MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument?

zoeken in:
buizen
Voor de hardrockgitarisen die graag als Ritchie Blackmore willen klinken: een uitleg over RB Stratocaster mods.

Is dit hier zo'n impliciet platform om onbeschaamd reclame te maken voor je band, ja?
Ik speel sinds een jaar of 11 gitaar. Akoestisch begonnen met een simpel Cool-gitaartje om me na een half jaar van datzelfde merk een gloedrode 'Gibson' SG aan te schaffen. Twee jaar later overgeschakeld op de iets kwalitatievere Fender Telecaster Sunburst, paste ook wel beter in het kader van mijn toenmalig pop/rock bandje Medley Motion. Tiental nummers opgenomen, enkele louter live gespeeld zonder bestaande studio-opnames. Was een leuke periode zolang het duurde (januari 2007- september 2010, als ik het me goed herinner). De nummers ontstonden door een idee'tje van één der bandleden, waarna we er op repetitie een song rond bouwden. De initiële ideeën ontstonden nooit echt op repetitie zelf. Een riff of flard van een melodie werd van thuis meegenomen, voorgesteld aan de rest en dan werd daar verder rond gebreid. Ikzelf ben verantwoordelijk voor (de muziek van; nooit teksten) Window Frame Imagination, Smart, Pictures Diptych, Kill My Cheer. En ik wenste dat ik Broadcast Berlin had geschreven

Medley Motion eindigde met een heerlijk end-of-an-era optreden op een privéfestivalletje waar toch 200 man stond te kijken ongezien! (er stond wel 300 man in de dj-tent naast ons...)
Combo van eigen nummers en Engelse en Franstalige (jep) covers en ik meen me te herinneren dat we Feel Good Inc van Gorillaz speelden, maar de rap daarin niet echt meester waren. Voor we dat lied aanvatten, vroegen we dan gewoon aan het publiek wie dat wel kon en daar was toch iemand bij die die verzen foutloos aframmelde, heerlijk onvoorbereid en impulsief was dat!

Nadien heb ik jammer genoeg quasi twee jaar geen elektrische gitaar meer aangeraakt, hoogstens akoestisch rond een haardvuur of bij de scouts, toen ik plots in 2012 een oude schoolvriend die ik veertien jaar niet had gezien, tegen het lijf liep en hij me vroeg om z'n coverbandje bij te treden; een coverbandje dat op trouwfeesten en gezinsdagen van politieke partijen en babyborrels en dergelijke speelt. Echter zonder drummer. Was nooit echt een groots gebeuren en ik had liever dat er niemand bij was die ik kende, maar het publiek dat misschien van niet beter wist, lustte er wel pap van, ondanks de wat mij betreft wat futloze performances. En het verdiende als bij wonder nog aardig wat en ik speelde toch graag live. Varieerde van Amy Winehouse tot Dire Straits maar ook veel te cheesy shit die ik hier echt niet wil opnoemen (vaak setlists op vraag van de 'klant'). Groepje bestaat nog, maar er zijn niet meer dan 3-4 optredens per jaar en dat volstaat

Hoofdproject tegenwoordig is mijn band Chiaroscuro (www.vi.be/chiaroscuro; link met https werkt niet). We bestaan nu ongeveer anderhalf jaar (gitaar-gitaar-bas-drum met occasionele zang/schreeuwpartij van de bassist) en het genre reikt van stoner rock tot post-metal met wat sludge invloeden. Maar evengoed rock & roll riffs. Ik had de laatste jaren echt nood aan wat steviger gitaar- en beukwerk, mede door een verschuiving in mijn muzieksmaak. Ik dacht anderhalf jaar geleden nog dat het een progrock bandje zou worden à la Porcupine Tree, maar daar zijn we waarschijnlijk toch niet voldoende getalenteerd voor (productie, sound, harmonische vocals, geen keyboards/synths etc). Ik moet zeggen dat ik me hier nu echt goed bij voel. We hebben enkele live-in-één-take-op-een-stoffige-zolderkamer-opgenomen demo's op de bovenvermelde Chiaroscuro link, ga zeker eens luisteren Hollow Pressures is instrumentaal en Sleepwalker en Scars of Nature beuken het meest door denk ik (met occasionele ademruimte, dat moet hier en daar wel eens!). Wat hier nog niet op staat, Borderline Times, daarvoor hoop ik dat het zowel voor ons als de luisteraar onze kleine epic kan worden, zowel qua ambitie als lengte Voor zij die in de buurt vertoeven en er zin in hebben, live te aanschouwen:

- 4 december 2015 (Infinity, Gent; aan de Korenmarkt; DEBUUTOPTREDEN!)
- 12 december 2015 (JH De Muze, Zottegem)

Ten slotte... Vorig weekend maar eens zot gedaan en me een pikzwarte échte Gibson SG aangeschaft, accompagné par een Blackstar HT Stage 60 versterker, ter vervanging van mijn vijf jaar oude Vox VT100 Valvetronix. Goede amp, die Vox, maar voor het zwaardere werk net iets te licht bevonden. Overigens een uitstekend all-round dingetje voor jazz, blues, rock, pop etc. M'n Fender Telecaster doe ik nooit weg, die daalt niet in waarde en blijft een uitstekende gitaar. Nu nog op zoek naar effectjes (heb zes jaar lang een Boss GT10 floorboard gehad, maar nooit de moeite genomen om die te leren kennen en bespelen; gevolg: zes jaar in de doos doorgebracht en gisteren nog aan halve prijs verkocht...). Ik heb het volgende in gedachten qua effecten (niet allemaal uiteraard): Way Huge Swollen Pickle, Black Arts Toneworks Pharaoh, Big Muff Pi, Faustone Valve Klipper, Dr. No Madfly, Barber Trifecta, Metal Muff als fuzzpedaaltjes en verder nog een goeie distortion (Boss? Marshall?), een veellagige warme diepe cleane sound (het equivalent van 12 cleane gitaren pakweg) en een wah-wah (Dunlop Cry Baby?).

Idealiter wil ik gewoon de amp-setup en pedalboard van Motorpsycho kopiëren, maar dat materiaal is zo authentiek en custom-made, vind je gewoon niet meer (die Hiwatt versterkers! )

Zo, hopelijk staat het jullie aan!

Mindscapes
Leuke tracks. De zang-geschreeuw vind ik iets minder.
Mensen die van deze stijl houden moeten zeker naar jullie liveshow het zal er gegarandeerd stuiven.

buizen
Heerlijk hoe je enthousiast over je spelen, instrumenten en band bent, Mindscapes..
Je site gezien, en geluisterd. Ik hoor lekker gitaarwerk en gretige muzikanten.
Een Dunlop Cry Baby is natuurlijk nooit verkeerd

Merci buizen en Cellulord!
De 'zanger' is in de eerste plaats bassist. Hij zingt ook wel het 'minst slecht' van ons allemaal Valt op repetitie veel beter mee dan op de opnames, hier klinkt het een beetje vacuüm soms. En het Vlaemsche accent in het Engels valt ook wel op...

Bij Farao - Till It's All Forgotten:

philtuper schreef:
Ik heb ook geen moeite met de recensies van erwinz, het gaat er om wat jij als lezer er mee doet. Ik hoef niet te weten of er een rode synthesizer gebruikt wordt of dat er een gele pony op het podium staat (alhoewel, dat laatste dan weer wel! Ik beschouw het als prettig leesbare recensie die me een uitstekend beeld geven van wat ik kan verwachten. En nee, ik heb geen behoefte aan recensies van baggeralbums Mjuman. Wat heb je daar aan? Lees liever iets over wat iemand raakt.

Dit album raakt me bij vlagen overigens...

Als je me 'tagt' - zoals men hier zegt - vraag je ahw om een respons. Welnu - ik geloof niet dat je de portée van mijn opmerkingen doorgrondt als ik je reactie lees. Die "rode synth" is een goed voorbeeld: ik noemde de kleur expliciet, omdat de meeste synths simpelweg een onopvallende kleur hebben, veelal zwart (donkergrijs).Ik zie die rode synth steeds vaker en dat betekent niets meer en niets minder dan dat het apparaat veel gebruikt wordt; het schijnt, zo leerde mij het navorsen dat ik deed, een uiterst veelzijdig apparaat te zijn (met ook een goed piano-deel). En hoe raar je dat ook mag vinden instrumenten (types, merken) kunnen bepalend zijn voor het geluid en dus de muziek.

