menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:

Wat een nummer 1

Leave op 1 zou prachtig zijn ❤️

jordidj1 schreef:
Leave op 1 zou prachtig zijn ❤️

#teamjordi/leavethebestrem

Find the River lijkt me wel wat

1. R.E.M - Country Feedback (1991)

Uiteindelijk is er maar 1 band die op nr 1 kan staan en dat is R.E.M. , want dat is toch echt wel mijn band (zoals Elvis Costello mijn zanger is). Als ik me het goed herinner leerde ik R.E.M. kennen dankzij het onvolprezen blad Paperclip, het jeugdmagazine van de NCRV. Eind jaren 80 was dat mijn enige bron van muziekinformatie (ja mensen, ik kom van ver). Een lovende recensie van het album Green zorgde ervoor dat ik de LP van de bibliotheek leenden en ik was meteen fan (World Leader Pretend!). Maar ik was wel de enige in de brugklas die ze kende, want de rest was vooral fan van Bon Jovi en Guns ’N Roses. En toen was daar ineens Losing My Religion. Heel gek, maar ik voelde toen toch een soort van misplaatste trots dat ‘mijn’ band ineens doorbrak. Veel ervaringen in de jaren daarna hadden een link met R.E.M. Mijn eerste vakantiebaan nam ik om de CD van Out of Time te kunnen kopen en de eerste keer dat ik in de rij stond om concertkaartjes te kopen was voor de Monster Tour van R.E.M. Helaas ging dat concert niet door en ook het daaropvolgende werd gecanceld. Wat was ik blij toen ik ze in 2003 eindelijk live zag en ze die avond ook nog heel veel van mijn favoriete nummers speelden (These Days, So Fast, So Numb, Fall on Me, So. Central Rain) waaronder mijn nr 1. Een schitterend en vooral wanhopig klinkend nummer (It's crazy what you could've had). Soms heb je het gevoel dat Michael Stipe maar willekeurig wat woorden achter elkaar heeft gezet (A paper weight, junk garage, Winter rain, a honey pot), maar tezamen met de muziek past het gewoon helemaal en daardoor zijn het ook precies de juiste woorden. Michael Stipe heeft wel eens gezegd dat dit zijn favoriete R.E.M.-nummer is en wie ben ik om hem tegen te spreken. Het is een wijs man.

Bedankt voor de reacties op mijn top 100 en ik wil ook nog graag mijn excuses aanbieden aan Warren Zevon, Suede, Vic Chesnutt, Ry Cooder, John Mellencamp, The Loud Family, Chris Whitley, The Band en Freedy Johnston omdat ze net buiten de top 100 vielen.

Haha de Feedback, ook mijn nr. 1 R.E.M.
Mooie reeks neergezet motel matches en prachtige verhalen, bedankt!

Bedankt motel matches voor deze mooie reis, erg genoten

Ook een mooie ❤️ Perfecte afsluiter!

Fok sakes, wat een schuimbekkend mooie nummer 1. Met de nummer 2 ben ik wat klaar, maar uiteraard een heel belangrijk nummer. Hulde, motel matches! Top gedaan!

cosmic kid (moderator)
Hulde aan motel matches Prima top 100, nog betere presentatie, een fijne nummer 2 en een heel mooie nummer 1. 1991 rules!

Zoals ik al zei, wat een nummer 1
Mooie top 100 ook
Suede dan maar in een volgende

HugovdBos jij bent aan de beurt

Als Hugo niet meer reageert start ik morgen mijn lijst op

Dank motel matches, mooie trip!

Je kunt slechtere nummers 1 hebben. Vooral prachtig in de liver-versie:

Met zo'n nummer 1 is die nummer 2 je vergeven.

Ik vind de nummer 2 anders een stuk beter dan de nummer 1

Wellicht niet altijd mijn muziek, maar complimenten voor de goed geschreven stukjes, heb ze met plezier gelezen

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNphT82u31hFomhMbodyI9CDoa47cyKaz42QNpZvMs20zipEmG

Nou we trappen af. Ik heb 99 verschillende artiesten in deze lijst, dus 1 artiest mag 2 keer komen opdraven maar dat duurt nog ff.

We beginnen de nummers 100 - 95

100. ...And You Will Know Us by the Trail of Dead - Summer Of All Dead Souls 2011

Band met een geweldig lange naam, en met een geweldige sound. Dit nummer heeft een ontzettend gaaf intro, waar ik al erg blij van woord, dan barst het punky rock geluid los en zijn we vertrokken. Dit nummer komt van Tao of the Dead. Toen ik dit nummer voor het eerst hoorde heb ik gelijk het album besteld, zonder de rest te kennen. Dat was niet erg want er staan meer parels op. Vorig jaar op BKS heb ik ze voor het eerst gezien live, erg energieke band.

