menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van ranja
Tja, remakes.... je kunt er van alles van vinden maar Higgins vind ik er toch wel flink op vooruit gegaan sinds de 80s versie

avatar van wendyvortex
Poek schreef:

Ik ken de uitdrukking "naar een zender zetten" niet, maar bedoel je dat je nooit naar Ronflonflon luisterde op de woensdagmiddag?

Volgens mij werd op zo'n beetje ieder kantoor in Nederland op woensdag de knop omgedraaid/gezet/whatever naar Hilversum 2 waar Veronica dan zat met Goud van Out en Will Luikinga met Wil Wil Wel.

Hilversum 3 had nog iedere dag een andere omroep. Grotendeels was ik voorheen vooral fan van de KRO (zondag), VARA (dinsdag) en Veronica (vrijdag). De Soul Show van Ferry Maat nog op donderdagavond bij de TROS en soms de LP Show van Ad Visser op de Maandagavond omdat daar albumtracks werden gedraaid.
Op de woensdag moest ik eerst gewoon naar school, maar was toen wel op tijd thuis voor de VPRO. Volgens mij kreeg ik nog altijd een heel klein stukje van de EO mee. Ik heb De Wilde Wereld nog meegemaakt. Later werd dat Nozems-A-Go-Go. Plafond kwam er dan na, daar moest ik dan wel zin in hebben. Ik was geen hele trouwe luisteraar maar het Jelles Bode incident heb ik destijds wel live meegemaakt. En 's avond Frontline/Het Front en de onvolprezen Stoffer & Bentz shows.

Er stond bij mij altijd muziek aan, maar er moesten natuurlijk ook LP's, singles en bandjes gedraaid worden. En dan nam ik Nozems en Het Front nog helemaal op en dan was ik nog wel een dag bezig om Fons Dellen, Lotje IJzermans en Gerard Walhof eruit te monteren met het dubbele cassettedeck.

avatar van ranja
Herkenbaar
In 1990 liep ik stage op een lab en daar hadden we altijd de radio aanstaan, altijd op radio 3. Op woensdag verhuisden we altijd naar radio 2 Op een bepaald moment kregen we ook genoeg van het 'veronica komt naar u toe' en schakelden een keer terug naar 3 waar Nozems a Gogo was. Sinds die tijd hoefden we niks anders meer op de woensdagmiddag (hielp wel dat de collega daar ook niet vies was van een potje gitaarmuziek - voor mij ging er wel een wereld open).
Ik liet ook altijd een willekeurige periode van 45 minuten opnemen van Nozems a Gogo en 's avonds keek eh luisterde ik dan wat de oogst was. Dubbel cassettedeck inderdaad en de beste nummers kopieren naar een ander bandje.
Jacques Plafond heb ik nooit aan kunnen wennen trouwens.

avatar van wendyvortex
ranja schreef:
Tja, remakes.... je kunt er van alles van vinden maar Higgins vind ik er toch wel flink op vooruit gegaan sinds de 80s versie

Er is maar één Higgins en ik zou niet weten hoe je die moet verbeteren. Ik vind Higgins geweldig!
Weet je ik kijk ook nog wel eens wat nieuwere series: The OA, Mad Men, Better Call Saul. Breaking Bad natuurlijk. En op dit moment NOS4A2 op Amazon en Insatiable op Netflix.
Maar weet je dat is allemaal online beschikbaar en daarom hoef ik ook The X-Files en Star Trek niet op DVD te hebben. Online is prima. En anders is dat net iets waar ik nog wel eens geld aan uit wil geven. Liefst complete boxen: ALF, De Man van Zes Miljoen, Cheers, Charlie's Angels, The Addams Family, The Jetsons, The Flintstones, Alle Hanna-Barbera tekenfilms. Ik vind dat allemaal nog steeds geweldig, maar dat soort spul is helaas nog niet online beschikbaar in Nederland.

avatar van wendyvortex
Oh en niet te vergeten dat vond ik leuk! Dubbellisjes op de dinsdagavond, daar ben ik nog wel een tijd trouwe luisteraar van geweest. Enigszins maf jongerenprogramma met Oom Ben, jeugdgoog te Blaricum!! Ging ook vaak over sex en zo!!

avatar van Johnny Marr
wendyvortex schreef:
Seizoen 3 mocht er ook wezen trouwens.

