MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
58. Julian Cope - Safesurfer

Julian Cope is een muzikant die op jonge leeftijd een ramp wist te overleven in Wales. Het dorp waar hij destijds verbleef werd bedolven onder een afvalberg, waarbij 144 mensen om het leven kwamen. Dit ongelukkige voorval gebeurde op zijn negende verjaardag, wat deze gebeurtenis extra bizar maakt. Dat bizarre vind je ook wel een beetje terug in zijn muziek, dat bij tijd en wijle zweverig aanvoelt. Van het opvallende gitaarspel tot aan de vocalen aan toe; deze artiest weet de aandacht op te eisen en deze niet meer los te laten.

57. Scott Walker - The Seventh Seal

Dit nummer staat op het vierde studioalbum van Scott Walker. Het nummer is geïnspireerd door de gelijknamige film van regisseur Ingmar Bergman. Daarin neemt een ridder het op tegen de dood in een schaakspel tijdens een uitbraak van de pest. Deze muziek komt ironisch genoeg mooi tot leven door middel van kerkelijke achtergrondzang in samenspel met strijkers en blaasinstrumenten.
Dit rijke arrangement maakt The Seventh Seal zo gelaagd en imponerend.

56. Pink Floyd - Sheep

Ik denkt dat dit wel mijn favoriete nummer is van Pink Floyd, al is het moeilijk kiezen tussen alle topnummers die ze gemaakt hebben. De samenhang van de blatende schapen en de verscheidene tempowisselingen binnen de instrumentale begeleiding maken Sheep tot een grandioos spektakel.

55. Cerberus Shoal - Omphalos

Omphalos is een spannend nummer dat nergens overdadig weet te worden, dankzij een zorgvuldige opbouw. De muziek neemt langzaam in tempo toe om daarna te transformeren in een oase van rust.
Deze eigenschappen resulteren in een sfeervol geheel dat zich met gemak weet te onderscheiden.

54. Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - Bytta bort kua fikk fela igjen

Deze jazzgroep heeft zestien leden bestaande uit drummers, saxofonisten en bassisten. Deze instrumentatie geeft de muziek veel intensiteit en energie dat zich vertaalt in pakkende muziek.

53. Alex Roeka - Nachtrit Naar Antwerpen

Dit is de enige artiest uit mijn top 100 die ik live heb mogen aanschouwen. Dat liveoptreden stond in het teken van zijn album En Toen Ineens, waarbij enkele van zijn bestaande nummers werden voorzien van een nieuwe versie. Dit nummer is van een ander album genaamd Beet van Liefde; misschien wel het beste album van Alex Roeka. Nachtrit Naar Antwerpen herbergt een mooi klassiek bluesgeluid dat voorzien is van een zanger die met veel bezieling weet te zingen.

52. Willie Dixon - Back Door Man

Deze volgende artiest mag ook zeker niet ontbreken als het gaat om de blues. Er zijn tevens ook andere versies gemaakt van Back Door Man van onder andere The Doors en Howlin Wolf. Veel bekende artiesten gingen aan de haal met de nummers van Wille Dixon, terwijl hijzelf onderbelicht bleef als musicus. Niet helemaal terecht wat mij betreft, want deze muziek straalt in alles de blues uit zoals alleen Willie Dixon dat kon.

51. Mos Def feat. Slick Rick - Auditorium

Het volgende hip-hop nummer vind ik zo overtuigend vanwege de filmische samples die worden gebruikt.
De strijkers geven de muziek een epische lading, die daarbij worden geholpen met raps die hier uitstekend op aansluiten.

50. Bill Wilson - Pay Day Give Away

Pay Day Give Away is een countrynummer met opzwepend gitaarwerk. Met de fijne stem van de zanger is ook weinig mis. Een tamelijk onbekend pareltje binnen dit genre als je het mij vraagt.

49. Sun City Girls - Space Prophet Dogon

Sun City Girls is een rockband dat zich kenmerkt door speelse gitaargeluiden in combinatie met valse doch uitermate boeiende zang.

