menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
014. Danny Brown feat. Purity Ring – 25 Bucks

Niet gevreesd, want er komen ook nog wel artiesten in de lijst die er nog niet eerder in stonden, maar dit heerschap durf ik gerust mijn favoriete rapper van de jaren tien te noemen, dus hij verdient het wel om er twee keer in te staan. Zijn album Old was dan ook nog eens een regelrechte banger van begin tot eind natuurlijk. Wie het daar niet mee eens is snapt het niet.

Op 25 Bucks laat hij zich dus bijstaan door electropop-duo Purity Ring. Zeer geslaagd dus, want de productie en het refrein zijn fantastisch. Ook echt een samenwerking waar twee stijlen elkaar ontmoeten, zonder dat eentje naar de achtergrond verdwijnt. 25 Bucks staat op de A-Side van Old en die laat een meer introspectieve en serieuze Danny Brown horen. Vroeger hadden ze het niet zo breed bij Danny Brown thuis en dit nummer behandelt het onderwerp armoede en de bijkomende struggles. Vooral ook weer knap hoe hij zijn stem hier weer gebruikt in de verses. Wat ingetogen beginnen om daarna wat meer de hoogte in te gaan. Zijn stemgebruik blijft echt iets wat hem onderscheid van de meeste van zijn collega's.

013. Global Communication – 08:07

Alle nummers van je album de titel meegeven van de speelduur...ach ja, waarom zou je moeilijk doen, want het gaat tenslotte om de muziek zelf. En dat zit wel goed hier, want dit duo maakt prachtige ambient. Echt pure ambient vind ik het dan ook weer niet. Er zitten toch aardig wat fijne ritmes in. Het is wel een act die ik mensen zou aanraden die zich ervoor interesseren. Het is vrij toegankelijke kost en er zit altijd een soort warme gloed over de nummers van Global Communication. Toch zeker op het album 76:14.

Ik zat eens wat van Tangerine Dream op te zoeken en stuitte op het nummer Love On A Real Train en dacht: he dit ken ik ergens van. Ik daarna dit nummer opzetten en het werd me wel duidelijk waar dit duo de mosterd vandaan heeft gehaald. Je zou 8:07 dan ook wel kunnen zien als een remake van Love On A Real Train, maar wel een zeer geslaagde. Helemaal naar hun stijl, dus dan weet je dat het een zeer ontspannen luistertrip wordt. Klanktapijten golven door mijn koptelefoon van links naar rechts en weer terug. Ritmes die van de achtergrond naar de voorgrond gaan. Het klinkt kraakhelder allemaal. De verschillende lagen geluid lopen vloeiend in elkaar over. En als je dan toch bezig bent met 8:07 plak dan gelijk 5:23 erachteraan, want die twee horen bij elkaar natuurlijk.

012. Leon Vynehall – Blush

Een aantal maanden terug heb ik een mooie platenspeler van mijn pa gekregen. Waar zo'n opruiming van de zolder al niet goed voor is. Had ik geweten dat in mijn ouderlijk huis ergens een mooie platenspeler stof stond te happen had ik zelf allang eens een balletje opgegooid natuurlijk, maar hij staat nu op mijn kamer en ik ben er blij mee. Dat moedigt ook weer aan om vinyl te kopen.

Na een grondige selectie bestelde ik dan mijn eerste plaat en dat werd Rojus van Leon Vynehall. De afgelopen jaren veel naar deze man geluisterd, want deep-house begon me steeds beter te bevallen en zeker hoe hij het maakt. Blush is wel een van de doorslaggevende factoren voor het aanschaffen van deze plaat. Heerlijk opzwepende tune is dit en met die vocale uithalen erdoorheen brengt het wel een euforisch gevoel bij me teweeg. En volgens mij hoor ik vervormde samples van vogelgeluiden ook? Zou in ieder geval heel goed bij de cover van het album passen. De prachtige hoes van Rojus was namelijk ook wel een reden om de plaat in bezit te hebben. Het oog wil ook wat.

011. Monster Magnet – Space Lord

Deze update wordt afgesloten met een stevig staaltje rockmuziek. Had me tien jaar geleden zo'n lijstje laten samenstellen, dan stond er vermoedelijk veel meer rock in. Het genre komt er nu wat bekaaid van af. Zo zie je maar weer dat muzieksmaak wel aan verandering onderhevig is.

