MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
ZAP! schreef:
Nu in de aanbieding bij een bepaalde supermarkt:
(afbeelding)
Bebop of hardbop, dat zie ik nergens vermeld staan.

't Zal fusion zijn.

Het is in ieder geval een kwartet.

E40
Bij ons in de supermarkt is het cool jazz , ze liggen in de koelkast.

Mssr Renard
Stelletje grapjazzen.

Geweldige uitleg ook!

Duidelijk geen foodies die poszters; we hebben het gewoon over de basis van een van de classic tunes van Bird
Scrapple from the Apple - YouTube

Mssr Renard
Als we allemaal zijn uitgespeeld, kunnen we het weer over jazz hebben.

Recentelijk deze geweldenaars ontdekt. Tony weet waar ik het over heb. Ook een liefhebber. Nu de rest nog:

Mssr Renard schreef:
Als we allemaal zijn uitgespeeld, kunnen we het weer over jazz hebben...
Goed, meneer. Sorry, meneer. ( )

Mssr Renard
10 platen van Strata East die je zeker moet luisteren (waarom niet allemaal).
Een fantastisch label met fenomenale platen.

An introduction to Strata-East in 10 records - The Vinyl Factory - thevinylfactory.com

Soledad
Mssr Renard schreef:
10 platen van Strata East die je zeker moet luisteren (waarom niet allemaal).
Een fantastisch label met fenomenale platen.

An introduction to Strata-East in 10 records - The Vinyl Factory - thevinylfactory.com

Ja Strata East is een fantastisch label en dankzij Pure Pleasure zijn er inmiddels weer heel wat te krijgen. Ik vind de helft van de platen hier geselecteerd overigens niet bijzonder.

Mssr Renard
Soledad schreef:
(quote)

Ja Strata East is een fantastisch label en dankzij Pure Pleasure zijn er inmiddels weer heel wat te krijgen. Ik vind de helft van de platen hier geselecteerd overigens niet bijzonder.

Ik sta op het punt Glass Bead Game van Clifford Jordan aan te schaffen.

Verder heb ik één en ander ontdekt via een compliatie van Gilles Peterson.

Welke kan jij aanraden?

Soledad
Mssr Renard schreef:
(quote)

Ik sta op het punt Glass Bead Game van Clifford Jordan aan te schaffen.

Verder heb ik één en ander ontdekt via een compliatie van Gilles Peterson.

Welke kan jij aanraden?

Wel een aantal uit die lijst hoor: Izipho Zam van Pharoah, Rythm X van Charles Bracken, Alkebu Lan van Mtume, Glass Bead Games van Clifford Jordan en Capra Black van Billy Harper. Maar vooral ook Music Inc! En alles van Charles Tolliver.

Soledad
vergeet ik bijna deze :

Charles Sullivan - Genesis (1974) - MusicMeter.nl

Och maar vooral deze is zo goed Michiel:

Music Inc. - Music Inc. (1971) - MusicMeter.nl

Mssr Renard
Dit zijn wel platen (merk ik nu), die alleen fysiek verkrijgbaar zijn. De streamingdiensten doen niet aan Strata East. Misschien dat er reissue-labels op bandcamp zitten.

Bedankt voor de tips. Dat wordt nog een hele klus om te zoeken en te luisteren. Ik houd wel van speurtochten.

Zijn er nog meer independent labels als Strata East en SteepleChase die dit soort afro-jazz uitbracht?

Soledad
Zeker: India Navigation; Nimbus West, ook wel wat (maar net als bij SteepleChase niet uitsluitend) op Mainstream, Muse, Black Saint en Soul Note.

Meer freejazz vind je ook wel op ESP Disk bijvoorbeeld, Freedom en Impulse! uiteraard.

Black Jazz is er ook 1 maar ben over het algemeen niet een groot fan.

Mssr Renard
Oh ja, Muse ben ik ook tegengekomen. Ik denk dat ik het maar eens ga opschrijven. Het hoeft van mij niet per sé freejazz te zijn. Funk, souljazz, postbop en fusion mogen van mij ook. Even iets totaal anders dan die mainstream. Vaak is dat soort indie-jazz wat gewaagder, rauwer, soms meer politiek, maar altijd erg filosofisch en spiritueel. En dat spreekt mij aan, die diepgang.

Hier nog een Strata East- verhaal en interview:

Strata-East Records: An Oral History - JazzTimes

Blij dat Billy Harper's Capra Black bij de 10 essentiële Strata East albums wordt genoemd. Vergeet vooral Lee Morgan's Last Session album er niet op na te luisteren, de eerste keer dat ik Billy Harper hoorde.

