Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi Talk About the Passion, de R.E.M. Top 200
zoeken in:
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 10:23 uur
johan de witt schreef:
Voor we verder gaan met de top-10 nog even een, penultiem, overzicht van wat voor moois er allemaal al geweest is:
38 Endgame (Green)
147 Strange (Lifes Rich Pageant)
Voor we verder gaan met de top-10 nog even een, penultiem, overzicht van wat voor moois er allemaal al geweest is:
38 Endgame (Green)
147 Strange (Lifes Rich Pageant)
Even tussendoor: in jullie laatste overzichtslijst, Endgame is van Out Of Time, Strange van Document (jawel, alles wordt hier tot in de puntjes nagekeken)
Ik was eens aan het kijken wat er zo niet in jullie top 200 stond... tot Up hebben jullie alle albums volledig, de eerste die dan sneuvelt is Airportman van Up. Reveal er volledig in: daar zou ik wel serieus in snijden.
Gemiste pareltjes: Walk it back vanop Collapse into now, A month of Saturdays en We all go back to where we belong vanop de laatste verzamelaar... dat is het eigenlijk vanop de reguliere albums.
In de speeltuin van b-kantjes en co het onvermijdelijke Chance (dub), Theme from two steps onwards heeft een vreemde aantrekkingskracht op mij, en dan wat echt persoonlijke favorieten zoals Funtime, Winged Mammal Theme, Moon River... maar die zouden ook ergens onderaan de top 200 bengelen

0
geplaatst: 31 augustus 2016, 10:34 uur
Fijn dat je de foutjes opmerkt, hebben we die er niet voor niks ingezet 
Walk It Back, Funtime en Mammal had ik wel in mijn top-200, maar hebben de cut niet gehaald.
A Month of Saturdays en We All Go Back to Where we Belong er net buiten.
Moon River vind ik beter van Morrissey.
Theme From Two Steps Onward over het hoofd gezien, had mijn top 200 ook wel gehaald, mooi nummer

Walk It Back, Funtime en Mammal had ik wel in mijn top-200, maar hebben de cut niet gehaald.
A Month of Saturdays en We All Go Back to Where we Belong er net buiten.
Moon River vind ik beter van Morrissey.
Theme From Two Steps Onward over het hoofd gezien, had mijn top 200 ook wel gehaald, mooi nummer

0
geplaatst: 31 augustus 2016, 12:01 uur
Ik had de cover 'sponge' opgenomen. Ergens achterin de 200.
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 12:12 uur
Staat Airportman niet in deze top 200? 
Eén van de hoogtepunten van Up wat mij betreft...

Eén van de hoogtepunten van Up wat mij betreft...
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 12:14 uur
'Fall On Me' op tien had ik inderdaad niet zien aankomen nee 
Voor 'Airportman' zou ik me bij een toekomstig lijstje nog wel hard willen maken. Geen typisch R.E.M.-nummer, maar wel een prachtig onthecht geluidsexperiment wat in ieder geval wel in de top 200 had thuisgehoord naar mijn mening.

Voor 'Airportman' zou ik me bij een toekomstig lijstje nog wel hard willen maken. Geen typisch R.E.M.-nummer, maar wel een prachtig onthecht geluidsexperiment wat in ieder geval wel in de top 200 had thuisgehoord naar mijn mening.
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 12:18 uur
Ja, Airportman is prachtig. Opvallende omissie. Ik ga gelijk Up weer eens draaien.
Fall on me had natuurlijk op 1 moeten staan. Hoe Stipe daar zingt is weergaloos.
Fall on me had natuurlijk op 1 moeten staan. Hoe Stipe daar zingt is weergaloos.
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 12:28 uur
Airportman had ik op 200, dat bleek niet voldoende. Airportman heeft zeker te lijden gehad onder zijn placering voor Lotus, een van de weinige R.E.M.-songs die ik echt niet leuk vindt. Voor mij begint Up altijd pas bij track 4.
Was hij voor Hope gezet had Airportman wellicht wat hoger gescoord, hoewel ik het nummer an sich ook niet veel om het lijf vind hebben.
Was hij voor Hope gezet had Airportman wellicht wat hoger gescoord, hoewel ik het nummer an sich ook niet veel om het lijf vind hebben.
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 12:37 uur
Een aantal die jullie noemen hadden we of een van ons ook, maar die zitten in de bubbling under..
Als jullie ons lief aankijken willen we die ms ook wel bespreken
Als jullie ons lief aankijken willen we die ms ook wel bespreken