Ik heb het album Powertrip van de heren thuis in mijn rek staan. Space Lord is wel het meest bekende nummer daarop. Bij Space Lord krijg ik het ultieme hardrock-gevoel. Zo hoort het voor mij te klinken. Wel hardrock met een psychedelisch sausje welteverstaan. Ik krijg ook vaak het vermoeden bij deze heren dat ze niet vies waren van het snoepen van middelen die nog weleens voor verruiming van de geest kunnen zorgen. De teksten hinten er wel enigszins naar en er het geeft iets mystieks of mysterieus met zich mee. Maar goed, bovenal is dit toch heel erg catchy. In de coupletten hangt de spanning in de lucht en in het refrein – die uitnodigt tot mee blèren – knalt het eruit. Wat een energie komt er hier vrij. Ook geweldig hoe dat blijft doorgaan tot het eind, met die gitaarsolo eronder die nergens heen gaat.

010. B12 – Obtuse

We zijn alweer in de top tien van de lijst aanbeland. Ik heb me er een beetje op verkeken hoe omvangrijk een project als dit wel niet is, maar nu ik zo ver ben kan ik concluderen dat het nog best rap gegaan is ook (ondanks een paar kleine inkak-momentjes).

Met B12 trappen we deze voorlaatste update dus af. B12 is een schoolvoorbeeld voor kwalitatief hoogstaande IDM uit de jaren 90. Afkomstig ook van het Warp-label en ook present op de veel geprezen Artificial Intelligence-compilatie, dus het kan ook bijna niet mis gaan. Wat B12 dan weer onderscheidt van generatiegenoten is dat het IDM is met een flinke techno-inslag. Dat hoor je ook wel duidelijk terug in dit nummer. Obtuse is dan ook een prachtig huwelijk tussen IDM en techno te noemen.

Het nummer begint gelijk met die zeer mooie melodie die de levensader is van het nummer. Beurtelings wordt deze omgeven door steeds meer geluiden en ritmes. Dit nummer is ook echt een must om over de koptelefoon te luisteren. Hoe die opkomende bliepjes eerst naar boven dwarrelen in je ene oor en vervolgens wordt overgenomen in je andere oor is prachtig. Op een gegeven komen daar dan die mooie hoge synths in vol ornaat en dan is het feest compleet. Daarna wordt er wat gas teruggenomen om dan al dat moois nog eens de revue te laten passeren. Zo bekeken, Obtuse is net elektronische achtbaan en omdat het eerste rondje zo fantastisch is worden we getrakteerd op nog een rondje.

009. Alice In Chains – No Excuses

Eerder in de lijst kwamen we deze band al tegen, maar dan stevig rockend. Daar staan ze denk ik ook wel het meest bekend om, maar hun akoestische werk als Jar Of Flies en het Unplugged-album nemen ook wel een prominente plek in binnen hun catalogus.

Een nummer als deze klinkt dan ook wat minder zwaar in muzikaal opzicht, maar er staat (of zit) nog steeds een zekere Layne Staley achter de microfoon, dus de bloemetjes en bijen blijven ver weg. De man bezingt hier andermaal weer de tragiek van zijn persoonlijke leventje. Zijn desolate gemoedstoestand en ook wel enige berusting wat er onder schuilt gaat komt zeer mooi naar voren hier. Dat kan ook weer worden gezegd over de samenzang. De stemmen van Staley en Cantrell passen gewoon perfect bij elkaar. Cantrell schudt ook nog eens een bloedmooie solo eruit en de ritmesectie is ook ijzersterk. Zo, nu heb ik ze allemaal wel gehad, maar niemand bij Alice In Chains verdient het om onderbelicht te blijven. No Excuses is ook echt een nummer wat me het meest raakte in mijn moeilijk momenten of periodes; wanneer ik zelf vast zat in mijn web van zielenroerselen. Alleen daarvoor al ben ik Alice In Chains eeuwig dankbaar.

008. Gucci Mane feat. Migos – I Get The Bag

Ik geef hier doodleuk Gucci Mane een plek in mijn top tien geven, want ik heb schijt. Een welverdiende plek is het sowieso wel, want sinds ik in 2017 een LastFM-account heb kan ik natuurlijk mijn luistergeschiedenis inzien en I Get The Bag blijkt echt veruit mijn meest gedraaide nummer. Ik heb vaak genoeg dat ik een nummer helemaal plat luister als ik er gelijk door wordt weggeblazen, maar dat ebt ook vaak wel weer een beetje weg. Dit nummer luister ik gewoon constant vaak. Ik raak het niet beu geluisterd, al zou ik het willen.