Bij bas kun je verschil horen tussen gewone, 5-snarige, contrabas, fretless en synth-bas. Da's gewoon een kwestie van luisteren en moeite doen. Pak de albums van Talk Talk er maar bij - daar worden zeker drie verschillende soorten bassen gebruikt. Nog een voorbeeld: luister naar Layla (Derek & The Dominoes) en als je goed luistert, hoor je het verschil tussen de Fender (Clapton) en de Gibson (Allman). Het vergt wellicht enige oefening, maar zo gek is het niet.

Recensies van baggeralbums - tja -als iemand een album bagger vindt, is dat een persoonlijke invulling - als ie dat duidelijk kan motiveren kan ik daarin meegaan; zelfs tot het punt dat ik het begrijp en zelf een heel andere waardering aan dat album geef - bijv omdat een genre me ligt en ik het goed uitgevoerd vind.

Bij MuMe lijken 'recensies' zeer vaak te bestaan uit 'egotistical brain dumps', associatieve prietpraat dan wel bundelingen van gemeenplaatsen. Zeker als 'recensies' langer dan 15 regels zijn, beide op dezelfde pagina staan en voorbeelden van hetzelfde subgenre vergaat me snel de lust om ze te lezen. Het odium van social media lijkt vooral te bestaan in de ultieme zelfmanifestatie - dezelfde attitude die ons aardse bestaan ook met de 'selfiestick' heeft verrijkt.

Wel Mjuman, ondanks je exquise taalgebruik en ik jouw opmerkingen wel denk te begrijpen mis je in mijn ogen juist het punt. Jij vraagt aan erwinz zijn recensies anders te schrijven omdat jij vindt dat hij te vaak een 4,5-recensie schrijft en je 'm daarom niet echt kan gebruiken voor jouw eigen muziekkompas. Je hebt het over zaken die joú klaarblijkelijk interesseren zoals het gebruik van instrumentatie. Da's je goed recht en prima wat mij betreft, maar schrijf daar dan zelf over en leg dat niet bij iemand anders neer. Je bent aardig met taal, gebruik 'm dan maar voor je eigen recensie zou ik zeggen.
Daarnaast. Ik vind het ook helemaal niet raar dat bepaalde specifieke instrumenten bepalend kunnen zijn voor het geluid en de muziek, zoals jij beweerd, maar in eerste instantie ben ik - en dat is dus persoonlijk - geïnteresseerd in hoe een album klinkt, welke referenties er zijn.

MuMe is een podium voor allerlei soorten pluimvee met allerlei soorten reacties en daar zul je je eigen route in moeten zien te vinden. Ik ga bijvoorbeeld geen Shania Twain recensie lezen omdat me dat niet interesseert. Ik volg wel een aantal gebruikers omdat ik vind dat ze met interessante referenties komen of bruikbare recensies schrijven zoals erwinz bijv. Ik lees in ieder geval een hele hoop niet...

Tenslotte, ook ik heb een hekel aan die 'selfiestick'!

philtuper - even over recensies:

Imo maken de volgende elementen deel uit van een recensie:

1. stijl, spelling (etc), format
2. inhoud (content)
3. conclusie >>> waardering in *

Ik bewaar de lastigste voor het laatst:

1 - da's geheel persoonlijk; alleen leiden spel- en grammaticafouten wel erg af; tot het punt dat je iets niet meer wilt lezen.

3. de conclusie, de waardering voor een album, moet imo uit het voorgaande verhaal af te leiden zijn. Constant tot een zelfde hoge conclusie komen doet de vraag ontstaan hoe kritisch iemand is met zijn cijfers.

2. Dit is het lastigste punt: ik vind zelf informatie essentieel; ik heb minder met de mentale concretiseringen van een ander (zijn beelden en associaties), alhoewel ik die soms wel aardig vind; regelmatig wordt er flink naast gepeerd ("Afrikaanse bevruchtingsrituelen" bij Remain in Light) of het groot oudhollands clichéboek wordt opengetrokken ("klinken als een echte Scandinavische ijsprinses" - alhier). Dat beeld is een construct - er bestaan geen Scandinavische ijsprinsessen; wel bestaat Isprinssessan en dat is een thriller van Camilla Läckberg, wél lezenswaardig overigens. Overigens vind je die bezwaren ook vervat in de laatste alinea van m'n eerdere post.

