menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van stoepkrijt
Gretz schreef:
Straatgeest op #1, het vliegtuig boven de zee op #2.
Niet slecht, Geert! Ik vind Oh Comely alleen vele malen specialer en mooier dan In the Aeroplane over the Sea. En Two-Headed Boy vind ik ook beter.

avatar van Johnny Marr
Ik zei eerder dat het niet beter kon dan Untitled 8. Tja, met Street Spirit, Oh Comely én vooral Troy heb je me toch weer aan het twijfelen gebracht. Wat een sterke top 5 zal dit worden zeg, al heb ik weinig tot niks met Dream Theater.

avatar van jordidj1
Muse op één?

avatar van stoepkrijt
jordidj1 schreef:
Muse op één?
Ben je daar bang voor?

avatar van jordidj1
stoepkrijt schreef:
(quote)
Ben je daar bang voor?


Ik ben nergens bang voor.

avatar van stoepkrijt
1. Silversun Pickups - Growing Old Is Getting Old

Als ik een top 100 zou maken waarbij ik geen maximum van één nummer per artiest zou hanteren dan zou Silversun Pickups wel eens mijn hofleverancier kunnen zijn. Zij maken namelijk precies die muziek die ik graag hoor. Met name hun eerste twee albums staan vol met nagenoeg perfecte rockmuziek: Boeiende composities die zich nooit direct helemaal blootgeven en die zelfs na tig keren luisteren nog blijven prikkelen, knap gecombineerd met een aanstekelijkheid en meezingbaarheid waar de grote stadionrockbands van deze tijd zich niet voor hoeven te schamen en dat alles verpakt in de rauwe en harde klanken van de ‘klassieke’ rockinstrumenten gitaar, bas en drums met bijpassende zangpartijen die variëren van standje longen-uit-je-lijf tot prachtig ingetogen. Bijna ieder liedje dat deze mensen hebben gemaakt is raak en daardoor is Silversun Pickups een van mijn favoriete bands.

Growing Old Is Getting Old is mijn favoriete nummer uit hun oeuvre. Het is een liedje waaraan alle elementen kloppen. De melodie, de tekst, de zang, de opbouw: alles scoort een zeer ruime voldoende en ik kan eigenlijk geen enkel smetje vinden. Zo hebben ze echter veel meer nummers gemaakt. Wat Growing Old Is Getting Old onderscheidend maakt is het kalme, ingetogen intro. Dat maakt dit nummer eigenlijk een beetje een buitenbeentje, want op hun hardst zijn ze doorgaans het best. Het kalme intro maakt echter wel de weg vrij voor een prachtige opbouw naar een climax waar je u tegen zegt. Die climax is de x-factor die dit nummer naar een hoger niveau tilt en die Growing Old Is Getting Old tot het beste maakt dat Silversun Pickups ooit uitbracht. Sterker nog: dat ene moment, die ene climax, vind ik zó grandioos dat ik dit liedje durf te bombarderen tot beste nummer aller tijden.

De climax van Growing Old Is Getting Old is van een buitengewone schoonheid. Het is de klassieke rockclimax, net zo goed als de climax van No Cars Go, maar dan zonder de onconventionele instrumenten van Arcade Fire. Beginnend met enkel gitaar en bas, daarna de invallende drums, de vocalen van Brian Aubert en dan, op 4 minuut 20, de ultieme ontlading. Het geweld barst los, de gitaren gieren en de etherische vocalen van Nikki Monninger vallen in als extra instrument. Dit stuk muziek is zo waanzinnig intens, deels door het volume, deels door de perfect samensmeltende klanken van alle instrumenten, dat ik bijna iedere keer weer kippenvel op mijn armen krijg en rillingen door mijn lijf. Dit is rockmuziek in optima forma. Dit is perfectie.
Als de luide muziek is weggeëbd volgt er nog één momentje dat me nóg eens bij de keel grijpt: de slotzin. "Don't be afraid of the time you've got nowhere to go but here." Opgroeien is oud worden, daar is geen ontkomen aan, maar laat je door dat onvermijdelijke einde niet afschrikken. Een mooie gedachte.

