menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van Dance Lover
Leuk om te horen dat er al enkele tips zijn opgedaan!

90. Dominik Eulberg - Die 3 Millionen Musketiere

Dominik Eulberg - Die 3 Millionen Musketiere

Alhoewel ik de minimal techno van deze boswachter van beroep ook zeker kan waarderen, vind ik deze mix van techno die opgaat in 'goedkope' trance van een wonderbaarlijke, creatieve instelling getuigen. Echt een gezicht van verbazing hier, na al die prima minimal techno van daarvoor, ineens zoiets voorgeschoteld krijgen. Wow!

89. Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane over the Sea

Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane Over the Sea

Simpelweg een van de meest ontroerende nummers die ik ooit in mijn leven heb mogen horen:

And one day we will die
And our ashes will fly from the aeroplane over the sea
But for now we are young
Let us lay in the sun
And count every beautiful thing we can see
Love to be
In the arms of all I'm keeping here with me


Als zonaanbidder en levensgenieter van beroep op mijn lijf geschreven en een van de mooiste teksten die ik ooit heb mogen horen in muziek. De valse zang kan mij niets schelen, dit maakt het nummer alleen maar meer puur en oprecht in mijn ogen.

88. Dryft - Marked Velotin

Dryft - Marked Velotin

Een zeer duister nummer met veel industry en noise invloeden, tegelijkertijd liefdevol begeleidt door een prikkelende laag ambient. Dit nummer verveelt nooit en overleeft luisterbeurt op luisterbeurt, dankzij een pittige combinatie van bloedmooie ambient met de nodige scherpe randjes. Ik waan mij altijd in de contreien van een underground feest als Footworx bij beluistering hiervan, in een van de donkerste, hoogst gelegen zalen, waar de warmte en verstikkende rookophoping je bedwelmen en naar adem doen snakken.

87. Blur - Country House

BLUR Country House

Blur is absoluut mijn favoriete Britpop band. Alhoewel andere Britpop artiesten met individuele nummers nog wat hoger scoren in mijn lijst, heeft deze band gewoon een enorm rijk oeuvre. Tranen die opwellen als ik Sing hoor, feesten als een dolle als Song 2 door de speakers galmt. Country House is echter mijn meest geliefkoosde nummer, dankzij de levendigheid door het gehele nummer heen, de nonchalante teksten en een van de beste outro`s ooit vertoond in de muziekgeschiedenis. De zang is al verdwenen.....maar plots zijn daar de blazers, die nog even flink om zich heen slaand in de ruimte toeteren.....

86. Trent Reznor & Atticus Ross - In The Hall of the Mountain King

Trent Reznor - In the Hall of the Mountain King

Een fantastische herbewerking van het origineel van Edvard Grieg. Dit bekende wijsje in een genadeloos harde techno versie, past naast de dansvloer ook perfect bij de roeiscene in de film: The Social Network, beelden en muziek zijn zelden zo hand in hand gegaan. De tweeling Winklevoss wordt daar geïntroduceerd aan de hand van dit nummer, een spannende tijd van strijd breekt aan zowel in de film als in dit nummer.

85. David Bowie - Five Years

David Bowie - Five Years

David Bowie is een van de eerste artiesten die mij in liet zien dat muziek uit de tijd dat ik nog lang niet geboren was wel degelijk kan deugen. Dit nummer is mijn grote favoriet van hem, omdat het ondanks het gebruik van alleen maar coupletten de spanningsboog en intensiteit goed weet vast te houden. Na bijna 3 minuten opbouw en ontroerende teksten, ontlaadt het nummer pas met een schitterend refrein!

84. Lana Del Rey - Blue Jeans

Lana Del Rey - Blue Jeans

Schandalig hoe dit nummer altijd zo ondergesneeuwd raakt ten opzichte van het hier veelgeprezen Video Games. Het thema is zo oud als de weg naar Rome, een verloren liefde. De uitwerking is echter briljant, ik ga helemaal op in die warme, zwoele, passievolle zang van Lana.

83. Arcade Fire - Sprawl II ( Mountains Beyond Mountains )

Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)

Daar is dan het eerste nummer van mijn favoriete band! Ruim 10 jaar na de eerste geslaagde reanimatie van het post disco tijdperk onder aanvoering van Bis en Daft Punk, komt Arcade Fire met een vreemde eend in de bijt op hun album The Suburbs. Dat ik dit nummer zo waardeer komt niet alleen door de onstuimige, swingende synths. Dit nummer wordt bij mij volledig gedragen door de prachtige, eigenzinnige zang van Regine Chassagne en de nogal simpele, edoch verrassende break in het middenstuk, deze stijlbreuk bezorgt mij iedere keer weer een euforisch gevoel!

