Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)
zoeken in:
0
geplaatst: 22 november 2013, 22:26 uur
Iets van Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998) zal er vast wel voorbij komen
0
geplaatst: 22 november 2013, 22:41 uur
Samskeyti als mooiste nummer van ( ), daar kan ik me goed in vinden.
Lisa Germano is zo ongeveer de enige naam uit jouw lijst waar ik echt nog nooit van gehoord heb. De omschrijving maakt me in ieder geval erg nieuwsgierig, al heb ik nog geen idee in welke muzikale richting (PJ Harvey, Sophie Zelmani?) ik het moet zoeken. Morgen maar eens luisteren dus.
Lisa Germano is zo ongeveer de enige naam uit jouw lijst waar ik echt nog nooit van gehoord heb. De omschrijving maakt me in ieder geval erg nieuwsgierig, al heb ik nog geen idee in welke muzikale richting (PJ Harvey, Sophie Zelmani?) ik het moet zoeken. Morgen maar eens luisteren dus.
0
geplaatst: 22 november 2013, 22:45 uur
Dan mis je wel wat... ik zou het niet zo snel met PJ Harvey vergelijken.. Zelmani ken ik niet..
Zelf vind ik verder Excerpt From a Love Circus fijner dan Geek the Girl... onbegrijpelijk dat die maar zo weinig stemmen heeft en dat zelfs Niels!!! er niet op heeft gestemd
Zelf vind ik verder Excerpt From a Love Circus fijner dan Geek the Girl... onbegrijpelijk dat die maar zo weinig stemmen heeft en dat zelfs Niels!!! er niet op heeft gestemd

0
geplaatst: 22 november 2013, 22:48 uur
vigil schreef:
Iets van Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998) zal er vast wel voorbij komen
Als zijn vorige top 10 een beetje een indicatie is, komen er nog een stuk of 5 van dat album.Iets van Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998) zal er vast wel voorbij komen
0
geplaatst: 22 november 2013, 22:55 uur
Over Sophie Zelmani gesproken: top 10 lijkt me wel erg hoog, maar wie weet komt ze nog wel langs. Echt zo'n artieste waarvan een mooi nummer ook meteen bloedstollend mooi kan zijn.
0
geplaatst: 22 november 2013, 22:56 uur
Zelmani is anders, vrij zoete fluisterpopliedjes die veel minder rauw zijn. Desondanks wel erg mooi, ik heb behoorlijk een zwak voor haar zachte stem en de simpele maar effectieve begeleiding. How's Your Heart Doing hoort zelfs bij de vele nummers die ik ook wel in mijn top 100 had willen zetten. Sterker, ik ben haar een klein beetje vergeten... 
Ik maak het goed met een vrouw op nummer 10, in elk geval

