Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)
zoeken in:
0
geplaatst: 4 maart 2015, 22:42 uur
Goede reden om er weer bij te zijn dit jaar
(want je gaat toch wel gewoon?? - ik lees twijfel in je bericht).
(want je gaat toch wel gewoon?? - ik lees twijfel in je bericht).
0
geplaatst: 5 maart 2015, 00:00 uur
Dwejkk_ Nee ik ben erbij dit jaar, ik bedoelde met 'hoop' meer 'mits bij leven en welzijn en als het vliegtuig naar de juiste plek vliegt' en dergelijke. 
Dank voor de reacties allemaal.

Dank voor de reacties allemaal.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 maart 2015, 09:46 uur
Mooie inleiding. Nummer 80 komt in het volgende blokje?
0
geplaatst: 5 maart 2015, 11:34 uur
Casartelli schreef:
Vreemd... Die moeten we thuis dus nog even nakijken hahaha

0
geplaatst: 5 maart 2015, 11:39 uur
Mooi lijstje tot nu toe, sommige zijn wel wat vroeg (Costello, Talking Heads en Gorillaz) , ik ben wel nieuwsgierig wat er nog komt (welke Coltrane bv.).
0
geplaatst: 8 maart 2015, 01:29 uur
Naar aanleiding van de opmerking van Casartelli heb ik inmiddels uitgevonden wat er schortte aan het vorige lijstje, het blijkt een combinatie van twee fouten gemaakt met een vermoeid griephoofd: 1) Beginnen met tellen vanaf 79 i.p.v. 80 en 2) Tot overmaat van ramp onderweg een nummer overslaan. Dit nummer stond oorspronkelijk op 76 maar wordt nu dus afgescheept met de 80e plaats. Laten we er een filmpje van plaatsen, en zeggen dat het moreel aanspraak kan maken op de 71e plaats. Dit vooral omdat het één van mijn favoriete rocknummers is, en eigenlijk veel hoger had moeten staan (bijdragen aan dit topic, heb ik inmiddels ontdekt, is vooral een spel van: 'had veel hoger moeten staan' en 'waarom heb ik deze eigenlijk nog niet genoemd.')
Dit nummer ken ik van Musicmeter, waar een gebruiker die ik niet meer met zekerheid kan identificeren maar die vast Oldfart was, dit bombardeerde tot beste nummer ooit. Wel, het is naar mijn mening dus het op-79-nummers-na-beste-nummer of het moreel-op-70-nummers-na-beste-nummer, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ergens in een platonische grot Greg Sage volkomen eigen sonische bouwwerken uit zijn gitaar staat te rammen, en dat het hem geen moer kan schelen hoe wij zijn werk classificeren. Kan het rock 'n rolliger? U mag het zeggen. Aangezien dit nummer luisteren over de koptelefoon me minstens 1dB heeft gekost, is het wel mogelijk dat ik u niet versta.
80. Wipers - When It's Over
Album: Youth Of America
Dit nummer ken ik van Musicmeter, waar een gebruiker die ik niet meer met zekerheid kan identificeren maar die vast Oldfart was, dit bombardeerde tot beste nummer ooit. Wel, het is naar mijn mening dus het op-79-nummers-na-beste-nummer of het moreel-op-70-nummers-na-beste-nummer, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ergens in een platonische grot Greg Sage volkomen eigen sonische bouwwerken uit zijn gitaar staat te rammen, en dat het hem geen moer kan schelen hoe wij zijn werk classificeren. Kan het rock 'n rolliger? U mag het zeggen. Aangezien dit nummer luisteren over de koptelefoon me minstens 1dB heeft gekost, is het wel mogelijk dat ik u niet versta.
80. Wipers - When It's Over
Album: Youth Of America
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 maart 2015, 10:24 uur
Oldfart - Wipers moet wel in de topdrie duidelijkste gebruiker-band combinaties op MuMe staan 

0
geplaatst: 9 maart 2015, 23:59 uur
Ben deze topic sinds deze week aan het volgen. Eerst maar naar pagina één teruggegaan. In het begin was er......niels94 en ben nu bij nummer twee (sxesven) Kan nog een tijdje duren voordat ik op deze pagina terug ben. Kan ik me nog aansluiten en mijn top 100 aan de wereld bekend maken? Zal dan 2017 zijn denk ik en kom ik dan achter Sunderland?
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
-Corporal Clegg
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
-Corporal Clegg
0
geplaatst: 10 maart 2015, 00:05 uur
Aansluiten kan sowieso, zeker met zo'n toffe username.
Maar dit is wel een wachtlijst van even geleden, de eigenlijke wachtlijst is veel langer...
Maar dit is wel een wachtlijst van even geleden, de eigenlijke wachtlijst is veel langer...
0
geplaatst: 10 maart 2015, 00:09 uur
Je bijdrage lezen we dus zeker niet meer dit decennium, helaas! 

0
geplaatst: 10 maart 2015, 00:48 uur
Maar ik had alleen het onderste stukje gekopieerd....
Nu dan helemaal.
sandokan
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- tbouwh
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
-Corporal Clegg
Zo goed ?
Nu dan helemaal.
sandokan
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- tbouwh
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
-Corporal Clegg
Zo goed ?

0
geplaatst: 10 maart 2015, 21:40 uur
Nog 16 wachtenden voor mij... Ik ga maar eens voorbereidingen treffen 

0
geplaatst: 10 maart 2015, 21:49 uur
Ik haal mezelf van het lijstje. Ik heb een bijzonder kekke lijst samengesteld, maar kan onmogelijk zo snel honderd stukjes erbij schrijven. Hopelijk is Sammael meer voorbereid...
sandokan
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- tbouwh
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
-Corporal Clegg
sandokan
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- tbouwh
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
-Corporal Clegg
0
Sammael
geplaatst: 11 maart 2015, 09:40 uur
Geen probleem Fathead, moet wel lukken. Maar voorlopig genieten we nog even verder van de huidige lijst 

0
geplaatst: 11 maart 2015, 10:03 uur
Fathead, je kan jezelf toch ook wat plaatsen opschuiven? Of heb je er ook geen zin in?
0
geplaatst: 11 maart 2015, 10:06 uur
Fathead schreef:
Ik haal mezelf van het lijstje. Ik heb een bijzonder kekke lijst samengesteld, maar kan onmogelijk zo snel honderd stukjes erbij schrijven.
Ik haal mezelf van het lijstje. Ik heb een bijzonder kekke lijst samengesteld, maar kan onmogelijk zo snel honderd stukjes erbij schrijven.
Heb je wel in de planning zitten om later weer aan te haken of geef je het helemaal op?
/edit: wat Arnout dus zegt.
0
geplaatst: 11 maart 2015, 13:10 uur
Dat hoop ik toch wel, erg leuk lijstje tot nu toe. Ongeveer de helft heb ik in mijn cd/lp-kast staan.
0
geplaatst: 11 maart 2015, 14:02 uur
Arrie en GrafGantz:
Een combinatie denk ik. Dit topic vind ik altijd een ontzettend leuk initiatief en ik lees de stukjes altijd graag. En een keer een top 100 voor jezelf maken is natuurlijk ook leuk. Maar zoveel begeleidende tekstjes schrijven die ook nog eens lezenswaardig zijn vreet tijd in mijn geval.
Tegelijk is het nstuurlijk ook zo wat om af te haken - je voelt je als 'veelgebruiker' op deze site ook een beetje verplicht om ook eens iets substantieels bij te dragen.
Dilemma's, dilemma's dus. Misschien dat ik gewoon weer achteraan aansluit. Kan ik er nog eens rustig over nadenken.
En Sander,
Een combinatie denk ik. Dit topic vind ik altijd een ontzettend leuk initiatief en ik lees de stukjes altijd graag. En een keer een top 100 voor jezelf maken is natuurlijk ook leuk. Maar zoveel begeleidende tekstjes schrijven die ook nog eens lezenswaardig zijn vreet tijd in mijn geval.
Tegelijk is het nstuurlijk ook zo wat om af te haken - je voelt je als 'veelgebruiker' op deze site ook een beetje verplicht om ook eens iets substantieels bij te dragen.
Dilemma's, dilemma's dus. Misschien dat ik gewoon weer achteraan aansluit. Kan ik er nog eens rustig over nadenken.

