menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
-SprayIt- schreef:
Ik verwacht eigenlijk nog iets van wel zZz, The Slow Show of After Forever in de top 10.

Ik heb begrepen dat Cervantes eerst nog Bull of Heaven - 210: Like a Wall in Which an Insect Lives and Gnaws een eerlijke kans wilt geven voordat hij zijn top 10 volledig bekend maakt

Edit: De speelduur op MuMe doet het album geen eer aan, hij duurt namelijk 5 jaar

WTFFFFF wat een toplijst!! Ik kom er bijliggen Poet.

aerobag schreef:
De speelduur op MuMe doet het album geen eer aan, hij duurt namelijk 5 jaar

Om precies te zijn 50.000 uur, dus dat is 5 jaar en bijna 8,5e maand! Voorlopig heeft slechts één gast op MusicMeter het aangedurfd er een cijfer aan te hangen: 3,5.

De ontknoping nadert nu wel, zeg, nog maar zeven nummers!

7. Viktor Vaughn feat. Apani - Can I Watch?

Alsof het jaar 2020 al niet dramatisch genoeg was werd er op de laatste dag van dat jaar het overlijden van Daniel Dumile bekend gemaakt. Hij staat beter bekend onder zijn artiestennaam MF Doom en in dit geval Viktor Vaughn. Een geniale rapper die zijn teksten kan laten samenvloeien als geen ander. Daarbij geholpen met samples die zijn talent op grandioze wijze weet aan te vullen. De gastbijdrage van Apani maakt dit nummer tot de betere nummers op het album Vaudeville Villain. Dit omdat beide rappers elkaar tekstueel bevechten, waardoor er door de onderlinge interactie een pakkend verhaal ontstaat. Ik denk dat alleen in de hip-hop deze dynamiek zo goed kan werken zoals dat hier gebeurt.

6. Van Morrison - Astral Weeks

Van Morrison maakte eerst deel uit van de band Them, voordat hij begon aan zijn solocarrière.
Op zijn solodebuut wist hij al veel indruk te maken met zijn album Astral Weeks. De rocksound van Them maakt hier plaats voor een artistiek hoogstaand folklorisch pareltje. Astral Weeks heeft een bijzonder fijne sfeer die zweverig aanvoelt. De vocalen komen hartstochtelijk en met veel bezieling naar voren, wat dit tot een speciaal moment maakt binnen de folk en de muziekgeschiedenis in het algemeen.

5. dEUS - Instant Street

Dit nummer van dEUS kent een zeer aangename melodie en spanningsopbouw. Het begin met de banjo is nog ontspannend, waarna de muziek langzaam in tempo toeneemt om vervolgens te eindigen in een vlammende climax. Hierdoor word de muziek zowel catchy als onvoorspelbaar, wat de luisterervaring zeker ten goede komt.

4. Robert Wyatt - Alife

Robert Wyatt kreeg in 1973 te maken met een ongeluk, waardoor hij in een rolstoel belandde.
Daarvoor was hij actief als drummer en zanger binnen de band Soft Machine. Hoewel hij niet meer kon drummen na zijn ongeluk was hij het muziek maken nog niet verleerd. Op het album Rock Bottom maakte hij zeer experimentele nummers die moeilijk in een hokje te plaatsen zijn. Bij dit nummer komt dat bloedmooi naar voren met blaasinstrumentatie, piano en unieke vocalen.

AOVV haalt in: Cervantes, deel 1 (100-91)

Behoorlijk wat voor mij onbekende namen; enkel Karl Sanders (die ik ken van Nile), Septicflesh en J. Cole deden een belletje rinkelen. Meteen een divers tiental, dat wel! Enkele indrukken:

Johnny Jenkins: Fijne swingin' blues

Karl Sanders: Merkwaardig rustgevend, meditatief zelfs. Het album waarop dit nummer staat, heeft zijn titel niet gestolen.

C.W. Stoneking: Een rauw, karaktervol stemgeluid, en blazers die door vooral hun eigen ding te willen doen voor een wat uitgelaten, zwalpend (dronken?) sfeertje zorgen.

Septicflesh: Symfonische black/death metal uit Griekenland, met lekker veel bombast. Vaak krijg ik van die combinatie de kriebels, maar Septicflesh beheerst de kunst perfect.

Jordaan Mason and the Horse Museum: De vergelijking met Neutral Milk Hotel snijdt hout, hoewel dit wat minder rammelfolk en -rock is. De zang balanceert wel heerlijk op het randje.

3. UA - Odoru Tori to Kin No Ame

Deze Japanse zangeres en actrice maakt meestal popmuziek. Maar op het album Sun laat ze een heel ander geluid horen, dat wonderbaarlijk creatieve jazzmuziek oplevert. Dankzij haar onconventionele stem en de aparte instrumentatie word er op geheel eigen wijze een nieuwe draai aan het genre gegeven. Deze vernieuwende inslag laat deze muziek opvallen op de beste manier denkbaar.

2. Thomas Feiner & Anywhen - Yonderhead

Dit nummer staat het op het album The Opiates Revised; een rerelease waarin twee nummers werden toegevoegd waaronder deze. Doordat David Sylvian kennis maakte met deze muziek kwam hij op het idee om deze muziek opnieuw uit te brengen onder zijn label. Het originele album genoot weinig bekendheid, waardoor dit als het ware een herkansing was om meer luisteraars te trekken. De zang is zwaarmoedig en word extra meeslepend, vanwege de schitterende orkestrale begeleiding. Thomas Feiner beheerst het maken van mistroostige muziek tot in de puntjes, zoals hij regelmatig laat horen op deze obscure klassieker.

Thomas Feiner & Anywhen.... verdomd ja. Maar weer eens opzoeken.

Grappig, twee nummers op een rij die me vaag voorkomen van deze website, maar waar ik nooit aan ben toegekomen te luisteren. Thomas Feiner ken ik van die ongelooflijk hoge sterrenrating op de albumpagina, en van UA was OG Japanse fanboy sxesven toen die nog actief was hier compleet idolaat. Thomas Feiner klinkt mooi en mysterieus, UA erg interessant! Die moet ik maar eens gaan opzoeken.

Het was een lange, maar bijzonder mooie ontdekkingsreis. Tal van geweldige nummers ontdekt, waarvoor dank Cervantes. Ik ben benieuwd naar jouw nummer 1. De lijst van TornadoEF5 belooft trouwens ook interessant te worden als ik zijn top-10 zo bekijk.

1. Estas Tonne, Istvan Sky Kék Ég, Pablo Arellano, Indrė Kuliešiūtė - The Song of the Butterfly

En dan nu eindelijk de ontknoping! Dit formidabele viertal maakt diepzinnige spirituele muziek dat als een warm deken over je heen valt. Het verfijnde pianospel, het fabuleuze gitaarspel en de indrukwekkende zang van Istvan Sky maken iedere luisterbeurt weer tot een feestje.

Ik bedank iedereen voor het volgen van mijn lijst en wens de volgende deelnemers veel succes met het maken van een top 100.

Dank Cervantes voor deze veelzijdige reis

Dank Cervantes!
Who's next?

nou al?

4,5 maand is wel erg kort ja...

en we hebben een champ! ik ga toch meer voor de stijl van vleertje

De volgende heeft al een kleine week niet ingelogd
Heeft wel een bazen top 10!

Bijzondere, en fraaie nummer 1. Kende het niet.

Die van Tornado gaat langer duren, dat geef ik je op een papiertje

Dope top 100 C!

Dank Cervantes, pracht lijst.

Bedankt om te delen Cervantes, briljante lijst.

Wat een bazenlijst, Cervantes! Bekende en onbekende nummers door mekaar heen en een top 3 waar ik nog nooit van gehoord had. Hiervoor neem ik mijn spreekwoordelijke hoed af.

Cervantes schreef:

53. Alex Roeka - Nachtrit Naar Antwerpen

Dit is de enige artiest uit mijn top 100 die ik live heb mogen aanschouwen.

Dit verbaast me wel enigszins: ik kom wel tot vijftien artiesten uit je lijst, als ik goed geteld heb. Ik vermoed dat ik wat vaker naar concerten ga dan jij.

Oh compleet vergeten dat ik me hiervoor inschreef. Ik heb eigenlijk wel toevallig iets klaarliggen, maar moet het nog wat tweaken en bewerken. Ik denk wel dat ik 100 mooie nummers kan posten. 100 albums zou wat moeilijker gaan, vrees ik. Probleem is dat ik wel nog heel veel moet beluisteren, dus ik ga nog kijken hoe ik het ga aanpakken, maar in principe is het niet veel werk meer. Dus misschien veel nummers die jullie niet kennen omwille van die reden (en andersom ook)

100 nummers is prima

De keuze is volledig aan jou, kan juist interessant zijn als er een hoop onbekends bij zit

(Voor albums hebben we andere topics)

Ik ben nog over drie zaken aan het twijfelen.

- Zou ik me beperken tot een aantal nummers per groep of artiest. Misschien ben ik het al indirect aan het doen.
- Zou ik me beperken tot vrouwelijke (lead) vocals en acts. De lijst zou er waarschijnlijk nog ecletischer uitzien. Maar op zich zou het de lijst niet eens zo gek veel veranderen. Maar dan pretendeer ik niet de 100 mooiste liedjes in petto te hebben, maar één waar vrouwen de grootste rol in hebben.
- Ik twijfel om er elektronische liedjes in te steken. Al is de grens sowieso al soms vrij vaag tussen wat dan wel er in kan en wat niet. Sowieso als regel 2 van toepassing zou zijn, enkel vrouwen dan.
-

TornadoEF5 schreef:
Zou ik me beperken tot vrouwelijke (lead) vocals en acts. De lijst zou er waarschijnlijk nog ecletischer uitzien. Maar op zich zou het de lijst niet eens zo gek veel veranderen. Maar dan pretendeer ik niet de 100 mooiste liedjes in petto te hebben, maar één waar vrouwen de grootste rol in hebben.

Daar is al een ander topic voor (klik), dus lijkt me niet echt een goed idee om zo'n lijstje hier te plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:45 uur

geplaatst: vandaag om 05:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.