Beat – Smalltown Boy (1984) *
84. Eric Clapton – Promises (1978) *
85. Funkadelic – Maggot Brain (1971) *
86. Soft Machine – Love Makes Sweet Music (1967) *
87. Nine Inch Nails - The March of the Pigs (1994) *
88. Dave Stewart and the Spiritual Cowboys – Cat With a Tale (1990) *
89. Malcolm Middleton – We're all going to die (2007) *
90. Julia P. Hersheimer - Song for Sore Ears (1994)
91. Katy Perry ft. Juicy J – Dark Horse (2013) *
92. Dinosaur Jr. – Lotta Love (1989) *
93. Dizzee Rascal & Armand van Helden – Bonkers (2009) *
94. Kate Bush – Cloudbusting (1985) *
95. Alice & Battiato – I Treni Di Tozeur (1984) *
96. Club 8 - Jesus Walk With Me (2008) *
97. Saint Saviour ft. Badly Drawn Boy – The Place I Want to Be (2019) *
98. Sam the Sham and the Pharaos – Wooly Bully (1965) *
99. Bobby Vee (1961) of The Elegants (1958) – Little Star *
100a. Boegies – Het Jannes van der Wal lied (1988) *
100b. De Artsen – 10 Grains

Dank voor iedereen die reageerde met tekst en/of likes. Ik wens mijn opvolger jellorum veel plezier en succes met zijn top 100!

Hele fijne lijst met veel artiesten die ook in mijn lijst stonden of hadden kunnen staan. Wel altijd met een ander nummer . Ook meer dan 20 nummers die ik nog niet kende, dus een uitgeklede spotify lijst zal de komende tijd nog vaak door huize motel matches schallen. Hoewel schallen misschien niet de juste term is, fluisteren is denk ik beter gekozen.

Bijzondere lijst met een nummer 1 die ik totaal niet zag aankomen maar zeker kan waarderen!

Lekker tempo ook. Genoten.

Poek schreef:
22. Belle and Sebastian – Is It Wicked Not to Care? (1998)

Eh...

remcodulac schreef:
(quote)

Eh...

Oja, die had ik bij nader inzien vervangen. Goed dat er iemand oplet!

remcodulac schreef:
(quote)

Eh...

Ik kom ook uit op Sleep The Clock Around

Poek schreef:
(quote)

Scheelt toch een puntje

Fijne nummer 1! Moet zowel Feist als Kings of C wat vaker draaien.

Verder sowieso een erg vermakelijke lijst, thanks Dimitri.

Je nummer 1 is ook een groot KoC favoriet van mij. Die combinatie met Feist is goud, terwijl ik niet eens zo'n Feist fan ben.

Leuk om je lijst te volgen. Een eigen stijl en verrassende keuzes. Wellicht niet gigantisch veel overeenkomsten met mijn eigen smaak, maar daardoor niet minder interessant.

Poek schreef:
(quote)

Big brother

Prachtige top 100, met mooie leesbare omschrijvingen.
Dank je Poek.

Veel onbekend werk en niet altijd geheel mijn smaak, maar dat maakt zo'n top 100 ook juist de moeite waard, zeker als het gepaard gaat met mooie en goede verhalen. Dank daarvoor Poek!

Mooi werk Poek! Een totaal onbekende nummer 1 voor mij.
Veel werk dat mij niet bekend is; echter een paar nummers die zomaar in mijn lijstje hadden kunnen staan.
We gaan dan ook tenminste 4 artiesten terugzien.

Mijn berichten zullen misschien op een onwerkelijk uur worden geplaatst, daar ik 5 uur eerder leef dan de meesten onder jullie.

Deze avond of morgen begin ik eraan.

Rudi S schreef:
(quote)

Nou ja , voor Geert is het motto toch: eerst Eefje en The National samen horen en dan sterven
Maar een verrassende ( voor mij althans) numner uno van een erg fijne lijst met als kers de mooie verhalen.
Bedankt Poek voor deze reis.

