MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2017

zoeken in:
Mijn eindlijs:

1 Marillion - The Great Escape
2 Marillion - Neverland
3 Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
4 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
5 Marillion - The Invisible Man
6 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
7 Steven Wilson - Routine
8 Porcupine Tree - Anesthetize
9 Porcupine Tree - Russia on Ice
10 Genesis - Firth of Fifth
11 Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond
12 Pink Floyd - Comfortably Numb
13 Supertramp - Fool's Overture
14 Genesis - The Musical Box
15 Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
16 Pink Floyd - Sheep
17 Archive - Collapse / Collide
18 Yes - Close to the Edge
19 Archive - Lights
20 Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy

Papartis schreef:
Outlaw104

Was weer een geweldig optreden. Je moet er zeker naar toe.
Laat me weten of je bent geweest en wat je er van vond.
Overigens zijn de bandleden ook zeer benaderbaar.

Was een puik concert gisteren in de Neushoorn. Technisch tot in de puntjes verzorgd en werkelijk een fantastisch transparant geluid gedurende het hele optreden, hulde aan de geluidsman. Jammer dat er nog geen 200 man op af kwamen in de grote zaal.
Alle favorieten kwamen voorbij en ook het nieuwe materiaal van Soyuz kon me zeer bekoren. Emperor Bespoke en Soyuz Out zijn Gazpachiaanse klassiekers in spe en misschien wel kandidaten voor de volgende progladder.

Voor mensen met afkickverschijnselen en die niet bang zijn voor de wat stevigere Prog(metal), hier wordt de Greatest Hits gespeeld van wat mij betreft de artiest die de grootste omissie is in onze lijst, Devin Townsend.

Niet zozeer dat ik afkickverschijnselen heb, Bonk. Maar meer door tijdgebrek op dit moment zie ik af van het feestje met Devin Townsend. Wel voelde ik me enigszins aangesproken door je oproep hierboven.
Een kleine reparatie aan de woning hier noopt me de muziek voor even wat op een lager pitje te zetten.

Casartelli, op dit topic komen zeker verder geen mededelingen meer?
Of is er nog een afterparty met een enquête (zoals vorig jaar), statistiekjes, of huiskamervragen?

Casartelli (moderator)
Jacoto schreef:
Casartelli, op dit topic komen zeker verder geen mededelingen meer?
Of is er nog een afterparty met een enquête (zoals vorig jaar), statistiekjes, of huiskamervragen?
Ja, daar wilde ik nog op terugkomen. We hebben vorig jaar inderdaad vrij uitgebreid geëvalueerd, wat op zeker moment zelfs in een heuse enquête resulteerde. Ik denk niet dat het nodig is dat nog een keer zo systematisch te doen (veel inzichten zullen niet echt veranderd zijn), maar iedereen die ideeën heeft om dingen anders te doen, kan die hier sowieso ventileren en dan hebben we het erover.

Mijn voorstel zou zijn:

- er komt gewoon weer een volgende editie (daar hebben diverse mensen hier hun belangstelling al voor geuit)

- die begint weer ergens in augustus (dan hebben we even rust, terwijl het in tegenfase lopen met de MuMeLadder en Witte Trui voor mij toch wel belangrijk is. Er zullen allicht wat mensen dan op vakantie zijn, maar goed, het is nu aangekondigd dus iedereen kan alvast over nominaties nadenken en die eventueel ook vooraf al per pm indienen)

- we handhaven de diversiteitsregel: je mag slechts één nummer nomineren van artiesten waarvan al minstens 10 nummers meedoen. Dit criterium geldt op het moment dat je je nominatielijstje indient (help jij dus een artiest met 9 nummers aan de 10e nominatie, dan heeft dat voor jou nog geen consequenties, maar wel voor de volgende nomineerder).

- we handhaven spelschema, aantal deelnemende nummers, aantal herkansingen, etc.

Wel observeer ik dat diversiteit en dynamiek qua nieuwe binnenkomers langzaam teruglopen. Dat laatste is logisch als de lijst volwassener wordt en dat eerste: uit het lijstje hofleveranciers lezen we dat de echte topartiesten wel een beetje aan hun tax lijken te zitten qua aantal nummers in de lijst, maar dat de subtop gaandeweg wat meer terrein verovert, ten koste van wat einzelgängers in de lijst.