En Sander,

0
geplaatst: 11 maart 2015, 14:24 uur
Ik zit ook een beetje krap in de tijd en beknopt schrijven is nu eenmaal niet mijn stijl, wat ook niet echt meewerkt.
Hopelijk vanavond een nieuwe update.
0
geplaatst: 11 maart 2015, 14:32 uur
Fathead schreef:
Arrie en GrafGantz:
Arrie en GrafGantz:
Gewoon zonder druk van een daadwerkelijke plek op de lijst je stukjes gaan schrijven, en als het zo goed als klaar is vragen of je voor mag piepen. Zoals je zelf ziet haakt er altijd wel iemand af die bijna aan de beurt is, dus dat zal vast geen groot probleem zijn. Gewoon een project voor de langere termijn van maken dus.
0
geplaatst: 12 maart 2015, 23:15 uur
70. R.E.M. - Disturbance at the Heron House
Album: Document
Het is niet voor niets dat Grafgantz meteen over R.E.M. begon toen bleek dat ik aan de beurt was, als ik me ergens suf over heb getypt op deze site dan is het over deze band uit Athens, Georgia, van wie ik groot, groot fan ben. Uiteraard staan er dus twee liedjes van de band in deze top 100. Ooit heb ik in het betreffende topic een lijst gemaakt van mijn R.E.M.-essentials, en daar werden 58 nummers in genoemd, waarvan ik er nu op gevoel twee voor deze lijst heb uitgepikt. Verder hoef ik niet zo nodig de lappen tekst die ik in dat topic heb geschreven nog eens dunnetjes over te doen.
69. Fugazi - Waiting Room
Album: 13 Songs
Ik heb verder niet zoveel met Fugazi of aanverwante zaken, moet ik eerlijk bekennen, maar dit is een nummer dat ik ooit heb opgedaan, misschien werd het gedraaid in café waar ik vaak kwam of zo? Het is altijd een beetje blijven rondhangen, op zo'n manier dat als ik een lijstje moet maken van 100 leuke nummers om te draaien of onderweg te beluisteren, deze er meestal wel tussen staat. Bij deze dan maar weer.
68. Little Richard - Long Tall Sally
Album: Here's Little Richard
De muziek van Little Richard is zeldzaam vers en urgent gebleven in de bijna zestig jaar die voorbij zijn gegaan sinds hij zijn klassieke singles opnam. Alleen al die dijk van een stem versplintert de tand des tijds volkomen, het lijkt me dat Little Richard niet mag ontbreken op een lijstje met beste rockzangers, en dus ook niet hier. Zijn klassiekers zijn eigenlijk gelijkwaardig, het is denk ik de guitige maar stiekem erg knap bedachte tekst die zorgt dat ik altijd een extra grote glimlach krijg van Long Tall Sally.
67. Johnny Cash - He Turned The Water Into Wine
Album: At San Quentin
Ik heb over dit nummer het langst getwijfeld of ik het echt zou plaatsen, denk ik. Ik schat de gemiddelde Mume-gebruiker niet per se in als ontvankelijk voor dit soort vrome folk, al kan ik me daar natuurlijk in vergissen. Uiteindelijk gaf het argument 'het is mijn top 100 dus fuck it' de doorslag.
Zelf kom ik uit een aardig religieuze familie, en hoewel ik daar niet veel meer mee opheb, heb ik ook weinig Wolkers-achtige trauma's eraan overgehouden. Misschien is het bij dit nummer dat ik moet denken aan al mijn strenggelovige maar enorm schattige ooms en tantes, misschien is het de prachtige samenzang, of misschien is het dat Cash op deze plaat zo soepel schakelt van een man in Reno neerschieten alleen om hem te zien sterven naar dit, dat je bijna gaat geloven dat de man echt door de heilige geest was geïnspireerd.
66. Tune-Yards - Bizness
Album: Who Kill
Als we het dan hebben gehad over de mate waarin je nog omver kunt worden geblazen door nieuwe muziek, dit was wel zo'n moment. Iemand (kemm?) plaatste dit in het maak kennis met... topic, en een dag later bestelde ik het album. Zulke pareltjes zijn redelijk zeldzaam, maar gelukkig komt het nog voor. Ik heb het indruk dat deze mevrouw bij andere mensen snel ergernis oproept, maar ik vind hier eigenlijk alles leuk aan, die lekker schelle, brutale zang, stukjes freejazz en kunstacademie-geknutsel, nog een kloddertje urban hier en daar... ja, ik ben hier wel de doelgroep van.
65. Spinvis - Ik Wil Alleen Maar Zwemmen
Album: Dagen van Gras, Dagen van Stro
