Genres / Jazz / Maak kennis met Jazz en beoordeel
zoeken in:
1
Mssr Renard
geplaatst: 22 december 2021, 10:55 uur
Michiel Cohen; tip: maak een eigen topic aan: Michiel Cohen's muzikale ontdekkingen. Dit begint een beetje op spam te lijken, en de discussie die we met elkaar hier voeren, verzandt nu. Alsof we als groepje bij elkaar staan te praten, en plotseling springt er iemand tussen die dan filmpjes wilt laten zien.
Niks mis met filmpjes laten zien, maar het sluit toch helemaal niet aan op waar we afgelopen dagen mee bezig zijn?
Niks mis met filmpjes laten zien, maar het sluit toch helemaal niet aan op waar we afgelopen dagen mee bezig zijn?
1
ohmusica
geplaatst: 22 december 2021, 11:13 uur
het jazz conclaaf hier, het begint wat te roken en brandlucht, kuch kuch, goed ventileren mensen!
zorg voor wat uniformiteit in de inbreng, lijstje met ontdekkingen, enige onderbouwing en context en hou rekening met minder-begaafden in de jazz
zorg voor wat uniformiteit in de inbreng, lijstje met ontdekkingen, enige onderbouwing en context en hou rekening met minder-begaafden in de jazz
0
Mssr Renard
geplaatst: 22 december 2021, 11:17 uur
ohmusica schreef:
het jazz conclaaf hier, het begint wat te roken en brandlucht, kuch kuch, goed ventileren mensen!
Die snap ik even niet. Bedoel je dat ik mensen buitensluit? Zo ja, mijn oprechte excuses dan.
0
ohmusica
geplaatst: 22 december 2021, 11:19 uur
Mssr Renard schreef:
Die snap ik even niet. Bedoel je dat ik mensen buitensluit? Zo ja, mijn oprechte excuses dan.
(quote)
ik was nog niet klaar… niks persoonlijks
0
geplaatst: 22 december 2021, 11:27 uur
ohmusica schreef:
ik snap niet wat je bedoelt met je "minder begaafden"...ik vind dat een belediging
volgens mij gaat het prima hier en ik geef jou de tip om even 3 pagina's terug te lezen zodat je weet wat er gaande is.
vriendelijke groet
spoon.
0
geplaatst: 22 december 2021, 11:40 uur
Mssr Renard schreef:
Michiel Cohen; tip: maak een eigen topic aan: Michiel Cohen's muzikale ontdekkingen. Dit begint een beetje op spam te lijken, en de discussie die we met elkaar hier voeren, verzandt nu. Alsof we als groepje bij elkaar staan te praten, en plotseling springt er iemand tussen die dan filmpjes wilt laten zien.
Niks met filmpjes laten zien, maar het sluit toch helemaal niet aan op waar we afgelopen dagen mee bezig zijn?
Niks met filmpjes laten zien, maar het sluit toch helemaal niet aan op waar we afgelopen dagen mee bezig zijn?
Heb het niet zo op kuddedieren die in groepjes opereren. Het hoeft dan ook niet aan te sluiten bij waar je de laatste dagen mee bezig bent geweest. Het topic heet niet voor niets Maak kennis met Jazz en beoordeel.
Een veranderingsproces houd je scherp en zorgt er voor dat je uit de bubbel(s) stapt met waar je de laatste dagen mee bezig bent geweest.
1
geplaatst: 22 december 2021, 11:41 uur
Michiel Cohen schreef:
Heb het niet zo op kuddedieren die in groepjes opereren. Het hoeft dan ook niet aan te sluiten bij waar je de laatste dagen mee bezig bent geweest. Het topic heet niet voor niets Maak kennis met Jazz en beoordeel.
Een veranderingsproces houd je scherp en zorgt er voor dat je uit de bubbel(s) stapt met waar je de laatste dagen mee bezig bent geweest.
(quote)
Het topic was op sterven na dood...er was totaal geen respons meer.
