menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
jordidj1 schreef:
Pfff, die is al een keer geweest. Ik wil oooooook

Ga dan.

Wat zij zeggen. Kaapie kaapie kaapie, doe ik het goed? Kaapie kaapie kaapie.

Precies, kan arcade monkeys daarna.

Johnny Marr schreef:
ArthurDZ dan maar? Die was toch zo enthousiast dat hij gewoon nog een tweede keer een top 100 wil presenteren

Heb mezelf al weer uit de lijst gehaald een tijdje terug Neem gerust mijn plaats in Sjonnie!

Johnny Marr schreef:
Wat zij zeggen. Kaapie kaapie kaapie, doe ik het goed? Kaapie kaapie kaapie.
Nee, t is kaapie kaapie kaapie kaapie ooooolifantje kaapie ooooolifantje kaapie kaapie kaapie kaapie

ArthurDZ schreef:
(quote)

Heb mezelf al weer uit de lijst gehaald een tijdje terug Neem gerust mijn plaats in Sjonnie!

Huh? Waar zie jij dat? Je staat wel degelijk in de lijst. En daar blijf je ook, wat mij betreft.

http://static.upcoming.nl/static/images/017087e882_1543240404_o5.gif

Johnny Marr schreef:
(quote)

Huh? Waar zie jij dat? Je staat wel degelijk in de lijst. En daar blijf je ook, wat mij betreft.

(afbeelding)

Nou, bij deze dan, de lijst is nu up-to-date:

- arcade monkeys
- HugovdBos
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- Motel Matches
- Gretz
- luigifort
- DjFrankie
- AstroStart
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes

ArthurDZ schreef:
(quote)

Nou, bij deze dan, de lijst is nu up-to-date:

Jammer heur, vanwaar deze plotse gedachtenswitch, beste Tuurio?

Doe jij maar eens Johnny Marr

Maar inderdaad, ik keek ook wel uit naar een update van Arthur's muzieksmaak.

Ja, booeeeee, wat zijn dit voor streken Arthur.
Ik zal ook maar alvast beginnen met voorbereiden, wat als ik dit zo zie ben ik dit jaar nog wel aan de beurt.

Bwa, uiteindelijk is het toch niet echt eerlijk voor de lange rij wachtenden achter mij, toch? Daarbij, dat het me één keer als bij wonder gelukt is om een top 100 samen te stellen, betekent niet dat het me een tweede keer ook gaat lukken. Ik ken nu immers veel meer goede muziek dan toen

nou wie gaat er nu dan?! potverdorie

- arcade monkeys
- HugovdBos
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- Motel Matches
- Gretz
- luigifort
- DjFrankie
- AstroStart
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5

Misschien wel een specifiek thema, maar gezien de lange wachtlijst zet ik me er nu al op.

Mijn 100 nummers zijn bij deze geselecteerd en op volgorde gezet. Bij leven en welzijn komt morgenavond een eerste blokje! Om de keuzestress voor mezelf te verlichten heb ik het op 1 nummer per artiest gehouden. Als voorproefje alvast al de tien nummers (en artiesten) die de boot net gemist hebben en die ik toch een eervolle vermelding wil geven.

Met wat hipsternonsens, wat sentimenteel gezwam, een tikje herrie en een zuchtmeisje hier en daar is het best een goede dwarsdoorsnede van wat er nog aan komt.

101. Portishead - Machine Gun (2008)
102. Tori Amos - Winter (1992)
103. Violent Femmes - Blister in the Sun (1983)
104. Massive Attack - Protection (1994)
105. Alela Diane - Song for Sandy (2018)
106. At The Drive-In - Invalid Litter Dept. (2000)
107. Gabby's World - Broken Necks (2015)
108. Big Star - Thirteen (1972)
109. Phoebe Bridgers - Demi Moore (2017)
110. The Sundays - Here's Where the Story Ends (1990)

Deze zijn nog droog opgelijst, de bovenste 100 zijn uiteraard met tekst en uitleg!

Het begin is in ieder geval al geslaagd. Ik ben benieuwd naar de nummers die nog gaan komen.

Prima bubbling under alvast inderdaad (en komt niet vaak voor dat ik het eens ben met Cervantes )

Nou, nou daar staan al twee torenhoge persoonlijke favorieten tussen. Ben benieuwd naar wat gaat komen....

Goeie intro.

Winter ❤️ we kunnen wel afsluiten.

Amai, wat zitten er al pareltjes tussen de bubbling under Wat zal dat geven voor de rest?!

Leuke opwarming.

Kom maar door met die hipsternonsens en zuchtmeisjes, i love it

Bedankt voor jullie reacties alvast, tijd voor het echte werk!

100. Big Black - Kerosene (1986)

Voor mijn vorige verjaardag gaf iemand die goed op de hoogte is van mijn muzieksmaak me het boek “Our Band Could Be Your Life: Scenes from the American Indie Underground” van Michael Azerrad cadeau. Daarin schetst Azerrad het verhaal van de Amerikaanse DIY-scène uit de jaren ’80 aan de hand van 13 artiestenprofielen. Een van de interessantste is die over Big Black. Daarin groeit Steve Albini uit van een zonderlinge, asociale scholier tot een zonderlinge, asociale muzieklegende. Met zijn puristische kijk op de muziekscène jaagde hij velen tegen zich in het harnas, maar desondanks waren zijn muziek en zijn arbeidsethos zo indrukwekkend dat hij het toch gemaakt heeft.

