MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Bij die cover van One springt het glazuur uit mijn tanden, nee, geef mij maar het bloedmooie origineel. Mary J. Blige is zeker een goede zangeres, maar op dit nummer past ze niet echt vind ik. Ik ben dan ook een groot Achtung Baby-fan... I'll Be Missing You maakt gelukkig veel goed, kapot geniaal nummer, prachtig eerbetoon.

Hopelijk staat California Love in de top 10

Ik verkies ook deze versie van One boven het origineel. Mary J Blige brengt het nummer helemaal tot leven. Het origineel is ook wel mooi, maar een beetje te tam om echt super te zijn vind ik.

Ik verkies ook deze versie, maar zet ze verder allebei niet uit mezelf op. Dan heeft U2 toch veel betere dingen gemaakt wat mij betreft (en Mary J. Blige ook).

Wat er zo geniaal zou zijn aan I'll Be Missing You ontgaat me totaal. Een heel simpele, fantasieloze beat en dramatische raps...

Gelukkig redt Etta het nog een beetje.

Mary en haar manier van zingen passen gewoon echt niet bij One, vind ik. En Bono zelf doet het veel beter op de eerste versie, daar gaat zijn stem echt door merg en been bij mij. Op de remake is een groot stuk van die emotie gewoon spoorloos. Misschien zingt hij het technisch beter, maar dat maakt het nog geen beter nummer, wel integendeel.

Ik sta er van te kijken dat sommigen hier de Mary-versie beter vinden eigenlijk. Kijken jullie ook liever naar The Karate Kid-remake met Jayden Smith?

Arrie schreef:

Wat er zo geniaal zou zijn aan I'll Be Missing You ontgaat me totaal. Een heel simpele, fantasieloze beat en dramatische raps...

Gewoon dat refrein he. Als ik dat hoor wordt ik zo intens droevig en gelukkig tegelijk. Dan wou ik dat Biggie nog onder ons was Het maakt gewoon veel bij me los, dat nummer, maar het is opzich idd niet zo'n speciaal liedje.

#15. Bob Marley & the Wailers - No Woman, No Cry
Mijn vader is een onwijs grote fan van Bob Marley, en heeft dan ook meerdere schilderijen van hem in huis. Lastig om niet daarmee geïnfecteerd te worden. Bob Marley is namelijk de ultieme muziek om je dag mee te kleuren. Zijn favoriete nummer is altijd No Woman, No Cry geweest en voor mij ditto. De live-versie voornamelijk. Het publiek, dat echt lijkt te genieten het gehele nummer door, brengt zoveel leven in het nummer. Ook klinken Bob en de band wat losser in deze versie en het ademt de song alleen maar meer leven in. Daar kan ik echt tot tranen geroerd toe van worden.

#14. Coldplay - The Scientist
Coldplay vond ik in het begin niet zo'n interessant bandje. Pas toen 'Talk' hier een echte hit bleek dacht ik: hee, dit klinkt best wel gaaf. Later is Viva La Vida het eerste album geworden dat ik van de band beluisterde en dat beviel me enorm. Toen kwam ik er nog eens achter dat ze nóg betere albums in hun oeuvre hadden zitten en die kwamen, inderdaad, uit die begintijd. The Scientist is bij het verschijnen compleet langs me heen gegaan, waarschijnlijk omdat het de Top 40 destijds niet in kwam, maar wauw. Wat werd ik hier stil van. Chris Martin klinkt hier zo breekbaar en die piano brengt echt de emotie naar voren. Het nummer klinkt als één grote droom en Chris is toch wel meester in de 'ooowoootjes'. Coldplay vind ik anno 2017 nog steeds een prima band. Ghost Stories staat misschien wel in mijn Top 3 Coldplay albums (ondanks het jammere A Sky Full of Stars) en Princess of China vind ik een meesterlijk pop-liedje.

#13. Otis Redding - Try a Little Tenderness
In de platenkast thuis hadden we ook een verzamelaartje van Otis Redding liggen. Door Whitney Houston en Michael Jackson wilde ik wel meer donkere muziek ontdekken en Otis bleek een juiste keus. Try a Little Tenderness vind ik al jaren zijn beste werk. Wat kon die man zingen. Later nog zeer verdienstelijk gecovered door Amber Riley in Glee, dat weet te klinken als een soort Aretha meets Mary J. versie. Lange tijd leek deze song van Otis toch niet echt de waardering te krijgen als een echte classic tot Kanye weer een beetje meehielp en nu lijkt het de classic te zijn die het hoort te zijn.