Trek een conclusie!!
0
ohmusica
geplaatst: 22 december 2021, 11:50 uur
spoon schreef:
ik snap niet wat je bedoelt met je "minder begaafden"...ik vind dat een belediging
volgens mij gaat het prima hier en ik geef jou de tip om even 3 pagina's terug te lezen zodat je weet wat er gaande is.
vriendelijke groet
spoon.
(quote)
vriendelijke groet
spoon.
Hou het interessant toegankelijk voor meer lieden dan alleen enkele ingewijden, ik snap ook wel gezien het onderwerp niet even eenvoudig is. Verder goed bezig,!,
1
geplaatst: 22 december 2021, 11:53 uur
ohmusica schreef:
Hou het interessant voor meer lieden dan alleen enkele ingewijden, ik snap ook wel gezien het onderwerp niet even eenvoudig is. Verder goed bezig,!,
(quote)
Hou het interessant voor meer lieden dan alleen enkele ingewijden, ik snap ook wel gezien het onderwerp niet even eenvoudig is. Verder goed bezig,!,
sorry, is een beetje jazz eigen. De jazzsnob is niet voor niets een begrip. Zelfde gaat ook op voor genres als heavy metal en hiphop overigens. tsja, subcultuurtjes
Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker

0
Mssr Renard
geplaatst: 22 december 2021, 12:01 uur
Maar volgens mij zijn de lijstjes en beschrijvingen toch juist heel goed? Iedereen schrijft vanuit zijn gevoel en de al té technische termen (modaal, tonaal, syncopisch, polyritmisch, etc.) worden best wel vermeden.
Sowieso al dikke winst dat Rahsaan Roland Kirk onder de aandacht is gekomen. En Dolphy natuurlijk.
Sowieso al dikke winst dat Rahsaan Roland Kirk onder de aandacht is gekomen. En Dolphy natuurlijk.
2
ohmusica
geplaatst: 22 december 2021, 12:23 uur
Mssr Renard schreef:
Maar volgens mij zijn de lijstjes en beschrijvingen toch juist heel goed? Iedereen schrijft vanuit zijn gevoel en de al té technische termen (modaal, tonaal, syncopisch, polyritmisch, etc.) worden best wel vermeden.
spoon en renard Ik volg het met aandacht, maar jazz laat zich ook niet 123 verklaren ook niet op een forum en uiteindelijk ook een smaakkwestie, zo hou ik niet van teveel aan noten en toeters, maar dat is mijn probleem. Ik zal tzt ook nog wel iets aandragen.
1
geplaatst: 22 december 2021, 12:45 uur
ohmusica schreef:
spoon en renard Ik volg het met aandacht, maar jazz laat zich ook niet 123 verklaren ook niet op een forum en uiteindelijk ook een smaakkwestie, zo hou ik niet van teveel aan noten en toeters, maar dat is mijn probleem. Ik zal tzt ook nog wel iets aandragen.
(quote)
Ach voor noten gibt es ein Notenkraker en niemand hier houdt van een droeftoeter tenzij in mela-mood en dan wordt regelmatig d'n Trane op de rails (in de groef) gezet - niets zo fijn als een droefgroef bij blauwe gevoelens.
En die opmerking inzake "voor ingewijden" geldt ook voor subgenres van electronic. Ook daar is verkeerde typering/verwijzing goed voor a firm digital spanking

Dit jaar is er veelvuldig 'herontdekt'.
8
geplaatst: 22 december 2021, 14:11 uur
Mssr Renard schreef:
Ik ben wel benieuwd geworden naar de ontdekkingen van Soledad, ohmusica, aerobag en Mjuman.
Ik ben wel benieuwd geworden naar de ontdekkingen van Soledad, ohmusica, aerobag en Mjuman.
