MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 60sMeter: De jaren 1960 t/m 1962

zoeken in:
Ik zal je het nog mooier vertellen. Over 4 maanden ben ik een 70+.

En dan een Hiatus Kaiyote avatar, ik vind het hip

Footprints In the Sand en ook Heartaches vind ik nog iets beter. Desondanks:
10

Het intro van My Melancholy Baby vind ik grappig.

Dave Brubeck: 7,5
The Marcels: 6

Marzipaintree schreef:
Sorry wibro. Ik loop nog behoorlijk achter met mijn beoordelingen maar het is inmiddels behoorlijk laat en ik moet over zes uur weer werken.
Kortom, de rest volgt later.
Hoewel het voor mijn gevoel uren vroeger is dan de vorige keer en ik feitelijk over zeven uur weer moet werken ga ik toch maar nu mijn achterstand ongedaan maken.
wibro schreef:
Het probleem is eigenlijk het jaar 1963. Genoeg nummers die duidelijk een voortzetting zijn van de beginjaren zestig en meer dan genoeg nummers die eigenlijk met die beginjaren niets te doen hebben. Geldt eigenlijk ook voor het jaar 1962. Dat kent nummers die zijn tijd eigenlijk al ver vooruit waren. Zoals Love me Do van The Beatles en nummers van Bob Dylan uit zijn debuutalbum. Die nummers ga ik dus niét benoemen.
Kort samengevat: ik zie 1963 duidelijk als overgangsjaar en zal zeker nummers daaruit benoemen als ze voor mijn gevoel in deze 1960-1962 meter passen.
Ik lees dit nu pas.
We gebruiken ons gevoel om nummers al dan niet eerder of later te plaatsen. Zoals men wel eens roept: de lente is voor het gevoel al begonnen hoewel de lente nog beginnen moet.
Maar is het niet zo dat juist een nummer wat gevoelsmatig zijn tijd vooruit loopt daarom juist een hogere score verdient in de periode waar die feitelijk uit afkomstig is?

Voor mij vallen the Beatles met Love me do in 1962. Er zitten genoeg elementen in die ze duidelijk uit de periode 1960-62 halen zoals de mondharmonica van "Hey Baby" van Bruce Channel. Ze lenen de typische groepjes van vier drieakkoorden van "Lend me your comb" van Carl Perkins zelfs uit de jaren 50.
Overigens mag je 1962 op basis van the Beatles, the Beach Boys en Bob Dylan ook al een overgangsjaar noemen.
Zo zie je maar, gevoelens zijn voor iedereen verschillend.

wibro schreef:
Voor mij is dit dus een typisch grensgeval. De song is gecomponeerd in 1962, opgenomen inderdaad in 1963 als we de wiki tenminste mogen geloven, hoewel volgens deze videoclip The Girl from Ipanema het de originele opname is uit 1962. Vandaar dat ik 'm toch heb geplaatst.
Het is soms goed om gevoelens boven feiten te laten gaan. Bij sommige wereldleiders zie ik dat niet graag maar feit is dat ik mijn eigen gevoelens ook vaak de vrije loop laat gaan boven de feiten.

De dame op de foto van de genoemde clip is Alessandra Ambrosio, oorspronkelijk uit 1981 op een foto uit 2011. Feitelijk kan ze nooit the Girl from Ipanema zijn want die liep begin jaren zestig al rond.
Maar voor mijn gevoel is ze de ideale Girl from Ipanema. Net als Gisele Bundchen tijdens de openingsshow van de Olympische Spelen van 2016. En zo weet ik nog wel minstens tien anderen. En dan maakt het mij niets uit of je er feitelijk een jaartje of wat naast zit.

De originele versie van the Girl from Ipanema is Heloisa Pinheiro die destijds begin 1962 als 16-jarige voorbij liep. Of was het 1961 als 15-jarige zoals deze blogger beweert? Of 1960 als 14-jarige zoals de museumdirecteur van Bossa Nova beweert. Volgens de Wiki was ze zeventien.
Maar zeventien jaar kan ze feitelijk nooit geweest zijn want toen hadden de heren de compositie en tekst allang klaar. Maar het maakt in sommige landen wel uit of ze veertien was of zeventien.
Dus is ze volgens Wikipedia en deze BBC documentaire (van ergens tussen 1995 en 1997) zeventien jaar oud. Feitelijk onjuist maar voor het gevoel veel beter.