#12. Janet Jackson - That's the Way Love Goes
Als je als klein jongetje fan bent van Michael Jackson, en zijn zus Janet brengt een plaat uit als 'Together Again' dan ben je verkocht. Wat bracht dat liedje mij een plezier in mijn jeugd. Het singletje vond ik per abuis een keer in de bosjes waar wij vroeger als kind aan het spelen waren (samen met een aantal Happy Hardcore CD'tjes). Geen flauw idee wie dat weggegooid zou kunnen hebben, maar wat was ik er blij mee. Daar stonden ook nog zo'n 6'tal interessante remixes op waardoor ik een beetje hoogte kreeg van het hele remix-wereldje (als Top 40 kijker zie je dat niet zo gauw, daar het in de 90s bijna nooit vermeld werd als een singleversie een remix betreft). Later onwijs veel te gekke muziek van Janet Jackson lopen ontdekken. Wat vind ik het jammer voor die vrouw dat ze na jaren aan de top (onwijs veel #1 singles en albums in de US) compleet geblacklist werd alleen maar omdat er een tepel op live-tv werd uitgezonden. Anno 2017 lijken haar meeste hits erdoor vergeten en wordt er vergeten wat voor top muziek Janet allemaal wel niet maakte. Haar meest recente werk, 'Unbreakable', is weer fantastisch en haar beste werk sinds 'The Velvet Rope'. De beste Janet song? Lang getwijfeld tussen Love Will Never Do, Got Til It's Gone en 'That's the Way Love Goes'. Uiteindelijk voor die laatste gaan gezien de invloed die het heeft gehad op het R&B landschap. Wat is die track toch sexy!

#11. Ginuwine - Pony
Ik vertelde eerder nog dat er nog één glijer in de lijst stond en hier is ie! Hoe kan een R&B liefhebber nou niet Pony in zijn lijst hebben staan? Timbaland laat misschien hier wel zijn beste beat horen (al zitten er niet veel verassingen in, zoals hij later veel zou doen) en Ginuwine's lyrics en delivery zijn on point. Zeg je R&B, zeg je Pony. Anno 2017 klinkt het nog steeds hip en kan het nog op elk feestje gedraaid worden. Ginuwine zelf heb ik verder nooit interessant gevonden, veel van zijn muziek had toch meer te danken aan Timbaland dan aan hemzelf. Maar Pony, dat is een classic. Volgend jaar de Top 2000 in ermee?

Heb het wel eens geprobeerd om Pony in de ladder te krijgen, maar hij eindigde ergens roemloos onderaan. Zonde, enorme classic idd.

catdog schreef:
Wat vind ik het jammer voor die vrouw dat ze na jaren aan de top (onwijs veel #1 singles en albums in de US) compleet geblacklist werd alleen maar omdat er een tepel op live-tv werd uitgezonden. Anno 2017 lijken haar meeste hits erdoor vergeten en wordt er vergeten wat voor top muziek Janet allemaal wel niet maakte.

Inderdaad erg jammer, zeker omdat ze er zelf weinig aan kon doen. Wrang ook dat het incident op die manier aan haar is blijven kleven, terwijl andere 'boosdoener' Justin Timberlake er zonder kleerscheuren uitgekomen is.

Try a Little Tenderness! Tof dat een persoonlijk top vijf nummer ook bij jou goed scoort. Of Kanye en Jay-Z erg hebben bijgedragen aan de bekendheid van het nummer betwijfel ik wel een beetje.

Sowieso een prima vijftal dit.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Inderdaad erg jammer, zeker omdat ze er zelf weinig aan kon doen. Wrang ook dat het incident op die manier aan haar is blijven kleven, terwijl andere 'boosdoener' Justin Timberlake er zonder kleerscheuren uitgekomen is.

Zij is er niet zonder kleerscheuren uitgekomen. En Try a Little Tenderness

Morgen volgt de ontknoping met nog te gaan:

3 Hip Hop tracks
1 R&B track
2 Pop tracks
1 Rock track
1 Dance track
2 Pop/ Funk tracks

Enig idee iemand ?

Iig nog een keertje MJ en de dancetrack zal wel Daft Punk zijn (One More Time?)