Ok fijn om te weten, zit nu in het begin van seizoen 2 en het is inderdaad weer smullen geblazen!

avatar van wendyvortex
96. Dance Reaction - Disco Train (12') (1981)


Mijn eerste maxisingle (ook bekend als 12"). Geliefd formaat al waren de singles natuurlijk veel goedkoper. Rond die tijd was een single zes gulden en volgens mij een maxisingle koste destijds iets van 13 gulden 50. Was dus voor de Sinterklaas en verjaardag. Gelukkig draaide Lex Harding tijdens de top 40 altijd één nummer in de 12" versie, dus dat was ook tapedeck bij de hand houden.
Geweldig nummer dit, waar ik bijna zeker van weet dat dit nooit door iemand in een Top 100 van beste nummers is gezet. Beetje een rip-off van Vertigo/Relight My Fire van Dan Hartman, maar daarvan is de tweede helft een beetje een iets te vaak voorbij komende lichtelijk vervelende discoplaat. Hier houden we het gewoon helemaal goed. Productie uit België van ene Frank Sauter die verder nog productiewerk deed voor o.a. Jo Vally, Nicole & Hugo en Piet Paulusma.

avatar van wendyvortex
95. Tiga & Zyntherius - Sunglasses at Night (12" Version) (2001)


Toch een remake in de lijst!! Van de hit van Corey Hart uit 1984. Grote hit in de USA en in Duitsland. Waarschijnlijk opgepakt via Formel Eins de Duitse Toppop met Peter Illmann. Ik de single. Beetje jonge versie van Huey Lewis met een typisch 80s nummer wat geen rock was maar ook geen synthop ergens er precies tussenin. Erg fijn nummer. Hier hebben we dus mensen als Tiga en Jori Hulkkonen op het label van DJ Hell. Geen idee hou oud ze precies zijn, maar ik vermoed leeftijdsgenoten. Tiga is misschien iets jonger schat ik. Deze oude Wendy-hit opeens in een nieuwe versie horen, geweldig!!

avatar van wendyvortex
94. The Vapors - Turning Japanese (1980)


Een hele lange carrière was er niet voor The Vapors. Volgens mij is er ook geen album van ze dat nou als heel erg essentieel album geldt. Maar toch onsterfelijk door dit briljante aanstekelijke new wave hitje uit 1980. Al maak je maar één briljant liedje, daarmee haal je bij mij wel podiumplaatsen en eremetaal.

I want the doctor to take your picture
So I can look at you from inside as well


avatar van wendyvortex
93. Marty Robbins - Devil Woman (1962)


Marty Robbins bleef nog wel een tijdje populair nadat hij zijn eigen dood had bezongen in El Paso. Kojboj-muziek, geen moer met cowboys te maken hoor. Dit is natuurlijk gewoon het aloude verhaal van de man die in de armen van een prachtige femme fatale valt. Marty weet de boel echter nog net te redden en kiest toch voor zijn eigen echtgenote. Hij moet deze fatale vrouw echter nog wel smeken hem los te laten uit haar klauwen. Prachtig mooi snikje/jodeltje maak dit ook één van de liedjes die ik graag onder de douche mag zingen.

avatar van wendyvortex
92. The Tragically Hip - The Luxury (1991)