Over de inhoud hoef ik het niet uitvoerig te hebben: drugs, geld en vrouwen is wat de klok slaat. Gucci Mane werkt hier samen met Migos minus Offset. Quavo verzorgt de catchy hook, want daar heeft hij patent op. Takeoff neemt de eerste vers voor zijn rekening en doet dat in die typische staccato-rapstijl waar ze zo bekend om zijn. Uiteraard aangevuld met de welbekende ad libs. De gastheer zelf schijnt echt nog het meest op zijn eigen nummer. Wat een heerlijke flow laat de man hier horen, dat mag echt wel eens gezegd worden dus bij deze. En dan mogen de heren hun kunsten ook nog eens vertonen over een donkere, onheilspellende, mysterieus klinkende trapbeat van niemand minder dan Southside/Metro Boomin. I Get The Bag is voor mij ongetwijfeld het hoogtepunt van wat hiphop uit Atlanta te bieden had het afgelopen decennium.

007. Boards Of Canada – Everything You Do Is Balloon

Voordat ik dit nummer had gehoord had ik wel het enige van Boards Of Canada beluisterd. In het begin intrigeerde de muziek wel, maar ik viel er nog niet helemaal voor. Soms kan een bepaald nummer de doorslag geven waardoor dat wel gebeurt en in dit geval is dat Everything You Do Is Balloon. Misschien komt dat ook wel, omdat dit wel een van hun meest toegankelijke nummers is. Vaak heeft hun muziek iets bevreemdends, maar dat is hier toch vooral van toepassing op de intro die ruim anderhalf minuut in beslag neemt. Daarna begint het pas echt. Die beat die er dan invalt daar kan je al lekker op meeknikken en daarover ontvouwen zich de meest prachtige melodieën die door elkaar heen lopen en het geheel zo harmonieus maakt. De heren schotelen de luisteraar hier een heerlijk muzikaal warm bad voor.

006. Leftfield – Open Up

De jaren negentig waren wel hoogtijdagen wat betreft dance-muziek mijns inziens. Al is dat makkelijk praten als je nou eenmaal veel muziek uit dat decennium sterk vind zoals ik. Het heeft ons wel het album Leftism bezorgd die van begin tot eind zeer sterk is en zijn hoogtepunt vind in Open Up.

Open Up valt qua sfeerzetting een beetje uit de toon misschien, want de toonzetting is een pak harder als de rest van het album. Deze knallende-productie doet vrij groots en bombastisch aan. John Lydon mag hier de vocalen voor zijn rekening nemen. Ik heb die overbekende cd van de Sex Pistols in huis, maar de agressie, woede en frustratie die hij hier tentoonspreid gaat daar toch echt wel een flinke stap overheen wat mij betreft. Echt een fantastische bijdrage levert hij hier. In de laatste minuten wordt het tempo omlaag gehaald en Leftfield geeft ons de tijd om wat op adem te komen, maar wat een heerlijke cooling down. Open Up is van begin tot eind een spektakelstuk: donker en meeslepend.

Gucci Mane

Open Up!

Keep it 100, Wiz! Top 5 was ook goed geweest. Eén van de grootste bangers ooit.

005. The Aztec Mystic – Jaguar

Ik zat nog te denken vandaag of ik de finale van deze schrijfmarathon – want zo voelde het wel – nog groots moest inluiden, maar nu dat het zover is heb ik daar helemaal geen zin in. Met horten en stoten me begeven richting de eindstreep is meer mijn pakkie an. Dat gezegd hebbende geef ik er voor de laatste keer nog maar eens een goede slinger aan.

The Aztec Mystic staat beter bekend als DJ Rolando, maar dit nummer heeft hij dan weer onder deze alias gemaakt. Doen die elektronische muziek makende figuren wel vaker. Ik vind het wat verwarrend, maar jezelf The Aztec Mystic is ook wel weer erg cool. Hij maakte onderdeel uit van Underground Resistance en dat is naar het schijnt een legendarisch Detroit Techno-collectief. Detroit heeft wat dat betreft grootheden voortgebracht natuurlijk, maar dit nummer is mijn onbetwiste topper in dat genre (waar vast nog genoeg in te ontdekken valt).

