MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
123poetertjes schreef:
(quote)
Hold Your Own Die was zooo mooi in Bitterzoet ik moest bijna huilen

Ja, of Holy Elixer. Of, zoals een wijs man ooit zei:
Johnny Marr schreef:
People's Faces, wát een track

Don Cappuccino schreef:
Dit is vanaf nu mijn officiële titel op MusicMeter. Het is een eer om deze te dragen.

En terecht, het is je van harte gegund!

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Dit is vanaf nu mijn officiële titel op MusicMeter. Het is een eer om deze te dragen.

Je zou het tussen haakjes achter je username moeten hebben, net als 'moderator'.

Gretz schreef:
(quote)

En net zo zeer gun ik het jou dat het eerste en enige National-nummer dat een Roberta Flack-referentie bevat de glorieuze maandwinnaar mag worden

Waarom word ik hier dan weer niet getagd?

Masimo schreef:
Opvallend is daarbij dat meerdere users 'Boys In The Better Land' op de eerste plek zetten, om vervolgens 'Too Real' aanzienlijk minder, of zelfs geen punten toe te kennen. In mijn oren zijn het allebei toegankelijke, aanstekelijke, maar ook kritisch en slimme (tekstueel) rockliedjes, dus ik kan het verschil niet helemaal verklaren. Jullie?

Dat is inderdaad nogal opvallend en ik kan het eigenlijk niet zo goed verklaren! Zelf heb ik Too Real als favoriet aangekruist bij het album en vind ik Boys In The Better Land één van de mindere goden (maar nog steeds behoorlijk goed)!

Laten we het houden op de wondere wereld van de SvhJ!

2. Vampire Weekend - Sympathy (31 punten, 14 keer genoemd)
Genomineerd door Dance Lover, favoriet van.... niemand(!).

Spannend, spannend, spannend... Hierbij dan de uitslag: hoewel Vampire Weekends nieuwe single 'Sympathy' hier op veel, uhhh, sympathie kon rekenen, is het toch nét te weinig gebleken voor de eindwinst: een tweede plek, op vier punten afstand van de winnaar, blijkt de eindnotering.

Het nieuwe album heeft echter behoorlijk veel succes. Het zegt wat dat ik de nieuwe VW-single voor het eerst in de supermarkt Jumbo hoorde: toch heeft de band daarvoor niet zijn ziel hoeven te verkopen. Hoewel wat opgepoetster en netter, is de VW in zijn basis nog even springerig en vrolijk als voorheen: swingende bas, vrouwenkoortje, vrolijke gitaar... De boodschap van het lied is echter minder onbezorgd als op het eerste gehoor lijkt: Ezra Koenig zingt over de sympathie die pas ontstaat als twee groepen zich verenigen tegen een vijandige derde: in dit lied het jodendom en het christendom tegenover de islam. Met persoonlijke noot zet Koenig zijn vraagtekens bij dit gemaakte verbond. Wanneer de 'Let's go' begint te haperen, slaat het nummer ook muzikaal om: het koor klinkt in andere context dreigend, en een constante snipbeat, knerpende electronica en later echo op de zang zorgen voor een interessante, dreigende ondertoon. Al met al een enerverend nummer, dat tegelijkertijd aanspreekt als bezorgd maakt: waarschijnlijk precies waar Koenig bij het schrijven van dit nummer voor ging.

In januari wist Vampire Weekend met 'Harmony Hall' de winst al te pakken. Na in de voorrondes tweemaal overtuigend eerste te eindigen, lukte dat deze maand niet opnieuw. Het opvallendst is daarbij dat het nummer door niemand als favoriet is aangestipt. VW blijkt een allemansvriendje, dat door het gebrek aan die eerste plaatsen het uiteindelijk toch heeft moeten afleggen. Maar laten we wel wezen: een zilveren medaille zal in de prijzenkast vast ook mooi schitteren.

------------------------------------------------------

1. The National - Not in Kansas (35 punten, 10 keer genoemd)
Genomineerd door Titmeister, favoriet van Titmeister, Johnny Marr en Gretz.

'Mainstream' (Edgar18), 'De dalende lijn lijkt ingezet, echt jammer van zo'n prima band' (Edgar18), [Nou], een gemiddelde van rond de 4* is echter nog steeds zeer goed voor MuMe-begrippen. Dus volgens mij ligt het gewoon aan jullie perceptie (Gretz), 'Dat negativisme over de laatste twee National-albums begrijp ik niet zo. Noem 1 andere 21e-eeuwse indie-artiest die 5 albumklassiekers op rij heeft uitgebracht.' (Gretz), Francis Bebey>>>The National (Masimo), Uitstekende band, maar Alligator, Boxer en High Violet duidelijk beter dan wat erna kwam (Edgar18), Gelukkig is The National wél door (Johnny Marr), Het lied van The National voelt voor mij erg rommelig (Arrie), Hopen dat The National niet wint. (hoi123), Alleen kneusje The National is een smetje (Ploppesteksel), The National het enige smetje, maar die is er om het niveau van de rest te accentueren (Teunnis), Erg fijn dat the National niet heeft gewonnen. (hoi123) Zeg heeft The National een album uitgebracht ofzo? (jordidj1) