MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 60sMeter: De jaren 1960 t/m 1962

zoeken in:

8,3 vooral vanwege de bassolo.
Waltz For Debby vind ik wat minder.
Ik ben een liefhebber van toeters, maar hier mis ik ze niet. Wel vind ik dat je dit soort jazz beter live kunt beluisteren. Thuis blijft er te weinig van over.

Ik denk dat de halve ster die ik ooit heb uitgedeeld aan het album ruim tien jaar geleden was. Mijn moeder had het boek 1001 Albums You Must Hear Before You Die, en die besloot ik uit te pluizen. Ik deed dat chronologisch, beginnend in de jaren ‘50. Zo stuitte ik ook op o.a. jazz en country waar ik niks mee kon, maar waarbij ik ook nogal een referentiekader miste, enige muziekhistorische context. Ik dook het diepe in, en luisterde gewoon blanco naar die platen. Bij Bill Evans leidde dat ertoe dat ik het vermoedelijk gewoon erg saai vond, want ja, het waren geen pakkende ‘liedjes’. Ik begreep het niet, om het zo maar te zeggen. Het grappige is: als ik nu naar Alice in Wonderland luister kan ik me niet voorstellen dat ik dergelijke muziek ooit een halve ster waard vond. Het klinkt zelfs meteen aangenaam in de oren. Ik kan ook wel zeggen dat mijn referentiekader in de tussentijd flink is uitgebreid.

Ik vind het nog steeds lastig om er echt iets zinnigs over te zeggen. De muziek voelt voor mij romantisch aan. De ritmesectie vind ik erg sterk en houdt me goed bij de les. De oorspronkelijke muziek uit Alice in Wonderland ben ik overigens niet goed mee bekend.

8

Heel prettig dreutelend.

8.2

Ter geruststelling voor sommigen. Dit zal mijn enige jazz plaat zijn.
Ik heb nog overwogen om "Giant steps" van John Coltrane te nemen maar koos uiteindelijk
"My Favorite Things" omdat die het veel beter doet op musicmeter.
En die is al voorbij gekomen en staat momenteel 95e. Bill Evans staat op de 100e plek.

95 John Coltrane - My Favorite Things (1961) 6,784 (19 stemmen)
96 Peter en zijn Rockets - Kom van dat Dak af (1960) 6,776 (21 stemmen)
97 The Highwaymen - Michael (Row the Boat Ashore) (1960) 6,71118 stemmen)
98 Johnny Preston - Runnin' Bear (1960) 6,714 stemmen)
99 Connie Francis - Everybody's Somebody's Fool (1960) 6,69416 stemmen)
100 Bill Evans Trio - Alice in Wonderland (1961) 6,600 (15 stemmen)
101 The Dovells - Bristol Stomp (1961) 6,52715 stemmen)
102 Acker Bilk - Stranger on a Shore (1962) 6,51921 stemmen)
103 The Cousins - Kili Watch (1960) 6,44321 stemmen)
104 David Rose - The Stripper (1962) 6,35812 stemmen)

Arrie schreef:
De oorspronkelijke muziek uit Alice in Wonderland ben ik overigens niet goed mee bekend.
Ik zal nog een nummertje voorbij laten komen in de 50smeter.

Dat nummertje zit vlak voor dit fragment. En laat ik hier aan de hand van fragmenten van de film Alice in Wonderland een aantal nummers uit 1960-62 de revue laten passeren.

Het begint verhaal begint pas echt bij dit fragment als Alice de echte wereld verlaat en haar fantasiewereld binnentreedt.
Dat gebeurt als ze in die echte wereld een sprekend konijn voorbij ziet rennen. Die gaat ze achterna. Via een konijnenhol valt ze tientallen meters naar beneden en uiteindelijk wandelt ze haar fantasiewereld binnen. Althans zo lijkt het.

We gaan luisteren naar een folksong uit de periode 1960-62. Een cover en ik vond het instrumentale stukje binnen dit nummer altijd erg leuk. Eenvoudig en lekker stevig. Uiteindelijk scoorden ze er een nummer 1-hit mee in de VS.

The Rooftop Singers - Walk right in (1962)

Nummer 1? Dat hoor ik er toch niet aan af.

6,5

7,5

Ik vind de cover van Dr. Hook leuker

Kees-Jan schreef:

Ik vind de cover van Dr. Hook leuker

Och ja, nu je het zegt: daar kende ik deze plaat van.

Een 71e plek voor de Rooftop Singers.

66 Duane Eddy - Because They're Young (1960) 7,263 (26 stemmen)
67 Jacques Brel - Marieke (1961) 7,263 (19 stemmen)
68 Cliff Richard and the Shadows - The Young ones (1961) 7,257 (21 stemmen)
69 Neil Sedaka - Calendar girl (1960) 7,255 (22 stemmen)
70 Bert Kaempfert And His Orchestra - Afrikaan Beat (1961) 7,240 (20 stemmen)
71 The rooftop Singers - Walk right in (1962) 7,229 (17 stemmen)
72 Jimmy Jones - Good Timin' (1960) 7,21 (20 stemmen)
73 Chubby Checker - The Twist (1960) 7,206 (19 stemmen)
74 James Brown - Night Train (1962) 7,193 (14 stemmen)
75 Johnny Tillotson - Poetry in Motion (1960) 7,168 (16 stemmen)
76 The Tokens - The Lion Sleeps To-night (1961) 7,16 (20 stemmen)

Volgende fragment. De verleiding om verder te gaan is groot voor Alice maar ze wordt tegengehouden door een deur dat op slot zit. Verder gaan lukt alleen als ze gebruik maakt van een andere verleiding: drink me.
Maar verleiders zijn gevaarlijk.

De volgende opname is voor mij één van de verleidelijkste opnames van The Everly Brothers.
Hoe groot schatten jullie deze?

The Everly Brothers - Temptation (1961)

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.