Ik merk wel dat tijdens het maken dat zo'n lijst dat het knap lastig is om echt iets inhoudelijks te melden over dit muziekgenre waarin ik mezelf nog niet echt een gevorderde luisteraar kan noemen. Het is in ieder geval prachtig opgebouwd. Het nummer werkt tweemaal toe naar een climax als het ware. Zie het maar als twee golven. Na de eerste golf kan er even op adem worden gekomen en wordt het nummer als het ware gestript tot alleen de de 'hoofdmelodie' overblijft. Dan komt die kick er weer in en bouwt het zich weer op naar het volgende hoogtepunt. Die strijkers – althans, zo klinken ze voor mij – die opkomen doemen uit de verte en steeds harder worden snijden als het ware dwars door je heen en brengen het nummer tot een knallend einde.

004. Newcleus – Jam On It

Er staat best wat moderne hiphop in mijn lijst maar nu gaan we wel heel ver way back in the days. Dit nummer stamt uit het stenen hiphop-tijdperk. Toen de electric boogie nog hip...ik bedoel 'fresh' was. Wat ik toch wel vaak heb met veel van die stokoude hiphop, dat het zowel muzikaal, tekstueel en qua flow niet meer zo boeiend is. Is ook niet erg verder, want het genre stond nog in de kinderschoenen. Anderzijds had het wel iets feestelijks en klonk het allemaal lekker onschuldig en dat is wel weer leuk.

Jam On It van Newcleus heeft het totaalpakketje dan weer wel. Ik vind dit – zeker voor een hiphopnummer uit die tijd – echt grandioos in elkaar zitten. Het begint al met dat heerlijke baslijntje wat de ruggengraat vormt van het nummer. De muziek klinkt futuristisch op zijn begin jaren 80's. Chilly B en Cozmo D zijn de rappers van dienst en van dit soort teksten krijg ik nog steeds een dikke glimlach op mijn gezicht:

(Say Superman had came to town to see who he could rock)
(He blew away every crew he faced until he reached our block)
(His speakers were three stories high, with woofers made of steel)
(And when we brought our set outside, he said) "Hah, be for real!"

Ik verklap maar vast dat zelfs Superman het onderspit delft tegen Cozmo D. Dit alles heeft ook wel dat cartooneske wat ik terug hoor bij een band als Parliament/Funkadelic. Dit luistert weg als een audio-stripboek in hiphop-vorm. De plaatjes fantaseer ik er zelf moeiteloos bij.

Ik ben benieuwd welk nummer van Weirdo Al Yankovic op 1 staat!

(of wordt het toch Eminem?)

003. Autechre – Eggshell

De bronzen medaille wordt uitgereikt aan Autechre, want Eggshell bestempel ik als mijn favoriete electro-nummer aller tijden. Weten jullie alvast dat er geen electro meer komt. Zoals ik al eerder zei bij Clipper is Autechre een duo die steeds wat abstracter te werk ging. Voor wie Autechre niet kent, maar wel willen leren kennen is het denk ik ideaal om gewoon de albums op chronologische volgorde af te werken. Gewoon doorgaan tot je het niet meer volgt is mijn goedbedoelde advies.

Eggshell is afkomstig van hun eerste album Incunabula en is een schitterende parel uit de Warp-stal (en daar komt nogal wat moois vandaan). Over een bedje van een lichtvoetig, ratelend ritme versierd met geluidjes met dub-effecten en nog veel meer vormen zich mooie, melodieuze klanktapijten. En dat klinkt zeer harmonieus bij elkaar. Het levert een rijk en weids geluid op. Wat Eggshell pas echt tot grote hoogtes doet stijgen is die melodie die rond 3:40 in komt vallen. Zo mooi gedaan dit. Hoe een extra element een goed nummer naar een nummer van de buitencategorie kan opstuwen. Daarna komt het nummer weer wat tot rust om weer richting die melodie op te bouwen en Autreche beloont de luisteraar door deze pracht en praal lekker door te laten kabbelen. Kabbelen is misschien ook niet het goede woord maar ik bedoel het positief. Luister het nummer en je snapt wel wat ik bedoel.

Poek schreef:
Ik ben benieuwd welk nummer van Weirdo Al Yankovic op 1 staat!

(of wordt het toch Eminem?)

