menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van chevy93
Misschien is het handig om, als iemand begonnen is, alvast de volgende te waarschuwen dat die persoon daarna aan de beurt is. Nu gebeurt het steeds als iemand klaar is en 'schrikt' die persoon opeens en heeft uiteraard weer eens geen tijd en zodoende ligt het weer weken stil, totdat iemand zich opwerpt.

Je kunt echt maanden van tevoren aan zien komen wanneer je aan de beurt bent.

Of: we stoppen gewoon met de lijst en zodra iemand begonnen is, biedt iemand zich gewoon aan om daarna te gaan.

avatar van Johnny Marr
Film Pegasus stond klaar heb ik begrepen.

avatar van Film Pegasus
Klopt, mijn top 100 is klaar. Heb de komende dagen wel wat tijd, dus dat komt mooi uit. Als er niets tussen komt kan ik vanavond de aftrap geven.

avatar van Johnny Marr
Film Pegasus schreef:
Klopt, mijn top 100 is klaar. Heb de komende dagen wel wat tijd, dus dat komt mooi uit. Als er niets tussen komt kan ik vanavond de aftrap geven.

Held.

avatar van Film Pegasus
Alvast de klassieke inleiding. Dat het moeilijk was moet ik niemand vertellen. Voor mij is er een groot verschil tussen een top 100 met songs en een top 100 van albums, artiesten of live optredens. Dus bij deze mijn excuses aan de artiesten en songs die de lijst niet gehaald hebben.

Geboren in de jaren '70, opgegroeid in de jaren '80 en muzikaal vooral veel ontdekt in de jaren '90. Het resultaat is een zeer gemengde muzieksmaak. En ook al ben ik hier niet zo heel actief op Musicmeter (eerder op Moviemeter), adem ik toch praktisch muziek daarbuiten.

Mijn top 100 is de beste poging op dit moment om 100 songs te rangschikken en ben best wel tevreden. Het geeft toch goed weer waar mijn muzieksmaak ligt. Met soms voorspelbare grootheden, kleine pareltjes, uiteenliggende genres en zonder doelbewust te selecteren ook veel kleur en vrouwen in mijn lijst.

Veel plezier alvast, straks volgt de aftrap met nummer 100!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Openingspost aangepast, daar nu ook de correcte volgorde as is. Sunderland en arcade monkeys zijn de volgende die aan de beurt zijn.

avatar van herman
Ben benieuwd, altijd leuk om de lijst van een leeftijdsgenoot te volgen.


avatar van chevy93
Film Pegasus schreef:
En ook al ben ik hier niet zo heel actief op Musicmeter (eerder op Moviemeter), adem ik toch praktisch muziek daarbuiten.
Als je muzieksmaak net zo goed is als filmsmaak zal dat wel snor zitten.

avatar van Corporal Clegg
Ben ook heel benieuwd

avatar van Film Pegasus
100. The Prodigy - Breathe

Dance is niet echt mijn ding. Opgegroeid in de jaren '90 was dat vooral Eurodance of nieuwe alternatievere dancegenres die net opkwamen. Van new beat tot hardcore. Met mijn liefde voor gitaren zat ik al ver van de kleinkunst en klassiek van mijn ouders. In een tijd dat Studio Brussel nog alternatief was en MTV nog muziek draaide, was dance een hele andere wereld. En toen kwamen artiesten als Daft Punk, Underworld, Faithless en deze The Prodigy! Vooral Breathe is me blijven bijhangen, meer nog dan het licht verouderde God is a DJ bvb. Ik zal niet snel een optreden van The Prodigy opzoeken, al nodigt het nu nog op feestjes toch altijd uit als deze gouwe ouwe door de DJ wordt gedraaid!

avatar van luigifort
Je hebt mij weer naar boven geschoven HugovdBos Ik zet mezelf onder jou

- Film Pegasus
- Sunderland
- arcade monkeys
- Gretz
- HugovdBos
- luigifort
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum

avatar van Film Pegasus
99. House of Pain - Jump Around

Qua verhaal in de lijn van het vorige nummer. Weinig kennis van hiphop dat met wat geluk nog op MTV kwam. Zonder internet waren de bronnen om muziek te ontdekken een pak minder dan nu. Dan kom je als 14-jarige jongen op een feestje dit nummer tegen, dat nu nog altijd blijft nazinderen. Feest, jazzy, soul en hiphop allemaal in de mixer. Hiphop kende ik toen bij wijze enkel van de foute Vanilla Ice of MC Hammer en dit stond ver weg van die andere klassieker Rapper's Delight. Hiphop van mijn generatie!