Voor betaalbare Strata East vinyl uitgaven, kijk bij Pure Pleasure. Niet van de echte releases te onderscheiden, met het verschil dat ze brandnieuw en een stuk goedkoper zijn. Geluidstechnisch helemaal prima. Ik heb er meerdere en ze bevallen allemaal super.

Die dubbel LP van Glass Bead Games, die is wel echt essentieel en inderdaad, zoals Soledad aangeeft, zo'n beetje alles van Charles Tolliver, niet alleen op Strata East.

Mssr Renard
Tony schreef:
Vergeet vooral Lee Morgan's Last Session album er niet op na te luisteren, de eerste keer dat ik Billy Harper hoorde.

Huh? Maar die is toch gewoon op Blue Note?

De Strata East/Pure Pleasure tips staan bij mij op de lijst. Vooral Charles Tolliver heeft mijn aandacht getrokken. De Rolling Stone Jazz Guide is er ook lyrisch over.

Op dit moment nog totaal en volledig into Clifford Jordan. Die Glass Bead Game wordt de eerste die ik ga bestellen.

Mssr Renard schreef:
Huh? Maar die is toch gewoon op Blue Note?

Nee, het is geen Strata-East, maar noem het maar gewoon.... Ik wilde alleen even aangeven dat de grote Lee Morgan Billy Harper al heel vroeg in zijn carrière heel hoog had zitten, door 2 van zijn composities op te nemen.

Okee, nog een Strata-East essential dan.... Billy Parker's Fourth World - Freedom of Speech, heerlijke soul jazz plaat.

Mssr Renard
Nu weer even een decennium terug met Shepp/Coltrane. Prachtig!

Mssr Renard
Firm Roots van Cedar Walton, bekend van het Clifford Jordan Quartet. Hier zonder Cliff maar met George Coleman.

Uitzinnig spel van Walton, Jones, Coleman en wat een drumsolo. Het tempo is ook niet misselijk:

Mssr Renard
Even een reissue-label tip: Merch | Futura Marge - futuramarge.bandcamp.com

Reissues van Jaki Byard, Archie Shepp en Billy Harper

Mssr Renard schreef:
Even een reissue-label tip: Merch | Futura Marge - futuramarge.bandcamp.com

Reissues van Jaki Byard, Archie Shepp en Billy Harper

Ik heb die van The Awakening. Erg magere uitgave, goedkoop kartonnetje, totaal geen info, geluid is gelukkig wel okee. Maar niet echt een label dat ik zou aanbevelen aan mijn vrienden.

Mssr Renard
Tony schreef:
(quote)

Ik heb die van The Awakening. Erg magere uitgave, goedkoop kartonnetje, totaal geen info, geluid is gelukkig wel okee. Maar niet echt een label dat ik zou aanbevelen aan mijn vrienden.

Goed dat jij je proefondervindelijke ervaring erbij post. Dan slaan we dit reissue-label maar mooi over. Ze hadden toch geen vinyl.

Soledad
Nee joh, de uitgaves zijn misschien niet bijzonder maar de muziek wel! Die van Harper is goud. De plaat van Waldron The Opening is een fantastische solo plaat

Mssr Renard
Soledad schreef:
Nee joh, de uitgaves zijn misschien niet bijzonder maar de muziek wel! Die van Harper is goud. De plaat van Waldron The Opening is een fantastische solo plaat

Ik koop jazz alleen eigenlijk op vinyl. Als het dan toch digitaal moet, dan stream ik liever. Anders moet ik een geheel nieuw apparaat (cd-speler) aanschaffen voor alleen wat cd's.
Bandcamp biedt ook de mogelijkheid tot aanschaf van High Quality downloads, en dat is ook wel een mooi iets.

Eens zien of ik via Bandcamp wat mooie oude jazz-reissues kan aanschaffen als hq-download/stream.

Soledad
Nee op vinyl zit je bij Futura (nog) niet goed met een reissue programma. Maar er is mooie muziek op uitgebracht dus dan zou ik idd streamen!

Mssr Renard
Omdat we vandaag toch zo met Woody Shaw bezig zijn. Fijne, onderhoudende set met een sterk kwintet.

bezetting: Woody Shaw (trompet, percussie), Onaje Gumbs (piano), Carter Jefferson (saxofonen), Stafford James (bas), VictorvLewis (drums). Live in Frankrijk.

Soledad schreef:
Nee joh, de uitgaves zijn misschien niet bijzonder maar de muziek wel!

Ik had het over de verpakking inderdaad, niet over de muziek, want die ken ik niet verder, of....

Soledad schreef:
Die van Harper is goud.

Precies!

Mssr Renard
Dexter Gordon, live 31 juli 1967 in Denemarken.
Met: Kenny Drew, Niels-Henning Ørsted Pedersen en Al Heath.

Geweldig gefilmd en fantastische geluidskwaliteit.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.