Er staat nog het een en ander op mijn '21 jazz-luisterlijstje (o.a. die verzamelaar van William Parker) en er komt nog wel meer bij als ik het topic zo afstruin, maar dit waren sowieso voor mij een aantal stand-out releases (niet teveel waarde hechten aan volgorde):
1. Patrick Shiroishi - Hidemi
Hidemi is een opvallend jazz project, waarbij saxofonist Shiroishi zorgvuldig opgebouwde laagjes houtblazers over elkaar heen legt. Al deze laagjes komen van Shiroishi himself. Mocht dat al imposant klinken, het blaasspel is ook uiterst expressioneel en de intentie verhalend. De ontberingen van de Aziatische Amerikaan, zowel post-1945 als in tijdperk van pandemie, waren de reden van Shiroishi om dit album te maken.. Een teder, maar tegelijk urgent geluid.
2. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Promises
Sanders op zijn ouwe dag zijn saxofoon nog uit het vet laten halen, dat is een geniaal idee. Sanders heeft wel eens radicaler en progressiever geklonken, maar my god, wat een meeslepend totaalplaatje is dit geworden. Een samenwerking waarbij alle betrokken partijen elkaar geweldig aanvoelen en aanvullen. Een nagenoeg zuivere legering van jazz, klassiek en elektronica.
3. Karoline Wallace - Stiklinger
Fijnzinnige, maar ook uitdagende jazz-plaat van deze Noorse Karoline Wallace. Een opvallende vocale performance, waarbij ze haar stem als instrument lijkt te gebruiken, maar ook af en toe in een folk melodie overgaat. Fragmenten van tape recordings zijn een fijne touch en geven het album extra diepte. De inspiratie voor dit album is ook charmant; Album is geïnspireerd door de tuin van haar oma, die verschillende planten verzamelde die ze in haar leven tegenkwam (Tijdens vakanties, trouwboeketten) en die een nieuw leven gaf in haar eigen tuin.
4. Ill Considered - Liminal Space
Een bruisend collectief uit de net zo bruisende Londense Jazz scene. Uitgekiende levendige grooves worden gebruikt als springplank voor improv met als resultaat: Een salto met driedubbele schroef die landt in een kolkende zee. Deze moderne invalshoek van jazz, met een nadruk op opzwepende melodieën, weet ik zeer te waarderen.
5. Strictly Missionairy - Heisse Scheisse
De bandnaam en albumtitel verraden wellicht het een en ander, maar dit is een verzameling absurde jazz uitspattingen. Bandleden soleren door elkaar heen, terwijl speelse melodische riffen een storm van herrie proberen te doorstaan om zich een weg te banen naar de luisteraar. Het is chaotisch en kolderiek, soms zelfs strontvervelend, maar ik vind het heerlijk.
6. Anne Webber - Idiom
7. Krokofant / Ståle Storløkken / Ingebrigt Håker Flaten - Fifth
8. Irreversible Entanglements - Open the Gates
9. James Brandon Lewis / Red Lily Quintet - Jesup Wagon
10. Chelsea Carmichael - The River Doesn’t Like Strangers
en nog shout-out naar:
Amaro Freitas - Sankofa
Chris Potter Circuits Trio - Sunrise Reprise
Embryo - Auf auf
Fievel Is Glauque - God's Trashmen Sent to Right the Mess
Mako Sica - Garland of Heads
Moritz von Oswald Trio - Dissent
Nafs at Peace - Jaubi
Sylvie Courvoisier & Mary Halvorson - Searching for the Disappeared Hour
Trigg & Gusset - Black Ocean
0
geplaatst: 22 december 2021, 14:19 uur
Zeker, ze hebben een comeback gemaakt, dochter van de frontman heeft stokje overgenomen. Album is nota bene uitgebracht op het label van hip hop producer Madlib
Embryo - Auf Auf (2021)
0
Mssr Renard
geplaatst: 22 december 2021, 14:21 uur
aerobag schreef:
Zeker, ze hebben een comeback gemaakt, nota bene op het label van hip hop producer Madlib
Embryo - Auf Auf (2021)
(quote)
Zeker, ze hebben een comeback gemaakt, nota bene op het label van hip hop producer Madlib
Embryo - Auf Auf (2021)
Wat gaaf. Ik wist alleen van Kraan dat ze nog wel bezig waren en dingen uitbrachten. Ik ben benieuwd naar die Embryo-plaat.