Corporal Clegg schreef:
1. John Miles - Music was my first love
Nogmaals: nummer één betekent hier niet het beste nummer. Verre van zelfs. Wel goed, maar om deze ondertussen klef gedraaide ode aan de muziek als dé beste song te benoemen gaat wat te ver. Wel vat het de rest van de top goed samen. In wat voor levensfase ik ook zat. In welke stemming ik ook ben, Er was en is altijd één constante; de Muziek. Het mooiste en beste wat de mens ooit bedacht heeft. Soms heb ik gedacht dat ik alles wel zo’n beetje gehoord had, en dan kwam er weer een Camel, een Tori Amos, een Tool of een Portishead voorbij die me het tegendeel bewezen. De komende 20 jaar zal ik nóg nieuwe dingen ontdekken. ( Laatst nog Agalloch) Hopelijk wordt ik wat later doof dan mijn vader, want dat is mijn grootste vrees. Stel je voor de laatste jaren van je leven zonder muziek…. Ach ja dan kan ik wellicht, net als Zappa’s Joe genieten van “The last imaginary guitar solo….”

That’s all folks! Op naar de volgende...


Wat een karakter om dit op nummer 1 te zetten! Heb er zelf niks mee (ook niks op tegen), maar volgens mij is dit nummer de afgelopen tijd her en der compleet gekilld. Props dat je dit toch op 1 zet. Meer van dat soort mensen!

En hulde aan Film Pegasus voor het meteen doorpakken. Ga zo door!

Prodigy en House of Pain? Serieus? Ja, serieus. Staat ook in 2019 nog steeds als een huis.

avatar van deric raven
The Prodigy en House of Pain is echt sentiment.
Mooie keuzes!

avatar van Film Pegasus
98. Alain Romans - Quel temps fait-il a Paris

Je zou het niet denken met mijn liefde voor muziek, maar echt veel filmmuziek staat hier niet. Dat is toch een andere categorie dan de 100 beste songs. Dit nummer haalt het wel. Lekker jazzy, fris en de soundtrack van Les Vacances de Mr. Hulot met Jacques Tati. Wat de pastelkleuren in zijn andere film Mon Oncle of Playtime doen, lukt hier (in de zwart-wit film) met de muziek van Alain Romans. Je nostalgisch doen terugblikken naar een tijd die je nooit hebt meegemaakt. Volgens Wikipedia werkte hij samen met Josephine Baker en Django Reinhardt, wat best wel goed gezelschap is.

avatar van Film Pegasus
97. The Clash - London Calling

Ik waardeer de punkhouding, maar qua muziek mag het toch wat meer zijn dat wat The Sex Pistols brachten. The Clash mixt punk met good feeling. Een geweldig dynamisch album trouwens met een iconische hoes dat op zich al muziekgeschiedenis uitstraalt. De missing link misschien tussen punk en new wave maar toch wat tijdlozer dan veel tijdgenoten. Jammer dat het door zijn bekendheid in tal van films en tv-series te horen is, zodat het helaas een overdosis wordt. Tot dan mag het hier mooi in mijn top 100 staan schitteren.

avatar van deric raven
Geweldig nummer, staat ook in mijn Top 100

avatar van Film Pegasus
96. Cab Calloway - Minnie The Moocher

Het oudste nummer uit mijn lijst. Waar cabaret jazz ontmoet. Ik heb het ook leren kennen in een kleine cabaret-talkshow waar een jazzband dit af en toe gebruikte als opening voor hun show. Je zat meteen in de sfeer. Het nummer wil echt een verhaal vertellen en toch is het iets helemaal anders dan wat we kennen bij blues, folk of singer-songwriters. Het nummer heeft iets magisch, een zeer gezellig show waar de performer niet náár het publiek zingt, maar het publiek lijkt uit te nodigen om te komen luisteren. En jaren voor de grote festivals opkwamen, liet Calloway al zijn publiek mee zingen op de gekende 'Hi de hi de hi de ho'. De man is al lang overleden, maar ik zou meteen een ticket gekocht hebben voor zijn optreden.

avatar van Film Pegasus
95. Françoise Hardy - Le temps de l'amour

In de jaren '60 leek soms alle jonge muziek uit de Angelsaksische landen te komen. In België had je enkele one-hit groepen die meesurfden op het succes van The Beatles, The Rolling Stones, The Doors, Jimi Hendrix, Pink Floyd, The Animals en zoveel anderen. Frankrijk had een eigen antwoord hierop met misschien wel de voorlopers van de hipsters. Jonge muziek met een sneufje jazz zodat het heel stijlvol klonk. Serge Gainsbourg bvb. Maar vooral de geweldige Françoise Hardy. Speelse tijdloze muziek. Ligt wat in de lijn van de eveneens Franse Alain Romans die ik op nr 98 heb staan. Ook hier neemt Hardy mij sneller mee naar een tijd waar ik bij wou zijn. Vergeet Bardot, dit is het echte symbool van de Franse jaren '60 voor mij!

