MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
En dat gaat voor...tsss

dix
Ah, hij krijgt zaaf te eten. Zo rolt men daar ...

De liefde voor lijstjes gaat door de maag.

De meerderheid zag Marillion wel aankomen. Progfanaat Casartelli had wel gauw door dat z'n helden geen hoge topen zouden kunnen scheren dit jaar. Een 10de plaats is echt wel een respectabele. Gretz maakt een verstandige beslissing om zijn heldin Eefje nog op het laatste moment om te wisselen voor het proggeweld.

20 Casartelli*
19 EttaJamesBrown
18 jordidj1
18 Gretz
18 johan de witt
17 Johnny Marr
17 chevy93
17 wibro
17 Teunnis
16 vigil
16 GrafGantz
motel matches
Hacker
herman
stardust_be
dix

dix
Johnny Marr schreef:
Gretz maakt een verstandige beslissing om zijn heldin Eefje nog op het laatste moment om te wisselen voor het proggeweld.

Eefje dit jaar op 11?

Liever Eefje in de top 5 dan dat ik nog wat extra punten scoor in de ATT voorspelcompetitie

Johnny Marr schreef:
Gretz maakt een verstandige beslissing om zijn heldin Eefje nog op het laatste moment om te wisselen voor het proggeweld.

Ah, dus je hebt wel voorkennis! Het is natuurlijk alleen een verstandige beslissing als je zeker weet dat Eefje niet in de top 10 staat. Ik eis een hertelling!

zaaf
Ik eis van de goegemeente een pakket Reason Core Security!

Casartelli scoort weer de volle pot, ongelofelijk! Verder hadden nog een paar mensen The Slow Show verwacht, maar toch niet zo heul veul. Verder krijgen ook wibro en stardust_be er een ster bij. motel matches, herman en dix moeten nog op stoom komen.

40 Casartelli** +20
38 EttaJamesBrown +19
37 wibro* +20
34 GrafGantz +18
20 stardust_be* +20
18 jordidj1
18 Gretz
18 johan de witt
18 Hacker +18
17 Johnny Marr
17 chevy93
17 Teunnis
16 vigil
motel matches
herman
dix

GrafGantz schreef:
(quote)

eis een hertelling!

Graf, je staat vierde, ssshhhttt

Leek me op voorhand een jaar waar 10/10 mogelijk moest zijn, maar daar zijn er nog maar vier voor in de running.

zaaf
8. A Tribe Called Quest - We got it from Here... Thank You 4 Your service
https://www.musicmeter.nl/album/615011

Punten : 261
Nom. : 12
Nr. 1 van : niemand

Nee maar! Onze hiphopvrienden uit de beginjaren '90! Toen deden ze het best goed bij ons, de eerste drie albums eindigden op 19, 14 en 10. Dit jaar een comeback- en tevens afscheidsplaat, die aanvankelijk slechts van bovengetekende steun ontving. Dat betekende een 24e plek na 10 lijstjes en geen top 25 plek na de eerste 20 lijstjes. Toen kwam het besef dat dit toch echt een van de briljantjes is van 2016 en werd het album getrakteerd op nog 11 nominaties.

Het verhaal. De groep eindigde, na hun voorlaatste plaat die ironisch genoeg The Love Movement heette, in '99 in disharmonie. Men ging ieders weegs en pas tijdens de Yeezus-toer van Kanye, waar de groep een paar optredens gaf - for old times' sake - ontstond er weer wat moois.

Dat kende nog geen vervolg, tot een optreden bij Jimmy Fallon op de dag van de aanslagen in Parijs de groep de boost gaf die ze nodig had. Men zette de persoonlijke verschillen opzij en besloot in alle stilte aan een knaller te werken, waarschijnlijk hun laatste. Dat werd na de dood van diabetes-patiënt Phife Dawg op 22 maart 2016 zekerheid.
De plaat was nog niet af, maar werd door de resterende leden en gastartiesten (waaronder grote namen als Jack White, Elton John, Busta Rhymes, André 3000, Talib Kweli, Kanye, Anderson.Paak en Kendrick) afgemaakt.

