menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Ook heel fijn dat je als video Dead Poets Society hebt gekozen! Buiten een goeie muziek heb je ook een goeie filmsmaak! Of was het puur toevallig?

Pepino schreef:
Ook heel fijn dat je als video Dead Poets Society hebt gekozen! Buiten een goeie muziek heb je ook een goeie filmsmaak! Of was het puur toevallig?

Die credits verdient toch echt de maker van de video, is puur toeval dat ik die heb gekozen

En dan sluit ik hierbij mijn top 100 af. Ik hoop dat jullie er een beetje van hebben kunnen genieten. In ieder geval bedankt voor alle leuke reacties, waardeer ik heel erg .

Voor de liefhebbers zet ik de link naar de spotify lijst er nog maar een keer bij.
https://open.spotify.com/user/1111067280/playlist/5vDTY5gEOdWY6EkD0GvWk7]MuMe Top 100 - Vlad on Spotify - open.spotify.com

[url=https://www.youtube.com/watch?v=HAusT_Yl1gE[/url]
Dat er uiteindelijk een Libertines nummer op één zou eindigen stond al wel een beetje vast, maar welke dat dan zou worden wist ik voor een lange tijd nog niet. Het is dan ook het nummer geworden dat denk ik alle ingrediënten bevat die band voor mij zo geweldig maakt. Het rammelt en rockt op een manier zoals alleen zij dat zo geweldig kunnen, het bevat misschien wel de mooiste tekstregels die Doherty ooit heeft opgeschreven en de hele opstandige maar toch ook nostalgisch romantische sfeer die het nummer uitstraalt is geweldig.

Peter beschrijft hier de riots die slaan op de anti kapitalistische May Day riots in London in 2000. Daarmee is ook de link gemaakt naar de cover foto van het debuut waar dit nummer op staat.

Did you see the stylish kids in the riot
We were shovelled up like muck
Then set the night on fire
Wombles bleed truncheons and shields

De zin ‘’Wombles bleed, truncheons and shields’’ slaat op een groep demonstranten uit die periode die zich als wombles verkleden. Het nummer klinkt ook als een protest tegen het establishment. Peter leek altijd al wel een zwak te hebben voor de lagere klasses en hier lijkt hij het daarvoor op te nemen. Ook lijkt hij zijn zorgen te uiten over de staat van London in die tijd.

Yes it’s eating no it’s chewing me up
It’s not right for young lungs to be coughing up blood
Oh it’s all
It’s all in my hands
And it’s all up the walls

The stale chips are up and the hopes stakes are down
Its these ignorant faces that bring this town down
Yeah I sighed and sunken with pride
You know passed myself down on my knees
Yes I passed myself down on my knees

Toch blijven de mooiste zinnen:

Yeah we'll die in the class we were born
That's a class of our own my love
We're in a class of our own my love"

Vooral de regel ‘’ We're in a class of our own my love" vind ik prachtig en lijkt geschreven vanuit het oogpunt dat ze boven het klassensysteem staan en daarmee in ‘’a class of our own’’ zijn. En die zin raakt misschien wel precies de essentie wat The Libertines zo bijzonder maakt. Ze wisten een eigen ‘gang’ te creëren en gaven de fans het gevoel daarbij te horen. Dat kwam mede doordat in de beginjaren de band enorm aanraakbaar was zoals tijdens live optredens en dankzij de guerrilla gigs die ze gaven bij mensen thuis of hun eigen huis. En precies dat gevoel is wat de band mij ook gaf toen ik ze leerde kennen. En dat in combinatie met de rauwe, rammelende en eerlijke muziek maakt The Libertines mijn favoriete band.

Misterfool
Tsja, dat laatste nummer klinkt mij qua thematiek net iets te Marxistisch in de oren: de mens als klasse en niet als individu. Desalniettemin een vermakelijke top 100, waarvoor dank VladTheImpaler

Ik heb niks met The Libertines. Desalniettemin toch een mooie top 100 hoor!

The Libertines
Ook deze is geweldig

cosmic kid (moderator)
Beste VladTheImpaler, ook al heb ik niet zoveel met The Libertines, toch heb ik genoten van je top 100. Niet alleen waren er bij elke update minimaal 1 of 2 nummers die mijn grote waardering konden wegdragen, ook je vormgeving en stukjes waren uiterst aangenaam. Dankjewel daarvoor.