avatar van jordidj1
Mooi begin met HOP, Prodigy en The Clash .

avatar van Arrie
Je vergeet Cab en Françoise dus die noem ik dan maar.

avatar van Film Pegasus
94. Etta James - At Last

Mijn liefde voor de bues kreeg een boost met de film Cadillac Records, een biopic over de bekende Chess Records waar namen als Muddy Waters, Willie Dixon, Howlin' Wolf, Little Walter, Chuck Berry en ook deze Etta James groot werden. In de film speelt Beyonce de rol van Etta James en dat doet ze geweldig. Maar niets gaat boven het origineel. Het nummer is al een pak ouder, maar het klinkt alsof Etta James het ter plaatse schrijft en haar hart uitstort.

avatar van Film Pegasus
93. Eels - Tremendous Dynamite

Eels maakte 20 jaar geleden al melancholische popliedjes die best goed waren. Maar met de jaren werd het af en toe cynisch ipv pure melancholie en werd de muziek ook wat rouwer. Live is het telkens een feest met wat zwarte humor. Komt uit Hombre Lobo, nog maar 10 jaar oud, maar voor mij al zijn topalbum. Deze Tremendous Dynamite springt daar telkens uit en doet haar naam zeker geen oneer aan.

avatar van Teunnis
Het lijkt erop dat dit een boeiende top-100 gaat worden. Ga zo door!

avatar van Film Pegasus
92. Grace Jones - I've Seen That Face Before (Libertango)

De mysterieuze Grace Jones. Wat lijkt als enkel een topmodel is ook een acteur (al zal die daarmee niet snel in toplijstjes komen) en zangeres. Ze zingt absoluut niet slecht, maar vooral haar muziek is vooruitstrevend en sfeervol. Je zou het niet verwachten van een topmodel dat de muziek in gaat. I've seen that face before is eigenzinnige reggae met een lounge-saus erover. En dat voor bijna 5 minuten! Deze reggae is geen copy uit Jamaica, maar een eigen insteek. Gebaseerd op de originele Argentijnse tango-versie. Meegeschreven door Nathalie Delon, de toenmalige vrouw van Alain Delon. Dan ben je in goed gezelschap. Grace Jones zal met het ouder worden niet meer de ster zijn van toen, maar als zangeres zwaar onderschat. Denkelijk omdat ze begon als topmodel en ook visueel uitpakte toen MTV nog maar pas van start was.

avatar van Film Pegasus
91. David Bowie - Heroes

In een top 100 van artiesten zou hij bij mij hoger staan. Geweldige artiest met een zeer breed gamma aan muziek. Veel nummers blijven mij wel bij, maar telkens kom ik toch weer op Heroes uit. Net als bij London Calling ook hier het gevaar dat het teveel gespeeld wordt in films en tv-series en zo versleten geraakt. Maar niet voor niets wordt dit veel gebruikt. Het heeft ook iets heroïsch. Jammer dat ik de man nooit live aan het werk heb kunnen zien. Een icoon met vele gezichten. Is Heroes zijn beste nummer? Dat denk ik niet. Maar het is wel mijn favoriete nummer van de zanger.

avatar van Film Pegasus
90. The Velvet Underground - Heroin

Ik denk dat ik de muziek van Lou Reed leerde kennen met Perfect day of Walk on the wild side. Geweldige nummers, maar het is vooral met Velvet Underground dat ik betoverd werd door zijn muziek. Gaandeweg heb ik ook meer van Lou Reed solo leren kennen. Het nummer Heroin kleurt duidelijk buiten de lijntjes. Hypnotiserende drum, opzwepend tempo en de zweverige zangstem van Lou Reed die eerder lijkt te vertellen dan te zingen. Komt uit het album The Velvet Underground & Nico, maar met alle respect naar Nico zijn de beste songs die zonder Nico. Zoals deze Heroin.

avatar van Rudi S
Geweldig nummer, wel een plaats of 80 te laag

Oh wacht Heroes nu ook al

avatar van Film Pegasus
Maar staan toch alle twee in mijn top 100. Kan je niet van alle lijstje zeggen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:51 uur

geplaatst: vandaag om 11:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.