menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
De TOP 10 !!!! (recentste belangrijkeplaten)

10. Alifib - Robert Wyatt
Ja, en dan denk je dus met Grandaddy iets volledig nieuws gevonden te hebben, blijkt zoiets al sinds ‘74 te bestaan. Heel breekbaar en bevreemdend nummer. Heel mooi. Later las ik het verhaal achter het album en werd het alleen nog maar beter. tijdens het zoeken naar een mooie versie voor deze top 100 kwam ik ook deze cover tegen die ik jullie zeker niet wil onthouden.: ODEIA / ALIFIB (R.Wyatt) - YouTube

9.Plini - SELENIUM FOREST]

Een band die je vroeger door de kleinschaligheid waarschijnlijk nooit was tegengekomen in de platenbakken is Plini. Eén mans formatie met enkele gastartiesten uit Australië. prachtige combi van Jazz en progrock met een vleugje metal. Jammer dat ie nog zo weinig aandacht krijgt.

8. Air - Dead Bodies
Nadat ik “Moon Safari” in ‘98 had gekocht (God wat een prachtplaat blijft dat toch) had ik niets meer van “French Band” gehoord. Dus ik, op een gegeven moment toch nieuwsgierig naar andere nummers gaan zoeken. Dit is een a-typisch nummer van Air. De rustigere nummers met hun warme geluid vind ik ook supermooi, maar deze opzwepende hit is ook erg gaaf. Keihard in de auto!!

Corporal Clegg schreef:
Het vorige album en deze komen beide voor in de MuMe top 250 albums allertijden. In de top 2000? NERGENS te bekennen.
Ik zou de reacties op Twitter wel eens willen zien dan.

7. I FINK U FREEKy - DIE ANTWOORD
Progidy 2.0 Weirdo video’s en de attitude van Carter en Frankie...over the TOP. Geweldige ontdekking in 2012.

6. Massive Attack - Angel
Wat een spannende opbouw heeft dit nummer. Heel dreigend. Niet voor niets dat deze track veel gebruikt wordt als achtergrond voor films.. “Be Careful with that ax Eugéne” !!

5.Archive - Distorted Angels
We houden het even bij hetzelfde onderwerp deze keer. Engelen muziek. Een band die onbegrijpelijkerwijs in Nederland en België niet erg bekend is. Ze hebben door de jaren heen nochtans een groot aantal platen gemaakt. Pas ontdekt op MuMe in 2014 ten tijde van hun album Axiom. Later de boel in omgekeerde volgorde beluisterd. juist door de afwisseling van zanger en zangeres(sen) blijft deze groep interessant.

4. Arcade Fire - Normal Person
Nóg een band die ik via MuMe heb ontdekt. Grote formatie met ook weer heel afwisselende songs. Met de zegen van Bowie en invloeden van van alles en nog wat. Soms wat Roxy Music, soms wat punk en stones. Ik had gehoord dat ze live niet goed waren maar deze beelden van Jools spreken dat tegen. Prima hoor, als je het mij vraagt.

Ik hoor juist altijd dat ze live heel goed zijn. Zo staan de optredens op Pinkpop en Best Kept Secret te boek als legendarisch.

Arcade Fire live niet goed? Van wie heb je die afwijkende opvatting? ?

Ik heb ook nog nooit gehoord dat Arcade Fire live niet goed zou zijn. Ik hoor alleen maar lovende woorden en ben het daar zelf mee eens.

Régine Chassagne zit er anders soms wel heel erg langs, maar haar enthousiasme maakt veel goed.

Nou ja, zoals ik al zei: de beelden spreken voor zich. Heeeel fijn optreden.

En dan morgen de top 3.
Iemand al een idee voor de nummer één?
TIP: Retrospectieve.

Arcade Fire live, niet onaardig, maar die jubelstemming steeds... het mist de finesse van de studioplaten, Win Butler is vaak te druk bezig met springen waardoor hij buiten adem is tijdens het zingen en Régine, tja...

Neem een nummer als Intervention, dat nummers mist live totaal de drive die het op de plaat wel heeft. Vergelijkbaar met How Soon Is Now of Bloodbuzz Ohio, ook zo'n nummer dat live bij lange na niet geëvenaard wordt. En de eerste degelijke uitvoering van Tunnels moet ik nog tegenkomen. Live een hele lelijke close harmony en drums waarbij ik moet denken aan The Waterboys (don't bang the drum like monkeys do...).

Opvallend genoeg vind ik de live-uitvoeringen van de nummers van The Suburbs en Reflektor aanmerkelijk beter, maar die vind ik an sich dan weer minder boeiend.

angelin schreef:
Zo staan de optredens op Pinkpop en Best Kept Secret te boek als legendarisch.
Ook onder niet-fanboys? Kan aan mijn bubbel liggen, maar ik heb nog nooit iemand gehoord over Arcade Fire en hun vermeende live-status. Terwijl ik nochtans veel mensen ken die naar dergelijke festivals gaan. "Arcade Fire? Oh, dat bandje voor Metallica toen?"