Kanye is al vaak genoemd door Catdog maar nog niet aan de beurt geweest, dus die in ieder geval top 10. Geen soul, dus mijn voorspelling Timmy Thomas niet, Drake dan? En Nas als de derde hiphoptrack. PF, MJ en Prince zijn ook nog niet geweest, DP inderdaad ook nog niet. Ik vind verder dat Isaac Hayes in deze top 100 past, maar misschien heeft Catdog nog niet goed naar hem geluisterd. En nog iets van Timbaland, Sexyback wellicht?

Ik hoop op Everytime van Britney. Prachtig nummer dat midden in catdogs straatje ligt. Kanye zou ik natuurlijk net zo goed met gejuich onthalen!

Voor ik later op de avond de Top 10 zal onthullen hieronder nog wat honorable mentions. Songs die de lijst nét niet haalden (niet van artiesten die al in de Top 100 staan)

- Aaliyah feat. Timbaland - Are You That Somebody
- Alicia Keys - You Don't Know My Name
- Aretha Franklin - Ain't No Way
- Beastie Boys - Body Movin' [Fatboy Slim Mix]
- Billy Paul - Me and Mrs. Jones
- Björk - Army of Me
- Bootsy Collins - I'd Rather Be with You
- Boys Noize - & Down
- Britney Spears - Everytime
- Cassius - Cassius '99
- Childish Gambino - Sweatpants
- Colbie Caillat - Bubbly
- Donna Summer - Last Dance
- Donny Hathaway - A Song for You
- Dr. Dre feat. Eminem - Forgot About Dre
- En Vogue - Don't Let Go (Love)
- Frank Ocean - Pyramids
- Fugees - Ready or Not
- Gladys Knight & the Pips - Midnight Train to Georgia
- Ice Cube - No Vaseline
- JAY Z - 99 Problems
- Jennifer Lopez - Get Right
- Lana Del Rey - Shades of Cool
- Lionel Richie - Running with the Night
- LL Cool J - Phenomenon
- Lucy Pearl - Don't Mess with My Man
- Queen - One Vision
- Ray Charles - I Got a Woman
- Rick James - Bustin' Out
- Sade - The Sweetest Taboo
- The Doors - Riders on the Storm
- The Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower
- The Notorious B.I.G. - Hypnotize
- The Stylistics - Betcha by Golly, Wow
- Vitalic - One Above One
- Wu-Tang Clan - C.R.E.A.M.

ArthurDZ schreef:
Ik hoop op Everytime van Britney. Prachtig nummer dat midden in catdogs straatje ligt. Kanye zou ik natuurlijk net zo goed met gejuich onthalen!

Had de lijst inderdaad bijna gehaald. Heel erg ondergewaardeerd nummer. Door 'Spring Breakers' eigenlijk écht op waarde leren schatten.

Mooi bubbling under lijstje hoor, catdog! Jammer dat Riders on the Storm het niet heeft gehaald

catdog schreef:

Had de lijst inderdaad bijna gehaald. Heel erg ondergewaardeerd nummer. Door 'Spring Breakers' eigenlijk écht op waarde leren schatten.

Jaa, geniale scène in een geniale film!

catdog schreef:
(quote)

Is bij mij net zo gegaan. Die broze piano gaat sindsdien echt elke keer door merg en been.

Daar gaan we dan!

#10. Mobb Deep - Shook Ones: Part II
Door de straten van Liberty City rijden en chaos veroorzaken met Mobb Deep op de achtergrond. De game GTA: Liberty City Stories op de PSP liet mij kennis maken met Mobb Deep en toen ik mijn bijbaantje kreeg bij de Media Markt was dit de eerste CD die ik aanschafte. Puur omdat Shook Ones zo belachelijk gruwelijk was. The Infamous is uitgegroeid tot één van mijn favoriete albums en heeft een tijd in mijn Top 10 gestaan. Wat komen de heren toch belachelijk hard op dit nummer. Donker, grauw en vies. Zoals de échte Hip-Hop hoort te zijn.

#9. Fleetwood Mac - Dreams
'Tango in the Night' hadden wij hier in huis en daar kon ik erg van genieten. Dat Fleetwood Mac nog betere muziek maakte bleek wel. Door de Deep Dish remix van 'Dreams' maakte ik langzaamaan kennis met het origineel en de rest van 'Rumours'. Ik was verkocht. Wat een vakmanschap. De heerlijk rustige instrumentatie, de prachtige melodie en vooral de vocalen van Stevie Nicks. Wat is 'Dreams' toch een pareltje. Het ultieme ik-kom-tot-rust nummer!