Daarnaast heb ik eerder al de indruk geuit dat er mijns inziens ruimte is voor een wat langere eindlijst. Bij eenzelfde aantal deelnemende nummers zou dat als resultaat hebben dat er minder nieuwe nominaties bijkunnen en dat meer nummers van de ene naar de andere editie doorgaan. In één keer van een Top 300 naar een Top 400 is misschien wat drastisch, misschien ook niet.

Ik ben met name wel benieuwd of daar nog ideeën over leven.

Geweldig nieuws vind ik het, dat er in augustus weer een nieuwe editie van de Progladder start!
In welke vorm of met welk speelschema dat eruit gaat zien maakt mij niet zoveel uit.

Wat mij betreft hoeft er geen langere eindlijst te komen en zeker niet mocht dit ten koste gaan van nieuwe nominaties.
Die nominaties, dit heb ik al eens eerder aangegeven, vind ik juist een ontzettende meerwaarde hebben.
Maar als Casartelli zelf, of een meerderheid daar wel een voorkeur voor heeft is het mij best.

Met veel plezier zie ik de komende augustusmaand tegemoet.

Liever nieuwe nominaties dan een lange eindlijst (of dus eigenlijk: startlijst), dus van mij mag die lijst desnoods korter. Aan het eind zullen ook dan dezelfde artiesten vast weer boven komen drijven overigens...

Ik snap dat wel, wat meer nieuwe nominaties en een niet te lange eindlijst. En natuurlijk komen dezelfde artiesten weer boven drijven (het is natuurlijk ook een soort top 2000 - ietwat gecharcheerd - van een klein clupje progliefhebbers waar onze eigen Bo Rhap altijd ergens arriveert maar niet daar). Maar toch zie ik lichte verschuivingen. Onze ouwe Genesis begint wat te zakken, Marillion wordt wat belegener en ik zie wat roersels van Archive/Gazpacho enz. opkomen. Ik voorzie dat over een aantal jaren er toch wel een wat andere top 20 zal zijn. Er komen ook wat nieuwe Users bij (toch ?) en ik vind de nieuwe nominaties vrij kleurrijk, anders en ambitieus. Laat maar komen !

Revelaties zijn in opkomst. En niet voor niks zijn deze het einde van het begin.

Tja we zijn een aantal jaar bezig en ik snap dat het vervelend kan zijn dat de finalelijst steeds uit zo'n beetje dezelfde namen bestaat maar kom op het is toch wel erg naïef om elke editie de hoop te hebben dat er ineens een stuk of wat op voorhand volstrekt onbekende namen daar tegen te gaan komen.

Verder vind ik augustus al weer erg snel en vind ik 2 maandjes rust tussen de ene erg lange editie en de volgende wederom erg lange editie aan de korte kant. Wat mij betreft mag het ook in oktober ofzo beginnen hebben we ook wat meer tijd om nieuwe (prog)platen te leren kennen (zonder enige luisterdruk) om eventuele nominaties te selecteren.

Misschien eens tijd voor een kortere witte progtrui editie?

Môgge vigil

Van hetzelfde vriendelijke vriend!

Casartelli (moderator)
Ok, even resumeren.
Casartelli schreef:
Wel observeer ik dat diversiteit en dynamiek qua nieuwe binnenkomers langzaam teruglopen. Dat laatste is logisch als de lijst volwassener wordt en dat eerste: uit het lijstje hofleveranciers lezen we dat de echte topartiesten wel een beetje aan hun tax lijken te zitten qua aantal nummers in de lijst, maar dat de subtop gaandeweg wat meer terrein verovert, ten koste van wat einzelgängers in de lijst.

Daarnaast heb ik eerder al de indruk geuit dat er mijns inziens ruimte is voor een wat langere eindlijst. Bij eenzelfde aantal deelnemende nummers zou dat als resultaat hebben dat er minder nieuwe nominaties bijkunnen en dat meer nummers van de ene naar de andere editie doorgaan. In één keer van een Top 300 naar een Top 400 is misschien wat drastisch, misschien ook niet.

Ik ben met name wel benieuwd of daar nog ideeën over leven.
Ok, daar is duidelijk geen draagvlak voor. Dan handhaven we de huidige opzet (scheelt ook weer spreadsheet aanpassen).
vigil schreef:
Verder vind ik augustus al weer erg snel en vind ik 2 maandjes rust tussen de ene erg lange editie en de volgende wederom erg lange editie aan de korte kant. Wat mij betreft mag het ook in oktober ofzo beginnen hebben we ook wat meer tijd om nieuwe (prog)platen te leren kennen (zonder enige luisterdruk) om eventuele nominaties te selecteren.
Hier zijn een paar takeaways mogelijk:

- augustus komt te vroeg -> wellicht, maar het niet overlappen van Ronde 1 + Herkansingsronde 1 met de 1e rondes van de MML/WT is voor mij toch wel heilig. Afgelopen editie begonnen we 6 augustus met nomineren, 12 augustus met de 1e ronde en 19 december met de 2e ronde. Naar aanleiding van wat commentaar toen zou ik nu de nominatieronde wat langer willen laten lopen (d.w.z. mensen minder snel uitnodigen tot een 2e nominatielijstje), maar dan blijft er aan de achterkant al erg weinig ruimte over.