48. Shye Ben Tzur, Jonny Greenwood & The Rajastan Express - Junun

Dit album en ook dit nummer is een samenwerking tussen een componist en een gitarist, die gezamenlijk een aantal Indiase muzikanten hebben verzamelt om muziek mee te maken. De verscheidenheid aan diverse Indiase invloeden binnen deze muziek maakt dit kunststuk zo bijzonder. Zo word er op het album in maar liefst drie verschillende talen gezongen en bevat ook de instrumentatie uiteenlopende stijlen. Vooral dankzij deze variatie luistert Junun heerlijk weg.

47. Anna von Hausswolff - Ugly and Vengeful

Anna von Hauswolff maakt gotische en beklemmende muziek. Dat hoor je vooral terug binnen dit nummer dat de spanning flink weet op te voeren. Anna haar behekste stem en de dreigende instrumentatie weten veel indruk op mij te maken.

46. Lhasa - La Celestina

Lhasa behoort tot enkele van mijn favoriete Spaanstalige zangeressen, al heeft ze ook enkele nummers in de Engelse en Franse taal gezongen. Toch hebben haar Spaanse nummers vaak mijn voorkeur, omdat haar zang dan toch beter tot haar recht komt. De traditionele stijlvoering en haar zwoele stem maken dit tot een zeer fijn nummer.

45. John Frusciante - Loss

John Frusciante vormt onderdeel van de bekende band Red Hot Chili Peppers. Zijn carrière als soloartiest spreekt me echter meer aan. Zo komt zijn solowerk wat persoonlijker over, zoals ook te horen is binnen dit nummer. Het bijzondere aan deze artiest was zijn productiviteit in het jaar 2004. In dat jaar werden maar liefst vier albums van deze artiest uitgebracht, die allen van hoogstaande kwaliteit waren. The Will to Death vind ik dan nog zijn beste album. De instrumentatie is hierop wat subtieler, wat de zanger extra veel ruimte geeft om zijn eigen stempel te drukken op de muziek. Het slotakkoord van dit nummer vind ik dan nog het mooist, omdat er veel instrumenten samenkomen zonder dat dit resulteert in een chaotische warboel.

Erg interessante lijst tot nu toe, heb er al een paar mooie ontdekkingen uit opgedaan zoals het nummer van Felix Laband dat nu opstaat.

herman schreef:
Erg interessante lijst tot nu toe

Jammer alleen dat het tempo zo laag is. Na ruim twee maanden zitten we net over de helft....

44. Future Pilot AKA feat. Emma Pollock & Ron Sexsmith - The Art of Good Breathing

Dit nummer is één van mijn favoriete popnummers. De gevarieerde instrumentatie werkt langzaam toe naar een steeds chaotischer wordende climax. De gemoedelijke zang zorgt eveneens voor een fijn contrast met dit instrumentale geweld. De ontspannen en luchtige sfeer maakt deze muziek zeer fijntjes en relaxed.

43. Oranssi Pazuzu - Uusi teknokratia

Dit is een aangenaam vuil en ruig nummer dat de duistere sferen met veel overtuiging weet over te brengen. Deze Finse band krijgt het voor elkaar om zich te plaatsen met het meest recente nummer binnen mijn toplijst.

42. GZA feat. Ghostface Killah, Killah Priest & Rza - 4th Chamber

Dit is een absolute klassieker onder de hip-hop nummers van de jaren negentig.
Deze rappers performen hier op hun best met vlijmscherpe teksten en stijlvolle beats.

41. 16 Horsepower - Black Soul Choir

16 Horsepower is wat mij betreft de band die country en rock het beste weten samen te smelten.
De bezwerende zang van David Eugene Edwards en de muzikale begeleiding wijken af van de meer zoetsappige nummers die je dikwijls aantreft binnen dit genre.

40. Björk - Bachelorette

Met het kleine aantal inwoners dat Ijsland heeft is het toch bijzonder dat er enkele grote artiesten vandaan komen, zoals zangeres Björk. Haar unieke stem en de orkestrale begeleiding op dit nummer maken Bachelorette een indrukwekkend en meeslepend hoogtepunt binnen haar oeuvre.