1
geplaatst: 31 augustus 2016, 14:59 uur
O-)
Ik ben nu aan het luisteren, maar track 4 vind ik nou juist de eerste mindere track.
Toch wel opvallend dat je Lotus niet zo leuk vindt. Ligt misschien wat makkelijk in het gehoor, maar ik vind het wel een erg lekker nummer.
johan de witt schreef:
Airportman had ik op 200, dat bleek niet voldoende. Airportman heeft zeker te lijden gehad onder zijn placering voor Lotus, een van de weinige R.E.M.-songs die ik echt niet leuk vindt. Voor mij begint Up altijd pas bij track 4.
Ik ben nu aan het luisteren, maar track 4 vind ik nou juist de eerste mindere track.

Toch wel opvallend dat je Lotus niet zo leuk vindt. Ligt misschien wat makkelijk in het gehoor, maar ik vind het wel een erg lekker nummer.
1
geplaatst: 31 augustus 2016, 15:19 uur
luigifort schreef:
Ik vind Lotus wel heerlijk!
Ik vind Lotus wel heerlijk!
de koekjes of de pasta?
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 16:43 uur
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 16:45 uur
Zoals vigil al zei..ze hebben zoveel moois gemaakt 
Orinoco flow

Orinoco flow

1
geplaatst: 31 augustus 2016, 17:32 uur
Buy The sky and sell The Sky....
Als milieu-econoom heb ik dit altijd een intrigerend zinnetje gevonden. Alles heeft een prijs, ook de dingen waar geen prijs op staat. De lucht gaat in de uitverkoop.
Als milieu-econoom heb ik dit altijd een intrigerend zinnetje gevonden. Alles heeft een prijs, ook de dingen waar geen prijs op staat. De lucht gaat in de uitverkoop.
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 17:52 uur
Vandaar dat mooie Fall on Me ook, of beter Don't..zingen die mensen nabij Slochteren vast ook dagelijks, alleen dan over hun huizen 