Heerlijke track, een deel van mij zou dit bijna tot lijflied willen benoemen. De relaxte hippie-kant van mijn persoonlijkheid, dan. Spinvis is sowieso een held, natuurlijk. Gewoon op je 39e op je zolderkamer nog even een geniale debuut-cd in elkaar knutselen. Als Spinvis 'on-Nederlands goed' is, dan is het niet zozeer omdat hij de Nederlandse lulligheid en kleinburgerlijkheid weet te ontstijgen, maar omdat hij deze juist liefdevol omarmd en zelfs tot zijn grootste wapen weet te maken. De mensen die hem beschuldigen van quasi-poëtisch geneuzel missen het punt dan ook volledig.
64. Eels - I'm going to Stop Pretending That I Didn't Break Your Heart
Album: Eels With Strings
Ik denk dat het moeilijk is, als je ongeveer van mijn leeftijd bent en wel van een beetje droevige gitaarmuziek houdt, om niet ergens een warm plekje in je hart te hebben voor Mark Oliver Everett. Net zoals dat het moeilijk is om in de afgelopen twintig jaar je interesse in zijn muziek niet minstens één keer totaal te hebben verloren. Ik was vijftien toen het debuut van Eels uitkwam, dat sloeg nogal aan toen. Sindsdien heb ik vele bandjes en songwriters ontdekt die me nog meer deden, die ik diepgaander vond, of muzikaal interessanter. Toch, als ik één concert moet noemen wat me echt voor altijd zal bijblijven, dan is het Eels met strijkers in de Paradiso, van dezelfde reeks concerten als op deze cd is vereeuwigd. Dat was wellicht de beste incarnatie van Eels ooit, en ik heb voor deze lijst een van zijn allermooiste liedjes uitgekozen, al zeg ik het zelf.
63. Miles Davis - So What
Album: Kind Of Blue
Gezien de status van dit album en mijn toenemende voorliefde voor dit soort ontspannen jazz is het voor mezelf ook wel verrassend om deze hier al tegen te komen. Het was wel de eerste jazzplaat die ik ooit luisterde, maar dat zal wel voor meer mensen gelden. Ik las ergens iets waarin stond dat dit de jazzplaat was die zelfs bij veel rockliefhebbers in huis stond. Kom maar op, dacht ik. Maar dat viel even behoorlijk tegen, ik vond het maar saai geneuzel. Maar buiten muziek die je omverblaast, de tracks die direct een heftige verliefdheid veroorzaken, zijn er ook de tracks met wie je jarenlang een wat afstandelijke vriendschap hebt, totdat je op een avond beseft dat je ze wel zou kunnen zoenen. En dan zijn er nog metaforen die zover worden uitgerekt dat de schrijver zich enigszins vastloopt. En kleine muzikale momentjes zoals de cymbal crash die de solo van Davis inluidt, die eigenlijk alle ellende op de wereld de moeite waard maken.
62. Foals - Hummer
Album: Hummer
Dit heb ik altijd al een lekker nummer gevonden, maar de echte reden dat dit hoger staat dan, pak 'm beet, So What van Miles Davis, is dat ik sinds een jaar of anderhalf armzalige pogingen ben gaan doen om te gaan hardlopen. Dit is naar mijn mening namelijk het allerbeste hardloopnummer aller tijden. Ik loop op mijn beste dagen hoogstens zes kilometer zonder al te veel pijnverschijnselen, maar als ik dat cheesy keyboardriedeltje hoor in het midden van dit nummer, dan voel ik me alsof ik nog makkelijk een halve marathon kan uitlopen.
61. Vijay Iyer Trio - Galang
Album: Historicity
We eindigen deze avond met een jazzdingetje, eigenlijk gewoon een leuk deuntje om op de fiets te luisteren, of achterover hangend op de bank met je ogen dicht. Je hoort altijd wel dat jazz muziek is voor eikels die moeilijk willen doen, maar hoe vaak hoor je nou van jazz dat het gewoon vaak ook hartstikke kekke en gezellige deuntjes betreft? Ik bedoel maar. Dit is trouwens een soort cover (of; jazz-extrapolatie) van M.I.A., dus ook allemaal heel urban en multicultureel enzo. Luisteren maar!
Album: Document
Het is niet voor niets dat Grafgantz meteen over R.E.M. begon toen bleek dat ik aan de beurt was, als ik me ergens suf over heb getypt op deze site dan is het over deze band uit Athens, Georgia, van wie ik groot, groot fan ben. Uiteraard staan er dus twee liedjes van de band in deze top 100. Ooit heb ik in het betreffende topic een lijst gemaakt van mijn R.E.M.-essentials, en daar werden 58 nummers in genoemd, waarvan ik er nu op gevoel twee voor deze lijst heb uitgepikt. Verder hoef ik niet zo nodig de lappen tekst die ik in dat topic heb geschreven nog eens dunnetjes over te doen.