Ik maak het goed met een vrouw op nummer 10, in elk geval

0
geplaatst: 22 november 2013, 23:07 uur
Bij deze:
10. Kate Bush - Wuthering Heights
Album: The Kick Inside (1978)
Genre: Sprookjespoprock
We trappen af met een beetje een standaardnummer, een volkomen terechte klassieker. Ik ben echt enorm fan van de zang van Kate Bush, die The Voice-achtig goed kan zingen, maar dit dan gewoon wél op een mooie manier doet. Wat zeg ik? Prachtig! En als ze dan ook nog eens zo'n beetje het perfecte popliedje zingt dat precies goed begeleid wordt, het moment dat de gitaar een prominente rol krijgt is bijvoorbeeld zo'n kippenvelmomentje dat het nummer nog even naar een hoger niveau tilt dan het al was. Of gewoon hoe die bas erin komt bij het eerste refrein is al fantastisch. Fantastisch is natuurlijk wat het refrein sowieso is, zelden werden ze mooier geschreven. Rauwe randjes blijken niet verplicht.
10. Kate Bush - Wuthering Heights
Album: The Kick Inside (1978)
Genre: Sprookjespoprock
We trappen af met een beetje een standaardnummer, een volkomen terechte klassieker. Ik ben echt enorm fan van de zang van Kate Bush, die The Voice-achtig goed kan zingen, maar dit dan gewoon wél op een mooie manier doet. Wat zeg ik? Prachtig! En als ze dan ook nog eens zo'n beetje het perfecte popliedje zingt dat precies goed begeleid wordt, het moment dat de gitaar een prominente rol krijgt is bijvoorbeeld zo'n kippenvelmomentje dat het nummer nog even naar een hoger niveau tilt dan het al was. Of gewoon hoe die bas erin komt bij het eerste refrein is al fantastisch. Fantastisch is natuurlijk wat het refrein sowieso is, zelden werden ze mooier geschreven. Rauwe randjes blijken niet verplicht.
0
geplaatst: 22 november 2013, 23:16 uur
uw nummer 11
Moest ik ooit al een top 100 maken zou die wss heel hoog eindigen bij mij denk ik.
Ik verwacht wel iets van Joanna in uw top 10 en sowieso idiotique
edit: kate bush was ook wel te verwachten eigenlijk.
Moest ik ooit al een top 100 maken zou die wss heel hoog eindigen bij mij denk ik.
Ik verwacht wel iets van Joanna in uw top 10 en sowieso idiotique
edit: kate bush was ook wel te verwachten eigenlijk.
0
geplaatst: 23 november 2013, 00:38 uur
Alweer een hele tijd terug dat ik iets van ( ) heb gehoord, maar Samskeyti had ik destijds ook als favoriet bestempeld. Prachtige opbouw! Ook Cannibal Ox klinkt lekker. Dit nummer van Kate Bush ken ik natuurlijk; een zeer lekkere inderdaad.
0
geplaatst: 23 november 2013, 01:24 uur
Indian Summer - Orchard staat in je top 10. Het zou me niet verbazen moest het in uw top 3 staan. Ik zal zelfs een beetje teleurgesteld zijn als het niet in uw top 3 staat.
0
geplaatst: 23 november 2013, 09:09 uur
9. Orchid - Aesthetic Dialectic
Album: Chaos Is Me (1999)
Genre: Allesverzengende screamo
Daar is ie dan hoor, het beste nummer van Orchid. Laat me proberen uit te leggen wat een bak pure klereherrie zo hoog in een top 100 van favoriete nummers kan doen: deze muziek is bijna te intens om aan te kunnen. Er is die overdonderende geluidsmuur die over je heen lijkt walsen met die gruwelijke vocalen eroverheen. Maar daarin zit, echt heel knap gedaan, een hele wereld van emotie, die er eigenlijk heel subtiel in verwerkt is. Luister eens naar die hartverscheurende vocalen halverwege ("So dance, dance" - wie zegt dat je niet gepijnigd mag schreeuwen en wel moeilijkkijkend zielige klaagliedjes mag zingen? Wat is nou het grote verschil?), maar ook het gitaarspel dat de hels deprimerende sfeer ondersteunt en tegelijkertijd een tomeloze opgefokte energie neerzet. Ik word erin opgeslokt en voel dit heel, heel hard. Dit soort muziek moet ook niet te lang duren (het album duurt 18 minuten) want als je hier écht in op wil gaan vergt het gewoon energie van je.
Album: Chaos Is Me (1999)
Genre: Allesverzengende screamo
Daar is ie dan hoor, het beste nummer van Orchid. Laat me proberen uit te leggen wat een bak pure klereherrie zo hoog in een top 100 van favoriete nummers kan doen: deze muziek is bijna te intens om aan te kunnen. Er is die overdonderende geluidsmuur die over je heen lijkt walsen met die gruwelijke vocalen eroverheen. Maar daarin zit, echt heel knap gedaan, een hele wereld van emotie, die er eigenlijk heel subtiel in verwerkt is. Luister eens naar die hartverscheurende vocalen halverwege ("So dance, dance" - wie zegt dat je niet gepijnigd mag schreeuwen en wel moeilijkkijkend zielige klaagliedjes mag zingen? Wat is nou het grote verschil?), maar ook het gitaarspel dat de hels deprimerende sfeer ondersteunt en tegelijkertijd een tomeloze opgefokte energie neerzet. Ik word erin opgeslokt en voel dit heel, heel hard. Dit soort muziek moet ook niet te lang duren (het album duurt 18 minuten) want als je hier écht in op wil gaan vergt het gewoon energie van je.
0
geplaatst: 23 november 2013, 13:14 uur
Naast nummers van albums in je top-10 verwacht ik nog wat van Wipers (When It's Over?), The Cure (Prayers for Rain?) en Saetia (An Open Letter?) 