002. Big K.R.I.T. feat. Raphael Saadiq – Soul Food

Het zoveelste nummer uit de 'south'. Je zou er bijna moe van worden (ware het niet dat het louter toppers zijn die voorbij komen). Big K.R.I.T. is dan ook nog wel een rapper die met goede en inhoudelijke teksten op de proppen kan komen, zoals hier.

Krizzle komt uit het zuiden dus en dat probeert hij ook nooit onder stoelen of banken te steken. Hij is duidelijk trots op zijn roots. Dit nummer draagt de titel Soul Food en dit refereert aan de traditie van het gezellig samen uitgebreid eten met de hele familie. Soul Food is echt een begrip in de cultuur waarin hij is opgegroeid. Hij blikt in dit nummer terug op zijn vroegere leven en de saamhorigheid en verbondenheid die hij ervoer. Tevens werpt hij een blik op het 'nu'. De wereld is killer en harder geworden en de mens ruziet erop los en problemen van allerlei aard voeren tegenwoordig de boventoon. Big K.R.I.T. mijmert erop los, maar is tevens dankbaar voor de mooie herinneringen die zijn overgebleven.

Soms maakt een artiest een nummer die voor jou op maat lijkt te zijn gemaakt en dit is zo'n nummer. 'Vroeger was alles beter', zegt men wel eens gekscherend. Tuurlijk weet ik dat dit niet zo is en het is nogal simpel gezegd. En toch, bij het ouder worden realiseer je weleens wat voor potje je ervan hebt gemaakt en de wereld om je heen doet het niet veel beter zal ik maar zeggen. En is mijmeren over wat eens zo mooi en onschuldig was ook niet gewoon ontzettend fijn? Ik vind van wel. Ik voel K.R.I.T. gewoon hard op deze track. Dit raakt bij mij wel de gevoelige snaar. En de feature van Raphael Saadiq maakt het nummer helemaal af.

“Never thought it'd be, no soul food on my plate,
We gather 'round and lie, bow our heads and pray”

Grappig nummer wel, dat Jam On It. Ik begrijp van Wikipedia dat het ook zo bedoeld was, of zelfs als een soort parodie.

001. Eminem – Role Model

“Okay, I'm going to attempt to drown myself
You can try this at home
You can be just like me”

Ik quote hier maar even de beginwoorden van mijn numero uno. Ik zit al heel lang in twijfel met welk nummer ik als kleine Weirdo nou voor het eerst in aanraking kwam met Eminem. Het is of deze of My Name is al neig ik naar laatstgenoemde, maar van zijn eerste hits was Role Model wel mijn favoriet. Eminem is wel de rode draad in mijn leven als muziekliefhebber. Hoewel ik voor de kennismaking met Eminem de interesse ook wel had is hij toch de artiest die het belangrijkst is voor me in al die jaren en dit is zo ongeveer het startpunt. Het is ook dat je de hele ontwikkeling van zo'n artiest nauwgezet volgt en hoewel ik zijn albums van pakweg de laatste tien jaar nogal matig vind blijf ik toch een zwak voor de man houden.

Tegenwoordig zit ik voor mijn gevoel meer naar een legacy te luisteren die nog hongerig probeert te zijn, maar in zijn beginjaren, zoals hier op Role Model, klinkt hij ook daadwerkelijk hongerig. Zijn hele schijt-aan-de-hele-wereld-houding komt hier oprecht over. Op Role Model vinden we een Eminem in topvorm. De man rijgt hier de punchlines aan elkaar alsof het niets is en de hele manier van rijmen is buitenaards goed. Ik zou het hele nummer kunnen quoten, maar laat ik me inhouden. Oke vooruit, eentje dan.

“I get a clean shave, bathe, go to a rave
Die from an overdose and dig myself up out of my grave
My middle finger won't go down, how do I wave?
And this is how I'm supposed to teach kids how to behave?”

Het nummer is doorspekt met zwarte humor. Wat het allemaal zo goed maakt is dat er zoveel venijn onder zit. Die bijtende ondertoon, de humor en de skills samen maakt het zo vet. En Eminem zou zichzelf niet zijn als hij nog een paar lui er persoonlijk van langs geeft, zoals Cage, Canibus en Garth Brooks om er maar een paar te noemen. En dan hebben we hier ook nog een heerlijke Dre-beat die zich perfect leent voor Em's geraaskal. Kortom: terechte nummer 1 dit.