Ergerlijk is dat er scribenten zijn die posts van elders (hun eigen blog, of voor een bepaalde website) compleet herposten hier. Essentieel voor iedere auteur zou moeten zijn: ken je doelpubliek en schrijf voor dat publiek. Het is op zijn minst gezegd nogal naïef - misschien is het wel 'egotistical' of narcistisch - om te denken dat een tekst op je blog of voor een website van platenzaken integraal kan worden herplaatst hier. Dat vind ik een tekortkoming: de platenzakenwebsite bedient (potentiële) albumkopers; MuMe "bedient" muziekliefhebbers, die (jawel) ook wel regelmatig albums kopen. Het verschil bestaat hierin dat de meeste muziekliefhebbers over het algemeen goed geïnformeerd zijn en niet telkens weer alles uitgelegd hoeven te krijgen.

Mijn schrikvoorbeeld is wat dat betreft menige 'hedendaagse recensie' van bijv Joy Division - Closer, waar elke recensent telkens weer opnieuw uitlegt wat er met de band en de zanger is gebeurd en waarom het lot van de zanger eigenlijk uit zijn teksten is af te lezen.

Dit album is inmiddels wat weggezakt - het biedt toch te weinig om zich als blijver te handhaven; tenzij het weer ijziger wordt en dat voor een mentale verandering zorgt

FRIPI

Ik kwam toevallig dit experimentje van bijna drie jaar geleden weer tegen. Nu zou ik het heel anders doen, maar ik vond het wel grappig weer eens te horen.

O kak, ik zie net dat ik hem hier toentertijd ook al geplaatst heb .

Mijn eerste drumvideo van 2016 staat online! Ook de eerste opname met een nieuw drumstel en een minimale set-up.

buizen
Don Cappuccino schreef:
Mijn eerste drumvideo van 2016 staat online! Ook de eerste opname met een nieuw drumstel en een minimale set-up.

(embed)

Vééééttt man!!!! Wist helemaal niet dat je drumde, en dan zo'n keuze voor een nummer!!
Zakt het tempo niet gaandeweg wat af soms?
Anyway: supervet. Keep on going!
Cool, zo'n 'minimale set' (is trouwens tegenwoordig weer helemaal hot).

buizen schreef:

Vééééttt man!!!! Wist helemaal niet dat je drumde, en dan zo'n keuze voor een nummer!!
Zakt het tempo niet gaandeweg wat af soms?
Anyway: supervet. Keep on going!
Cool, zo'n 'minimale set' (is trouwens tegenwoordig weer helemaal hot).

Dank je wel!

Mijn laatste drumvideo dateerde ook alweer van augustus 2015, ik heb het vrij druk met mijn studie, nu had ik tijd om op te nemen, er gaan meer video's volgen van dezelfde sessie. Er zitten zeker af en toe minimale temposchommelingen in, het is ook een ''killer track'' om van begin tot eind compleet constant te spelen, toch zit ik verdomd dicht in de buurt, het is ook een ''one take''-opname. De minimale set-up heeft ervoor gezorgd dat ik weer ''to the point'' ben gaan spelen en ook creatiever ben geworden.

buizen
Don Cappuccino schreef:
(quote)

.... het is ook een ''killer track'' om van begin tot eind compleet constant te spelen, toch zit ik verdomd dicht in de buurt...
... het is ook een ''one take''-opname....
... De minimale set-up heeft ervoor gezorgd dat ik weer ''to the point'' ben gaan spelen en ook creatiever ben geworden....

Je praat er heel cool over, klinkt goed!

Dus je hebt nog meer drumvideo's? 'k ga ze zeker bekijken.
Zet 'm op.

Drumvideo's van de Don: altijd fijn. Zo ook deze. Keep 'em coming!

Wanneer komt je cover van Can - Halleluwah nou?

niels94 schreef:
Drumvideo's van de Don: altijd fijn. Zo ook deze. Keep 'em coming!

Wanneer komt je cover van Can - Halleluwah nou?

Dank je wel! Die cover van Halleluwah, dat kan nog wel even duren, ik moet eerst een krautrockportaal zien te vinden waardoor ik als Jaki Liebezeit kan spelen.

