menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van...

zoeken in:
geplaatst:
Merci Rudi. Ik zal het eens gaan beluisteren.

geplaatst:
chevy93 schreef:
Deze wereld is helemaal fugazi... Out of Time is (ook) een prachtig album!
??

geplaatst:
Dit schreef ik, verder niet heel diepgaand, in het meer dan prachtige en verder wel diepgaande Just for the Record topic :

Het titelnummer is toch wel prijsnummer van het album. De sfeer op het tweede album van Marillion t.o.v. het debuut is toch wel een stuk grimmiger en muzikaal minder richting de wat "ouderwetse" Neo-prog op Script. Misschien wel het best voelbaar tijdens de ruim acht minuut durende album afsluiter. Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In (de betekenis van Fugazi) is een term vanuit het Amerikaanse leger ten tijde van oorlog. Fish kwam dit woord tegen in een boek over de Amerikaanse soldaten in de Vietnamoorlog.

geplaatst:
En de nummers 20 -16

20. Visage - Fade To Grey 1980

Nummer wat ik al 39 jaar ken en nooit verveelt. Single heb ik ook al 39 jaar met ook een geweldige B-kant, het griezelige The Steps. Fade to Grey is voor mij een sleutelplaat tussen de Wave en Disco. Nummer werd geen grote hit kwam niet hoger dan plek 22. Is net zo’n nummer als 19 die later veel beter gewaardeerd werden. Is het toevallig dat ze allebei uit 1980 komen??
Titelnummer van het album is trouwens ook een prachtnummer Visage

19. The Cure - A Forest 1980

Dit nummer kan niet ontbreken, liters zweet heb ik hierop losgelaten. Ook mijn meest gedraaide nummer ooit. Ultiem swingnummer om een dansvloer vol te krijgen. Net als Visage was dit nummer een klein hitje in Nederland. Plek 31 en 4 weken in de lijst. Niet wetende toen, hoe dit nummer tot een klassieker is uitgegroeid jaren erna. Ken ook niemand die dit nummer niet kan waarderen, ook live of onlangs op TV bij Pinkpop zie je de mensen genieten en Smith en Gallup ook. Van mij mogen ze nog wel een tijdje door, als ze dit nummer maar spelen.

18. The Jesus and Mary Chain - The Hardest Walk 1985

Met Bobby Gillespie nog, 1ste kennismakng was weer vanuit de Wilde Wereld, Never Understand, deze werd aangeprezen door Bart Chabot. Just Like Honey werd toen song van het jaar1985 voor… ??
zie hieronder de top 5:

01 Jesus & Mary Chain - Just like honey
02 The Smiths - How soon is now
03 The Cult - Rain
04 Siouxsie And The Banshees - Cities in dust
05 Jesus & Mary Chain - You trip me up

HIER vind je de hele lijst. Voor mij was dit album een ongelooflijke ervaring, dat sixties geluid compleet vervormd, en die gasten met die zonnenbrillen.
Dit nummer van Psychocandy is mijn favoriet, een “lief”nummer met een gaaf refreinen met de feedback stofzuiger nadrukkelijk aanwezig.

17. Tubeway Army - Are Friends Electric 1979

De band van Gary Numan staat ook al jaren in mijn top lijst. Eerst kennismaking met zwaar aangezette synths voor mij op 11-jarige leeftijd wat ook meteen in mijn hoofd gegrift werd. Die aparte stem maakte het af. Ook probeer ik al jaren tevergeefs dit nummer in de Top 2000 te krijgen, maar helaas dat lukt nog steeds niet. Nummer is ook totaal niet gedateerd, sfeervol nummer dat heden ten dagen nog steeds prima klinkt. De tand des …..

16. Dead Can Dance - The Host Of Seraphim 1988

En dan deze wauw. Dit nummer is bijna een symphonie. Hoe dit nummer klassiek begint, de prachtstem van Gerrard die volgt, en dan de opbouw naar de euforie, man dit klinkt hemels (al geloof ik daar dan weer niet in). dazzler schreef ooit "Lisa Gerrard giet haar vocalen rechtstreeks in je ziel". Ja precies dit, slaat de spijker op zijn kop. Dit nummer bezorgt me altijd kippevel, en dat doen niet veel nummers.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vanaf morgen ga ik 3 nummers per dag posten om het iets meer spannend te maken, want er komen nog 15 geweldige nummers. Tenminste dat is mijn mening.

geplaatst:
Ja, met deze update kan ik wel wat!

geplaatst:
DCD en die video blijf magisch.

geplaatst:
DjFrankie schreef:
Just Like Honey werd toen song van het jaar1985 voor… ??
.

Daar kan ik nog steeds goed mee leven, prachtig album ***** ook.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Ja, met deze update kan ik wel wat!

Same hear!

geplaatst:
Beste update tot nu toe

geplaatst:
Allemaal prachtige nummers, maar toch wel speciale credits voor The Hardest Walk. Voor mij toch ook wel een van de ultieme Jesus & Mary Chain nummers door die fantastische laatste minuut. Nu ik hem weer eens hoor valt me wel op hoe enorm J&MC beïnvloed is door de girl group bands van de eerste helft van de jaren '60. Dit had ook net zo goed een nummer van de Ronettes kunnen zijn, maar dan met een meter muzikaal prikkeldraad eromheen.

geplaatst:
VPRO had wel smaak in 1985 zeg, zelfs iets als Guadalcanal Diary staat in de lijst

geplaatst:
Ja, de tijd dat je nog geweldige nummers via de radio kon ontdekken

Mooie update inderdaad, vooral JAMC
Benieuwd naar de laatste 15.

geplaatst:
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers, geweldige update!

geplaatst:
Radio, what's new? Someone still loves you

geplaatst:
Mjuman schreef:
(quote)

Same hear!