Laat ik eerlijk zijn: echt niet alles aan dit nummer is perfect. Ik denk dat het perfecte liedje überhaupt niet bestaat. Growing Old Is Getting Old is echter erg goed op alle fronten en heeft één onderscheidende factor die het liedje extra bijzonder maakt. De intensiteit van de climax doet meer met me dan de hartverscheurende zang in Troy, de melancholie van Street Spirit of de prachtige melodieën van Oh Comely. Dit huzarenstukje van Silversun Pickups is onovertroffen en is het aller-aller-allermooiste stukje muziek dat ik tot nu toe in mijn leven gehoord heb. Dat maakt Growing Old Is Getting Old tot mijn favoriete liedje aller tijden.

avatar van stoepkrijt
Dit was mijn top 100 aller tijden. De basis hiervoor heb ik al meer dan een jaar geleden gelegd en het was echt een monsterklus om de beste 100 bij elkaar te rapen, ze te rangschikken en dan ook nog eens onder woorden te brengen waarom ik die liedjes nou zo goed vind. Zeker voor een perfectionist als ik. Het was de moeite allemaal waard, want ik ben trots op het resultaat en ik ben blij dat jullie mijn publiek wilden zijn bij het presenteren ervan.
Bedankt voor het meelezen en meeluisteren en voor alle leuke reacties. Hopelijk hebben jullie er ook nog wat mooie muziek door ontdekt!

Voor de volledigheid nog even mijn hele top 100 op een rijtje:

1. Silversun Pickups - Growing Old Is Getting Old (2009)
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out) (1995)
3. Neutral Milk Hotel - Oh Comely (1998)
4. Dream Theater - The Count of Tuscany (2009)
5. Sinéad O'Connor - Troy (1987)
6. Sigur Rós - Popplagið (2002)
7. Daughter - Lifeforms (2013)
8. Arcade Fire - No Cars Go (2007)
9. Cocteau Twins - The Thinner The Air (1986)
10. Washington - Black Wine (2005)
11. Explosions in the Sky - First Breath After Coma (2003)
12. Junius - Transcend the Ghost (2011)
13. CHVRCHES - Tether (2013)
14. Editors - No Sound But the Wind (2010)
15. The Antlers - Epilogue (2009)
16. Deafheaven - Vertigo (2013)
17. Ben Howard - All Is Now Harmed (2014)
18. Eaux - Head (2014)
19. Esben and the Witch - The Jungle (2014)
20. Keane - Bedshaped (2004)
21. Depeche Mode - Enjoy the Silence (1990)
22. Alcest - Percées de Lumière (2010)
23. Massive Attack - Unfinished Sympathy (1991)
24. Songs: Ohia - The Black Crow (2000)
25. alt-J - Intro (2012)
26. Kanye West - Runaway (2010)
27. Anathema - Untouchable, Part 1 (2012)
28. Screaming Lights - Glow (2009)
29. Rush - Mystic Rhythms (1985)
30. Joanna Newsom - Peach, Plum, Pear (2004)
31. Muse - Plug in Baby (2001)
32. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here (2005)
33. Placebo - The Bitter End (2003)
34. Het Zesde Metaal - Ier Bie Oes (2012)
35. Emma Ruth Rundle - Real Big Sky (2016)
36. The National - Think You Can Wait (2011)
37. The Waterboys - Don't Bang the Drum (1985)
38. Julien Baker - Rejoice (2015)
39. Katatonia - The Racing Heart (2012)
40. Poliça - Dark Star (2012)
41. Arctic Monkeys - Crying Lightning (2009)
42. Ummagma - BFD (2012)
43. Atmosphere - Painting (2008)
44. Karnivool - We Are (2013)
45. The Chameleons - Less Than Human (1983)
46. Purity Ring - Stranger Than Earth (2015)
47. Of Montreal - The Past Is a Grotesque Animal (2007)
48. Nick Drake - Place to Be (1972)
49. Elliott Smith - Between the Bars (1997)
50. Gazpacho - The Walk (2009)
51. Siouxsie and the Banshees - Into the Light (1981)
52. Meg Myers - Desire (2014)
53. New Order - Blue Monday (1983)
54. Regina Spektor - Genius Next Door (2009)
55. Simple Minds - Theme for Great Cities (1981)
56. John Talabot - Depak Ine (2012)
57. The The - GIANT (1983)
58. The Temper Trap - Sweet Disposition (2009)
59. Opeth - Deliverance (2002)
60. Leprous - The Price (2015)
61. The Strokes - Reptilia (2003)
62. The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made for You (2008)
63. Cloud Nothings - Wasted Days (2012)
64. The xx - Intro (2009)
65. The Sound - New Dark Age (1981)
66. Grimes - Kill V. Maim (2015)
67. Dire Straits - Telegraph Road (1982)
68. Chelsea Wolfe - Color of Blood (2015)
69. Blancmange - Blind Vision (1984)
70. Linea Aspera - Synapse (2012)
71. Opposition - Breaking the Silence (1981)
72. Adult Jazz - Spook (2014)
73. Oscar and the Wolf - Orange Sky (2012)
74. The Cure - Disintegration (1989)
75. The Naked and Famous - Punching in a Dream (2010)
76. Woodkid - Run Boy Run (2013)
77. M83 - Midnight City (2011)
78. Evanescence - My Immortal (2003)
79. Courtney Barnett - Depreston (2015)
80. Banks - Gemini Feed (2016)
81. Eefje de Visser - Scheef (2016)
82. Fates Warning - The Eleventh Hour (1991)
83. The Boxer Rebellion - No Harm (2011)
84. Be Forest - Totem (2014)
85. Crystal Castles - Baptism (2010)
86. Kasabian - Bow (2014)
87. The Whitest Boy Alive - 1517 (2009)
88. The Wombats - Let's Dance to Joy Division (2007)
89. Wir sind Helden - Nur Ein Wort (2005)
90. Still Corners - The Trip (2013)
91. White Lies - Farewell to the Fairground (2009)
92. I Like Trains - The Hive (2012)
93. Agnes Obel - Fuel to Fire (2013)
94. Queensrÿche - Silent Lucidity (1990)
95. Blood Red Shoes - Heartsink (2010)
96. Wolf Alice - Your Loves Whore (2015)
97. The Smashing Pumpkins - 1979 (1995)
98. Paramore - Decode (2009)
99. Mister and Mississippi - We Only Part to Meet Again (2015)
100. Gojira - L'Enfant Sauvage (2012)



En ook nog even mijn niet-in-de-top-100-top-3 van artiesten die aan één notering eigenlijk niet genoeg hadden:

1. Daughter - Doing the Right Thing (2016)
2. Editors - In This Light and on This Evening (2009)
3. Anathema - Fragile Dreams (1998)

Ik heb niet de moeite genomen om deze drie af te zetten tegen wat er wél in mijn top 100 staat, maar Daughter zou sowieso dicht in de buurt komen van twee top 10-noteringen.

avatar van jordidj1
Haha waarom geen Muse dan? Omdat ‘ie wel je favoriete artiest is, volgens je top-10.

avatar van stoepkrijt
jordidj1 schreef:
Haha waarom geen Muse dan? Omdat ‘ie wel je favoriete artiest is, volgens je top-10.
Muse heb ik een paar keer live gezien (en dat was fantastisch!) en dat weegt ook mee in mijn artiesten-top-10. Geweldige band, maar het songmateriaal van Silversun Pickups is constanter en van een iets hoger niveau. En dit ene liedje is gewoon een klasse apart, daar kan geen Knights of Cydonia of Plug in Baby aan tippen.