De opname van Astrud dateert van 18 maart 1963 in de A&R Studios in New York City. Dus feitelijk mag ze in de 1963-meter. Voor mijn gevoel mag ze ook naar 1962 of nog eerder. Toch vind ik het geen jaren 50 nummer. In de jaren 50 en daarvoor zouden ze dit nummer veel eerder door een echte jazz zangeres hebben laten doen. Of ze hadden Astrud eerst nog wat meer zanglessen gegeven. Nu klinkt ze erg spontaan en jeugdig.
En het werd voor mijn gevoel ook nog op een volwassen jaren 50 manier gebracht door Sarah Vaughan in 1964. Om elke lesbische link te voorkomen.

En daarom krijgt Astrud van mij een 7,5.

Howlin' Wolf - Back Door Man 7,5

Del Shannon - Runaway

Je denkt op het eerste gehoor. Waar heb ik dat meer gehoord. Vooral Dream Lover - Bobby Darin uit 1957 lijkt er wel wat op. En de "Wow wow wonder" doet wat denken aan de nummers van Doo wop groepjes uit de jaren 50 vooral die van Italiaanse snit zoals Dion & The Belmonts en I Wonder Why uit 1958.

Er zijn desalniettemin drie belangrijke redenen waarom ik dit nummer een heel hoog cijfer geef:
1) De verrassende keuze van de akkoordenwisselingen. Vooral the Beatles zouden later meesters worden in akkoordenwisselingen. Maar de keuze hier om het nummer in A mineur te schrijven, te beginnen met een A mineur akkoord en dan te dalen naar G en van daaruit nog meer naar beneden naar F is buitengewoon inventief. Productioneel werd het nummer versneld waardoor het uiteindelijk in Bes mineur nog beter klinkt.
Runaway zou the Beatles dan ook heel erg inspireren zoals in het sluitstuk op de LP Hard days night: I'll be back.
2) De eerste zelfgemaakte synthesizer door Crook, de Musitron. Ik zou geen bekend nummer weten dat eerder met een zelfgemaakte synthesizer is gemaakt. Wie vond dat Telstar met de Mellotron al zijn tijd vooruit was moet zich realiseren dat zij nog anderhalf jaar later kwamen. Vooral eind jaren 60 kwamen de zelfgemaakte synthesizers pas aardig in zwang.
3) De tekst. Het lijkt een tekst van een wanhopig jonge teenager die op zoek gaat naar zijn geliefde en zo is het zeker ook bedoeld. Maar in een interview in de jaren 80 werd Shannon gevraagd op welke vrouw hij als 26-jarige getrouwde man dit nummer baseerde. Hij gaf aan dat er nog nooit een vrouw van hem weggelopen was, Shannon was zelf in relaties de wegloper. Als hij het zong dacht hij altijd aan zijn eigen paranoia. Het fijne liefdevolle gevoel, hier omschreven als een naamloze vrouw, dat hij regelmatig kwijt raakte en wat maar al te vaak plaats maakte voor de depressie die heel plotseling kon opdoemen en hem in diepe ellende kon storten. Shannon pleegde in 1990 zelfmoord en was voor ons definitief weggelopen. Een daarmee krijgt de tekst voor mij een hele diepe lading.
En daarom vind ik dit absoluut een meesterwerk.