99. The Primitives - Really Stupid 1986

Bekend van de hit Crash uit de film Dumb and Dumber, en de zeer goed uitziende zangeres Tracy Tracy (Tracy Cattell). Ik had iets met deze band in de jaren 80. Dit was hun eerste plaatje en zag ik destijds voor het eerst op Music Box, een muziek kanaal via de kabel (kon die antenne ook eindelijk van het dak . Een soort Jesus and the Mary Chain on speed met een zangeresje, met een lieflijke stem. Ik was meteen verkocht, en met mijn eerstvolgende bezoek aan Sounds in Venlo was deze in mijn bezit. De 12"s van deze band staan nog altijd hier in de kast, evenals hun eerste 2 worpen. Voor liefhebbers ze bestaan nog steeds en toeren ook nog regelmatig op deze aardbol.

98. The Maccabees - William Powers 2009

Deze band voor het eerst gespot in het voorprogramma van Editors in 013 in Tilburg. Ik was meteen weg van die aparte stem van Orlando Weeks. Dit nummer werd die avond ook gespeeld, en maakte op de een of andere manier een indruk op mij, And I’ll see you when you’re older, When we’re older .... op deze lyrics toen dit nummer opgezocht. Vervolgens album besteld en dit nummer in mijn playlist gezet. Staat er inmiddels al 10 jaar in en krijg er nog steeds niet genoeg van. Jammer dat ze niet meer bestaan, was een band naar mijn smaak.
Orlando heeft trouwens een nieuwe passie zie link

97. Sonic Youth - I Got A Catholic Block 1987

Geen lijst zonder Sonic Youth, heb deze band leren kennen met het noisy schreeuwerige Brother James in begin jaren 80, Sonic youth werd plaat na plaat beter. Hoogtepunt voor mij 1987 met Sister. Dat Sonic Youth melodie in hun muziek kan brengen is wel duidelijk zeker in dit nummer. Een te gek intro weer, gevolgd door oorwurm achtig gitaarspel. Dit nummer dendert door met alle Sonic youth-ingrediënten, oversturing schreeuwen, climax en de rustmomenten. Ik heb ze 1 keer live gezien in 1991 op Pukkelpop (ja samen met Nirvana).

96. Bush - Comedown 1994

Ze kwamen snel, werden in No-Time erg populair maar ook weer net zo snel afgeserveerd. Mijn inziens onterecht. Sixteen Stone is een geweldige plaat met een geweldige sfeer, een eigen (rock) geluid en goeie zang van Gavin Rossdale. Anno 2019 vind ik dit nog steeds erg lekker. Ik vind het ook moeilijk om op dit album het beste nummer te kiezen, deze Come Down ligt me het denk ik het beste. Na Sixteen Stone werd het zoals gezegd steeds minder qua populariteit, maar ik ben ze altijd blijven volgen. Het optreden op Pinkpop 1996 (lekker op mijn gemak thuis vor de buis bekeken kan ik ook nog steeds herinneren Pinkpop vooral omdat ik destijds een jaarlijkse top 100 verzorgde in het Café waar ik draaide. Glycerine stond daar altijd steevast in, en ik had het concert van Pinkpop op een VHS band staan. De Pinkpop opname daarvan werd jaar na jaar gedraaid op groot scherm. Tot veel plezier van de vrouwkes.

95. Les Panties - Diving 2016

De eerste new wave/ post punk plaat uit mijn lijst en gewoon uit Belgie. Las de recensie in de OOR en dacht dat moet ik luisteren. Ik was zeer aangenaam en blij verrast.Zeer donker nummer met veel synths en zware bas. De zang doet ergens aan Jo Lemaire denken, maar muzikaal zit dit heel erg in de jaren 80 geworteld. De link met die andere belgen van Whispering sons is dan gauw gelegd, maar buiten dat ze beide nu vanuit Brussel opereren en een zangeres hebben is er weinig overeenkomst. Les Panties is donkerder. Band die helaas nauwelijks optreed en waar ik ook al een tijdje niks meer van heb gehoord. Wel een teken weer dat Belgie over geweldig post punk talent beschikt.

Mooie aftrap met The Maccabees. Echt een zwaar onderschatte band die 4 prima albums heeft afgeleverd. Idd een aparte stem waar ik ook erg lekker op ga.

The Primitives

johannesA
Sonic Youth en Bush, lekker begin!