Plug in Baby stond al op 31 trouwens.

avatar van stoepkrijt
jassn, the floor is yours! En de mensen achter hem in de rij mogen alvast starten met de voorbereidingen, voor zover ze dat nog niet gedaan hebben.

- jassn
- thelion
- JSPR_G
- dumb_helicopter
- Ataloona
- Sunderland
- Gretz
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104

Mooie lijst, stoepkrijt. Je nummer 1 kan ik dan weer niet zo veel mee, maar goed...

avatar van Gretz
stoepkrijt schreef:
(quote)
Niet slecht, Geert! Ik vind Oh Comely alleen vele malen specialer en mooier dan In the Aeroplane over the Sea. En Two-Headed Boy vind ik ook beter.

Mooie presentatie Koen, met veel persoonlijke teksten.

Ik wist dat deze van SSP op #1 zou staan, maar kon even niet meer op de titel komen! En wat een song, zeker een van de mooisten uit het oeuvre
(afbeelding)
Growing Old Is Getting Old verdient zeker meer waardering.


Wordt verder hoog tijd dat Silversun Pickups weer eens naar Nederland komt, want ik heb ze nog nooit live gezien. Onbegrijpelijk dat zij nog nooit geboekt zijn door een festival als BKS of DTRH.

avatar van Outlaw104
Prachtige nr.1 stoepkrijt!
Was tot voor kort ook mijn favoriete SP nummer, totdat op een avond bij Ragamuffin het vermaledijde kwartje viel.

avatar van jassn
ik start morgen of overmorgen met mijn lijst. Mooie lijst trouwens stoepkrijt ook al is er maar 1 overeenkomst in mijn lijst.

avatar van stoepkrijt
Titmeister schreef:
Mooie lijst, stoepkrijt. Je nummer 1 kan ik dan weer niet zo veel mee, maar goed...
Thanks! Die tweede zin heb ik niet gelezen.

avatar van stoepkrijt
Gretz schreef:
(quote)
Wordt verder hoog tijd dat Silversun Pickups weer eens naar Nederland komt, want ik heb ze nog nooit live gezien. Onbegrijpelijk dat zij nog nooit geboekt zijn door een festival als BKS of DTRH.
Ik heb een paar jaar geleden een optreden in de Tolhuistuin aangekondigd zien worden, maar dat was me te ver weg. Een ideale band voor BKS of DTRH inderdaad, maar ik vraag me af of ze überhaupt nog getourd hebben sinds DTRH bestaat.

avatar van stoepkrijt
Outlaw104 schreef:
Prachtige nr.1 stoepkrijt!
Was tot voor kort ook mijn favoriete SP nummer, totdat op een avond bij Ragamuffin het vermaledijde kwartje viel.
Ragamuffin, daar noem je ook wel een pareltje, hoor!

avatar van stoepkrijt
jassn schreef:
ik start morgen of overmorgen met mijn lijst. Mooie lijst trouwens stoepkrijt ook al is er maar 1 overeenkomst in mijn lijst.
Dat kon Popplagid wel eens zijn gok ik.
Ik heb trouwens nog een hoop nummers van Until the Ribbon Breaks nét buiten mijn top 100 staan, misschien verzacht dat de pijn een beetje.

avatar van Outlaw104
stoepkrijt schreef:
Een ideale band voor BKS of DTRH inderdaad, maar ik vraag me af of ze überhaupt nog getourd hebben sinds DTRH bestaat.

Heb ze eind oktober 2016 nog in Paradiso gezien tijdens het London Calling festival.

avatar van GrafGantz
jassn schreef:
ik start morgen of overmorgen met mijn lijst. Mooie lijst trouwens stoepkrijt ook al is er maar 1 overeenkomst in mijn lijst.