“You probably wanna grow up to be just like me”

Poek schreef:
Grappig nummer wel, dat Jam On It. Ik begrijp van Wikipedia dat het ook zo bedoeld was, of zelfs als een soort parodie.

De achtergrond-informatie wist ik niet. Ik heb ook expres me zo weinig mogelijk laten verleiden tot het zoeken van achtergrondinformatie zodat ik zo goed mogelijk kan neerpennen hoe ik een nummer zelf ervaar. Maar nu dit achter de rug is kan dat wel weer

Zeer gewaagde doch knappe voorspelling trouwens

Newcleus. ❤️

Mooie lijst!

Thanks voor deze diverse lijst! Best wel wat toffe nummers ontdekt, vooral qua dance/electronic.

Leon Vynehall Daar ben ik ook fan van (maar het nummer zelf kende ik nog niet, ga ik eens opleggen zo meteen).

Applaus voor Weirdo! Ik heb de hele top-10 meegeluisterd, geholpen door je enthousiaste schrijfsels, en hoewel ik in de onderste regionen van je lijst meer materiaal in lijn met mijn smaak vond, is Jaguar een leuke ontdekking en geeft Eggshell me een reden om Autechre nog een keer te proberen. Tof gedaan!

Ik ben volgens mij nu aan de beurt. Ik moet nog even wat laatste aanpassingen maken aan m’n lijst, maar ik denk dat ik morgenavond de eerste vijf kan presenteren!

Nou beste MuMe-kompanen het zit er inderdaad weer op. Het was best wel een zware beproeving waar de nodige uurtjes in zaten. Ik heb er al met al wel plezier aan beleefd en ik kan zeggen dat het een mooi avontuur was. Het was uiteindelijk wel een aantal jaartjes wachten en duimen draaien waard

Heel erg bedankt voor de positieve reacties en de likes natuurlijk niet te vergeten. Aan de wachtrij te zien rolt dit topic nog wel een tijdje door en dat is alleen maar mooi. Ik zal straks nog de top 100 hier plaatsen en geef het stokje door aan hoi123. Maak er wat moois van zou ik zo zeggen

Top 100 van Weirdo Wizzy:

1 Eminem - Role Model
2 Big K.R.I.T. Feat. Raphael Saadiq - Soul Food
3 Autechre - Eggshell
4 Newcleus - Jam On It
5 The Aztec Mystic - Jaguar
6 Leftfield - Open Up
7 Boards Of Canada - Everything You Do Is Balloon
8 Gucci Mane feat. Migos - I Get The Bag
9 Alice In Chains - No Excuses
10 B12 - Obtuse
11 Monster Magnet - Space Lord
12 Leon Vynehall - Blush
13 Global Communication - 08:07:00
14 Danny Brown feat. Purity Ring - 25 Bucks
15 Underworld - Spoonman
16 Primal Scream - Swastika Eyes (Jagz Kooner Mix)
17 Orbital - Halcyon And On And On
18 The Grouch - Simple Man
19 Four Tet - Love Cry
20 Tricky - Suffocated Love
21 Hot Chip - These Chains
22 Goldie - Sea Of Tears
23 Larry Heard - You Rock Me
24 Oasis - Columbia
25 Joy Division - The Eternal
26 Massive Attack feat. Tracey Thorn - Protection
27 Goldie - State Of Mind
28 Kid Loco - Calling Aventura King
29 The Internet - Girl
30 Pete Rock - Take Your Time
31 Waldeck - Wake Up
32 Snoop Doggy Dogg - Tha Shiznit
33 Zomby - Soliloquy
34 Orbital - The Box, Part 2
35 2 Chainz feat. Pharrell Williams - Feds Watching
36 LTJ Bukem - Suspended Space
37 Nick Drake - Day Is Done
38 Plastikman - I Don't Know
39 Air - New Star In The Sky
40 Massive Attack - Teardrop
41 Happy Mondays - Bob's Yer Uncle
42 Mac Miller feat. Earl Sweatshirt - I'm Not Real
43 Luomo - Tessio
44 Burial - Ashtray Wasp
45 Mobb Deep - Q.U. Hectic
46 Mazzy Star - Into Dust
47 Blanck Mass - No Lite
48 Autechre - Clipper
49 DJ Shadow - Midnight In A Perfect World
50 Vince Staples - Senorita
51 Tosca - Ocean Beat
52 Slum Village feat. J Dilla - Reunion
53 The Stooges - I Wanna Be Your Dog
54 Kraftwerk - Computer Love
55 Wu-Tang Clan - Da Mystery Of Chessboxin
56 Dr. Octagon - Earth People
57 Depeche Mode - Personal Jesus
58 Biosphere - Tranquillizer
59 Alice In Chains - Them Bones
60 Squarepusher - Beep Street
61 Aphex Twin - Nannou
62 Blitzen Trapper - Black River Killer
63 Nirvana - Breed
64 Lamb - One
65 Radiohead - Street Spirit
66 Bonobo feat. Szjerdene - Towers
67 Rage Against The Machine - Bullet In The Head
68 Beastie Boys - Sabotage
69 Souls Of Mischief - 93 Til Infinity
70 Bjork - Pluto
71 Labradford - V
72 Clipse - Door Man
73 Eric Church - Springsteen
74 Glenn Underground - Dance Slam
75 Future - Fuck Up Some Commas
76 N.W.A. - Straight Outta Compton
77 People Under The Stairs - Hang Loose
78 Thievery Corporation - Shadows Of Ourselves
79 Fort Romeau - Folle
80 Goodie Mob - Guess Who
81 Eminem - 3 A.M.
82 Denzel Curry - Sumo
83 The Clash - Brand New Cadillac
84 The Foreign Exchange - Sincere
85 Seefeel - Polyfusion
86 Peace Orchestra - Domination
87 Danny Brown - Pneumonia
88 Portishead - Wandering Star
89 3rd Bass - Monte Hall
90 Isaiah Rashad - 4r Da Squaw
91 Beck - Already Dead
92 Nightcrawlers - Push The Feeling On
93 Boards Of Canada - 1969
94 Primal Scream - Movin On Up
95 Underworld - Dark & Long
96 Migos feat. Lil Uzi Vert - Bad And Boujee
97 Run The Jewels - Panther Like A Panther
98 Minutemen - #1 Hit Song
99 Aphex Twin - Ptolemy
100 Kendrick Lamar - How Much A Dollar Cost