Was dat nou een bewussie omdat je er graag naar luistert, of is je toetsenbord kaduuk?

geplaatst:
luigifort schreef:
VPRO had wel smaak in 1985 zeg, zelfs iets als Guadalcanal Diary staat in de lijst

Die heeft de lijst net niet gehaald. Staat wel in mijn top 120.

geplaatst:
Beetje oubollig, maar verder wel oké.

geplaatst:
chevy93 schreef:
Beetje oubollig, maar verder wel oké.

Inderdaad wel allemaal tussen 1979 en 1988.
Maar er komen nog een aantal nieuwere nummers

geplaatst:
DjFrankie schreef:
(quote)

Inderdaad wel allemaal tussen 1979 en 1988.
Maar er komen nog een aantal nieuwere nimmers

Nieuwere nummers van bands die klinken als bands uit 1979 tot 1988 zeker?

geplaatst:
GrafGantz schreef:
(quote)

Nieuwere nummers van bands die klinken als bands uit 1979 tot 1988 zeker?

EDITORS!!!@@&&))(!!&&@@

geplaatst:
Over een slap aftreksel gesproken...

geplaatst:
Editors enkel voor de fijnproevers, ik hoop dat dit de band is die twee maal voorkomt.

geplaatst:
jaren 70, 80 en 00, of te wel nummers 15-13

15. Big Country - Chance 1983

Rock ballad van Stuart Adamson. Was Jesus and Mary Chain baanbrekend met hun stofzuiger, Adamson en Watson creerde het doedelzak effect. Dit nummer is daarvoor erg kenmerkend. Samen met de tekst over mishandeling met de treurnis in de stem weer een kippevel momentje. Helaas te vroeg gestorven Adamson, nog niet eens de mosterd mogen halen, maar wel een prachtige erfenis. Ook Porroh Man, In A Big Country, Restless Natives, Teacher allemaal geweldige nummers.

14. The Clash - Guns Of Brixton 1979

Jazeker deze plaat moet er ook in. Ook bekend van Norman Cooke’s Beats International - Dub Be Good to Me. Dit nummer met een geweldig reggea ritme, laat altijd de zon schijnen op een donkere dag. Natuurlijk is er al veel geschreven over London Calling waar dit op staat, en natuurlijk is de diversiteit van The Clash bekend.
The Clash is een toonaangevende band, die heel veel voor andere bands heeft betekend of gesampeld. Denk aan Straight to Hell voor M.I.A, - Paper Lanes en al de reggea punkers zoals Rancid, maar ook Green Day, NOFX, Bad Religion, Arctic Monkeys, Strokes noemen The Clash als invloed. Ik zeg dit moet in de musicmeter top 2000 finale.

13. The Black Angels - Young Men Dead 2006

We zitten op een Musicmeter Meeting in Njimegen in 2011. Paap_Floyd was er ook. Op een gegeven moment raakte we in gesprek, en toen tipte hij me The Black Angels. Nog steeds blij met deze geweldige tip. Inmiddels al weer 4 keer live gezien, en alle albums in the kast. Vooral hun eerste plaat Passover is geweldig. Daarop staat ook deze parel wat trouwens mijn huidige ringtone is. Dit nummer is ook bekend van de trailer en end credits van de serie True Detective.
Voor mensen die van psychedelische rock houden met een drive.

geplaatst:
Young Men Dead is inderdaad een knaller van jewelste, en The Guns of Brixton is mij uiteraard bekend; een grandioos meesterwerk. TOP

geplaatst:
Nummers 12 - 10

12. Madrugada - The Kids Are On High Street 2005

Nummer dat door de jaren heen steeds hoger aan het klimmen is in mijn lijst. Deze Noren die ik in Februari voor het eerst live mocht zien, hebben met dit nummer (aan de fans te horen toen, hun allerbeste), mijn snaar geraakt. Als ik dit nummer hoor gaat de volume knop een stuk omhoog, subliem gitaarspel, en prachtige stem van Hoyem. Kan hier verder weinig aan toevoegen.

11. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) 2010

En nu op weg naar Canada, beste nummer van Arcade Fire terwijl het titelnummer van dit album aan de andere kant van de lijn staat. Ook deze al live mogen horen op Best Kept Secret. Ook weer een nummer waar ik erg blij van wordt, sowieso vind ik de stem van Régine Chassagne geweldig de lucht klaart er altijd van op. Rebellion Lies is ook een favoriet hier als ook City with No Children, maar de stem van de vrouw WIN(t) het van de man;-)

10. Joy Division - Disorder 1979

Een known pleasure van mij. Het typische Joy Division geluid, the moves van Curtis het komt hier allemaal samen. Ook hier hoef ik weinig over te schrijven dit album is al genoeg besproken. Joy Division opent de top 10. Andere favo's zijn Transmission, Atmosphere en Interzone

(Find some places where my friends don't know,
And I was looking for a friend of mine,
And had no time to waste.
Yeah, looking for some friends of mine).

Die van mij stonden allemaal op de dansvloer

geplaatst:
Waarom hoor ik nu pas dat Madrugada met een reünietour komt?

Nog geen 30 euro in Tivoli, maar uitverkocht.

geplaatst:
chevy93 schreef:
Waarom hoor ik nu pas dat Madrugada met een reünietour komt?

Nog geen 30 euro in Tivoli, maar uitverkocht.

Al de 2de reunietour Chevy

geplaatst:
Drie schitterende nummers. Wat zal je top 10 sterk zijn

geplaatst:
chevy93 013 heeft nog wel kaarten beschikbaar voor 9 oktober.
Afgelopen februari stonden ze in Paradiso en dat was geweldig, dus ik ga nog een keer.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:07 uur

geplaatst: vandaag om 13:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.