Hallo? Iemand thuis? ?

avatar van stoepkrijt
GrafGantz schreef:
(quote)


Hallo? Iemand thuis? ?
Nee.

avatar van Superbitch
- jassn
- stoepkrijt
- thelion
- jspr_g
- dumb_helicopter
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
- Gretz
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch

Ik zal me ook eens in de queue zetten.

avatar van jassn
Oktober 2014 heb ik me in de lijst gezet om mijn top 100 te presenteren. Toen ik nog mijn job als postbode deed en er nog helemaal geen sprake was om Belgie te verlaten. Was zelf een moment dat ik terug thuis woonde bij mijn ouders. Iets meer dan een jaar later. In mei ging ik naar primavera alleen omdat mijn vrienden niet konden gaan of de line up niet goed genoeg vonden. Ik daarentegen zonder nadenken bij het eerste zicht van de line up mijn ticket gekocht. Toen niemand die ik kende wilde of kon gaan besloot ik maar om 2 weken naar Barcelona te gaan. Waar ik sommige reizigers heb ontmoet en daar kwam het idee om naar Australie te gaan voor `Werk en vakantie `. Ondertussen 2 jaar in Australië verbleven en 3 maand in Vietnam. Nu in Nieuw Zeeland en op dit moment 3 jobs aan het doen. Dus neem me niet kwalijk als mijn teksten in Nederlands niet zo goed meer zijn want ik spreek zelden of nooit meer Nederlands sinds 2,5 jaar geleden.

Tussen al mijn reizen door heb ik een spotify lijst gemaakt met al mijn favoriete nummers in, die langzamerhand mijn handleiding werd om mijn top 100 te maken. Nu moet ik iedereen wel waarschuwen dat mijn lijst vol staat met nummers van na 2000. Waarom? Simpel, ik heb altijd recente muziek opgezocht en beluisterd en zeker in mijn intensieve tijd van muziek luisteren, tussen 2010 en 2015.

100. Fat Freddy`s Drop - Roady

Een top 100 is iets tijdelijks dus mijn nummer 100 gaat naar een Nieuw-Zeelands nummer. Niet dat ik zomaar een nummer gekozen heb van Nieuw Zeeland. Nee, dit is duidelijk een favoriet sinds 1.5 jaar geleden waar ik deze band zag tijdens nieuwjaar op een festival, lekker luieren in het gras, ik wou dansen maar ik was moe van het feesten de dag ervoor en een vroege shift als vrijwilliger op het festival en dan direct deze band gaan checken.

Dit nummer maakt me altijd goed gezind en laat me terug denken aan een zomerse dag, ook de ideale muziek voor op de achtergrond, maar dit heeft ook zoveel energie. De perfecte opbouw ! Laten we maar feesten, Laat dat lichaam bewegen op de muziek.

99. Dr. Dre - Keep Their Heads Ringin`

Nu we dan toch aan het dansen zijn geslagen, laten we de party maar echt starten met dit feestende hiphop song van dr. Dre. Dit nummer maar 1 jaar geleden ontdekt toen ik eigenlijk werk moest zoeken maar in plaats van dat te doen, zat ik iedere dag naast de receptioniste van het hostel waar ik verbleef, DJ te spelen. Dit was 1 van mijn favoriete nummers in de lijst om de volume knop helemaal open te draaien, zeker op een vrijdag.

98. Slowdive - Dagger

Oke genoeg feestnummers laten we naar wat meer gelaagde muziek luisteren nu. Totaal niet het meest gelaagde nummer van Slowdive maar het zweeft zo mooi ver weg, naar ergens en nergens. Slowdive is het perfecte muziek om te dromen te zweven in mijn eigen wereld. Dit nummer is zo eenvoudig en rustig met een hele mooi tekst waar ik me totaal kan in vinden. Veel kan ik niet over dit nummer zeggen want ik ben altijd in een andere wereld als ik naar dit nummer luister.

avatar van jassn
GrafGantz schreef:
(quote)


Hallo? Iemand thuis? ?
nope, ik ben aan de andere kant van de wereld.

avatar van jordidj1
Dit kan nog een heel interessant lijstje worden, al is het alleen maar om de begeleidende teksten. De ontdekkingsreis top-100!