Volgens de laatste update is het nu tijd voor Stefan1979. Op basis van zijn top 10 verwacht ik een top 100 die dwars door alle decennia (nou ja, vanaf de jaren 60 dan) gaat en die grote overeenkomsten vertoont met mijn muzieksmaak. Ik ben benieuwd.

Mooie nummer 1, hun beste nummer

Eens, prachtig nummer
Nummer 2 nog wel net iets beter

Laten we maar even de eerst twee volgende taggen dan Stefan1979 en -SprayIt-

Heuuuj, eindelijk! Ik ben vandaag begonnen met selecteren en schrijven, heb er zin in! Gaat een totaal ander soort lijstje dan die van Vlad worden, heb wel leuke nieuwe muziek ontdekt, waarvoor dank.
Succes Stefan1979!

Leuke top 100, VladTheImpaler! Ik heb veel bekende muziek voorbij zien komen die mijn goedkeuring kon wegdragen.

Ondanks dat ik niet helemaal dezelfde smaak deel als Vlad ben ik blij dat ik nu weet waar zijn naam vandaan komt, hadden wij meer raakvlakken dan verwacht en heb ik toch leuke ontdekkingen gedaan ( The Libertines - Don `t Look Back Into the Sun & Kasabian ).

-SprayIt- schreef:
Heuuuj, eindelijk! Ik ben vandaag begonnen met selecteren en schrijven, heb er zin in!

Ik ben echt ontzettend benieuwd, kan niet wachten! Ik heb je een keer een lijst met 50 dancenummers zien postten en op basis daarvan super hoge verwachtingen.

Na verschillende lijstjes gevolgd te hebben besloot ik op 31 maart 2014 om mezelf ook erbij te zetten op de lijst. Vanaf dat moment ben ik begonnen met het maken van een eigen top 100. Die top 100 is na veel luisteren een beetje uit de hand gelopen en is uiteindelijk een top 4000 geworden. Die ik heb afgerond begin 2016.
Hoe vertaal ik dit nu in een top 100… Ik heb bedacht om de bovenste 100 te pakken met als criterium 1 nummer per artiest. Hieronder plaats ik dan een overzichtje van alle nummers van de desbetreffende artiest in mijn top 4000.
Schrijven over muziek vind ik ook heel lastig. Meestal zorgt de muziek er juist voor dat je niks meer hoeft te zeggen. En als ik het gemiddelde niveau zie hoe er wordt geschreven denk ik dat ik dat ook beter aan anderen over kan laten. Intussen is de lijst alweer verouderd omdat er steeds nieuwe muziek bijkomt en ook omdat je steeds meer oudere muziek ontdekt. Maargoed... dit zal altijd zo blijven... dus echt áf is de lijst nooit!

100 - Supertramp [1974] School

1987 Schüler Video // Supertramp "School" - YouTube

214 Supertramp [1974] School
311 Supertramp [1979] The Logical Song
341 Supertramp [1979] Breakfast in America
478 Supertramp [1974] Dreamer
833 Supertramp [1979] Take the Long Way Home
1171 Supertramp [1974] Crime of the Century
1246 Supertramp [1977] Give a Little Bit
1721 Supertramp [1979] Goodbye Stranger
2419 Supertramp [1982] It's Raining Again
2513 Supertramp [1974] Hide in your shell
2819 Supertramp [1977] Fool's Overture

099 - Jamie xx [2015] Gosh

Jamie xx - Gosh (Official Music Video) - YouTube

212 Jamie xx [2015] Gosh
451 Jamie xx [2015] Girl
561 XX [2009] Islands
622 XX [2009] Shelter
885 Jamie xx feat. Romy [2015] Loud Places
1498 XX [2009] Crystalised
1597 XX [2010] VCR
1653 XX [2012] Angels
1757 Jamie xx [2015] Obvs
1825 XX [2009] Heart Skipped A Beat
2043 Jamie xx feat. Romy and Four Tet [2015] Seesaw
2235 XX [2012] Chained
2403 Jamie xx ft. Iliver Sim [2015] Stranger in a Room
2932 XX [2011] Night Time
2966 Jamie xx [2015] Hold Tight
3358 Jamie xx [2015] Sleep Sound