69. Fugazi - Waiting Room
Album: 13 Songs
Ik heb verder niet zoveel met Fugazi of aanverwante zaken, moet ik eerlijk bekennen, maar dit is een nummer dat ik ooit heb opgedaan, misschien werd het gedraaid in café waar ik vaak kwam of zo? Het is altijd een beetje blijven rondhangen, op zo'n manier dat als ik een lijstje moet maken van 100 leuke nummers om te draaien of onderweg te beluisteren, deze er meestal wel tussen staat. Bij deze dan maar weer.
68. Little Richard - Long Tall Sally
Album: Here's Little Richard
De muziek van Little Richard is zeldzaam vers en urgent gebleven in de bijna zestig jaar die voorbij zijn gegaan sinds hij zijn klassieke singles opnam. Alleen al die dijk van een stem versplintert de tand des tijds volkomen, het lijkt me dat Little Richard niet mag ontbreken op een lijstje met beste rockzangers, en dus ook niet hier. Zijn klassiekers zijn eigenlijk gelijkwaardig, het is denk ik de guitige maar stiekem erg knap bedachte tekst die zorgt dat ik altijd een extra grote glimlach krijg van Long Tall Sally.
67. Johnny Cash - He Turned The Water Into Wine
Album: At San Quentin
Ik heb over dit nummer het langst getwijfeld of ik het echt zou plaatsen, denk ik. Ik schat de gemiddelde Mume-gebruiker niet per se in als ontvankelijk voor dit soort vrome folk, al kan ik me daar natuurlijk in vergissen. Uiteindelijk gaf het argument 'het is mijn top 100 dus fuck it' de doorslag.
Zelf kom ik uit een aardig religieuze familie, en hoewel ik daar niet veel meer mee opheb, heb ik ook weinig Wolkers-achtige trauma's eraan overgehouden. Misschien is het bij dit nummer dat ik moet denken aan al mijn strenggelovige maar enorm schattige ooms en tantes, misschien is het de prachtige samenzang, of misschien is het dat Cash op deze plaat zo soepel schakelt van een man in Reno neerschieten alleen om hem te zien sterven naar dit, dat je bijna gaat geloven dat de man echt door de heilige geest was geïnspireerd.
66. Tune-Yards - Bizness
Album: Who Kill
Als we het dan hebben gehad over de mate waarin je nog omver kunt worden geblazen door nieuwe muziek, dit was wel zo'n moment. Iemand (kemm?) plaatste dit in het maak kennis met... topic, en een dag later bestelde ik het album. Zulke pareltjes zijn redelijk zeldzaam, maar gelukkig komt het nog voor. Ik heb het indruk dat deze mevrouw bij andere mensen snel ergernis oproept, maar ik vind hier eigenlijk alles leuk aan, die lekker schelle, brutale zang, stukjes freejazz en kunstacademie-geknutsel, nog een kloddertje urban hier en daar... ja, ik ben hier wel de doelgroep van.
65. Spinvis - Ik Wil Alleen Maar Zwemmen
Album: Dagen van Gras, Dagen van Stro
Heerlijke track, een deel van mij zou dit bijna tot lijflied willen benoemen. De relaxte hippie-kant van mijn persoonlijkheid, dan. Spinvis is sowieso een held, natuurlijk. Gewoon op je 39e op je zolderkamer nog even een geniale debuut-cd in elkaar knutselen. Als Spinvis 'on-Nederlands goed' is, dan is het niet zozeer omdat hij de Nederlandse lulligheid en kleinburgerlijkheid weet te ontstijgen, maar omdat hij deze juist liefdevol omarmd en zelfs tot zijn grootste wapen weet te maken. De mensen die hem beschuldigen van quasi-poëtisch geneuzel missen het punt dan ook volledig.
64. Eels - I'm going to Stop Pretending That I Didn't Break Your Heart
Album: Eels With Strings