Het vlijmscherpe “Kerosene” vind ik zijn indrukwekkendste track. Van alle drilboormuziek die de man op zijn naam heeft staan gaat deze het diepst. Met Shellac maakte hij later ook nog fantastische muziek, maar dit heeft hij als muzikant nooit meer overtroffen. Als producer zien we Albini later in dit lijstje wel nog eens terug.

99. Long Fin Killie - How I Blew It With Houdini (1995)

In een Excel bestandje hou ik een vrij lange lijst met bij met allemaal albums die ik ooit nog eens wil beluisteren. Ik werk die lijst op een slakkengangetje af en zo zijn er ondertussen albums die al meer dan vijf jaar in de wachtrij staan. Houdini van Long Fin Killie was er ook zo eentje, tot hij een half jaar geleden bovenaan de lijst kwam en ik er eens naar luisterde. Waar die plaat vandaan kwam en waarom ik hem ooit op de lijst had gezet weet ik niet meer, de bandnaam zei me ook niets, maar er stond wel een ronduit briljant nummer op.

“How I Blew it With Houdini” (een songtitel om in te kaderen) blies me volledig weg bij de eerste luisterbeurt. Zoiets had ik nog niet eerder gehoord, een gevoel dat me steeds minder overkomt. Als ik er nu naar luister vind ik het nog steeds heerlijk, maar die eerste luisterbeurt zal me altijd bijblijven. Het is elegant en hypnotiserend, er gebeurt heel veel in het nummer, maar toch klinkt het allemaal gestroomlijnd. En ik kan me ook niet direct andere muziek indenken die hetzelfde geluid heeft. Ik heb al vergelijkingen met Tindersticks gelezen, elders een vergelijking met Bloc Party of met Xiu Xiu. Zo weet je wel dat er niet echt een etiket op te plakken valt.

98. Daniel Johnston - The Beatles (1983)

The Beatles komen ook als uitvoerder nog eens voorbij in deze lijst, maar hier zijn ze alvast als tracknaam. Daniel Johnston kan best mijn eerste kennismaking met lo-fi geweest zijn. Het leverde al direct het bewijs dat muziek niet helemaal perfect ingespeeld of opgenomen moet zijn om toch geweldig te klinken. De instrumenten klinken schel, het drummen gebeurt praktisch op een blikken doos en die stem is nog het ergst van allemaal, in The Voice zou geen enkel jurylid zich omdraaien. Eigenlijk lijkt het helemaal nergens op maar toch is het fantastisch. Ik kan urenlang met dit liedje in mijn hoofd zitten. Ik moet bekennen dat ik nog nooit de befaamde documentaire over Daniel Johnston heb gezien. Dat is er nog nooit van gekomen. Iedereen vertelt me dat die faam terecht is, dus het staat al lang op mijn to do-lijstje om die eens ergens op te snorren.

97. The Afghan Whigs - Debonair (1993)

Hier heb ik minder over te vertellen. Gewoon een moordnummer dat niet kapot te krijgen is. Gentlemen staat hier in de kast maar dit nummer is het enige dat voor mij een blijver is gebleken. Snijdende gitaren, een fenomenale baslijn en vooral het gehuil van Greg Dulli zijn de kingmakers hier. Het nummer loopt al over van de intensiteit en het clipje met straatgevechten doet er dan nog een schep bovenop.

96. Hot Chip - Boy From School (2006)

Ik kende Hot Chip enkel van de (redelijk matige) singles die ze de afgelopen jaren uitbrachten, maar werd ooit eens op dit nummer geattendeerd door The Simpsons. Ik ben dan tien jaar te laat wat oudere hits van Hot Chip gaan opzoeken en zo is de band toch sterk in mijn achting gestegen. “Boy From School” is een nummer dat ik nog maar recentelijk ontdekt heb, maar toch overvalt me een zwaar gevoel van nostalgie als ik er naar luister. Deels door de melancholische flow die door het nummer zweeft, maar vooral door de tekst die me zwaar doet terug denken aan de tijd toen ik zelf nog een boy from school was. ‘We tried, but we didn’t have long. We tried but we didn’t belong’.

Volgende liveversie is in korte tijd uitgegroeid tot een van mijn favoriete live videos aller tijden. Binnen een dikke maand komen ze naar de Botanique, dus dan hoop ik er bij te zijn.

De muziek zegt me niet zoveel, maar de stukjes lezen lekker weg.

Met The Afghan Whigs heb ik niet zo veel, maar met dit nummer zeer zeker wel. Ook mijn favoriete Hot Chip nummer. Leuke start.

Kerosene

De nummers die ik ken zijn fantastisch en dat maakt mij nieuwsgierig naar de nummers die ik niet ken (99 en 96). Mooi begin!

Boy from School

Gast
geplaatst: vandaag om 11:29 uur

geplaatst: vandaag om 11:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.