#8. Kanye West feat. Pusha T - Runaway
Kanye is mijn held. Dat mag toch wel duidelijk blijken uit mijn Top 100. De man heeft me met zoveel fantastische muziek laten kennis maken en zelf kan hij er ook wat van. Zijn latere werk kan mij het meeste bekoren met het fantastische 'Yeezus' en het meesterlijke 'My Beautiful Dark Twisted Fantasy'. 'Runaway' is on-HipHops goed. De muzikaliteit die Kanye bezit is ongekend. Kanye is totaal geen zanger maar zijn zang is juist wat het nummer nodig heeft. Zo breekbaar. De wanhoop voel je. En dan dat fantastische outro waarbij de stem als één grote gitaarsolo wordt omgezet. Daar blijf ik van onder de indruk.

#7. Madonna - Frozen
Madonna is mijn favoriete vrouwelijke artiest. Wat die vrouw allemaal wel niet voor me heeft betekend in de muziek is ongekend. Als 8-jarige jongen móest ik mezelf weer in mijn cowboy kostuum hijsen wanneer 'Don't Tell Me' weer op de buis kwam zodat ik het dansje uit het clipje kon nadoen. 'Beautiful Stranger' droeg bij aan mijn Austin Powers obsessie. Een nicht van me is ook een grote fan van Madonna dus we infecteerden elkaar met 'nieuwe' Madonna muziek. 'Like a Virgin', 'Erotica' en 'The Immaculate Collection' hadden wij in huis en vooral die laatste verzamelaar is natuurlijk fantastisch. Toen ik de vrouw eindelijk live mocht bewonderen in 2012 viel mijn mond open. Wat een vakmanschap. Madonna laat keer op keer zien dat je niet de beste zangeres hoeft te zijn om een klasse artiest te zijn. Er komt meer kijken bij dat en Madonna beademt dat. De ultieme X-Factor. De bijbehorende Blu-ray van het concert en de DVD 'Celebration' met bijna alle video-clips zijn prijsstukken in mijn collectie. De mooiste Madonna track? Zo lastig. 'Into the Groove', 'Like a Prayer', 'Hung Up', 'Get Together', 'Justify My Love'. Allemaal fantastisch. Laat ik het werk eren waar ik mee kennis maakte met de vrouw. De ultieme samenwerking: Madonna en Orbit (op Jackson en Jones na dan). Wat een instrumentatie. Prachtig.

#6. Pink Floyd - Money
Dé band om mee kennis te maken toen ik me inschreef op MusicMeter was toch wel Pink Floyd. Daar hoorde ik zoveel over en de cover van 'The Dark Side of the Moon' sprak me ook wel erg aan. Pink Floyd is uitgegroeid tot wel mijn favoriete band. Wat een diversiteit en diepte kan ik in die muziek ontdekken. 'The Dark Side of the Moon' is ongekend en gaf precies wat ik verwachtte bij de prachtige cover. De kennismaking was één grote trip en het album komt regelmatig langs zodat ik weer kan wegdromen. 'Money' is misschien wel één van hun commercieelste nummers maar laat wel goed horen wat de band allemaal kan. Heerlijk gezongen en wat een solo's!

#5. Nas - N.Y. State of Mind
Nas was al vroeg een held van mij in de Hip-Hop. Van 'Illmatic' kende ik nog niet veel, buiten 'It Ain't Hard to Tell', maar 'If I Ruled the World', 'Hate Me Now', 'One Mic', ik voelde het allemaal. Wat een heerlijke flow. Van Nas kan ik altijd genieten. Het ondergewaardeerde 'Untitled', zijn recente 'Life Is Good' en vast ook weer zijn nieuwe album: waar blijft ie Nas? 'Illmatic' is natuurlijk het beste Hip-Hop album ooit gemaakt. Als je het woord 'Hip-Hop' opzoekt vind je er een foto van 'Illmatic' bij. 'N.Y. State of Mind' is daarbij de beste Hip-Hop track ooit. Nas voelt het. Hij laat er op los. De beat: zo dreigend en zo lekker. Nas laat zien dat een échte goede Hip-Hop track geen refreintje nodig heeft om de boel op te vullen.