Alifib! Geniaal nummer

Corporal Clegg schreef:
En dan morgen de top 3.
Iemand al een idee voor de nummer één?
TIP: Retrospectieve.

https://m.youtube.com/watch?v=oH5fI0qpLu4

Ja gezien mijn nickname geen onaardige gok. echter...niet goed

Run Like Hell van Pink Floyd op 1.

Die Antwoord!

3. Steven Wilson - Routine
Ik kende Wilson al van Porcupine tree. maar toen kwam “The Raven that refused to sing”. Ik dacht dat progrock niet meer beter kon dan dat maar jawel hoor. De opvolger “Hand. Cannot. Erase” was nog beter!! Kippenvel muziek van de bovenste plank.

2. The Cure - Plainsong
De openingssong van misschien wel het beste concert dat ik ooit gezien heb. (Sportpaleis 2016) Mijn vrouw kent alle songs en kan ze van voor naar achter meezingen. Ik kende alleen de hits. Ik stond aan de grond genageld met mijn mond wijd open. Nou had ik van het hele concert weinig verwachtingen. Ik dacht “Die mannen hebben hun beste tijd wel gehad.” Niks was minder waar. Wat een sound en wat een prachtstem heeft Smith nog steeds.

Ja en dan de “Nummer 1”

1. John Miles - Music was my first love
Nogmaals: nummer één betekent hier niet het beste nummer. Verre van zelfs. Wel goed, maar om deze ondertussen klef gedraaide ode aan de muziek als dé beste song te benoemen gaat wat te ver. Wel vat het de rest van de top goed samen. In wat voor levensfase ik ook zat. In welke stemming ik ook ben, Er was en is altijd één constante; de Muziek. Het mooiste en beste wat de mens ooit bedacht heeft. Soms heb ik gedacht dat ik alles wel zo’n beetje gehoord had, en dan kwam er weer een Camel, een Tori Amos, een Tool of een Portishead voorbij die me het tegendeel bewezen. De komende 20 jaar zal ik nóg nieuwe dingen ontdekken. ( Laatst nog Agalloch) Hopelijk wordt ik wat later doof dan mijn vader, want dat is mijn grootste vrees. Stel je voor de laatste jaren van je leven zonder muziek…. Ach ja dan kan ik wellicht, net als Zappa’s Joe genieten van “The last imaginary guitar solo….”

That’s all folks! Op naar de volgende...

Agalloch Leuk dat je ze hebt ontdekt!

Fijne top 100 en en een heel mooie presentatie, Corporal Clegg, hulde! Bedankt dat je dit met ons wou delen Ik heb het met veel plezier gevolgd.

Erg leuk om te volgen

Een zoete kers op de taart. Is idd een geweldig nummer, maar heeft last van het succes. Wat platgespeelt op radio, toplijsten en Night of the Proms.

Mooie lijst!!!

Dit blijft toch een van de gaafste topics op de site. Al ligt de muziek je niet, door het format van het topic valt er altijd genoeg te genieten, je voelt je vaak echt dichter bij degene die aan de beurt is komen...

Ik heb zojuist even de tijd genomen om de openingspost aan te passen en te updaten met linkjes naar de lijsten van de afgelopen paar jaar (als ik iemand ben vergeten, pm me ). Gelijk maar even een herinneringstag doen voor de komende drie gegadigden:

- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- Sunderland
- arcade monkeys
- Gretz
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum

Mijn lijstje is ondertussen ook al klaar. Kan dus vlot aansluiten na Hugo.

Mooie lijst! Zonde van de nummer 1, maar goed, kan gebeuren

Music belichaamt voor mij inderdaad de mellow/kitch kant van mijn muziek voorkeur. (Zoals ABBA, The Alan Parsons Project en Iron Maiden dat ook o.a. doen) ligt er aan in wat voor stemming ik ben.
Bovendien zei ik het al eerder; Music is een soort retrospectieve. De echte (beste) nummer één zou eerder shine on your crazy diamond of Lady Fantasy zijn denk ik. Maar ik heb voor een andere opzet gekozen. Vandaar.

jordidj1 schreef:
Mooie lijst! Zonde van de nummer 1, maar goed, kan gebeuren

De nummer twee maakt veel goed hoop ik?

Corporal Clegg schreef:
(quote)

De nummer twee maakt veel goed hoop ik?

Niets meer dan lof.

Wat een deceptie, eindigen met het slechtste nummer aller tijden.

Ik zet mezelf een paar plekjes lager ivm tijdgebrek...

- HugovdBos
- Film Pegasus
- Sunderland
- arcade monkeys
- luigifort
- Gretz
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum

Corporal Clegg schreef:
De echte (beste) nummer één zou eerder shine on your crazy diamond of Lady Fantasy zijn denk ik.
Met dat in het achterhoofd is de lijst alleen maar mooier. En ach, menigeen komt met aanmerkelijk minder spul op de proppen dan John Miles. En hopelijk is Routine niet zo autobiografisch als de insteek van je lijst doet vermoeden.

Ook ik ga mezelf wat naar onderen plaatsen in de lijst, want ik heb de komende maand in ieder geval geen tijd om een lijst te maken. Hopelijk ergens in maart/april de ruimte om een mooie lijst in elkaar te zetten.

- Film Pegasus
- luigifort
- Sunderland
- arcade monkeys
- Gretz
- HugovdBos
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.