0
Soledad
geplaatst: 22 december 2021, 14:40 uur
aerobag schreef:
Zeker, ze hebben een comeback gemaakt, dochter van de frontman heeft stokje overgenomen. Album is nota bene uitgebracht op het label van hip hop producer Madlib
Embryo - Auf Auf (2021)
(quote)
Embryo - Auf Auf (2021)
Tof dit te horen. 1 van mijn grote jazzhelden Mal Waldron speelde vaak met Embryo. Ik heb dan ook drie platen van ze. Hele goede band

2
geplaatst: 22 december 2021, 14:45 uur
aerobag schreef:
Het is chaotisch en kolderiek, soms zelfs strontvervelend, maar ik vind het heerlijk.
Het is chaotisch en kolderiek, soms zelfs strontvervelend, maar ik vind het heerlijk.
Wat is jazz?

1
geplaatst: 22 december 2021, 14:49 uur
Zeker, maar wat is daar mis mee?
Schiet nu maar op met dat lijstje!
1
ohmusica
geplaatst: 22 december 2021, 15:10 uur
Ik zie me echt als een outsider hier.
Ik wacht nog even met een bijdrage. Misschien volgende week.
Dan kom ik ook met een jazz-achtig lijstje over dit jaar (hoop ik).
Ben ik zelf ook wel benieuwd naar hoe dat er uit moet gaan zien.
En een lijstje is vooral een mooi kado aan jezelf....
Ik wacht nog even met een bijdrage. Misschien volgende week.
Dan kom ik ook met een jazz-achtig lijstje over dit jaar (hoop ik).
Ben ik zelf ook wel benieuwd naar hoe dat er uit moet gaan zien.
En een lijstje is vooral een mooi kado aan jezelf....
2
geplaatst: 22 december 2021, 15:53 uur
ohmusica schreef:
Hou het interessant toegankelijk voor meer lieden dan alleen enkele ingewijden, ik snap ook wel gezien het onderwerp niet even eenvoudig is. Verder goed bezig,!,
Dank voor je laatste opmerking, vind zelf ook dat we heel goed bezig zijn hier met een select gezelschap dat elkaar alleen maar positief benadert, complimenteert met de goede smaak en uitdaagt ook eens iets anders te gaan beluisteren. Kom daar maar eens om tegenwoordig op een forum. Dus dikke pluim aan onszelf! Enne.... Wacht jij maar op het lijstje van Soledad, ben benieuwd hoe toegankelijk dat gaat zijn voor je.
Soledad?
ohmusica schreef:
Die komt volledig voor eigen rekening. Kijk naar de lijst van aerobag, daar ken ik ook maar 2 titels van. Dus kom maar door met dat jazz achtige lijstje.
1
geplaatst: 22 december 2021, 16:11 uur
aerobag schreef:
Deze was ik zelf vergeten, maar moet ik nog 'ns beluisteren. Thanks for the reminder!

1
geplaatst: 22 december 2021, 16:21 uur
1
geplaatst: 22 december 2021, 16:22 uur
haha, idem.
Dardan en Supernatural heb ik al via pm uitgenodigd
3
geplaatst: 22 december 2021, 16:38 uur
Ha, mijn lijstje in het ''top 10 van 2021-topic'' is an sich al een jazzlijstje

Ik zal eens kijken of ik vanavond tijd heb voor wat inleidende woorden bij mijn favoriete jazzalbums van het jaar. Het doet mij in ieder geval vreugd dat spoon flink reclame maakt voor James Brandon Lewis' Jesup Wagon. Met enige afstand mijn favoriete plaat van het jaar.
* denotes required fields.