82. Studio - Out There

Studio - Out There

Na lange tijd helemaal verslaafd te zijn geweest aan alles wat maar een beetje met minimal techno te maken had, was ik ineens toe aan wat krachtiger dansvoer. Al gauw raakte ik geïnteresseerd in meer modernere krautrock met zomerse dubtinten uit Scandinavië. Dit nummer van Studio, is voor mij een van de meest complete uitvoeringen daarvan. Het nummer bouwt langzaam op naar een climax die zeker niet geruisloos aan je voorbij trekt. Ik wist de eerste keer echt niet waar ik moest kijken. Ongelofelijk hoeveel schoonheid muziek kan herbergen!

81. Slint - Good Morning Captain

Slint - Good Morning, Captain

Ik ben nog steeds duidelijk beïnvloed door mijn eerste stapjes, die ik destijds zette in de minimal techno wereld. Mijn voorliefde voor nummers met een mooie, rustige opbouw is hiervan het bewijs. Zo ook bij dit nummer. Een rustig begin, eindigend met een grote, perfect voelbare intensiteit. Die schreeuw richting het einde van dit nummer gaat bij mij altijd door merg en been. Zelden zo `n rauw, krachtig en tegelijkertijd emotioneel geladen nummer gehoord!

avatar van jasper1991
Vooralsnog vindt je lijst wel redelijk een evenwicht tussen dance en rock.

avatar van Dwejkk_
Jaa, heel veel leuks .

Heb trouwens de lijst van vleertje met veel plezier gevolgd, moet nog achter de nummers gaan die ik niet kende, maar heb daar in ieder geval hoge verwachtingen van.

avatar van Johnny Marr
Wow. Vooral In The Aeroplane Over The Sea, Five Years en Good Morning Captain zijn schuimbekkend mooi, en had ik niet bij je username verwacht. Grote klasse!

avatar van herman
Lana en Studio!

Video Games van Lana vind ik ook niet veel aan, Blue Jeans daarentegen...

Het nummer van Studio maakt ook een grote kans op mijn top 100. Good Morning Captain zou daar vroeger ook hebben ingestaan. De rest is ook allemaal tof.

avatar van Rudi S
Heb jij echt 100 nummers die beter zijn dan Good morning captain

avatar van herman
Ja, het raakt mij niet meer zo als vroeger.

avatar van Dungeon
Genoeg leuks om te chekken komend weekend volgens mij.

avatar van Mjuman
Dit waaiert lekker breed uit van pop, via wereld naar postrock en electronic

avatar van vleertje
Grimes het is niet omdat het leuke meisjes zijn dat ik ze goed vind maar ze maken wel verdomd fijne muziek.

avatar van Stefan1979
Dat nummer van Moderat is echt erg goed!

avatar van herman
Grimes is 1 meisje.

avatar van vleertje
Ik zou niet weten hoe de band eruit ziet eigenlijk ik ken ze alleen via de oren niet via de ogen. En via de oren hoor ik een meisje.

avatar van McSavah
Hehe, hardleers.

Vooral leuk dat Studio weer eens onder de aandacht wordt gebracht

avatar van -SprayIt-
Draaide net Radio Edit van Studio, inderdaad goed om die naam voorbij te zien komen.

avatar van Dance Lover
Dank voor alle positieve reacties!

80. Dead Can Dance - Summoning of the Muse

Dead Can Dance Summoning Of The Muse

Tot mijn twaalfde zong ik in een kerkkoor, ik heb zelfs nog een keer Stille Nacht tijdens een volledig volgepakte Kerstmis gezongen. Nadat mijn stem mij steeds meer in de steek liet en ik andere muziek begon te ontdekken, had ik niet verwacht dat Gregoriaanse zang mij nog zo kon ontroeren. Via Enya`s Sadness, ontdekte ik uiteindelijk Dead Can Dance. Als ik dit nummer hoor geef ik mij gewillig over aan een mythische wereld hier ergens ver vandaan. Een magisch nummer met een ongelofelijk rijk klanken pallet!