Haha, Matt Berninger en Lauren Mayberry samen op 1 podium was ook wel een aardige droom die uitkwam. En een Aaron Dessner die de hoofdproducent is op de nieuwe fantastische plaat van TayTay gaf m'n hart ook wel een paar juichsprongetjes

Thanks Poek voor de mooie reis en de toffe anekdotes Ik ga op m'n gemak nog even alle stukken teruglezen die ik nog te gaan heb.

Top gedaan Poek!

Mooie onderhoudende muzikale trip Poek met prachtig leesvoer.

Welaan dan. BIj iedereen die de moeite neemt om een account aan te maken op deze site speelt muziek een grote rol in het leven. Ik ben niet anders. Ik heb altijd muziek geweten in het huis waar ik opgroeide. Ofwel stond de radio op, ofwel speelde mijn vader platen en cd's af.

Net zoals velen hier zat ik vaak geduldig voor de stereoketen om tijdig op de record-knop te duwen. De tijd van de cassettes die hier op een bepaald moment een heuse verzameling vormden. Radio 2 Top 30, De Afrekening en in mindere mate Cucamonga.

Mijn vroegste herinneringen aan muziek heb ik dus van thuis, hetzij van de radio, mijn vaders muziek of de TV, maar ook de bibliotheek in Kortrijk heeft mijn muzikale smaak gevormd. Regelmatig nam ik de bus, enkel en alleen maar om enkele cd's te ontlenen en daarna op cassette over te nemen.

TV speelde ook een rol, niet zozeer een grote, maar toch, enkele nummers die zullen volgen had ik nooit gekend zonder dat 'kastje'.

Dan is er nog het segment vrienden. Ook dankzij hen ontdekte ik enkele bands, die ik misschien niet zou kennen zonder hun tips.

Op een bepaald moment ga je dan zelf op zoek naar muziek die jouw snaar raakt en dat is wat ik dan ook al een 15-tal jaar doe.

Deze top zal van alles wat bevatten, nummers die ik beschouw als de mooiste, beste of meest indrukwekkende ooit gemaakt maar ook nummers die een diepe indruk hebben nagelaten op een jonge Jellorum en die ik misschien niet als 'de beste ooit' beschouw.
Duiding volgt bij de nummers zelf of helemaal niet. Bij overbekende bands zal ik ook geen biblio- of discografie neerschrijven. Dat is al eerder en beter gedaan.

100. Amina - Le Dernier Qui A Parlé

Ik beloof het. Het eerste en meteen ook laatste nummer dat op het Eurosong Festival te horen was. Heel erg melig, ja. Toch heeft dit nummer mij nooit echt losgelaten, ondermeer dankzij de performance op het festival zelf en de vreemde, wereldse klanken die deze dame op ons losliet.
Iets wat indruk maakte op de toen 8-jarige jongeman die ik was.

Het was een traditie, dat kijken met het gezin. Echter, op een bepaald moment verlies je de interesse. Je wordt ouder, je bent op zoek naar andere dingen en de stijl van het festival veranderde drastisch in iets wat mij helemaal niet kon bekoren. Ik denk dat '98 of '99 de laatste keer was dat ik het hele ding bekeek.

De rotatie op Radio 2, nog steeds de vaste zender in het ouderlijke huis, heeft natuurlijk een rol gespeeld in mijn perceptie. Of dit een grote hit was weet ik niet meer.

Dit was een van de eerste nummers die ik op papier zette bij het maken van de lijst.

Verrassende opener, maar inderdaad wel een fijn nummer - zeker voor songfestivalbegrippen.

Zeker een verrassende opener, maar ook voor mij een top 10 aller tijden Songfestival nummer. En dat verloor dan van Zweden met evenveel punten. Wat was dat een teleurstelling toen.

Maar het laatste nummer dat op het Songfestival te horen was? Volgens mij ging dat zeker nog door tot en met 2019

aERodynamIC schreef:
Maar het laatste nummer dat op het Songfestival te horen was? Volgens mij ging dat zeker nog door tot en met 2019

Laten we mijn onvoorzichtig taalgebruik toeschrijven aan het onvoldoende gebruiken van mijn moedertaal.

Probeer even de topictitel aan te laten passen

Gast
geplaatst: vandaag om 09:45 uur

geplaatst: vandaag om 09:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.