MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Arbeidsdeskundige
2

Kan prima meedoen met zijn 2016 hits.

7,2

Camila Cabello feat. DaBaby - My Oh My: 4
Melodie is best aardig maar die gemaakte stem steekt mij tegen.

Stormzy - Own it (feat. Ed Sheeran & Burna Boy): 5
Fijn ritme maar verder te monotoon.

Justin Bieber - Yummy: 2,5
Die kan beter stoppen, wat een levenloos nummer!

Yummy 6,5

klinkt wel heel 90's Usher achtig

Echt lekker vonden we Yummy niet. Justin Bieber sluit achteraan met een 4,710 uit 21. Weinig Beliebers hier. Misschien zijn er meer volgelingen voor het volgende nummer.

De eerste Noorse act ooit in top 40 was Titanic. Dat was in 1971. Die Noren waren niet alleen. De groep bestond voor meer dan de helft uit Britten. Ik zag hun instrumentale hit destijds op TV begeleid met vreselijke beelden uit Vietnam. Het Santana-achtige nummer zelf leed schipbreuk vlak voor de top 10.

Sinds die tijd zijn er meerdere Noren geweest die de top 40 en daarbinnen ook de top 10 haalden. Aha werd in de jaren 80 heel bekend. En Kygo is tot nog toe de succesvolste Noorse top 40 artiest van alle top 40 jaren.

Maar daarna komt Alan Walker op de tweede plaats. Alan Walker is net als de band Titanic ook half Brits. En hij doet het ook zelden alleen.

In 2016 leek het er wel op toen hij Alone uitbracht. Maar dat deed hij eigenlijk samen met de Zweedse zangeres Noonie Bao. In Nederland haalde dat nummer niet de top 40 maar in Noorwegen en Finland haalde het moeiteloos de eerste plaats en in Zweden de tweede in de hitlijsten. Die landen trekken wel vaker samen op.

Nu is er een vervolg op (part II) dat wel de Nederlandse top 40 gehaald heeft. En Alan is weer niet alleen, dit keer gaat hij vergezeld met de Amerikaanse zangeres Ava Max.
Dat nummer laat ons dit keer fraaie beelden uit Vietnam zien. Maar er hangt ook een zekere dreiging in de lucht. Want laten we niet vergeten wat Arrie ooit schreef:
Arrie schreef:
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een feelgood-song maar heel veel EDM-pop van nu (Alan Walker, Martin Garrix, etc) heeft wat van dat dubbele in zich, het is niet zo pretentieloos en onbezorgd vrolijk

Alan Walker & Ava Max - Alone, Pt. II

johannesA
8

Arbeidsdeskundige
8,5

5,5

Vind geen enkele single van Alan Walker echt bijzonder, alleen zijn doorbraak Faded heeft nog wel wat, maar hij had tenminste iets van een eigen sound. Die hoor ik hier ook niet meer.

6,2

5,5

Kom er elke keer achter als er een nieuwe geplaatst wordt: oh ja, ik moet er ook nog één plaatsen. Ik neem wel de volgende op mijn rekening

Ik word moe van al die wegwerpzangeressen en hun neppe voorkomen. Volgens Wikipedia is haar haarstijl omgedoopt tot "Max Cut", maar ik zou een andere letter gebruiken dan de C. Haar insta bevestigt eigenlijk al wat ik al vermoedde: een typische 21e-eeuwse exponent die in een bak met foundation gevallen is. Enfin, tot zover mijn weltschermz.

Faded was een fijne single, maar deze is het nie-nie-nie-niet. En toch zijn dit die nummers die in je ho-ho-ho-hoofd gaan zitten.

5,5

P.S. Geen belieber, maar tijdens 2015/2016 maakte hij echt goede singles, maar zijn laatste werk kan me dan weer gestolen worden. Yummy is ook weer in de stijl van die irritante Drake-hype. Maar het dieptepunt is toch wel zijn bijdrage aan Billie Eilish' Bad Guy. Die voegt echt 0,0 toe. Ze hebben hem gewoon één couplet (zeer slecht) laten zingen en dat is het. Toch bijna 200 miljoen streams op Spotify, dus het zal wel aan mij liggen.