79. Kendrick Lamar - Swimming Pools ( Drank )

Kendrick Lamar - Swimming Pools (Drank)

Hip Hop is niet alom vertegenwoordigd in mijn lijst. Dat heeft echter niets te maken met dat ik het genre niet weet te waarderen. Ik veer er alleen net te weinig van op. Kendrick Lamar is samen met El - P & Killer Mike, een van de Hip Hop artiesten die mij wel volledig weten te boeien met hun vaak agressieve, vunzige teksten en rauwe, gelikte beats. Dit nummer is je reinste indoctrinatie, ik raak volledig in de ban van de lome sfeer en weet dat als ik mij te lang in dit wereldje begeef het snel bergafwaarts met mij zal gaan. Machtig nummer!

78. Bran van 3000 Ft. Curtis Mayfield - Astounded

Bran Van 3000 Ft. Curtis Mayfield - Astounded

Ik ga iedere keer weer helemaal los bij het horen van die fantastische latin toegift op het einde van dit nummer. Sowieso een funky, uptempo en afwisselend nummer, maar de dynamische ontknoping moet je gewoon een keer gevoeld hebben op de dansvloer. Het liefst in een volgepakte discotheek ergens in Latijns Amerika, waar iedereen ongegeneerd hevig schuddend zijn ledematen in de rondte beweegt. Fysiek contact wordt dan zeker niet geschuwd.

77. The Boxer Rebellion - Lay Me Down

The Boxer Rebellion - Lay me down

Indierock alarm! Daar hebben we weer zo`n aanvankelijk dromerig, zoetgevooisd nummer. Eenmaal het nummer echter openbarst, word ik helemaal meegezogen in een draaikolk van emoties. Ik hoor mijzelf mee schreeuwen: Lay Me Down! Terwijl ik geen notie heb, waarom die man dat nou 2 minuten lang blijft herhalen. Feit is dat ik mij graag mee laat slepen, zeker als het allemaal zo urgent klinkt en met zoveel gedrevenheid als hier wordt gezongen.

76. Calexico - Banderilla

Calexico-Banderilla

Bekend van een van de beste series van de laatste jaren: Breaking Bad. Dit nummer kan ook prima op zichzelf staan met die veelvoud aan ratelende instrumenten. Dit ademt voor mij als geen ander Mexico uit, of meer universeler: onderweg zijn naar zonnige oorden met stoffige, weidse landschappen zoekend naar avontuur. Ideale muziek voor tijdens het reizen op de mp3 speler, vergoed veel reisleed tussendoor.

75. Nathan Fake - The Sky Was Pink ( James Holden Remix )

Nathan Fake - The Sky Was Pink (James Holden remix)

2 absolute helden! De eerste keer dat ik James Holden live zag zal ik ook nooit vergeten. Het was 2011, ik was op taalreis in Andalusië, taalaspiraties al snel in de ijskast gezet naarmate ik meer internationale taalstudenten ontmoette en we met waterpistolen de discotheken onveilig maakten. `s Nachts onderweg naar de residentie strompelend, viel ons oog op een poster van een dansfestival waarbij ook The Prodigy zou komen.

Spontaan besloten we af te reizen naar Jerez de la Frontera. De nachten brachten wij door op het strand en tijdens het optreden van 'onbekende' James Holden stonden wij zelfs helemaal vooraan, nou dat heeft de lsd gebruikende Zweed onder ons geweten......Dit verhaal is niet louter nostalgisch van aard. Op 26 april 2014 gaan wij elkaar weer zien op Koningsdag in Amsterdam, na vorig jaar los te zijn gegaan in Gent en het jaar ervoor in Praag. Spontane acties en flexibele geesten kunnen de mooiste vriendschappen inluidden.

En James Holden heeft mij sindsdien overwerk gegeven, zeker na het checken van At The Controls. Laat die man a.u.b. weer gauw een mix album maken. Nu al zin in zijn optreden tijdens Lowlands dit jaar. Epische muziek, zoals The Sky Was Pink, maakt epische avonturen.

74. The Cure - Funeral Party

The Cure - The Funeral Party

Samen met The Rip van Portishead een van de grootste kanshebbers om te draaien tijdens mijn begrafenis. Ik smelt iedere keer helemaal weg van binnen bij het horen van dit nummer. Een traag, hypnotiserend nummer van The Cure, zeker een van hun meest subtiele nummers.

73. Queens of the Stone Age - No One Knows

Queens Of The Stone Age - No One Knows

Weergaloos veelzijdig en goedgemutst nummer dat rockt aan alle kanten. Briljante riff, tempoversnellingen te over, af en toe gemakzuchtig loom dan weer met spannende instrumentatie.....Pionier in het rockgenre voor mij, goede instapplaat destijds die geen moment klinkt als een 13 in een dozijn productie.