39. Townes Van Zandt - Our Mother the Mountain

Townes Van Zandt behoort tot de top van de countrymuziek, mede omdat hij met zijn stem en teksten de nodige diepgang weet te geven aan zijn muziek.Townes verklaarde wel eens dat niet al zijn nummers droevig zijn, maar eerder hopeloos. Vooral bij dit nummer komt deze uitspraak tot leven als nooit tevoren. Our Mother the Mountain is één van die prachtige songs die je een sterk gevoel van mistroostigheid laat voelen.

38. Peter Hammill - This Side of the Looking Glass

Deze muziek bestaat uit de onversneden emotie van Peter Hammill die dit zeer gevoelig naar buiten weet te brengen. Het orkest geeft hier een extra dimensie aan door middel van strijkers, die de zang ondersteunen met chirurgische precisie. Dit omdat beide zo natuurlijk op elkaar aansluiten. Hierdoor worden de instrumentatie en de zang een kloppend en memorabel geheel.

37. Mickey Newbury - An American Trilogy

Dit nummer van Mickey Newbury behoort tot de mooiste muziek die ik heb aangetroffen binnen de countrymuziek. De instrumentatie maakt dit nummer episch en groots, terwijl de zang juist heel klein en breekbaar is. Deze wisselwerking maakt An American Trilogy tot een magnifiek pronkstuk.

Eén van Hammill's allermooiste!

Peter Hammill was trouwens een behoorlijk goeie schaker, zoals beschreven in dit oor-artikel.

Mickey Newbury in je top 100, dat doet me deugd

Poek schreef:
Peter Hammill was trouwens een behoorlijk goeie schaker, zoals beschreven in dit oor-artikel.

Ze zouden er een Netflix-serie over kunnen maken: The Hammill's Gambit

Cervantes schreef:
(quote)

Ze zouden er een Netflix-serie over kunnen maken: The Hammill's Gambit

Hij is meer van het gekkenmat (hoewel op de hoes een herdersmat (scholar's mate) staat vreemd genoeg).

36. Pavement - Range Life

Rond dit nummer onstond een controverse, omdat het een sneer zou geven richting de band The Smashing Pumpkins. In 1994 werd Pavement geweerd van een muziekfestival, waar The Smashing Pumpkins als hoofdact zouden optreden. Hoewel dit nummer niet een groot succes werd, behoort deze tot de fijnste rockliedjes van de jaren negentig. De onvaste stem van de zanger en de instrumentatie zorgen voor een lome sfeer die ik zou omschrijven als hypnotiserend en rustgevend. De onverfijnde stijl is de grote kracht achter deze muziek, omdat het los en spontaan over komt.

35. Motorpsycho - Vortex Surfer

De getormenteerde stem van de zanger en de belletjes binnen de opening van dit nummer zijn al een goed begin. De zang en de instrumentatie die daarop volgen maakt de beleving van Vortex Surfer nog intenser en de wonderschone opbouw maakt het geheel af tot een subliem totaalpakket.

34. Jackson C. Frank - Milk and Honey

Deze zanger kent een tragisch levensverloop. Op 11 jarige leeftijd raakte Jackson C. Frank gewond aan een brand op school, waarbij 15 leerlingen om het leven kwamen. Hij spendeerde een groot deel van zijn leven als dakloze en raakte op latere leeftijd blind aan één van zijn ogen. Tot overmaat van ramp verloor hij ook een zoon, waarna zijn depressies toenamen. De muziek van Jackson C. Frank is eenvoudig, maar heel puur en uit het leven gegrepen.

Met beperkte middelen word een intieme sfeer gecreëerd die levensecht over komt en daardoor veel indruk maakt. Door de vele problemen waar Jackson mee kampte kwam een carrière in de muziekindustrie nooit echt van de grond. Het is dan ook een klein wonder dat deze muziek later toch een respectabele cultstatus heeft opgebouwd. Dit mede dankzij de invloed die Jackson C. Frank had op andere artiesten; zoals Bert Jansch, Nick Drake en Paul Simon.