#4. BLACKstreet feat. Dr. Dre & Queen Pen - No Diggity
En van de beste Hip-Hop track gaan we over naar de beste R&B track. Had 'No Diggity' niet bestaan had makkelijk 'Don't Leave Me' in de Top 100 kunnen staan. Maar 'No Diggity' is er wel. Teddy Riley, toch wel een ondergewaardeerd producer, want wat hij hier heeft gepresteerd. Die beat komt er zo lekker in. Zo lekker afgemixt. Het volume kan niet anders dan hoog. Dr. Dre en Queen Pen doen hun ding en BLACKstreet maakt er echt een feestje van. Briljante melodie die je geen andere opties geeft dan mee te zingen. Alweer een R&B track die anno 2017 nog zo modern klinkt. Dat is toch wel bijzonder aan de 90's R&B: hoeveel er nog meekan in deze tijd. Dat zie je bij weinig andere genres zo sterk terugkomen!

#3. Daft Punk - Harder, Better, Faster, Stronger
Aah, weer een paar van mijn ultieme helden! Daft Punk is ongekend. Die twee zijn geboren producers. Ze maken muziek voor mij. Ze hebben me nog nergens mee teleurgesteld. Zelfs niet met het matig ontvangen 'Human After All'. Als kind was ik al helemaal in de ban van de video's van 'Around the World' en 'Da Funk' en mijn écht bewuste kennismaking kwam door 'One More Time'. Ik had veel klasgenoten op de basisschool die mijn smaak deelden wat betreft Daft Punk en het was vaste kost om eens per maand bij mij thuis te verzamelen met een groepje om de clips van 'Discovery' na te spelen. 'Harder, Better, Faster, Stronger' is zo uniek. Niet alleen de productie an sich waar ik zoveel uit kan halen, maar ook veel lof naar de vocals. Alleen Daft Punk kunnen zoveel emotie brengen door middel van robot-vocals. Die laatste minuut van dit nummer. Geniaal. De bijbehorende video schept een uniek beeld voor dit nummer wat het alleen maar versterkt. Wat hoop ik zo op Alive 2017 zodat ik ze eindelijk een keer live kan bewonderen!

#2. Prince & the Revolution - Purple Rain
Prince had al van jongs af aan mijn aandacht. '1999' vond ik fantastisch en als groot Batman liefhebber had Prince altijd al een streepje voor bij mij. 'Purple Rain' had ik echter nog nooit gehoord tot het een keer langskwam op TMF. Ik ben nog nooit zo in de ban geweest bij een eerste luisterbeurt als bij dit nummer. Wat hoor ik hier een passie. Prince is uitgegroeid tot één van mijn favoriete artiesten en zijn werk tot aan 'Diamonds and Pearls' kan voor mij niet stuk. Naast het feit dat Prince echt keer op keer sterke songs afleverde klonk ook bijna alles áls Prince. De man had een unieke sound ontwikkeld die hem eigen was. Iedereen weet gelijk; dat is Prince. De man is een geboren muzikant en ik kan er elke keer weer van genieten om hem bezig te zien. Al die rare fratsen eromheen: hij mocht het, hij kon het. Hij was Prince. 'Purple Rain' is altijd mijn favoriete nummer gebleven en de albums 'Purple Rain', 'Sign O the Times' en het ondergewaardeerde 'Batman' zijn mijn favoriete werken van hem. Vooral de structuur van 'Purple Rain' is prachtig. Het instrumentale gedeelte en de 'ooowooo's' die volgen bezorgen me keer op keer de grootste kippenvel. Het is mijn ultieme 'playback' nummer geworden en één van mijn favoriete nummers aller tijden. De man speelde zo vaak live. Ik nam het altijd maar voor lief als de man weer eens in Nederland kwam. Dat komt wel dacht ik altijd. Voor de man betaalde je namelijk toch wel de hoofdprijs en als student kon ik dat niet altijd veroorloven. En toen was dat opeens te laat. Wat had ik die man graag live willen zien.

De #1 hou ik stiekem nog even geheim tot ergens morgenochtend al kunnen jullie vast wel raden welke artiest dat zal zijn. Maar met welk nummer?

Gewoon nu al een briljante top 10 dit. Laat die nummer 1 (Billie Jean of Human Nature) maar komen!

Aparte keuze op 6, wat mij betreft het minste nummer op DSOTM.

Maar No Diggity maakt een hoop goed

Runaway en Frozen.
(afbeelding)

Op Frozen en Purple Rain na, allemaal topnummers

GrafGantz schreef:
Aparte keuze op 6, wat mij betreft het minste nummer op DSOTM.

Nee joh, niks aparts aan. Zowat het populairste nummer van het album. En terecht. Wat een solo's! Geweldig nummer. En eigenlijk is ieder nummer in je top 10 dat wel, catdog

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:47 uur

geplaatst: vandaag om 00:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.