Over het album zei Epic-platenbons L.A. Reid: "It is a brand new album that they recorded before Phife Dawg passed away. I'm really happy about it man, it's really something special. It's one of the things I'm most excited about over everything we're working on."

De titel was een suggestie van Phife en ofschoon de groep niet precies begreep wat hij ermee wilde zeggen werd de naam van het album uit respect aangehouden.

Mooi, lekker, fijn, emotioneel document van een act die terecht grote waardering kent.

johan de witt schreef:
Leek me op voorhand een jaar waar 10/10 mogelijk moest zijn, maar daar zijn er nog maar vier voor in de running.

Eehh, drie.

Wow! Alweer hiphop van de bovenste plank in onze top 10.

Ik vond dit 2016 een geweldig muziekjaar, daarom had ik deze sterke plaat van ATCQ 'maar' op 8 en F.E.A.R. op 12. The Slow Show op 22, net buiten de top 20 dus. Wel een goede plaat.

Deze op 4 hier

Maximaal!
Deze had ik net als Slow Show net erbuiten voorspeld

Hip-hop gaat er bij vlagen in als zoete koek in huize Bonk en deze plaat zorgt voor zo'n vlaag. Hier op 7!

Ben redelijk liefhebber van de groep maar deze ken ik niet, dus niet in mijn lijst en ook niet in mijn voorspelling opgenomen. Wel voorbij zien komen, even overwogen maar ook weer snel verder gekeken

Casartelli (moderator)
Ken het album niet...
johan de witt schreef:
Max twee nog. Vermoedelijk gewoon nul, want een hiphopalbum met slechts 293 stemmen in de toptien logenstraft elke voorspelling die ook maar enigszins op resultaten uit het verleden gebaseerd is.

Ooeehhh, ATCQ had ik niet voorspeld, maar ben wel erg blij dat hij het gehaald heeft. Absoluut één van de beste comeback-albums ooit. Enkel de nieuwe Slowdive van dit jaar gaat daar nog over.

Casartelli schreef:
Ken het album niet...
(quote)
(quote)
Max twee nog. Vermoedelijk gewoon nul, want een hiphopalbum met slechts 293 stemmen in de toptien logenstraft elke voorspelling die ook maar enigszins op resultaten uit het verleden gebaseerd is.

Ik loop nog 3 op 3

Casartelli schreef:
want een hiphopalbum met slechts 293 stemmen in de toptien logenstraft elke voorspelling die ook maar enigszins op resultaten uit het verleden gebaseerd is.

In de toplijst hier over 2016 is dit toch het hoogst scorende hip hop album en 293 stemmen, dat zijn er wel zo'n 100 meer dan The Slow Show.
Ik denk dat jij met de verkeerde mensen kerstdiner hebt gehad

Casartelli (moderator)
Rudi S schreef:
Ik denk dat jij met de verkeerde mensen kerstdiner hebt gehad
Ik zal het doorgeven aan mijn collega's

Ik hoop voor Rudi dat ze niet weten waar z'n huis woont.

ATCQ werd ook vrij veel voorspeld (wel door niemand op de juiste plaats), en wat krijgen we nu, GrafGantz staat als het ware aan kop! Iedereen is nu wel van de nul af.
Ongeveer de helft van de deelnemers, waaronder mezelf, blijven een eind achter.

51 GrafGantz +17
40 Casartelli**
38 EttaJamesBrown
38 stardust_be* +18
37 wibro*
37 jordidj1 +19
36 Gretz +18
35 chevy93 +18
18 johan de witt
18 Hacker
18 dix +18
18 motel matches +18
17 Johnny Marr
17 Teunnis
17 herman +17
16 vigil

Graf is ook de Leo Blokhuis van MuMe

Nu eis ik zeker te weten een hertelling.

Het Kremlin zal wel weer gaan ontkennen

zaaf
Ik ontken niks!

Gaat GrafGantz dan de eerste user ooit zijn die in de ATT Voorspelcompetitie 10/10 gaat scoren? Je zou zeggen dat albums die het lastigst te voorspellen waren allemaal al geweest zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:45 uur

geplaatst: vandaag om 11:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.