The Hip was echt goed. Kon meteen al je R.E.M. en Golden Earring platen wegdoen. Vooral Road Apples (1991) en Fully Completely (1992) zijn magnifiek. Prachtige tekst ook weer. Je bent jaren getrouwd, alles wordt een klein beetje sleur, je bent vaker met elkaar aan het praten over het betalen van rekeningen dan over de liefde. Alles wat je ooit wilde hebben, heb je al, breedbeeldtelevisie, luxe hoekbank, extra televisie in de slaapkamer, hoofdtelefoon van 700 euro. Nee daar zit het geluk ook niet in. En je word natuurlijk ook nog ouder, meer rimpels, meer buikje, bij haar en ja ook bij mij... (het is nog een steeds een wild aantrekkelijke schatje hoor!!). En dan moet er nog gewerkt worden, familiebanden onderhouden worden, gesport, huishouden, de afwas, stofzuigen, je top 100 aller honderd aller tijden op een forum plaatsen. Tuurlijk had ik daar beter een paar mooie avonden met mijn geliefde van kunnen maken. Platenspelertje, glaasje wijn, lekker samen op de luxe hoekbank. En na een paar wijntjes, klein beetje tipsy samen met elkaar in bed.

She said, "and why are you partial to that Playboy con?"
When you can see me naked any time you want?"

avatar van wendyvortex
91. Southern Culture on the Skids - Viva Del Santo! (1996)


Lang voor de IMDB was de Speelfilmencyclopedie mijn bron voor filminformatie. Ik heb hele delen stukgelezen. Honderden lijsten gemaakt van films die ik ook zou willen zien. En zo stuitte ik ooit op het Mexicaanse fenomeen Santo. De gemaskerde worstelheld die in tientallen films speelde tussen 1961 en 1982. Santo vs. The Vampire Women, Santo vs. the Martian Invasion, Santo and Blue Demon vs. the Monsters, Santo and Blue Demon vs. Dracula and the Wolf Man, Santo vs. the She-Wolves en nog vele andere vijanden. Zelfs kabeltelevisie bracht hier geen uitkomst. Het werd wachten tot het internet kwam en we de eerste Santo film konden zien. Santo ging zelfs de kist in met zijn masker op, niemand die weet hoe Santo er eigenlijk uit zag.

avatar van GrafGantz
wendyvortex schreef:
The Hip was echt goed. Kon meteen al je R.E.M. (...) platen wegdoen.


Ja zeg, zo zijn we niet getrouwd

avatar van herman
wendyvortex schreef:
95. Tiga & Zyntherius - Sunglasses at Night (12" Version) (2001)
(embed)
Toch een remake in de lijst!! Van de hit van Corey Hart uit 1984. Grote hit in de USA en in Duitsland. Waarschijnlijk opgepakt via Formel Eins de Duitse Toppop met Peter Illmann. Ik de single. Beetje jonge versie van Huey Lewis met een typisch 80s nummer wat geen rock was maar ook geen synthop ergens er precies tussenin. Erg fijn nummer. Hier hebben we dus mensen als Tiga en Jori Hulkkonen op het label van DJ Hell. Geen idee hou oud ze precies zijn, maar ik vermoed leeftijdsgenoten. Tiga is misschien iets jonger schat ik. Deze oude Wendy-hit opeens in een nieuwe versie horen, geweldig!!

Tiga is van 1975 dacht ik, Hulkkonen inderdaad ietsje ouder. Toevallig kwam ik er gisteren achter dat zowel Tiga als Corey Hart uit Montreal komen, dus kan me voorstellen dat Tiga het origineel als kind wel mee heeft gekregen. Ik heb het origineel zelf pas na deze versie leren kennen.

Heerlijke lijst tot nu toe!

avatar van wendyvortex
90. Grifters - Return to Cinder (1996)


Ik zal niet meer zeggen dat je al je R.E.M.-platen weg moet gooien, mocht je echter nog wat Pavement-platen hebben staan dan kan je ze nu...Grapje hoor! Grifters was wel een beetje het alternatief voor Pavement die rond die tijd de populairste indie-band was. Volgens mij zo'n bandje dat werd opgepikt door de lezers van de Opscene. Dat was een leuk blaadje waar je altijd wat leuke tips kon opdoen op de recensiepagina's. Veel van gekocht destijds. Enige nadeel was dan soms dat ze alles wel leuk vonden. Maar goed, dat probleem ik zelf ook wel een beetje. Je moet echt flink je best doen dat ik je echt k*t vind.
Grifters begonnen net een klein beetje door te breken. Oor was enthousiast, Fons en Lotje draaide ze wel eens , maar na "Ain't My Lookout" was het over. De LP gingen er hierna echt uit en dit was typisch een vinyl band. Opvolger "Full Blown Possession" was een slechte vinyl persing. En zo ging rond 1997 het licht uit voor zowel de Grifters als voor de vinyl-lp.