94 - 90

94. The XX - Intro 2009

Dit nummer toch wel echt leren kennen via deze site. De singles van dit album waren wel aardig maar niet meer dan dat. Toen ergens in een of ander spel hier hoorde ik Intro. Bam dat was gaaf zeg. Donkere holle drums op een repeterend ritme super aanstekelijk. Daarom dit album toch maar eens aangeschaft, voor mij de ultieme overgang van Cold Wave naar Electro pop.

93. Panic - Requiem For Martin Heidegger 1978

Zijn er nummers waar je meteen vrolijk van wordt, YES!!! deze nederlandse punk klassieker nodigt meteen uit om van je stoel af te komen en door de kamer te springen. Deze band is helaas niet bij veel mensen bekend maar dit nummer rockt van begin tot einde. Ik leerde dit ook pas later kennen van een andere vaste bezoeker van de soos in Venray waar ik vroeger veel kwam. Deze gast was 8 jaar ouder en had de punk tijd bewust meegemaakt. Heidegger is natuurlijk bekend als omstreden filosoof van Hitler.

92. Duran Duran - Hungry like the Wolf 1982

Band waarvan ik The Reflex een ontzettend duf nummer vind. Ik herinner me nog dat die weken lang op de hoogste plek van de top 40 stond en wat baalde ik daarvan. Was dit dezelfde band die met Rio een top album afleverde met The Chauffeur en mijn prijsnummer Hungry Like the Wolf? Ja dus. Terwijl ik de zanglijnen op Hungry Like the Wolf juist geweldig vond des te erger die van The Reflex. Love / Hate band jazeker.

91. Husky - History's Door 2011

We gaan naar Australie. Het folky Husky. Dit is zo’n nummer dat ik heb ontdekt via you-tube. Als je via you-tube nummers beluisterd krijg je rechts andere nummers. Ben ook blij dat ik die toen heb aangeklikt. Wel is Husky een voor mij moeilijk te bereiken band. Ze stonden 2 keer in Nijmegen, beide keren zorgde een sterfgeval ervoor dat ik er niet heen kon, heel bizar. Dit nummer is er 1 met een geweldige drive.

90. Glint - Daydreamers 2016

Al een jaar of 8 organiseer ik hier op Mume de alternatieve 152. Deelnemers posten 8 nummers van albums -20 stemmen en die ook niet in de top 40 of tipparde hebben gestaan. Doelstelling om nieuwe onbekende pareltjes te ontdekken. Glint is zo’n pareltje voor mij. Niks nieuws maar ontzettend aanstekelijke rock, en je brult het zo mee…. Meet me at the Other side. Er komen nog meer van die pareltjes langs in deze lijst. (deze met dank aan BuzzLightyear ). Mooie clip ook.

Mooie lijst tot nu toe. Sixteen Stone heb ik destijds ook grijsgedraaid. Leuk om eens een ander nummer dan de hele bekende tegen te komen. Mijn favoriet was altijd Machinehead, maar Comedown doet er niet veel voor onder.

Ik heb gelijk de lijst maar eens geupdatet en wat herinneringstags toegevoegd. Aangezien Hugo niet reageerde op de berichten van DjFrankie kan het best zijn dat AstroStart direct na Frank aan de beurt is.

- HugovdBos
- AstroStart
- Finidi
- luigifort
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- Poek
- Morthûl
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz

89 - 86

89. Skeleton Hands - Oxygen 2013

Tsa weer voor vele een onbekende vrees ik. Skeleton Hands is een duo uit de VS die dark wave maken in de stijl van een New Order. Ook weer zo’n you-tube ontdekking van een band met de wortels in de jaren 80.. Niks nieuws wederom maar ook weer zo’n aanstekelijk nummer waar ik in ieder geval erg vrolijk van wordt. 2 Albums van hun en een EP staan hier in de kast. Ook mijn vriendin en een kameraad van mij zijn inmiddels fan. Wie volgt >>>>>?

88. The Vryll Society - Beautiful Faces 2015

Britse psychedelische pop band uit jawel Liverpool. Dit nummer zit in de hoek waar vroeger The Music zich vroeger in bevond. Vind dit een bijzonder knap nummer met dat gitaar riedeltje, en die hoge zangstem die ontzettend goed bij elkaar passen. Nummer met een kop en staart en wat er tussen zit vind ik ook mooi. Ik heb lang op het debuut van deze band gewacht. Helaas haalt die bij lange na niet het niveau van deze single. Gelukkig staat dit nummer er wel als bonustrack op.