Cijfer: 10

The Drifters - Save the Last Dance for Me 8
Jacques Brel - Rosa 6,5
Peter en zijn Rockets - Kom van dat Dak af 6
Ricky Nelson - Travelin' Man 7,5
Ricky Nelson - Hello Mary Lou 7
John Lee Hooker - Boom Boom 8
The Miracles - Shop Around 8

Kyu Sakamoto - Sukiyaki
Het lijkt een tekst van een wanhopig jonge teenager die op zoek gaat naar zijn geliefde. Waar heb ik dat eerder geschreven? De tekst gaat over een man die zijn tranen niet wil laten vallen en naar de sterren omhoog kijkt.
https://sideaszone-williamswislowas.netdna-ssl.com/update/wp-content/uploads/2014/03/h1103161.jpg
Het is niet geschreven als liefdesverdriet maar volgens de Engelse Wikipedia als protest tegen de blijvende aanwezigheid van de Amerikaanse troepen in Japan als gevolg van het nieuwe veiligheidsverdrag tussen Japan en de Verenigde Staten van 1960.
En daarmee is dit het eerste in Amerika succesvolle protestlied tegen de aanwezigheid van Amerikaanse troepen op Aziatische bodem.

Sukiyaki is een rundvleesgerecht en daarvan is in de tekst van het oorspronkelijke liedje niets van terug te vinden. Ze vonden het gewoon lekkerder klinken dan o Muite Arukō.
Sukiyaki was vroeger niet populair in Japan. Zeker niet bij boeddhisten die geloofden dat je ook als rund kon reïncarneren. Dat kan je dan maar beter niet eten. Het gerecht werd volgens de Nederlandse Wikipedia van oorsprong vooral door soldaten gegeten om kracht voor de strijd op te bouwen. Dat deze soldaten zich tijdens WO2 als slachtvee op de Amerikaanse schepen wierpen maakt ook dit gerecht weer uiterst controversieel.
Tegenwoordig is Japan de grootste importeur van Amerikaans rundvlees en helpen ze mee om Amerika groot te maken. Ik heb Trump daar nog niet over gehoord.
Cijfer: 7,5

Booker T & the M.G.'s - Green Onions 8,5

Billy Fury - Wondrous Place 6

Het origineel van Jimmy Jones uit 1960 vind ik beter dan Billy Fury. Alhoewel ik wel even moest wennen aan die hoge kopstem van Jimmy.

Jim Reeves - He'll Have to Go
Kees-Jan schreef:
Ondanks dat er vele fraaie covers van dit nummer bestaan, blijft deze originele uitvoering voor mij ongeëvenaard.
Het origineel is van Billy Brown uit april 1959.
wibro schreef:
Ik moet wel oppassen om nummers die in 1959 uitgebracht zijn maar in 1960 in de hitlijsten terecht kwamen te benoemen want dan zou ik wel eens in herman's vaarwater kunnen zitten.
Jim Reeves is van november 1959.
De cover van deze Jimmy vind ik beter dan het origineel van die andere Billy.
Alhoewel ik wel even moest wennen aan die lage basstem van Jimmy.
Cijfer: 7,3

The Shirelles - Will You Still Love Me Tomorrow 8,5
The Dave Brubeck Quartet - Unsquare Dance 7,2
The Marcels - Blue Moon 6,5

wibro schreef:
Ik zal je het nog mooier vertellen. Over 4 maanden ben ik 70+.
Voor mijn gevoel ben je 20+. Je loopt namelijk voor mij gevoelsmatig je tijd vooruit.
Maar zoals ik eerder schreef: gevoelens zijn voor iedereen verschillend. Toch mag je dit van mijn kant als een welgemeend complement opvatten.

Alles weer bijgewerkt en dankzij de 10 van Marzipaintree voor Runaway staat Del Shannon nog steviger bovenaan. Mijn voorspelling is dat die song na 100 nummers nog bovenaan staat.

Oh ja, waar waren we gebleven? Bij The Marcels - Blue Moon.

Martial
7

wibro schreef:
Ik zal je het nog mooier vertellen. Over 4 maanden ben ik een 70+.

Als je nou even Bob, Doors en Serge uit je favoriete albums/artiesten verwijdert, dan schat ik je op een jonge dertiger in! Met baard en knotje.

8 voor Blue Moon

Geeft Marzipaintree ook zelf geschreven boeken uit ?

Een gemiddelde van 7,217 voor The Marcels en dat is minder dan ik verwacht had.

Wordt het nu tijd voor een verzoekje van herman, remcodulac en 50tracks.

Skeeter Davis - The End of the World

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.