0
sxesven
geplaatst: 23 november 2013, 14:20 uur
Paap_Floyd schreef:
Bohemian Rhapsody misschien nog?
Bohemian Rhapsody misschien nog?
Ja dag, beetje mij het gras voor de voeten wegmaaien.

0
sxesven
geplaatst: 23 november 2013, 15:35 uur
Jongens, straks hoef ik heel m'n top 100 niet meer te posten zo, kappen nou.
0
geplaatst: 23 november 2013, 16:45 uur
Ik hoop nog op la Dispute hoor Niels, maar voor de rest al een ferme top 100. Denk dat we best veel gemeenschappelijk zullen hebben 

0
geplaatst: 23 november 2013, 20:45 uur
Toch jammer dat jullie Bohemian Rhapsody al geraden hebben...
Eerst echter deze:
8. Arcade Fire - Neighborhood #2 (Laïka)
Album: Funeral (2004)
Genre: Alternatieve rock
Tja, dat Reflektor is (heel) leuk en aardig, maar als je dan zoiets als dit hoort, dan besef je wel dat Arcade Fire zijn kunst om goede nummers te schrijven niet is verloren, maar de magie van het eerste, ook wat rauwere album helaas wel. Geen ramp hoor, want dat was een meesterwerk van een niveau dat misschien een stuk of vijftien andere bands/artiesten ooit bereikten. Dit is er het beste nummer ervan door de energie van de instrumentatie, met die heerlijke accordeon (ik hou daarvan), maar vooral door de emotie van Win Butler, die het af en toe gewoon uitschreeuwt. En dan de bijtende, duistere tekst, met prachtige stukken als dat ironische einde ("Now the neighbors can dance in the police disco lights. Now the neighbors can dance!"). Dit hele nummer bijt als zoutzuur, neem ook die meedogenloze gitaar die halverwege invalt, terwijl over het geheel een melancholische sfeer ligt.
Eerst echter deze:
8. Arcade Fire - Neighborhood #2 (Laïka)
Album: Funeral (2004)
Genre: Alternatieve rock
Tja, dat Reflektor is (heel) leuk en aardig, maar als je dan zoiets als dit hoort, dan besef je wel dat Arcade Fire zijn kunst om goede nummers te schrijven niet is verloren, maar de magie van het eerste, ook wat rauwere album helaas wel. Geen ramp hoor, want dat was een meesterwerk van een niveau dat misschien een stuk of vijftien andere bands/artiesten ooit bereikten. Dit is er het beste nummer ervan door de energie van de instrumentatie, met die heerlijke accordeon (ik hou daarvan), maar vooral door de emotie van Win Butler, die het af en toe gewoon uitschreeuwt. En dan de bijtende, duistere tekst, met prachtige stukken als dat ironische einde ("Now the neighbors can dance in the police disco lights. Now the neighbors can dance!"). Dit hele nummer bijt als zoutzuur, neem ook die meedogenloze gitaar die halverwege invalt, terwijl over het geheel een melancholische sfeer ligt.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.