87. Fugazi - Waiting Room 1988

Over meebrullers gesproken. De opvolger van punkers Minor Threat. Wat een ontzettend power nummer is dit zeg. Ik weet nog dat dit uitkwam,ik associeerde dit nummer met mijn halfjaarlijkse bezoek aan de tandarts, (sitting in the waiting room, and i don’t want to get up ) Zeer dreigende gitaar, punk met een reggae dub sound. In ieder geval goed geluisterd naar The Stooges en The Clash. Mensen die dit nog niet kennen ga dit luisteren en geniet.

86. The Go-Betweens - Quiet Heart 1988

Rust moment in de lijst en alweer uit 1988. Van hun succes album 16 Lovers Lane. Prachtig liefdesliedje met een geweldig refrein / lyrics

I tried to tell you
I can only say it when we're apart
About this storm inside of me
And how I miss your heart

Gevolgd door de treurige mondharmonica, en sombere achtergrondmuziek. Geweldig dit nummer, verveelt me nooit en staat ook al jaren op mijn playlist. Misschien wel de beste Australische band.

Quiet Heart, ook de titel van hun best of.
Wat een geweldig nummer inderdaad!

Grant McLennan

Yeah, Waiting Room!

85-81

85. The Boxer Rebellion - Semi-Automatic 2009

Moeilijke keuze, welke van Union ik moest nemen. Union is voor mij de absolute topper van The Boxer Rebellion. Ik had ook Flashing Red Lights en Spitting Fire in the Picture. Maar toch voor Semi-automatic gekozen. Dit nummer wordt vooral gedragen door Nathan Nicholson. Nummer wordt steeds heftiger muzikaal gezien, maar Nathan zorgt voor de rust. De clip trouwens bij dit nummer is ook bijzonder gaaf.

84. Bloc Party - So Here We Are 2005

Dit nummer stond jarenlang in mijn top 10. Het intro zo ontzettend lekker, drummetje erbij en daar gaat Kele. Heel anders als de prijsnummers Banquet en Helicopter en misschien daarom wel mijn favoriet. Dat het nummer is gezakt naar een top 80 notering is te wijten aan deze site, heb hier de laatste 10 jaar zoveel gave dingen ontdekt dat dit ten koste gaat van nummers van voor die tijd. Maar ja een notering bij de beste 85 is toch erg goed.

83. Archive - Controlling Crowds 2009

Zei ik bij Bloc Party dat de daling te maken had met het ontdekken van nieuwe muziek hier, Bam hier is er 1. Archive is zo’n band die ik hier heb leren kennen. Dit lange nummer dat nergens verveeld en een geweldige opbouw heeft is daarvan mijn absolute favoriet. Ook geweldig hoe dit nummer veranderd qua sound. Heel knap gedaan. Zag ze 2 jaar geleden nog live, helaas deze niet gehoord 

82. Scratch Acid - Cannibal 1984

Een van de favoriete bands van Kurt Cobain. Met invloeden vanuit de Butthole Surfers en Birthday Party. Geweldig emotioneel gezongen nummer van deze noiserockers uit Austin Texas. Ik hoorde dit vroeger op de woensdag bij de VPRO de Wilde Wereld met Fons Dellen en Lotje IJzermans. Dit was mijn kennismaking met deze vrij obscure band. Dit nummer toen op een bandje kunnen zetten (yes dat duurde ff) en later via napster ook digitaal kunnen scoren en branden. Maar later Scratch Acid - The Greatest Gift (1990) aangeschaft en dan heb je bijna alle nummers. Kurt zou het fijn vinden.

81. Bright Eyes - Take It Easy (Love Nothing) 2005

Coner Oberst op zijn best. Ik vind de melodielijnen op dit nummer geweldig. Deze Digital Ash in a Digital Urn was mijn eerste kennismaking met Bright Eyes, en die beviel me meer dan goed. Inmiddels meerdere nummers gehoord, maar toch raakt Takei t Easy (Love Nothing) me het meest. En muziek is een gevoel, en dat gevoel heb ik bij dit nummer.

Gave update!

Is het overigens een ongeschreven regel om maar één nummer per artiest te nemen voor je top 100?

Outlaw104 schreef:
Is het overigens een ongeschreven regel om maar één nummer per artiest te nemen voor je top 100?

Een door sommigen zelf opgelegde regel, door anderen weer niet. Het is sowieso je eigen feestje (in theorie zou je ook 100 nummers van The Beatles kunnen doen of zo).

Gast
geplaatst: vandaag om 05:36 uur

geplaatst: vandaag om 05:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.