- het spel duurt te lang -> daar hebben we vorig jaar al een efficiëntieslag gemaakt. Verdere substantiële inkorting kan alleen ten koste van het aantal nominaties, de kleinere laddergrootte (6 i.p.v. 8 ) in (Herkansings)Ronde 1 of de tweede kans voor alle in Ronde 1 afvallende nominaties. Ik wil wel nog eens met de resultaten van vorig jaar in de hand kijken of er bij de herkansingen nog wat te halen valt omdat er categorieën nummers zouden herkansen die daar toch (vrijwel) nooit van profiteren, maar dat is in de inkorting toch een beetje kruimelwerk.
vigil schreef:
Misschien eens tijd voor een kortere witte progtrui editie?
Ik heb in het verleden edities met alleen onbekende en alleen moderne nummers georganiseerd en dat viel qua deelnemersaantallen toch wel tegen, dus ik verkies zelf de continuïteit. Bovendien vind ik onze huidige lijst al behoorlijk Witte Truierig voor een muziekstroming die zijn hoogtijdagen in de jaren '70 had. Maar als iemand anders wil, houd ik diegene natuurlijk niet tegen.

Ik vind alles best!
Maar ik wil nog wel ff wat kwijt:

- september beginnen vroeg zat.

Ja, ik ben er ff klaar mee!

- Nominaties beperken per persoon.

Voorop gesteld, de nominaties van andere deelnemers zijn voor mij de drijfveer van het spel!!!
Echter, 15 is voor mij te veel voor een vierde editie waar de meest onder ons voor de vierde keer aan mee gaan doen. Zelf kan ik op dit moment maar een handvol interessante nieuwe nummers opnoemen en ik verwacht dat er in komkommer tijd (zomer) weinig nieuwe releases bij komen. Liever echt interessant werk dan een hele vracht niemendalletjes. Er zat afgelopen editie best veel kaf tussen het koren, ook van mijn kant. Max 10 per persoon is zat en de rest aanvullen met nummers 301 t/m ??? van de laatste editie. Of een kleiner deelnemersveld. Of iets van beide.

- Ladder inkorten in ronde 4,5 en 6.

Al eerder gememoreerd door mij, te veel herhaling van zetten. Te weinig afvallers. Kan efficiënter.

- De finaleronde niet te lang vooruit schuiven en uitrekken.

Na dagelijks in de weer te zijn om punten door te geven konden we opeens twee weken doen om 20 over bekende nummers op een rijtje te zetten. Ik was het bijna vergeten, gelukkig werd ik getagd. Ook de bekendmaking kan toch gewoon in één avond? Ik vond de laatste editie als een nachtkaars uit gaan eigenlijk. Zelf zit ik te denken aan woensdag laatste herkansingsronde. donderdag t/m zaterdag lijstje inleveren en zondagavond tussen 21:00 en 23:00 de ontknoping met bier en nootjes!

Maar goed, de beste stuurlui staan aan wal. Ik wacht het af en wens ieder, en heer Cassartelli in het bijzonder, een fijne vakantie! Overigens met best veel live prog voor mij overigens....

Slainte Mhath!

Het zoeken naar nieuwe liedjes zal voor de één vast wat sneller gaan dan voor de ander, lees ik zo.
Zelf heb ik altijd wel muziekjes in mijn hoofd, dus 10 nieuwe liedjes had ik zo paraat.

Kleine tip van de sluier...?
Een paar uit de jaren 60; eentje van dit jaar; een instrumentaaltje; een NL productie (idee is al eerder opgeworpen, misschien een leuke optie één liedje uit eigen land). Verder een paar ‘stevige jongens’, wat prettige luisterliedjes en tot slot enkele kippenvelnummers (bij mij dan wel te verstaan). En dat alles uit mijn geliefde genre, de progressieve muziek!
Of ze een kans maken de volgende ronde te halen is nog maar de vraag....?