098 - Fleetwood Mac [1976] Rhiannon

FLEETWOOD MAC RHIANNON 1976 audio enhanced - YouTube

206 Fleetwood Mac [1976] Rhiannon (Will you ever win)
252 Fleetwood Mac [1976] Go Your Own Way
378 Fleetwood Mac [1977] Dreams
591 Fleetwood Mac [1977] The Chain
1333 Fleetwood Mac [1977] You Make Loving Fun
1394 Fleetwood Mac [1987] Little Lies
1795 Fleetwood Mac [1988] Everywhere
1998 Fleetwood Mac [1969] Oh Well (Part I)
2003 Fleetwood Mac [1977] Don't Stop
2106 Fleetwood Mac [1987] Big Love
2417 Fleetwood Mac [1968] Albatross
2610 Fleetwood Mac [1969] Man Of The World
2684 Fleetwood Mac [1979] Sara
2690 Fleetwood Mac [1970] The Green Manalishi (With The Two Pronged Crown)
3699 Fleetwood Mac [1979] Tusk

097 - Agnes Obel [2010] Riverside

Agnes Obel - Riverside (Official) - YouTube

205 Agnes Obel [2010] Riverside
1466 Agnes Obel [2010] Just So
2059 Agnes Obel [2014] Dorian
2322 Agnes Obel [2013] Fuel to Fire

096 - Stranglers [1982] Golden Brown

Golden Brown - The Stranglers - YouTube

202 Stranglers [1982] Golden Brown
1855 Stranglers [1977] No More Heroes
1861 Stranglers [1978] Walk On By

Leuke vorm, 4000 voor de prijs van 100

Misterfool
Tsja, eerlijk gezegd ben ik niet zo fan van zo'n soort top 100. Juist de begeleidende stukjes tekst zijn het pluspunt van dit topic. Het bovenstaande komt ongeïnspireerd en saai over.

Mij maakt het niet zoveel uit. Als er meerdere mensen zo over denken wil ik mijn plek ook wel afstaan. Geen probleem...

Nee hoor, ik zou me van één zuurpruim niets aantrekken. Een ieder doet het op zijn eigen manier .

cosmic kid (moderator)
Eens met Edgar. Ook deze top 100 volg ik met interesse en ik kom later nog met commentaar op bovenstaande nummers.

Misterfool
Alsof je na één bericht al een zuurpruim bent. Ik pretendeer ook niet meer te zijn dan een random user die hopelijk wat constructieve kritiek biedt. Als stefan1979 deze manier van werken prettig vindt en er publiek voor is, wie ben ik dan om verder nog te klagen.

Ik vind het juist erg prettig om te zien welke nummers nog meer in je lijst staan zoals je nu vermeldt. Ga zo door!

Inderdaad, die tips per artiest zijn heel interessant. Gaaf ook een top 4000!

Ik vind dit ook plezant, interessant om zien hoe iemand binnen een groep/artiest een ranglijstje van favoriete songs heeft, dat kan altijd wat moois extra opleveren om op te zoeken.

Ok..goed om ook positieve reacties te ontvangen.. ik ga vanavond de volgende 5 posten.

Ik zou het persoonlijk ook stukken leuker vinden als je er persoonlijke stukjes bij schrijft, kan me wel vinden in Misterfool, maar ieder zijn manier natuurlijk.

Arrie schreef:
maar ieder zijn manier natuurlijk.

Precies dit. Als je je nu echt niet goed voelt bij het schrijven van tekstjes bij je favorieten... ik vind niet dat je je dan moet forceren om het toch te doen, dat haalt de fun en het tempo er alleen maar uit.

Wel een leuk concept zo, maar betekent dat dat er geen one-hit wonders in staan?
Een soort top 100 artiesten met hun fave nummers wordt het dan.
Gezien je top 10 komt er dan nog wel heel wat moois

Ik vind het wel leuk, eens een keer een ander format. Bovendien is iedereen toch vrij om zijn of haar top 100 in te vullen op de manier waarop ze dat willen? Het is hier niet communistisch Rusland

johan de witt schreef:
Wel een leuk concept zo, maar betekent dat dat er geen one-hit wonders in staan?

Hoeft helemaal niet, toch?

Nee, maar daar lijkt het gezien de eerste entry's wel op

Gast
geplaatst: vandaag om 05:31 uur

geplaatst: vandaag om 05:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.