33. The Feelies - The Boy with the Perpetual Nervousness

Dit nummer van The Feelies is er eentje die vooral ritmisch goed uit de verf komt. Deze is zowel swingend als opzwepend en weet de luisteraar mee toe voeren naar voor die tijd zeer vernieuwende muziek. Het geluid wat hierop naar voren word gebracht doet denken aan bands van ruim een decennium later, wat aangeeft hoe vooruitstrevend deze groep was in nog maar het eerste jaar van de jaren tachtig.

Mooie, gevarieerde lijst, Cervantes! Ik deed een paar uitstekende ontdekkingen (Julian Cope, Ween, John Martyn, Felix Laband, Yonlu, Richard Hawley, Jordaan Mason, Karl Sanders). Benieuwd wat er bovenaan in jouw lijstje te vinden is.

Potverdorie, is deze lijst nog steeds niet af? C schiet eens op man!

C. neemt de tijd inderdaad, maar wel weer twee schitterende aanvullingen, met Pavement, The Feelies en persoonlijke favorieten Jackson C. Frank en Motorpsycho. Hopelijk lukt het om die laatste volgend jaar weer eens live te zien...

In dit tempo kunnen per jaar toch bijna drie mensen hun lijstje plaatsen.

32. Gavin Friday & The Man Seezer - Another Blow on the Bruise

De Ierse Gavin Friday maakt met deze samenwerking sinistere barokpop. Zwartgalligheid en treurnis komen beeldend tot leven binnen dit fraaie theaterstuk dat bol staat van meelijwekkende misère.

31. Buddy Guy - Baby Please Don't Leave Me

Wegzinken in een zompig moeras, terwijl de alligators aan je tenen knabbelen. Dat is zo ongeveer de sfeer die Buddy Guy met dit nummer weet uit te stralen. Zijn gitaarsalvo's laten de luisteraar de dramatiek en hopeloosheid voelen. De zang van Buddy Guy doet daar nog een schepje bovenop met vocalen recht uit een gebroken hart. Deze eigenschappen maakt dit tot de meest intense bluesmuziek die ik ken.

jordidj1 schreef:
Potverdorie, is deze lijst nog steeds niet af? C schiet eens op man!

Zegt degene die al meer dan een maand te laat is met de Super-Tip-Topper

Maar ik zal de boel hier komende tijd wel wat versnellen, want het duurt inderdaad wat lang

luigifort check die nr 32

30. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa

De Malinese zangeres Fatoumata Diawara behoort tot de beste zangeressen van Afrika. Deze samenwerking met Roberto Fonseca zorgt voor een creatieve impuls binnen de muziek die ze maakt. Het pianospel en de algehele muzikale omlijsting zijn hier nog beter dan bij haar soloalbums. De mooie zang krijg je er dan nog als cadeau bij, wat dit nummer lanceert naar een dertigste plaats binnen mijn top 100.

29. Sunhouse - Hard Sun

Sunhouse is een obscure band dat met het album Crazy on the Weekend een melancholisch pareltje wist af te leveren. Vooral bij dit nummer komt dat mooi tot uiting door middel van strijkers en doorleefde zang. Dit alles word overtuigend afgerond met achtergrondvocalen van niemand minder dan Sinéad O'Connor.

28. Deltron 3030 - Mastermind

Dit is vooruitstrevende hip-hop met een futuristisch sausje dat nog steeds uniek is qua stijl. Misschien dat pas na het jaar 3030 deze muziek passé begint te worden, want Deltron 3030 klinkt nog altijd heel filmisch en innovatief. Een goudmijn aan samples en de indrukwekkende raps zijn hier voornamelijk schuldig aan.

27. Nina Simone - Sinnerman

Sinnerman is een waar monument van fraaie arrangementen en gepassioneerde zang. De genres jazz en soul worden hier op briljante wijze samengesmolten tot een groots en episch spektakelstuk.

vigil schreef:
luigifort check die nr 32

Prachtige keuze deze
Maar er staat wel meer moois in deze lijst btw

luigifort schreef:
(quote)

Prachtige keuze deze
Maar er staat wel meer moois in deze lijst btw

Die nummer 28 kan zo in Hiphop voor Luigifort !

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:56 uur

geplaatst: vandaag om 00:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.