Over nieuwe nominaties gesproken:
Misschien een idee om voor de nieuwe instroom van nominaties eens wat strenger te zijn m.b.t. de lengte van de liedjes.
In het laatst gespeelde spel waren er tracks bij met een lengte van een EP of zelfs een hele CD.
Het idee om een tijdslimiet te hanteren van 15, of van mijn part maximaal 20 min., is dat haalbaar? De luisterdruk wordt ook zo voor ons wat lichter.

De 10 nieuwe liedjes staan zoals gezegd klaar en ik ga daar de komende maanden nog een paar keer van genieten.
Een lange zit hoeft het niet te worden, want ze klokken allemaal onder de 10 minuten.

De finale gemist wegens een vakantie, maar ik zie dat het weer een prachtige eindlijst is geworden. Casartelli bedankt voor de gehele organisatie!

Mijn top 20:

1. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (1-5)
2. Porcupine Tree - Russia on Ice
3. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
4. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
5. Genesis - Firth of Fifth
6. Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
7. Pink Floyd - Comfortably Numb
8. Steven Wilson - Routine
9. Marillion - The Invisible Man
10. Porcupine Tree - Anesthetize
11. Genesis - The Musical Box
12. Marillion - Neverland
13. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
14. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
15. Pink Floyd - Sheep
16. Yes - Close to the Edge
17. Supertramp - Fool's Overture
18. Marillion - The Great Escape
19. Archive - Collapse / Collide
20. Archive - Lights

Gaan er nog meer progladderaars naar Marillion vanavond?

Deze jongen niet maar veel plezier !

Nope, ik ga woensdag in Haarlem.

Nee, niet naar Marillion helaas. Wel gisteren in het prachtige Openluchttheater in Valkenburg Midsummer Prog mogen beleven. Waren daar nog andere ladderaars?
Waarschijnlijk schrijf ik vandaag nog wel een verslag van de ervaringen in Gisteren Gezien, maar ik beloof niets

Bonk schreef:
Wel gisteren in het prachtige Openluchttheater in Valkenburg Midsummer Prog mogen beleven. Waren daar nog andere ladderaars ?

Ik niet maar is wel een keer eens wens om daar naar toe te gaan. Ook zeker vanwege de locatie. Dus eigenlijk wel benieuwd naar je verslag ?.

Bonk schreef:
Nee, niet naar Marillion helaas.

Niet? Je kan vrijdag op de fiets man!
Jaren geleden, dat ze zo relatief dichtbij (mijn) huis speelden.

Outlaw104 schreef:
(quote)

Niet? Je kan vrijdag op de fiets man!
Jaren geleden, dat ze zo relatief dichtbij (mijn) huis speelden.

Tja, houd maar op! Toen ik de aankondiging zag, bekeek ik het schema qua concerten wat er gepland stond. Dat was vorige week dinsdag Eels in Utrecht, afgelopen zaterdag Midsummer Prog in Valkenburg en woensdag Queen en Adam Lambert in Rotterdam.
Ik dacht: laat ik verstandig zijn en het niet te gek te maken door dan ook nog vrijdag naar Marillion te gaan.
Tegen de tijd dat ik bedacht dat ik helemaal niet verstandig ben en zo'n buitenkans niet aan me voorbij moet laten gaan, was het al uitverkocht.

Casartelli (moderator)
Bonk schreef:
Tegen de tijd dat ik bedacht dat ik helemaal niet verstandig ben en zo'n buitenkans niet aan me voorbij moet laten gaan, was het al uitverkocht.
Kwestie van even Ticketswap in de gaten houden dus...

Onderhand moet ik de mensen die soms menen dat het hier soms een beetje op een The Web-onderonsje lijkt wel een piepklein beetje gelijk geven.

Dank voor het attenderen. Had zelf ook gezien dat er plotseling nu toch nog tickets beschibaar waren. Helaas inmiddels qua planning niet meer realiseerbaar. Ach, de volgende keer maar weer. Zo goed zal het toch niet zijn?

Casartelli (moderator)
Nee, sinds die nieuwe zanger is het niks meer

Casartelli schreef:

Tssssk, ik ben al afgehaakt toen John Martyr er mee stopte. Grendl forever !!

Casartelli schreef:

Dat is een hele geruststelling
Gelukkig heb ik dan al wel kaarten voor 15 november!

Bonk schreef:

Gelukkig heb ik dan al wel kaarten voor 15 november!

Grendel, Brendel what's in a name...

Gast
geplaatst: vandaag om 17:35 uur

geplaatst: vandaag om 17:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.