Role Model

Geweldige top 100, Wizzy!

Daarin staat dus natuurlijk geen nummer in dat ik dus meer dan 1 keer heb beluisterd (of erg goed ken). En van de artiesten die ik goed vind, pak je steeds een nummer dat ik niet goed ken.

Ik bedacht me eerder vanavond dat ik morgenavond helemaal geen tijd heb, en aangezien ik vanwege een zekere avondklok nu wel al om tien uur thuis was, trap ik mijn toplijst met jullie goedvinden toch nu maar gewoon af. Tempo!!

Zeven-en-een-half jaar geleden viel een zestienjarige ik jullie lastig met mijn honderd favoriete nummers in dit topic. Momenteel zit ik natuurlijk in een nogal andere levensfase en ook in een ander punt van mijn muzikale ontdekkingsreis - al blijft het zo dat deze website nog steeds mijn centrale bron van nieuwe ontdekkingen is. Desalnietemin zal ik jullie maar alvast meteen verklappen: Good Morning Captain van Slint is nog steeds (eigenlijk weer) mijn favoriete nummer ooit, en zo zijn ook best wat nummers uit mijn vorige lijst nog steeds favorieten gebleven. Zo ongelooflijk heb ik mezelf nou ook weer niet ontwikkeld dus.

Omdat het me niet al te spannend voor jullie lijkt om de zoveelste beschrijving van mijn kant te lezen over waarom dat "I MISS YOU"-moment nou ongeëvenaarde muziekgeschiedenis is, heb ik besloten het over een andere boeg te gooien. In de aankomende top-100 stel ik jullie voor aan mijn honderd favoriete nummers van albums die ik heb ontdekt sinds mijn vorige lijst in 2014 - ik speel maar één keer echt vals. Zo heb ik toch een compleet nieuw lijstje met nieuwe nummers om over te schrijven, wat me leuker voor mij en jullie lijkt. Helemaal aan het eind voeg ik de twee lijsten misschien samen tot een top-100 om aan de naam van dit topic te voldoen. Of niet, ik kijk wel waar ik zin in heb.

In ieder geval, veel lees- en luisterplezier, ik hoop dat jullie er wat van vinden, negatief of positief!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:37 uur

geplaatst: vandaag om 00:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.