Ik denk dat het moeilijk is, als je ongeveer van mijn leeftijd bent en wel van een beetje droevige gitaarmuziek houdt, om niet ergens een warm plekje in je hart te hebben voor Mark Oliver Everett. Net zoals dat het moeilijk is om in de afgelopen twintig jaar je interesse in zijn muziek niet minstens één keer totaal te hebben verloren. Ik was vijftien toen het debuut van Eels uitkwam, dat sloeg nogal aan toen. Sindsdien heb ik vele bandjes en songwriters ontdekt die me nog meer deden, die ik diepgaander vond, of muzikaal interessanter. Toch, als ik één concert moet noemen wat me echt voor altijd zal bijblijven, dan is het Eels met strijkers in de Paradiso, van dezelfde reeks concerten als op deze cd is vereeuwigd. Dat was wellicht de beste incarnatie van Eels ooit, en ik heb voor deze lijst een van zijn allermooiste liedjes uitgekozen, al zeg ik het zelf.
63. Miles Davis - So What
Album: Kind Of Blue
Gezien de status van dit album en mijn toenemende voorliefde voor dit soort ontspannen jazz is het voor mezelf ook wel verrassend om deze hier al tegen te komen. Het was wel de eerste jazzplaat die ik ooit luisterde, maar dat zal wel voor meer mensen gelden. Ik las ergens iets waarin stond dat dit de jazzplaat was die zelfs bij veel rockliefhebbers in huis stond. Kom maar op, dacht ik. Maar dat viel even behoorlijk tegen, ik vond het maar saai geneuzel. Maar buiten muziek die je omverblaast, de tracks die direct een heftige verliefdheid veroorzaken, zijn er ook de tracks met wie je jarenlang een wat afstandelijke vriendschap hebt, totdat je op een avond beseft dat je ze wel zou kunnen zoenen. En dan zijn er nog metaforen die zover worden uitgerekt dat de schrijver zich enigszins vastloopt. En kleine muzikale momentjes zoals de cymbal crash die de solo van Davis inluidt, die eigenlijk alle ellende op de wereld de moeite waard maken.
62. Foals - Hummer
Album: Hummer
Dit heb ik altijd al een lekker nummer gevonden, maar de echte reden dat dit hoger staat dan, pak 'm beet, So What van Miles Davis, is dat ik sinds een jaar of anderhalf armzalige pogingen ben gaan doen om te gaan hardlopen. Dit is naar mijn mening namelijk het allerbeste hardloopnummer aller tijden. Ik loop op mijn beste dagen hoogstens zes kilometer zonder al te veel pijnverschijnselen, maar als ik dat cheesy keyboardriedeltje hoor in het midden van dit nummer, dan voel ik me alsof ik nog makkelijk een halve marathon kan uitlopen.
61. Vijay Iyer Trio - Galang
Album: Historicity
We eindigen deze avond met een jazzdingetje, eigenlijk gewoon een leuk deuntje om op de fiets te luisteren, of achterover hangend op de bank met je ogen dicht. Je hoort altijd wel dat jazz muziek is voor eikels die moeilijk willen doen, maar hoe vaak hoor je nou van jazz dat het gewoon vaak ook hartstikke kekke en gezellige deuntjes betreft? Ik bedoel maar. Dit is trouwens een soort cover (of; jazz-extrapolatie) van M.I.A., dus ook allemaal heel urban en multicultureel enzo. Luisteren maar!
0
geplaatst: 13 maart 2015, 18:18 uur
Geen idee of ik dat was, maar Tune-Yards is een heerlijke hutsepot inderdaad. Vorig jaar nog live gezien, een waar feestje!
0
geplaatst: 13 maart 2015, 20:13 uur
Ik was destijds ook helemaal gek van dat nummer en zal het ongetwijfeld ook wel hier hebben opgedoken. Inderdaad een feestje!
Ben benieuwd naar de jazz-extrapolatie van Galang, het origineel is al zo'n toffe plaat.
Verrassende keuze van R.E.M. ook.
Ben benieuwd naar de jazz-extrapolatie van Galang, het origineel is al zo'n toffe plaat.
Verrassende keuze van R.E.M. ook.

0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 13 maart 2015, 20:23 uur
Sandokan-veld schreef:
Ik zit ook een beetje krap in de tijd en beknopt schrijven is nu eenmaal niet mijn stijl, wat ook niet echt meewerkt.
Zolang je stukjes een grote glimlach op mijn gezicht toveren, kan het me niet lang genoeg zijn. Mooie schrijfstijl!

0
geplaatst: 14 maart 2015, 20:51 uur
Als Spinvis 'on-Nederlands goed' is, dan is het niet zozeer omdat hij de Nederlandse lulligheid en kleinburgerlijkheid weet te ontstijgen, maar omdat hij deze juist liefdevol omarmd en zelfs tot zijn grootste wapen weet te maken. De mensen die hem beschuldigen van quasi-poëtisch geneuzel missen het punt dan ook volledig.
Puntig en knap geformuleerd, zeg!
Btw; erg tof topic!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.