Muziek / Muziekgames / 60sMeter: De jaren 1960 t/m 1962
zoeken in:
0
geplaatst: 25 januari 2019, 08:41 uur
Van dit nummer ben ik nooit echt onder de indruk geweest en dat is ook tevens de reden waarom ik dit nummer niet geplaatst heb.
6,8
6,8
0
geplaatst: 27 januari 2019, 23:07 uur
En zo blijkt "Wonderful world" de beste track van Sam Cooke te zijn hier, een top 10 notering.
1 Del Shannon - Runaway (1961) 8,414 (25 stemmen)
2 Roy Orbison - Only the lonely (1960) 8,383 (23 stemmen)
3 Ben E. King - Stand by Me (1961) 8,317 (23 stemmen)
4 Otis Redding - These Arms of Mine (1962) 8,308 (24 stemmen)
5 Dinah Washington - Mad About the Boy (1962) 8,281 (21 stemmen)
6 Sam Cooke - Wonderful World (1960) 8,267 (24 stemmen)
7 Elvis Presley - His Latest Flame (1961) 8,224 (25 stemmen)
8 Roy Orbison - Running Scared (1962) 8,19 (20 stemmen)
9 Dick Dale & his Del-Tones - Misirlou (1962) 8,186 (22 stemmen)
10 Dion - Runaround Sue (1961) 8,16 (21 stemmen)
"Chain gang" (de ketting van Poek) staat op 16 en "Twistin The Night Away" op 34.
1 Del Shannon - Runaway (1961) 8,414 (25 stemmen)
2 Roy Orbison - Only the lonely (1960) 8,383 (23 stemmen)
3 Ben E. King - Stand by Me (1961) 8,317 (23 stemmen)
4 Otis Redding - These Arms of Mine (1962) 8,308 (24 stemmen)
5 Dinah Washington - Mad About the Boy (1962) 8,281 (21 stemmen)
6 Sam Cooke - Wonderful World (1960) 8,267 (24 stemmen)
7 Elvis Presley - His Latest Flame (1961) 8,224 (25 stemmen)
8 Roy Orbison - Running Scared (1962) 8,19 (20 stemmen)
9 Dick Dale & his Del-Tones - Misirlou (1962) 8,186 (22 stemmen)
10 Dion - Runaround Sue (1961) 8,16 (21 stemmen)
"Chain gang" (de ketting van Poek) staat op 16 en "Twistin The Night Away" op 34.
0
geplaatst: 27 januari 2019, 23:31 uur
Van " Wonderful world" naar "Wonderland". Michel Le Grand is afgelopen week overleden. Op de site van NOS las ik bij zijn necrologie de uitspraak: Ik heb medelijden met elke muzikant, component of wie dan ook die geen jazz speelt."
We gaan naar de jazz. Een van de standaardboeken in Frankrijk op het gebied van de Jazz is "Le Top 100 du Jazz Broché van Frédéric Platzer". In het Frans geschreven uiteraard maar dat mag de pret niet drukken, zeker als je die taal een beetje beheerst. En voor de inhoudsopgave is het Frans niet direct vereist.
Nou blijkt dat sommigen van jullie nog al eens last hebben van al dat "getoeter" bij de jazz (dat bleek al in het prehistorische topic). Dus heb ik gekozen voor een "toeterloos" trio met piano, bas en drums.
Het album waar deze track opstaat behoort tot één van de meest gewaardeerde jazz albums aller tijden. Zo staat die bijvoorbeeld nummer 4 in de top 10 aller tijden van het Engelse tijdschrift Jazzwise. Achter grote werken als Kind of blue (1959), A Love Supreme (1964), The Shape of Jazz To Come (1959).
Deze track komt uit één van mijn lievelingsfilms uit mijn jeugd en de compositie is al uit 1951 dus misschien komt er ook nog wat van die Disney film voorbij in die andere meter. Het is een live opname met veel lawaai op de achtergrond alsof je op een vrolijk onverjaardagsfeestje bent. Maar dan wel in de leukste Jazz Club van New York. En de daar aanwezige dranken kunnen je "toeterzat" maken hetgeen de dromerige sfeer versterkt.
Bill Evans Trio - Alice in Wonderland (1961)
We gaan naar de jazz. Een van de standaardboeken in Frankrijk op het gebied van de Jazz is "Le Top 100 du Jazz Broché van Frédéric Platzer". In het Frans geschreven uiteraard maar dat mag de pret niet drukken, zeker als je die taal een beetje beheerst. En voor de inhoudsopgave is het Frans niet direct vereist.
Nou blijkt dat sommigen van jullie nog al eens last hebben van al dat "getoeter" bij de jazz (dat bleek al in het prehistorische topic). Dus heb ik gekozen voor een "toeterloos" trio met piano, bas en drums.
Het album waar deze track opstaat behoort tot één van de meest gewaardeerde jazz albums aller tijden. Zo staat die bijvoorbeeld nummer 4 in de top 10 aller tijden van het Engelse tijdschrift Jazzwise. Achter grote werken als Kind of blue (1959), A Love Supreme (1964), The Shape of Jazz To Come (1959).
Deze track komt uit één van mijn lievelingsfilms uit mijn jeugd en de compositie is al uit 1951 dus misschien komt er ook nog wat van die Disney film voorbij in die andere meter. Het is een live opname met veel lawaai op de achtergrond alsof je op een vrolijk onverjaardagsfeestje bent. Maar dan wel in de leukste Jazz Club van New York. En de daar aanwezige dranken kunnen je "toeterzat" maken hetgeen de dromerige sfeer versterkt.
Bill Evans Trio - Alice in Wonderland (1961)