Dit gaat 'm niet worden voor mij.

4

6

Liedje niet bijzonder, wel een aardig ritme, refrein wat vervelend. Maar de videoclip is origineel en mooi en die helpt het liedje toch aan een voldoende.

Ik heb ook niet zoveel met Alan Walker maar 'Faded' was inderdaad wel leuk. Van Ava Max vind ik precies haar geflopte single 'Torn' de leukste en haar grote hit de minste.

Deze samenwerking doet me eigenlijk helemaal niets. Een 5

Alan Walker en Ava Max komen uit op een 5,81 uit 14 stemmen en nemen hiermee dus de 2e positie in beslag.

Snelle mag toch wel de doorbraak van 2019 genoemd worden. Met een nummer #1 hit op zak en een samenwerking met Marco Borsato is hij hét nieuwe Nederlands succesverhaal geworden. Eigenlijk begonnen als rapper maar de laatste tijd zoekt hij toch steeds vaker de pop-kant op. Het scoort, dus waarom niet? Dat Snelle inmiddels ook als voorbeeld gezien wordt voor vele jongeren mag niet als een verassing gezien worden.

De nieuwe single 'Smoorverliefd' is in zijn tweede week al naar #1 gestegen in de Top 40 en op Spotify staat hij inmiddels al weken bovenaan met een record aantal streams van 460.000 alleen al op de eerste dag. In de nieuwe single neemt Snelle gebruik van zijn voorbeeldfunctie en stelt hij het appen in het verkeer aan de kaak. De nieuwe single is dan ook in stand gekomen samen met Interpolis. In de video zien we de 17-jarige acteur Walt Kink die dankzij het appen op de fiets noodlottig aan zijn eind komt. Bijbehorend aan de video zijn een mini-docu en een app genaamd PhoNo die bij de campagne hoort.

Sympathiek idee, maar is de uitwerking ook geslaagd?

Week 3:
NIEUW op #18:

even inhalen:

Camila Cabello - My Oh My (feat. DaBaby) 6
Stormzy - Own it (feat. Ed Sheeran & Burna Boy) 7
Justin Bieber - Yummy 3,5
Alan Walker - Alone, Pt. II (feat. Ava Max) 5
Snelle - Smoorverliefd 4

Idee van de clip van Snelle kan ik erg waarderen, maar in het nummer zelf hoor je dat niet terug.

4

In de tekst komt het wel terug. Over Reünie zei ik al iets van 'sympathiek maar ik vind er niks aan'. Dat kan ik herhalen.

Die clip had ik eerder deze week voor de eerste maal gezien. En die bevalt mij enorm. Het ongelooflijke naturel waarmee die twee jongelingen kunnen overtuigen, dat heeft mij helemaal ingepakt. Ik geloof en voel elke seconde. Het deed mij dan ook wel wat. Het nummer kende ik nog niet, dus voor mij hangt het vast met de video, dat speelt in het voordeel van de song natuurlijk. Verder ken ik Snelle niet echt, hij is een dingetje in NL I guess?

7

johannesA
7,6

catdog schreef:
Alan Walker en Ava Max komen uit op een 5,81 uit 14 stemmen en nemen hiermee dus de 2e positie in beslag.
Je zou toch zeggen: Da's niet best, dat gemiddelde. Maar als je dan de positie bekijkt

Iets met kwaliteitsniveau? Of veel "oudgedienden" onder de stemmers, die zich niet meer zo kunnen vereenzelvigen met de hedendaagse top 40?

Tja, we hebben pas 4 nummers gehad he... Maar wel opvallend, want de eerste 2 waren een stuk beter.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:50 uur

geplaatst: vandaag om 15:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.