72. Justin Timberlake - What Goes Around Comes Back Around

Justin Timberlake - What Goes Around Comes Back Around

Alhoewel ik geen verwantschap voel qua beschreven relatieproblematiek. Beeldt dit nummer wel op een mooie manier iets uit, waar ik wel in geloof: Karma. Stiekem vond ik het jammer dat nou uitgerekend schaap Timberlake furore maakte na het uiteen gaan van `N Sync. Het album Future Sex/Love Sounds veranderde dat beeld volledig met uitstekende singles als My Love & Love Stoned. Dit nummer slaat echter alles, Justin Timerlake laat hier een erg volwassen geluid horen. Popmuziek van het fijnste soort, met bovendien een onverwacht spannende en dansbare climax.

71. Cloud Nothings - Wasted Days

Cloud Nothings - Wasted Days

Dit nummer blijft fier overeind staan als beste rocknummer van de laatste jaren. Ongelofelijk met hoeveel vaart dit nummer wordt opgestart om daarna gas terug te nemen, dan in een heuse jamsessie uit te mondden om daarna de beuk er nogmaals stevig in te gooien zowel op instrumentaal als vocaal niveau. Verrassende muziekstructuur en daarbij een ideale plaat om je even lekker op af te reageren als je een keer een slechte dag op het werk hebt gehad. Dit nummer plaatst alles zo weer in het juiste perspectief.

avatar van GrafGantz
Wasted Days

avatar van Rudi S
Tot nu toe een mooie top hoor, goede afwisseling.
The cure, DCD en QOTSA zijn de favoriete tunes hier.

avatar van staralfur
Lang geleden dat ik Calexico heb geluisterd, blijft fijne muziek. Alweer een leuke update!

avatar van -SprayIt-
Had mijn lijst kunnen zijn, The Sky Was Pink, zelfs Justin Timberlake zou op ongeveer dezelfde plek komen te staan. Tof om te zien. Ben zeer benieuwd naar de rest.

avatar van vleertje
The Cure en DcD ja daar loop ik wel warm voor. The Funeral Party prachtig Faith is sowieso een heel mooi album natuurlijk.

avatar van Outlaw104
Mooie verrassende keuze ook van The Boxer Rebellion. Hun eerste twee albums staan vol met deze gedreven indierock.
Dit in tegenstelling tot hun laatste wat slappe/gladde worp.

avatar van vleertje
Ik zie nu dat iedereen heel netjes youtube linkjes geplaatst heeft in zijn top 100. Ik deed dat nog niet maar ga me daar komende week dan maar even mee bezig houden. Zodat de luie mens alleen maar hoeft te klikken ipv zelf te zoeken.

avatar van kemm
Interessante lijst met veel niet-voor-de-hand-liggende nummers. Soms ontzettend sterke keuzes, soms totaal niet aan mij besteed, maar erg plezant om te volgen!

avatar van Dance Lover
Dank voor de leuke reacties!

Tijd voor de volgende update, beduidend wat minder rockmuziek dan in de vorige updates.

70. Goldfrapp - Utopia ( Plaid Remix )

Goldfrapp - Utopia (Plaid remix)

Goldfrapp is een absolute zekerheid in mijn top 100 met haar charmante stemgeluid. Mijn torenhoge favoriet van haar de laatste tijd is ongetwijfeld een remix van haar bekendste nummer Utopia. Prachtig hoe Plaid dit nummer aan een metamorfose onderwerpt, zonder dat het nummer zijn betoverende identiteit verliest. Het wordt er alleen maar rijker op eigenlijk, met die niet aflatende toestroom aan pompende energie!

69. Leonard Cohen - The Future

Leonard Cohen - The Future

Zeker niet behorend tot een van de bekendste nummers uit zijn oeuvre. Ik val altijd helemaal voor de geweldige desolate sfeer die er in dit nummer wordt geschapen, met daaroverheen die rauwe stem van Leonard Cohen en de lieflijke, vrouwelijke achtergrondvocalen.

68. Bent - Always ( In Love )

Bent - Always

Bent heeft helaas nooit de aandacht gekregen die het verdient op deze site. Dit is een zomers getint nummer dat het meest doet denken aan een meer poppy voorloper van de exotische muziek waar Scandinavische bands als Air France & Museum of Bellas Artes faam mee verwierven. Muziek om op te wiegen in je luie hangmat of om zachtjes met je hoofd op mee te deinen. Onmogelijk om stil te blijven staan bij zo `n geïnspireerde en gepassioneerde plaat.