In de tussentijd genoeg andere covers! Vandaag weer een nieuwe, een cover van het Noorse grindcoregezelschap Beaten to Death! Snel drumwerk, veel blastbeats en opgefokte polkabeats! Moeilijke tracks om te spelen, het heeft me veel tijd gekost om alles strak te krijgen.

buizen
Zag net "Koor Geen Gehoor" bij Jinek. Mensen die niet kunnen zingen, ze zingen gewoon vals, maar ze houden wel heel erg van zingen. Dan kun je denken: dat is een probleem. Maar er is dus een koor waarin deze individuen zich verenigen.
En ze zijn allemaal laaiend enthousiast! Ze genieten volop van het samen niet helemaal zuiver; uit de toon of maat zingen.
De initiatior van het koor: "Solo wil je ze niet horen maar samen klinkt het als een klok!"
Leuk.
Voorziet in een behoefte.
Zo is muziek ook bedoeld: plezier hebben samen, nu kunnen ook slechte zangers lid worden van een koor.

Assurancetourix
één Jostiband is wel genoeg

Ik heb een lief klein liedje opgenomen...

En iets meer lo-fi uit een andere periode... wat experimenteler. Het moet een beetje op gang komen, rond de 1:30 komen er trommeltjes bij

Assurancetourix
Goed genoeg voor Jinek

buizen
Ducoz schreef:
Ik heb een lief klein liedje opgenomen...
(embed)

En iets meer lo-fi uit een andere periode... wat experimenteler. Het moet een beetje op gang komen, rond de 1:30 komen er trommeltjes bij
(embed)

Ben onder de indruk van je stem, Ducoz. De zang. Past goed bij het gitaarwerk zeg, helemaal niet verkeerd.
Zou de tekstregels nog 1000x zingen (als tenminste je stem dan niet nog schorder wordt..) om het Americana te laten klinken, af en toe hoor je een Nederlander. Practice practice practice.

buizen
Wat wel grappig is is dat ik de afgelopen wintermaanden wel eens tweedehands elpees heb gekocht en dat daar dan af en toe knipsels bij zitten van de ooit-eigenaar die dat er om een of andere reden bij bewaarde. Hitkrant. Posters soms. Gekopieerde of originele krantenartikeltjes.
En ook Oor-recensies.
En geen van die Oor-recensies (of bijv. een interview door hen, zoals bij een live-album van Duran Duran zat) uitgezonderd: nu achteraf bezien in de tijd: de plank totaal misgeslagen.
Kees Baars, etc.: wat een lachwekkende recensies.
En dat blad stond toch altijd te boek als 'deskundig'. Nou echt niet.

In Genres > Rock > Gitarist,bassist en een pianist:

Hallo ik ben Jez en ik zoek een tweede gitarist en een bassist en pianist en een zanger voor een band. Het gaat om een rockband vooral covers, uiteindelijk zelfgeschreven nummers. We zoeken mensen tussen de 14 en 17 jaar.
Je kan een mail sturen als je geïnteresseerd bent naar.

[email protected]
[email protected]

Groetjes Jez Guveau

Misschien even vermelden welke omgeving Je22o

Ik zou hier eens een balletje opgooien, muzikanten weet je wel...

De Site >> Gebruikers >> Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument?

Nieuwe drumvideo:

Ik heb weer eens een lonerfolky opgenomen, met een eenmans koor

I Could Have Made It Big (By Now) by D.R.Coldsteel II | Free Listening on SoundCloud

Ik wou dat ik iets muzikaals kon. Ik heb het ooit geprobeerd met een gitaar, maar daar bleek ik de coördinatie, het ritmegevoel en/of het geduld niet voor te hebben. Of dat bezat ik toen nog niet. Volgend jaar heb ik het wat rustiger, dan blaas ik beslist het stof van die gitaar en onderneem ik opnieuw een poging. En een mondharmonica heb ik hier ook nog liggen. Het zal dan wel instrumentaal blijven, want zingen kan ik helemaal niet (en dan bedoel ik ook echt hé-le-maal niet). En dat is het jammere, want ik zou graag liedjes schrijven en die vertolken. Voorlopig hou ik het dus gewoon bij dat schrijven (en dat geschrevene af en toe eens performen). In mijn hoofd hoor ik er soms wel muziek bij.

buizen
In/op deze geweldige opnamen, door de BBC, kun je goed de gear en de instrumenten zien van de muzikanten van Blondie. Merk en type synthesizers en zo, sommige mensen hechten daar aan en het is ook wel interessant.
Vind tevens vooral hoe goed je Clem Burke ziet drummen erg prettig.

Wat ik me afvroeg, wat is jouw set-up van je drumkit eigenlijk, bikkel2? Benieuwd naar.
Heb je een drum rack, ja he?

Gast
geplaatst: vandaag om 23:42 uur

geplaatst: vandaag om 23:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.