MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 60sMeter: De jaren 1960 t/m 1962

zoeken in:

Peter, Paul and Mary 8

Otis 8

10 (en dan is dit nog niet eens de beste van Otis)

heicro schreef:
Het haalde slechts plek 85 in de Billboard hot100.
Daarom duurde het ook zo lang dat ik dit nummer plaatste. Ik was op een gegeven moment aan het zoeken gegaan wanneer Otis Redding én Marvin Gaye hun single debuut maakten. Voor beiden was dat in 1962. Het debuut van Marvin Gaye hebben jullie dus nog te goed.

Volgens 45cat is These Arms Of Mine uit november 1962. In april van dat jaar verscheen al Fat Girl/Shout Bamalama. De wiki beweert dat het al uit 1961 is en zij noemen als eerste single Gettin' Hip/Gamma Lama. Op 45cat kan ik dat niet terug vinden. Die hebben wel The Shooters featuring Otis Redding - She's All Right wat volgens het commentaar bij de video de eerste opname is met Otis. Van alle door mij genoemde liedjes is dat wellicht de beste.
These Arms Of Mine: 8,5

Justus18 schreef:
Volgens 45cat is These Arms Of Mine uit november 1962. In april van dat jaar verscheen al Fat Girl/Shout Bamalama. De wiki beweert dat het al uit 1961 is en zij noemen als eerste single Gettin' Hip/Gamma Lama. Op 45cat kan ik dat niet terug vinden. Die hebben wel The Shooters featuring Otis Redding - She's All Right wat volgens het commentaar bij de video de eerste opname is met Otis. Van alle door mij genoemde liedjes is dat wellicht de beste.
These Arms Of Mine: 8,5

De wiki zit weer eens fout. Gettin' Hip/Gamma Lama is als single na de dood van Redding uitgebracht, volgens mij zelfs in 1969 en ook nog voor het eerst in Frankrijk.
Fat girl / Shout balabama is van 1962.

In juli 1960 nam Otis zijn eerste vier opnames op in de Gold Star Studios in Los Angeles 19 jaar oud. In volgorde "Gamma Lama", "She's all right", "Gettin hip" en "Tuff Enuff". De laatste was een duet met Jackie Avery waarin Jackie de overhand heeft.
Otis nam deze nummers op met een aantal heel goede studiomuzikanten. Ernie Freeman op orgel, The Blossoms als achtergrondkoortje, Plas Johnson op saxofoon.
De platenbazen Al Kavelin en James McEachin besloten "Tuff Enuff" en "She's all right" op single uit te brengen en die andere twee opnames gingen in de la (en doken als single dus later in Frankrijk op). De studiomuzikanten werden voor deze gelegenheid The Shooters genoemd omdat in het refrein van "Tuff Enuff" "Just a shootin" zit.
Deze single werd rond 9 oktober 1960 uitgebracht onder de naam The Shooters (met in het klein erachter op de B-kant featuring Otis). Zo mag je deze wat mij betreft toch de eerste single van Otis noemen alhoewel hij nauwelijks credits lijkt te krijgen.

De single werd geen succes. Ik krijg een beetje een "Midnight train to Georgia" en "Dock of the bay" gevoel bij dit verhaal alhoewel Otis de bus naar Georgia nam.
In maart 1962 nam Otis Fat Girl/Shout Bamalama op in de studios van WGTV in Athens, Georgia. Een thuiswedstrijd.
Anthens komen meer goede bands vandaan. Of niet johan de witt?
De single werd uitgebracht in april 1962. Dat deed hij met the Pinetoppers. Voor het eerst werd Otis Redding voluit (samen met the Pinetoppers) op het label genoemd dus die mag je wat mij betreft ook als eerste Otis Redding single noteren.

These arms of mine werd in de Stax studios Memphis, Tenessee opgenomen in oktober 1962.
Hij ging met één van the Pinetoppers, Johnny Jenkins mee om een plaat voor Johhny op te nemen. Johnny was niet in vorm die dag en men beschouwde de opnamedag als mislukt totdat Otis ook nog even wat mocht zingen. Die opname was "These arms of mine" en die moest men op plaat uitbrengen. Inderdaad heicro, misschien wel de beste uit 1962.
Uitgebracht november 1962 en daarmee is de carrière van Otis geboren. Otis Redding als enige op het label dit keer. Als wibro dit zijn eerste single debuut noemt heb ik er geen moeite mee.

Ik geef net zoveel als heicro, justus en de groene uitjes van die andere band uit 1962.
Cijfer: 8,5

En we hebben een nieuwe nummer 1!

Otis Redding sprokkelt een gemiddelde van 8,43 bij elkaar en neemt hierbij de leidende positie over van Dal Shannon.

De top 10:
01. Otis Redding - These Arms of Mine / 8,43 (20 stemmen)
02. Del Shannon - Runaway / 8,414 (25 stemmen)
03. Ben E. King - Stand by Me / 8,317 (23 stemmen)
04. Dinah Washington - Mad About the Boy (1961) / 8,281 (21 stemmen)
05. Elvis Presley - His Latest Flame / 8,224 (25 stemmen)
06. Roy Orbison - Running Scared / 8,19 (20 stemmen)
07. Dick Dale & his Del-Tones - Misirlou / 8,186 (22 stemmen)
08. Kyu Sakamoto - Sukiyaki / 8,137 (24 stemmen)
09. Howlin' Wolf - Back Door Man / 8,132 (22 stemmen)
10. Etta James - At Last / 8,128 (30 stemmen)

Nu iets heel anders.

De film Mulholland Dr. (2001) wordt vanaf 29 november opnieuw vertoond in de bioscoop. Daarin zit o.a. de volgende scène "This is the Girl". De song die je hoort was een enorme hit in 1961 voor de toen 16-jarige Linda Scott, bovendien ook nog eens een zeer mooie jonge dame.

Linda Scott - I've Told Every Little Star

Dit valt me erg tegen: 6,5

Voor mij puur nostalgie. Ik krijg bij het horen van deze song nog steeds een heel goed gevoel. Ik zie mijn jonge jaren destijds weer helemaal voor me. Vandaar een hoog cijfer van mijn kant.

9,2

Justus18 schreef:
Dit valt me erg tegen: 6,5
Het nummer dat ik hierna plaats zal je vast niet tegenvallen. Ook van een groot soulzanger, net zo bekend als Otis.

8,5

Erg charmant, het klinkt vrolijk maar met weemoedige ondertoon zoals vele hits die tijd.

Heeft wel iets.

7.4

Gast
geplaatst: vandaag om 13:49 uur

geplaatst: vandaag om 13:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.