avatar van wendyvortex
89. Divine - Love Reaction (1983)


Dit is echt heel leuk om iedereen mee voor te gek te houden. Mochten er nog DJ's tussen jullie zitten die nog wel eens de hele dansvloer vol willen zien stromen en dat dan iedereen op de dansvloer er vervolgens achter komt dat het een hele andere plaat is! Ik trap er zelf ook nog steeds in als het via een playlist voorbijkomt op Spotify. Hey! New Order!! Nee, het is Bobby Orlando die we al op nummer 100 tegenkwamen met een briljante New Order rip off.

avatar van wendyvortex
88. Re-Flex - The Politics of Dancing (1983)


Weer zo'n typische hit opgepakt via het Duitse popprogramma "Formel Eins". Ja onze oosterburen hadden soms andere hits. "Sunglasses at Night" was ook al zo een. 3 of 4 weken in de Tipparade en weer weg. Een zeper (of zeperd) noemde Bart van Leeuwen ze altijd. Gelukkig had de plaatselijke platenzaak 't Groefke altijd wel de hele Nederlandse Top 40 en Tipparade paraat. Uitgestald op een fraaie singletjeswand. "Ik wil graag nummer 29 uit de Tipparade" en dan kreeg je het singletje mee in een papieren zakje met het gedrukte exemplaar van de Top 40 erbij.

En dan nu even dat trauma..... ik zal het nooit meer vergeten die vrijdag.
Kijk ik had destijds zakgeld, maar daarmee kon ik precies ééns in de 2 weken een single kopen. Dat ging ook trouw naar platenbar 't Groefke in Zevenaar en ik kreeg ook netjes een Top 40 mee in de weken dat ik geen single kon kopen. Maar toen, de mevrouw was er niet. Alleen mijnheer 't Groefke. En die zei tegen mij "als ik iedereen zo'n blaadje mee ga geven ook als ze geen singletje kopen dan heb ik maandag niks meer". Dat zou ik toch ook nog wel moeten snappen. "Ja natuurlijk mijnheer, sorry mijnheer, dag mijnheer". Thuis in tranen natuurlijk, ik zou voortaan de helft van mijn gedrukte Top 40 exemplaren gaan missen. Het had geen zin meer, het was gedaan, voorbij.

Natuurlijk is mijn moeder meteen op de fiets gestapt. Held!! En heeft die mijnheer even heel duidelijk verteld dat wanneer Wendy op vrijdag komt zonder geld, ze gewoon dat blaadje mee gaat krijgen. De mevrouw van 't Groefke heeft ook nog haar verontschuldigingen aangeboden.

avatar van itchy
wendyvortex schreef:
Volgens mij zo'n bandje dat werd opgepikt door de lezers van de Opscene. Dat was een leuk blaadje waar je altijd wat leuke tips kon opdoen op de recensiepagina's.

Klopt, hier zo'n lezer en deze Grifters-LP staat hier ook in de kast en komt daar soms zelfs nog uit. De voorganger vind ik net iets beter. Opscene vond veel goed, maar was toch ook wel goed in afzeiken soms.


avatar van ranja
Gaaf die Love Reaction, helaas 25 jaar te laat om een dansvloer mee te foppen.
En Re-flex vind ik ook erg gaaf, top 100 wat teveel gevraagd maar heerlijke single.

Wat die top 40's betreft, die haalde ik ook altijd maar nooit meegemaakt dat het een probleem was om die gewoon van de toonbank te pakken

avatar van ranja
Grifters heb ik nooit van gehoord, zal er wel eens meer van proberen.
Doet me wel wat denken aan de recensies in Oor in de 90s. OPscene kocht ik 1 of 2 keer volgens mij, in elk geval een keer met Sonic Youth op de cover. Maar ind e Oor had je heel vaak een recensie van een band 'lijkt op pavement en sonic youth'. Vol verwachting luisterede ik dan maar kwam er meestal al snel achter dat Pavement duidelijk was maar sonic youth heel minimaal of helemaal niet. Teleurstellend, vaak. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat ze die vergelijking ook bij deze band maakten.