1
geplaatst: 31 augustus 2016, 18:12 uur
9. Losing My Religion (Johan 12, Luigi 19)
Dé grote doorbraakhit, zeker buiten de VS, vinden we op 9. Ook na 25 jaar vind ik dit nog altijd een subliem nummer en sowieso een van de beste hits van de afgelopen 30 jaar, of eigenlijk all-time. Daarnaast is het ook nog een échte R.E.M.-song, geen bedachte of 'bedoelde' hit zoals je dat zou kunnen zeggen van nummers als Stand of Shiny Happy People. Een logisch vervolg op Green ook. Gooi You Are the Everything en World Leader Pretend in een blender en je komt al behoorlijk in de buurt van Losing My Religion. Ik begrijp dat sommigen zich eraan storen dat het nummer te vaak op de radio geweest is, en dat het daardoor 'doodgedraaid' zou zijn, maar dat heb ikzelf totaal niet. Ik vind het toch nog altijd weer fijn als ik hem ergens, al is het op de achtergrond, hoor voorbijkomen. Het is ook een a-typische hit, met zijn mandoline, zijn structuur zonder duidelijk refrein, en zijn cryptische tekst. De tekst zou gaan over een onbeantwoorde liefde. Stipe vergeleek het met Every Breath You Take, maar dan is het toch een stuk minder helder. Ik zie het meer als R.E.M.'s There Is a Light That Never Goes Out, nog een favoriet van me en ook zo'n nummer dat als het een grote hit geweest zou zijn door sommigen vast ook voor doodgedraaid versleten zou worden (hoewel het dat inmiddels misschien ook wel is).
Geweldig nummer, ik weet ook nog precies waar en wanneer ik hem voor het eerst hoorde. Rob Stenders had de primeur, op de vrijdag bij Veronica, iets wat me destijds wel verbaasde, want R.E.M. was tot op dat moment absoluut geen Veronica-band, maar WEA had daar ongetwijfeld over nagedacht. En Stenders bleek al fan sinds Radio Free Europe, zo vertelde hij ? Ik nam het op op een bandje, zoals je dat toen nog deed, en speelde hem daarna wel 10 keer achter elkaar af. Hij kwam ook prompt op 1 binnen in mijn wekelijkse top-12 en hield het daar 10 weken vol, precies de tijd dat-ie erover deed om op 1 te komen in de top 40 herinner ik me. Een record in de vier jaar dat ik die top-12 maakte. In het hele fijne 1991-topic (een aanrader misschien voor sommigen hier) is het ook de best scorende song, al hield hij het daar iets minder lang op nummer 1 uit bij me. Luigi heeft hem daar trouwens al 28 weken in de top-10, dus ik ben benieuwd hoe die andere 18 songs bij hem zouden scoren
En ja, de video is ook behoorlijk iconisch, en heeft ongetwijfeld ook aan het succes bijgedragen. 226 miljoen keer bekeken inmiddels zie ik.
Life is bigger
It's bigger
And you, you are not me
The lengths that I will go to
The distance in your eyes
Oh no, I've said too much
I set it up
That's me in the corner
That's me in the spotlight
Losing my religion
Trying to keep up with you
And I don't know if I can do it
Oh no I've said too much
I haven't said enough
I thought that I heard you laughing
I thought that I heard you sing
I think I thought I saw you try
Every whisper
Of every waking hour
I'm choosing my confessions
Trying to keep an eye on you
Like a hurt lost and blinded fool
I set it up
Consider this
The hint of the century
Consider this
The slip that brought me
To my knees failed
What if all these fantasies
Come flailing around
Now I've said too much
But that was just a dream
That was just a dream
That's me in the corner
Losing my religion
Oh no I've said too much
I haven't said enough
But that was just a dream, try, cry, why, try
That was just a dream, just a dream, just a dream
Dream
Dé grote doorbraakhit, zeker buiten de VS, vinden we op 9. Ook na 25 jaar vind ik dit nog altijd een subliem nummer en sowieso een van de beste hits van de afgelopen 30 jaar, of eigenlijk all-time. Daarnaast is het ook nog een échte R.E.M.-song, geen bedachte of 'bedoelde' hit zoals je dat zou kunnen zeggen van nummers als Stand of Shiny Happy People. Een logisch vervolg op Green ook. Gooi You Are the Everything en World Leader Pretend in een blender en je komt al behoorlijk in de buurt van Losing My Religion. Ik begrijp dat sommigen zich eraan storen dat het nummer te vaak op de radio geweest is, en dat het daardoor 'doodgedraaid' zou zijn, maar dat heb ikzelf totaal niet. Ik vind het toch nog altijd weer fijn als ik hem ergens, al is het op de achtergrond, hoor voorbijkomen. Het is ook een a-typische hit, met zijn mandoline, zijn structuur zonder duidelijk refrein, en zijn cryptische tekst. De tekst zou gaan over een onbeantwoorde liefde. Stipe vergeleek het met Every Breath You Take, maar dan is het toch een stuk minder helder. Ik zie het meer als R.E.M.'s There Is a Light That Never Goes Out, nog een favoriet van me en ook zo'n nummer dat als het een grote hit geweest zou zijn door sommigen vast ook voor doodgedraaid versleten zou worden (hoewel het dat inmiddels misschien ook wel is).
Geweldig nummer, ik weet ook nog precies waar en wanneer ik hem voor het eerst hoorde. Rob Stenders had de primeur, op de vrijdag bij Veronica, iets wat me destijds wel verbaasde, want R.E.M. was tot op dat moment absoluut geen Veronica-band, maar WEA had daar ongetwijfeld over nagedacht. En Stenders bleek al fan sinds Radio Free Europe, zo vertelde hij ? Ik nam het op op een bandje, zoals je dat toen nog deed, en speelde hem daarna wel 10 keer achter elkaar af. Hij kwam ook prompt op 1 binnen in mijn wekelijkse top-12 en hield het daar 10 weken vol, precies de tijd dat-ie erover deed om op 1 te komen in de top 40 herinner ik me. Een record in de vier jaar dat ik die top-12 maakte. In het hele fijne 1991-topic (een aanrader misschien voor sommigen hier) is het ook de best scorende song, al hield hij het daar iets minder lang op nummer 1 uit bij me. Luigi heeft hem daar trouwens al 28 weken in de top-10, dus ik ben benieuwd hoe die andere 18 songs bij hem zouden scoren