avatar van jassn
97. Until the Ribbon Breaks - Meru

Dit is het nieuwste nummer in de lijst, ongeveer 3,5 maand uit, het 2de album van deze band kwam net uit toen ik Nieuw-Zeeland arriveerde na 3 maand reizen in Vietnam. Ik kan alvast zeggen dat dit nummer moest ik opnieuw een lijst maken in een aantal jaar waarschijnlijk veel hoger zou staan. Mijn liefde voor deze groep is waarschijnlijk wel bekend op deze site (het is niet verminderd sinds ik minder actief ben op deze site). Toen ik nieuw-Zeeland arriveerde mijn geluk kon niet op, ik had een job in 1 dag en ik luisterde non stop naar hun nieuw album. Nu, luisterend naar dit album en staren naar de hellingen in het rond en dan deze lyrics horen.

Next Time you See a Mountain
Know it can't see You
You're Looking in a Mirror
Meru

Nu de song is lyrics fantastisch volgens mij maar dit spreekt me het meest aan.

ps: lees misschien ook eens de descriptie bij de youtube video

97. Rhombus - Piano Dub

Tot voor kort wist ik dit nog niet, maar ook dit is een band van Nieuw-Zeeland, die ik ook ontdekt heb in Tasmanie. In Hobart in The Pickled Frog Backpackers (waar trouwens de enige honden verbleven waar ik niet bang van was, de 2 schattigste malamutes ooit). Iedere receptionist die daar werkte had een normale triple j muzieksmaak buiten 2 receptionisten. Van 1 van die 2 heb ik dit prachtige nummer opgepikt. Wat ik zo goed aan dit nummer vind kan ik niet beschrijven ...

but Crazy bro

96. Brihang ft Janes Zeghers - Lichaam

De vraag bij dit nummer is het poezie of is het hip-hop? Met deze vraag is direct al gezegd wat zo goed is aan dit nummer. Ik laat de woorden voor zichzelf spreken.

Ik heb Until the Ribbon Breaks ontdekt dankzij jou, het nieuwe album is een van mijn favorieten van dit jaar

avatar van jassn
95. Smoke City - Underwater Love

Ook voor dit nummer moet ik er terug gaan naar mijn DJ tijd in een hostel in Fremantle in plaats van werk te zoeken. Ook daar heb ik dit nummer leren kennen. Ik hou erg van triphop maar als het iets extra brengt dan ben ik er helemaal zot van. Dit nummer brengt iets extra, iets exotisch en toch erg dreigend. Prachtige combinatie.

94. Janis Joplin - Mercedes Benz

Februari 2016, juist een goedkope auto gekocht in Tasmanie. Naar buiten gaan in een hostel om een beetje frisse lucht te happen. Een uur later met 3 dames in mijn auto voor een dagtrip. 2 daarvan, een Engelse en een Schotse beslissen om samen met mij en een andere gast van Nieuw-Zeeland die we die avond spontaan meevragen gingen op mijn beste reis met andere mensen voor 3 weken in Tasmanie. 4 totaal verschillende personen die toch iets gemeen hebben. Een gezamenlijke liefde voor avontuur, diepgaande gesprekken, sarcasme en Janis Joplin.

Dit nummer vond ik sowieso al fantastisch, maar de kiwi en mij vonden wat andere lyrics op deze song. ik moet ver nadenken hoe het terug ging, maar mijn auto was geen mercedes benz dus moesten we wel iets aanpassen.

Dit nummer zal me altijd herinneren aan deze prachtige 3 weken met deze 3 fantastische mensen.

avatar van Johnny Marr
Mooi verhaal bij Mercedes Benz, en het is nog een erg goed nummer ook!

avatar van stoepkrijt
Leuke verhaaltjes! Zo krijgen we meteen een heel reisverslag te lezen.

Dikke duim omhoog voor Until the Ribbon Breaks! Meru is een groeier en begint langzaam een van mijn favorieten van hun tweede album te worden.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:36 uur

geplaatst: vandaag om 14:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.