MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Maak kennis met Jazz en beoordeel

zoeken in:

hdk-nl
Die muziek komt pas echt tot zijn recht, wanneer tijdens het luisteren hiervan, je door het werk van Chet Zar bladert,

administrator - chetzar.com (Werken worden beter naarmate je verder komt).

Ik was toevallig door wat surrealistische kunst aan het browsen toen ik dit aanzette en ik moet zeggen een heel ander effect ontstaat met de werken van Chet Zar erbij.

8 Leuk...

aslan (crew)
Eric Dolphy (live / basklarinet)

pretfrit
Dolphy is een van mijn helden. ik vewacht overigens minder reactie's als bij de vorige video....en zo hoort dat ook.

8/10

pretfrit schreef:
Dolphy is een van mijn helden

Same here, 9.
Basklarinet is door Dolphy geworden wat het nu is in Jazz.

8. Vind 'm trouwens ook erg goed in At The Five Spot Vol. 2. Moet eens wat meer van hem gaan beluisteren.

7,5. Niet altijd duidelijk waar 'ie heen wil, maar dat maakt het ook Dolphy, wat mij betreft.

aslan (crew)
Pharoah Sanders @ Jazz Middelheim 2008

aslan schreef:
Pharoah Sanders @ Jazz Middelheim 2008

(embed)

Ik was erbij toen. Geen overdonderd concert, integendeel, behalve misschien het einde...wat u hier te zien krijgt.

pretfrit
nou?...nee!

5je..Vind die Sanders maar een showbinkie. Verre van subtiel.

pretfrit schreef:
nou?...nee!

5je..Vind die Sanders maar een showbinkie. Verre van subtiel.

Ik zeg niets, maar...het gaat toch om de muziek en de show doet er toch niet toe?

pretfrit schreef:
Wat ***** betreft: Ik gun hem zijn redelijke publieke succes op z'n 80ste (om en nabij) nadat hij jaren uitgekotst is door "kenners" van het jazzgenre...Als hij nu eindelijk geld weet te verdienen met "show" dan is dat maar zo.

...

(edit) het is niet zo dat ***** voor de ik weet niet hoeveelste keer met uitgestreken kop en driedelig pak een eeuwige Bach sonate uit zijn ***** friemelt...RESPECT voor een artiest die de muziekwereld werkelijk iets nieuws heeft gegeven en op zijn 80ste (!!) nog steeds onvermoeid doorgaat.

pretfrit
Ik heb het niet over het optreden, ik heb het over de manier van spelen. Veel show, weinig inhoud. Zijn stijl bevalt me gewoon niet...luide toon, makkelijke melodieuse lijnen , veel herhaling,naar mijn idee een echte "one trick pony" en scoort bovendien al jaren over de rug van Coltrane.

Dit in tegenstelling tot Taylor die nu op z'n 80ste wat mij bereft met "show" zijn geld mag verdienen. moet er wel bij vermelden dat de poezie en theaterkunsten van Taylor mij ook gestolen mogen worden...gelukkig hebben we z'n muziek nog.

Van jou verwacht ik dat je het nuance verschil ziet. of je het met mijn mening wat betreft Sanders eens bent is weer een ander verhaal

pretfrit
bijzondere combinatie

pretfrit
Mahler volgens Uri Caine

en deze die nog wat minder jazz is..
YouTube - MAHLER - SINFONIA Nº 5 - ADAGIETTO - GUSTAV MAHLER/URI CAINE

Uri Caine z'n Mahler interpretatie krijgt van mij een dikke 9.
Kippevel en een diepe buiging...

aslan (crew)
dorothy ashby & frank wess 6/10

uri caine's mahler interpr - ik ben sowiso fan van mahler's muziek maar deze verdient zeker die 9/10 ! !

we tigers schreef:
Uri Caine z'n Mahler interpretatie krijgt van mij een dikke 9.
Kippevel en een diepe buiging...

Idem dito...magistraal gewoon!

thejazzscène
jazz?
Ja mooi, maar zo'n nummer moet je in haar context horen. Er komen nog nummers ervoor en erna en samen vormen ze een geheel. Dat ontbreekt hier.

Ken je het album? Het gaat het hele album lang juist alle kanten op, dus die context lijkt me niet erg relevant hier. Of zeg dat je dit nummer niet goed kan luisteren zonder een paar minuten eerder een halve klezmerinterpretatie van de Kindertotenlieder te horen?

Ik vind het juist verdomd sterk dat ik in tweeënhalve minuut zo emotioneel geraakt kan worden.

thejazzscène
Dit soort korte nummers van deze stijl zijn dan niet aan mij besteed. Ik vind het heel mooi daar niet van maar als ik dan naar een volledige symfonie van Mahler luister, ben ik een pak meer in de wolken/ aangedaan.

pretfrit
Het album heeft nog geen stemmen. Het album is overigens gemakkelijk met google-naam/blog te vinden. Dan heb je het hele album in z'n context

Dit zijn vrij serieuse fragmenten. De albums gaan inderdaad alle kanten op. Bezitten humor en simpelweg tegen kitch aanleunende fragmenten. Je moet er van houden maar in ieder geval bijzondere jazz(?) albums en altijd leuk om eens te ervaren.

edit: 1 stem ondertussen...

pretfrit

Erik Truffaz

Natuurlijk veel te snel na het vorige filmpje, dat weet ik ook wel, maar zie het op deze manier:
het compenseert voor al die dagen dat er niets nieuws wordt gepost en je hebt gewoon twee stukken te beluisteren!

Jacob Young - "Sideways"

lambf

Erik Truffaz en Jacob Young: lekker rustig; houd ik wel van.
Last Exit: wel leuk voor het contrast maar voor mij niet iets om elke dag naar te luisteren.

pretfrit
En daar hebben we Brotzmann weereens.Tsja...lekker op z'n tijd maar niet echt uitzonderlijk

7,5

thejazzscène
Die Jacob Young klinkt erg goed. Voor Brötzman ben ik momenteel niet in de stemming.
Wat vinden jullie hiervan? Ze doen momenteel een Europese tour geloof ik. Morgen te zien in de Vooruit in Gent!

Ik zal er zijn.

Leuk trio overigens: heerlijke overdosis aan ideeën die telkens weer in heel dynamische stukken worden gegoten...

thejazzscène
Dynamiek zit er zeker in. Ik vind het vooral knap hoe men zo vlot en met veel plezier van de éne stijl in de andere glijdt.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:44 uur

geplaatst: vandaag om 18:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.