67. The XX - Intro

The XX - Intro

Dit is dé maatstaf voor een goed intro. Geen opwarmer of louter een verlengstuk, maar ook gewoon een nummer dat prima op zichzelf kan staan. Zeer mysterieus van aard. Prachtig moment ook als de vocalen de sterke melodie komen versterken. Ook veel gemonteerd door de landelijke media onder doemdenk items zoals nucleair afval. Bovenal een erg verslavend en bedwelmend nummer. 2 minuten is eigenlijk te weinig, ik ben niet de enige die daar zo over denkt gezien de vele langere versies die er van dit nummer op Youtube circuleren.

66. Angus & Julia Stone - Yellow Brick Road

Angus & Julia Stone - Yellow Brick Road

Mijn eerste succesvolle toenadering tot folkmuziek destijds. Bij iedere luisterbeurt nog steeds verbluffend mooi en ontroerend gezongen. De opbouw van het nummer vind ik ook prachtig, met een rustig begin en tegen het einde van het nummer wat meer ruimte voor de instrumentatie.

65. Inspiral Carpets - Dragging Me Down

Inspiral Carpets - Dragging Me Down

Britpop was toch enkel voorbehouden aan grote bands als Blur, Oasis & Pulp? Welnu, maak kennis met Inspiral Carpets met een van de beste Britpop nummers ooit gemaakt. Dit nummer zweept mij altijd helemaal op en brengt mij iedere keer helemaal in vervoering. Hoe simpel ook, bij de volgende tekst word ik helemaal uitzinnig van vreugde en op een vlucht meegenomen:

When I'm flying so high
(Flying so high)
Like a bird in the sky


Mocht iemand trouwens nog leuke tips in deze richting hebben, dan houd ik mij van harte aanbevolen!

64. Four Tet - This Unfolds

Four Tet- This Unfolds

Alle geluiden van het album There Is Love In You van Four Tet zijn van een hemelse schoonheid. Dit nummer is mijn favoriet vanwege de prachtige opbouw waar laagje op laagje wordt gestapeld. Het is als een bloemknop die zich langzaam opent. Het geheel bereikt een heus hoogtepunt als de dansbeat naar voren treedt, met daarna wat tegendraadse melodieën op de achtergrond.
Beeldt ''samen met Near The Parenthesis `s Under Lights'', ook perfect de ritmiek van een dag uit.

63. Dizzee Rascal Ft. Lily Allen - Wanna Be

Dizzee Rascal ft. Lily Allen - Wanne Be

Fris, luchtig tussendoortje, dat ik niet snel beu geraak. Met een fijne aan elkaar gewaagde samenzang tussen 2 artiesten wiens nummers ik vaak wel kan appreciëren. Het zijn van een wannabe wordt op een komische manier ten gehore gebracht.

62. Connie Stevens - Sixteen Reasons

Connie Stevens - Sixteen Reasons

Ik kan mijn schattige zangeressen fetisj weer niet bedwingen, hoog tijd voor een zoetsappig nummer over de liefde uit de oude doos. Jaren geleden ontdekt via de film Mulholland Dr. (2001) Iets waarvoor ik David Lynch eeuwig dankbaar blijf. De grootste chagrijn kan niet anders dan veranderen in een ware romanticus bij het horen van dit nummer. Mijmeren over de liefde is zóóóóó mooi.

61. Peaking Lights - All The Sun That Shines

Peaking Lights "All the sun that shines"

De muziek van Peaking Lights sloeg in als een bom bij mij. Na beluistering van deze hypnotiserende muziek raak ik gelijk in opperbeste (vakantie) stemming! En het is zeker niet moeilijk om weg te dromen bij deze paradijselijke wirwar aan tropische geluiden, waar maar geen einde aan lijkt te komen.


avatar van Rudi S
Dance Lover schreef:
Dank voor de leuke reacties!

Tijd voor de volgende update, beduidend wat minder rockmuziek dan in de vorige updates.
.


ik zal nog eens aardig zijn.

avatar van Dance Lover
Haha!

Maak je niet ongerust hoor, er gaat nog genoeg rock voorbij komen.

Leuke, gevarieerde top 100 tot nu toe, veel dat ook bij mij in de smaak valt

avatar van -SprayIt-
Sixteen Reasons stond het weekend op repeat, heerlijk nummertje.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:18 uur

geplaatst: vandaag om 09:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.