En ja, de video is ook behoorlijk iconisch, en heeft ongetwijfeld ook aan het succes bijgedragen. 226 miljoen keer bekeken inmiddels zie ik.
Life is bigger
It's bigger
And you, you are not me
The lengths that I will go to
The distance in your eyes
I set it up
That's me in the corner
Losing my religion
Oh no I've said too much
I haven't said enough
Every whisper
Of every waking hour
I'm choosing my confessions
Trying to keep an eye on you
Like a hurt lost and blinded fool
I set it up
Consider this
The hint of the century
Consider this
The slip that brought me
To my knees failed
What if all these fantasies
Come flailing around
Now I've said too much
But that was just a dream
That was just a dream
That's me in the corner
Losing my religion
Oh no I've said too much
I haven't said enough
But that was just a dream, try, cry, why, try
That was just a dream, just a dream, just a dream
Dream
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 18:36 uur
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 18:37 uur
luigifort schreef:
Vandaar dat mooie Fall on Me ook, of beter Don't..zingen die mensen nabij Slochteren vast ook dagelijks, alleen dan over hun huizen
Daar woon ik.
1
geplaatst: 31 augustus 2016, 18:41 uur
Zoals ik al eerder zei is Losing my Religion een nummer dat niet stuk kan. Ongetwijfeld net zulke vaak gedraaid als Everybody Hurts, maar dit is gewoon tijdloos. Voor mij het ultieme R.E.M. nummer, hun Heart of Gold, Smells Like Teen Spirit en Wanderwall. Zoals ze in de liner notes van In Time zeiden, er us duidelijk een periode voor en na dit nummer. Kun je nagaan hoeveel kaartjes ze verkocht zouden hebben als ze wél op tournee waren gegaan.
Overigens niet mijn favoriet. Dat is denk ik toch Fall on Me. Al komt So. Central Rain ook in de buurt. En Cuyahoga. En...
Overigens niet mijn favoriet. Dat is denk ik toch Fall on Me. Al komt So. Central Rain ook in de buurt. En Cuyahoga. En...
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 18:48 uur
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 18:49 uur
Ik heb hem altijd wel doodgedraaid genoemd, voor mij zit ie in dezelfde categorie als Teen Spirit en Wonderwall. Wel een aardig nummer, maar voor mij hoort het zeker niet tot de beste van Out of Time, laat staan heel het oeuvre. Geen idee waarom ik er niet zo'n klik mee heb, destijds vond ik het ook niet zo speciaal (maar ik was nog jong, pas bij Automatic for the People begon ik warm te lopen voor REM). Voor mij echt zo'n nummer dat een beetje behang is geworden. Hoorde hem voor het laatst in de supermarkt, dat zegt wellicht genoeg. 
Ben wel blij dat ie niet op 1 staat, want daar vreesde ik wel een beetje voor nav het 1991-topic.

Ben wel blij dat ie niet op 1 staat, want daar vreesde ik wel een beetje voor nav het 1991-topic.
2
geplaatst: 31 augustus 2016, 19:03 uur
Heerlijk nummer dit, sowieso het beste nummer dat wel eens langskomt in je lokale supermarkt! Had deze zelfs iets hoger verwacht 
Edit: haha, zie nu pas dat herman ook meteen aan de supermarkt moet denken bij dit nummer
Twijfelen tussen drie verschillende merken smeerkaas met Losing My Religion op de achtergrond, het heeft toch wel iets 

Edit: haha, zie nu pas dat herman ook meteen aan de supermarkt moet denken bij dit nummer
Twijfelen tussen drie verschillende merken smeerkaas met Losing My Religion op de achtergrond, het heeft toch wel iets 
* denotes required fields.