Dim
Wat is dit toch een geweldig topic..en wat besteed ik er toch stelselmatig te weinig aandacht aan. wendyvortex Veelbelovend begin, ben benieuwd wat er nog meer komt, maar wat al aan bod kwam, smaakt naar meer. hoi123 Dank voor alle mooie schrijfsels bij je favorieten, ik ga dit weekend een inhaalrace doen.

avatar van aERodynamIC
Een leeftijdsgenoot.... heel veel herkenning dus, vooral als het over onze jonge jaren gaat. Echt heel tof te lezen allemaal.

avatar van Mjuman
Ja die papieren top-40 dat was wel een dingetje Bij Rossmeisl (Tilburg) lagen ze op de toonbank en als het daar druk was in de winkel, sloop een van ons naar binnen om snel een aantal exemplaren weg te grissen. We kregen ze nl absoluut niet als we erom vroegen.

Politics of Dancing kan ik me nog goed herinneren, net als die Sunglasses

avatar van deric raven
Ik haalde ook elke week het Top 40 blaadje, de platenboer legde deze zelfs voor mij altijd eentje apart. Mooie tijd was dat, later dronk ik daar dan een kopje koffie en rookte ik daar een sigaretje. Klantenbinding noemde ze dat. De eigenaar baalde gruwelijk toen ik in Nijmegen naar school ging en daar voortaan mijn muziek kocht. Die aardige man overleed vrij onverwacht toen hij begin vijftig was. Vervolgens ging alles voor een paar Euro daar de deur uit. Toen was ik er wel weer te vinden, al voelde ik mij vrij ongemakkelijk...

avatar van Bardt1980
deric raven schreef:
Ik haalde ook elke week het Top 40 blaadje, de platenboer legde deze zelfs voor mij altijd eentje apart. Mooie tijd was dat, later dronk ik daar dan een kopje koffie en rookte ik daar een sigaretje. Klantenbinding noemde ze dat. De eigenaar baalde gruwelijk toen ik in Nijmegen naar school ging en daar voortaan mijn muziek kocht. Die aardige man overleed vrij onverwacht toen hij begin vijftig was. Vervolgens ging alles voor een paar Euro daar de deur uit. Toen was ik er wel weer te vinden, al voelde ik mij vrij ongemakkelijk...


Heb je het over Elpeter in Gennep toevallig?

avatar van deric raven
Bardt1980 schreef:
(quote)


Heb je het over Elpeter in Gennep toevallig?


Jazeker Bart, ik kwam daar tijdens mijn Mavo tijd meerdere keren in de week.

Dim
Ik haalde het gedrukte exemplaar van de Top 40 bij een sigarenzaak annex CD-shop op de weg van school naar huis, ik was daar jarenlang de minst betalende klant (want ik rookte toen nog niet en de CD's waren duurder dan elders).

avatar van wendyvortex
87. Kowalski - Der Arbeiter (1983)


Vandaag weer aan het werk geweest. Zou je soms nog wel eens jaloers kunnen worden op die artiesten. Mooi leven moet dan zijn, of toch niet? Kowalski had een platendeal bij Virgin en na één album en deze maxi waren ze al weer weg. Waarom? Nou gewoon die jongens hadden geen cent te makken. Beetje slapen in kraakpanden en goedkope hotelkamertjes. De huur konden ze er ondanks een succesvolle toer en redelijk succes ook niet van betalen. Leverde geen zak op allemaal. Hoop ellende hoogstens en dan ook nog voortdurend onderweg. Aan een platendeal bij Virgin heb je dus ook niet veel. Zanger Uwe Fellensiek werd nog een redelijk succesvolle televisieacteur in Duitsland. De rest werkt waarschijnlijk ergens op kantoor of in een fabriek.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:36 uur

geplaatst: vandaag om 15:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.