0
geplaatst: 27 januari 2019, 23:56 uur
Ja, ik voorspel dat dit geen hoge ogen gaat gooien, met of zonder getoeter. Van mij hadden ze er bij gemogen; nu dreutelt het bijna tien minuten lang door.
5,5
5,5
0
geplaatst: 28 januari 2019, 00:03 uur
Tja, als zelfs remcodulac niet verder komt dan een 5,5....
Gedreutel is inderdaad de perfecte benaming voor dit nummer:
3
Gedreutel is inderdaad de perfecte benaming voor dit nummer:
3
0
geplaatst: 28 januari 2019, 10:10 uur
6,2
Waltz for Debby klinkt toch een stuk beter, maar was voor mij toch niet goed genoeg om het te plaatsen.
Opvallend trouwens dat toch nog twee nominaties van Marzipaintree de top 10 gehaald hebben. Had ik nooit verwacht, zeker dat nummer van Roy Orbison niet.
Waltz for Debby klinkt toch een stuk beter, maar was voor mij toch niet goed genoeg om het te plaatsen.
Opvallend trouwens dat toch nog twee nominaties van Marzipaintree de top 10 gehaald hebben. Had ik nooit verwacht, zeker dat nummer van Roy Orbison niet.
0
geplaatst: 28 januari 2019, 13:04 uur
wibro schreef:
Waltz for Debbie vind ik persoonlijk weer een stukje minder. Waltz for Debbie komt van dezelfde opnamesessie op 25 juni 1961 als Alice in Wonderland.Waltz for Debby klinkt toch een stuk beter, maar was voor mij toch niet goed genoeg om het te plaatsen.
En ik heb wel eens gelezen dat Bill Evans en zijn platenbazen het materiaal van Waltz for Debbie een stuk minder goed vonden dan van de eerste LP waar Alice in Wonderland op staat, Sunday at the Village Vanguard. Daarom hebben ze dat materiaal ook later uitgebracht.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de dood van bassist LaFaro die enkele dagen na de opnames door een auto-ongeluk om het leven kwam. Hij is meer prominent aanwezig met zijn solo-uitvoeringen bij de opnames die op de eerste LP staan en die opnames worden daarom door "de nabestaanden" wellicht hoger gewaardeerd. LaFaro werd slechts 25 jaar oud. Als je muziek "meet" komt er soms veel emotie bij kijken.
En dat geldt hier ook voor mij. Alice in Wonderland en Bill Evans zijn voor mij jeugdsentiment.
8,8
0
geplaatst: 28 januari 2019, 13:20 uur
Over die LP Sunday at the Village Vanguard nog het volgende.
Dit schreef Arrie 8 jaar geleden. Ik ben blij dat hij voor deze luisterbeurten goed de tijd voor neemt want het is geen gemakkelijke muziek. Ik hoop dit keer op minstens 2 sterren van Arrie en ben benieuwd naar zijn typewerk.
Bij 2 sterren zakt die momenteel waarschijnlijk wel weer naar 3,98.
remcodulac geeft dit plaatje 3,5 ster dus of Alice in Wonderland is niet zijn favo track dan wel hij moet zijn mening ook herzien.
Arrie schreef:
Heb dit plaatje na jaren weer eens in de herkansing gedaan. Hij stond op een halve ster, maar nu ik aan het luisteren ben, hoor ik dat dit toch echt niet zó weinig waard is. Stem dus verwijderd, en het gemiddelde is meteen van 3,98 naar 4,06 gestegen.
Ga hem weer wat keren luisteren, voordat ik er weer op stem.
Heel hoog wordt het trouwens ook weer niet. Ik zal er later wel wat meer over typen.
Heb dit plaatje na jaren weer eens in de herkansing gedaan. Hij stond op een halve ster, maar nu ik aan het luisteren ben, hoor ik dat dit toch echt niet zó weinig waard is. Stem dus verwijderd, en het gemiddelde is meteen van 3,98 naar 4,06 gestegen.
Ga hem weer wat keren luisteren, voordat ik er weer op stem.
Heel hoog wordt het trouwens ook weer niet. Ik zal er later wel wat meer over typen.
Dit schreef Arrie 8 jaar geleden. Ik ben blij dat hij voor deze luisterbeurten goed de tijd voor neemt want het is geen gemakkelijke muziek. Ik hoop dit keer op minstens 2 sterren van Arrie en ben benieuwd naar zijn typewerk.

remcodulac geeft dit plaatje 3,5 ster dus of Alice in Wonderland is niet zijn favo track dan wel hij moet zijn mening ook herzien.
0
geplaatst: 28 januari 2019, 13:51 uur
Marzipaintree schreef:
(quote)

Hahaha ik zal me er weer eens aan wagen en vanavond in ieder geval Alice eens opzetten! Ik vermoed zomaar dat ik er heden ten dage een stuk meer mee kan.

0
geplaatst: 28 januari 2019, 14:31 uur
Marzipaintree schreef:
Hm, daar zijn inderdaad een paar mogelijkheden:Over die LP Sunday at the Village Vanguard nog het volgende.
(quote)

- Het is niet mijn favoriete track
- Ik was gisteren niet in de juiste stemming
- Mijn mening is in die ruim vijf jaar veranderd
Wat mij echter het meest zorgen baart: kennelijk heb ik dit album gewoon, zonder dat het bij mij ook maar een belletje doet rinkelen.
Dit vraagt inderdaad om nadere inspectie. Ik kom hier op terug (na een jaartje of acht).
* denotes required fields.