Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)
zoeken in:
0
geplaatst: 16 juni 2019, 22:03 uur
chevy93 schreef:
I'm lucky, I can open the door and I can walk down the street
Unlucky, I've got nowhere to go and so I follow my feet
I'm lucky, I can open the door and I can walk down the street
Unlucky, I've got nowhere to go and so I follow my feet
Belle mensen, Belle

0
geplaatst: 17 juni 2019, 12:10 uur
Aangezien ik het selectie- en schrijfproces steeds maar weer uitstel zet ik mezelf maar gewoon onderaan de lijst. Als het er ooit nog van komt wil ik graag een vergelijkbaar tempo hanteren als dat cosmic kid en motel matches; beter om dan een voorbereidingstijds van minimaal een jaar toe te passen.
- HugovdBos
- angelin
- luigifort
- DjFrankie
- AstroStart
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- Morthûl
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
- HugovdBos
- angelin
- luigifort
- DjFrankie
- AstroStart
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- Morthûl
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
0
geplaatst: 17 juni 2019, 12:25 uur
Omdat jordidj1 zo graag wil mag hij voor mij. Ik ben ook pas het liefst aan de beurt als de top 20 singles per jaar is afgelopen.
angelin had inderdaad afgemeld.
- HugovdBos
- luigifort
- DjFrankie
- AstroStart
- Finidi
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- Poek
- Morthûl
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
angelin had inderdaad afgemeld.
- HugovdBos
- luigifort
- DjFrankie
- AstroStart
- Finidi
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- Poek
- Morthûl
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
0
geplaatst: 17 juni 2019, 12:37 uur
Ik heb ook nog wat meer tijd nodig...
- HugovdBos
- DjFrankie
- AstroStart
- Finidi
- luigifort
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- Poek
- Morthûl
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
- HugovdBos
- DjFrankie
- AstroStart
- Finidi
- luigifort
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- Poek
- Morthûl
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
2
geplaatst: 17 juni 2019, 20:53 uur
6. Billy Bragg - Levi Stubbs' Tears (1986)
Alleen al de eerste regels:
With the money from her accident
She bought herself a mobile home
So at least she could get some enjoyment
Out of being alone
Wat voor een ongeluk was het? Waarom is ze nu alleen? De tekst maakt meteen nieuwsgierig. In de rest van de tekst wordt duidelijk welk drama zich in het leven van de vrouw heeft afgespeeld. Allemaal ellende en ze vindt alleen troost in de muziek van The Four Tops. Wanneer Levi Stubbs zingt voelt het alsof hij voor haar huilt. Billy Bragg heeft meer moois gemaakt, maar hier is de combinatie van de tekst en de melodie het sterkst. Ook mooi die sobere begeleiding. Een man en zijn elektrische gitaar, meer heb je soms niet nodig.
Alleen al de eerste regels:
With the money from her accident
She bought herself a mobile home
So at least she could get some enjoyment
Out of being alone
Wat voor een ongeluk was het? Waarom is ze nu alleen? De tekst maakt meteen nieuwsgierig. In de rest van de tekst wordt duidelijk welk drama zich in het leven van de vrouw heeft afgespeeld. Allemaal ellende en ze vindt alleen troost in de muziek van The Four Tops. Wanneer Levi Stubbs zingt voelt het alsof hij voor haar huilt. Billy Bragg heeft meer moois gemaakt, maar hier is de combinatie van de tekst en de melodie het sterkst. Ook mooi die sobere begeleiding. Een man en zijn elektrische gitaar, meer heb je soms niet nodig.
0
geplaatst: 17 juni 2019, 21:21 uur
motel matches schreef:
Een man en zijn elektrische gitaar, meer heb je soms niet nodig.
Een man en zijn elektrische gitaar, meer heb je soms niet nodig.
Dat dacht ik ook, maar toen hoorde ik het einde. Ik was toevallig net dit weekend weer bezig mijn verzameling (bekende) nummers met een trompet aan te vullen en deze kan daar mooi bij!
Richard Thompson heb ik trouwens op precies dezelfde manier leren kennen.
0
geplaatst: 17 juni 2019, 21:25 uur
Poek schreef:
Dat dacht ik ook, maar toen hoorde ik het einde. Ik was toevallig net dit weekend weer bezig mijn verzameling (bekende) nummers met een trompet aan te vullen en deze kan daar mooi bij!
(quote)
Haha je hebt helemaal gelijk. Ik dacht daar begint vast niemand over.
7
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 18 juni 2019, 19:32 uur
luigifort schreef:
- HugovdBos
- DjFrankie
- AstroStart
- Finidi
- luigifort
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- Poek
- Morthûl
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
- HugovdBos
- DjFrankie
- AstroStart
- Finidi
- luigifort
- Sundance
- Sunderland
- Chevy
- jordidj1
- Poek
- Morthûl
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
Ik heb mijn lijst klaar staan
3
geplaatst: 18 juni 2019, 22:07 uur
5. Big Star - Blue Moon (1978)
Wanneer je regelmatig een muziektijdschrift openslaat, dan kom je de naam vroeg of later tegen; Big Star. Of ze worden genoemd door een artiest die door ze is beïnvloed of er wordt in een recensie aan gerefereerd als het gaat om melodieuze gitaarmuziek (de kans dat je ze ontdekt via de radio is helaas een stuk kleiner). Bij mij was het een interview met The Teenage Fanclub waar de naam voorbij kwam. Toen ik eindelijk de muziek van Big Star te pakken kreeg, bleek ik de zanger al goed te kennen. Hij was gewoon de man van The Letter. In 2006 zag ik de Big Star eindelijk in het echt, nou ja, het was Alex Chilton aangevuld met leden van The Posies, maar toch, het was een mooi optreden. Na Alex’ dood organiseerde Carice van Houten samen met JB Meijers een tribute-avond waarbij allerlei Nederlandse zangers een nummer zongen, weer begeleid door de mannen van The Posies. Jacco de Greeuw maakt die avond het meeste indruk met een hartverscheurende uitvoering van Holocaust. Mijn favoriete nummer kwam, in tegenstelling tot in de 2006, die avond ook voorbij en werd gezongen door de drummer van Big Star (Jody Stephens). Hij is de enige van de originele leden die nog leeft. Blue Moon duur net iets langer dan 2 minuten, maar dat is lang genoeg om indruk te maken. Weemoedig is het woord dat bij dit nummer hoort.
Wanneer je regelmatig een muziektijdschrift openslaat, dan kom je de naam vroeg of later tegen; Big Star. Of ze worden genoemd door een artiest die door ze is beïnvloed of er wordt in een recensie aan gerefereerd als het gaat om melodieuze gitaarmuziek (de kans dat je ze ontdekt via de radio is helaas een stuk kleiner). Bij mij was het een interview met The Teenage Fanclub waar de naam voorbij kwam. Toen ik eindelijk de muziek van Big Star te pakken kreeg, bleek ik de zanger al goed te kennen. Hij was gewoon de man van The Letter. In 2006 zag ik de Big Star eindelijk in het echt, nou ja, het was Alex Chilton aangevuld met leden van The Posies, maar toch, het was een mooi optreden. Na Alex’ dood organiseerde Carice van Houten samen met JB Meijers een tribute-avond waarbij allerlei Nederlandse zangers een nummer zongen, weer begeleid door de mannen van The Posies. Jacco de Greeuw maakt die avond het meeste indruk met een hartverscheurende uitvoering van Holocaust. Mijn favoriete nummer kwam, in tegenstelling tot in de 2006, die avond ook voorbij en werd gezongen door de drummer van Big Star (Jody Stephens). Hij is de enige van de originele leden die nog leeft. Blue Moon duur net iets langer dan 2 minuten, maar dat is lang genoeg om indruk te maken. Weemoedig is het woord dat bij dit nummer hoort.
1
geplaatst: 18 juni 2019, 22:47 uur
Prachtig, weemoedig liedje inderdaad. Ik heb Blue Moon in eerste instantie leren kennen in de coverversie van de Zweedse Kendal Johansson, die ikzelf in de nieuwe productie (met die zware 80s drumbeat) nog melancholischer vind klinken. In 2010 door P4K uitgeroepen tot best new track 
In de Alternatieve Top 152 (editie voorjaar 2013) deed de cover het 'iets' minder goed...

In de Alternatieve Top 152 (editie voorjaar 2013) deed de cover het 'iets' minder goed...
2
geplaatst: 19 juni 2019, 14:50 uur
3
geplaatst: 19 juni 2019, 22:23 uur
4. Elvis Costello - Couldn't Call It Unexpected N°4 (1991)
Mijn user-naam geeft het al een beetje weg. Ik ben (maar vooral was) een groot fan van Elvis Costello. Dat begon met het album Spike dat ik eindeloos draaide. Van daaruit werkte ik mij een weg terug is zijn discografie. Zodra ik weer wat geld had gespaard, kocht ik een oude CD van hem (meestal bij Elpee in Groningen). Later begon ik ook vinyl singles te sparen en ik heb er ergens nog een stuk of 50 liggen. Mighty Like a Rose was de eerste plaat die uitkwam terwijl ik fan was en waar ik dus echt naar uitkeek. De plaat kreeg niet al te beste recensies en dat begrijp ik ook wel. Het is een soort toverbal. Topzwaar aan ideeën maar niet erg samenhangend. Maar er staan wel een aantal schitterende nummers op. En de mooiste staat helemaal aan het einde als een soort beloning voor degenen die de hele plaat uitzitten. Geen idee waar het over gaat maar het klinkt prachtig. Mijn favoriete concert van een optreden samen met Steve Nieve in Carre in 1999. Hij eindigde toen met een onversterkte uitvoering van dit nummer terwijl hij door de zaal liep.
Mijn user-naam geeft het al een beetje weg. Ik ben (maar vooral was) een groot fan van Elvis Costello. Dat begon met het album Spike dat ik eindeloos draaide. Van daaruit werkte ik mij een weg terug is zijn discografie. Zodra ik weer wat geld had gespaard, kocht ik een oude CD van hem (meestal bij Elpee in Groningen). Later begon ik ook vinyl singles te sparen en ik heb er ergens nog een stuk of 50 liggen. Mighty Like a Rose was de eerste plaat die uitkwam terwijl ik fan was en waar ik dus echt naar uitkeek. De plaat kreeg niet al te beste recensies en dat begrijp ik ook wel. Het is een soort toverbal. Topzwaar aan ideeën maar niet erg samenhangend. Maar er staan wel een aantal schitterende nummers op. En de mooiste staat helemaal aan het einde als een soort beloning voor degenen die de hele plaat uitzitten. Geen idee waar het over gaat maar het klinkt prachtig. Mijn favoriete concert van een optreden samen met Steve Nieve in Carre in 1999. Hij eindigde toen met een onversterkte uitvoering van dit nummer terwijl hij door de zaal liep.
7
geplaatst: 20 juni 2019, 16:00 uur
motel matches schreef:
Durft nog iemand de top 3 te voorspellen?
Durft nog iemand de top 3 te voorspellen?
1. Queen - Bohemian Rhapsody
2. Eagles - Hotel California
3. Billy Joel - Piano Man
0
geplaatst: 20 juni 2019, 16:07 uur
GrafGantz schreef:
(quote)
1. Love - You Set the Scene
2. Pixies - Gouge Away
3. Songs: Ohia - Farewell Transmission
Een mens mag hopen, toch?
1
geplaatst: 20 juni 2019, 16:12 uur
GrafGantz schreef:
Ik vind mijn voorspelde top 3 beter.
Ik vind mijn voorspelde top 3 beter.
Kans is ook groter, want alle artiesten die Johnny Marr noemt zijn al langsgekomen (ik hanteer de 1 nummer per artiest regel) en bij jou alleen Queen
1
geplaatst: 20 juni 2019, 16:32 uur
R.E.M. - Swan Swan H maar de andere twee weet ik niet. O wacht, gezien N°4 denk ik:
1 Air - Radio #1
2 Blur Song 2 (want Waltz #2 is al geweest)
1 Air - Radio #1
2 Blur Song 2 (want Waltz #2 is al geweest)
3
geplaatst: 20 juni 2019, 20:37 uur
3. Neko Case - Hold On, Hold On (2006)
Weer een nummer onder de 3 minuten, maar die 2:46 worden goed besteed door Neko Case. Alleen al hoe ze die eerste regels zingt. Ik vind dit het mooist gezongen nummer dat ik ken, of laat ik het zo zeggen, waar ik de klank van de stem het mooist in vind. Het is ook een nummer waar ik verder niet zo veel over te zeggen heb. Ik kan er natuurlijk nog aan toevoegen dat het album waar dit nummer op staat in zijn geheel een aanrader is (The Needle Has Landed is ook prachtig) en dat Neko ook live een zeer innemend en grappig persoon is. Maar ja, voordat je het weet is dit stuk langer dan dat het nummer duurt en dat is ook zonde. Die tijd kun je beter besteden aan het nog een afluisteren van dit nummer.
Weer een nummer onder de 3 minuten, maar die 2:46 worden goed besteed door Neko Case. Alleen al hoe ze die eerste regels zingt. Ik vind dit het mooist gezongen nummer dat ik ken, of laat ik het zo zeggen, waar ik de klank van de stem het mooist in vind. Het is ook een nummer waar ik verder niet zo veel over te zeggen heb. Ik kan er natuurlijk nog aan toevoegen dat het album waar dit nummer op staat in zijn geheel een aanrader is (The Needle Has Landed is ook prachtig) en dat Neko ook live een zeer innemend en grappig persoon is. Maar ja, voordat je het weet is dit stuk langer dan dat het nummer duurt en dat is ook zonde. Die tijd kun je beter besteden aan het nog een afluisteren van dit nummer.
10
geplaatst: 21 juni 2019, 21:05 uur
2. Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991)
Ik heb lang zitten dubben tussen de nr 1 en 2, maar uiteindelijk trekt Nirvana net aan het kortste eind. Wat maakte dit nummer veel indruk toen ik het voor het eerst hoorde en nog steeds voel ik iets van die opwinding elke keer dat ik het nummer hoor, zelfs na bijna 30 jaar (slik). Als een nummer dat doet, dan verdient het een topnotering. De clip bij het nummer is natuurlijk ook geweldig. Ik ken geen clip die zo goed het gevoel in beeld brengt dat de muziek oproept. Ik herinner me ook nog goed de opwinding destijds rond hun optreden in Paradiso, dat er speciaal bussen vanuit Groningen vertrokken richting Amsterdam om dit historische moment bij te kunnen wonen. Toen het concert op de radio werd uitgezonden was het ook alles wat ik ervan had verwacht. Het was sowieso een goede tijd om jong te zijn (maar waarschijnlijk geldt dat voor bijna elke periode), want wat kwamen er destijds geweldige platen uit; Pearl Jam, Buffalo Tom, Smashing Pumpkins, Bettie Serveert, Alice in Chains het ging maar door. Het leek vanuit mijn slaapkamer alsof dit allemaal de verdienste van Nirvana was, dat zij een soort doos van Pandora hadden geopend.
Ik heb lang zitten dubben tussen de nr 1 en 2, maar uiteindelijk trekt Nirvana net aan het kortste eind. Wat maakte dit nummer veel indruk toen ik het voor het eerst hoorde en nog steeds voel ik iets van die opwinding elke keer dat ik het nummer hoor, zelfs na bijna 30 jaar (slik). Als een nummer dat doet, dan verdient het een topnotering. De clip bij het nummer is natuurlijk ook geweldig. Ik ken geen clip die zo goed het gevoel in beeld brengt dat de muziek oproept. Ik herinner me ook nog goed de opwinding destijds rond hun optreden in Paradiso, dat er speciaal bussen vanuit Groningen vertrokken richting Amsterdam om dit historische moment bij te kunnen wonen. Toen het concert op de radio werd uitgezonden was het ook alles wat ik ervan had verwacht. Het was sowieso een goede tijd om jong te zijn (maar waarschijnlijk geldt dat voor bijna elke periode), want wat kwamen er destijds geweldige platen uit; Pearl Jam, Buffalo Tom, Smashing Pumpkins, Bettie Serveert, Alice in Chains het ging maar door. Het leek vanuit mijn slaapkamer alsof dit allemaal de verdienste van Nirvana was, dat zij een soort doos van Pandora hadden geopend.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 21 juni 2019, 23:44 uur
Verrassend Jan Jelle. Ik zag ze live in 1991. Maar vind ze okay maar meer ook niet.
1
geplaatst: 22 juni 2019, 00:08 uur
1
geplaatst: 22 juni 2019, 00:10 uur
28 jaar oud dit, slik id 
Kun je je niet voorstellen. Alsof er in een wink een paar decennia overheen gegaan zijn. God, I'm old

Kun je je niet voorstellen. Alsof er in een wink een paar decennia overheen gegaan zijn. God, I'm old

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.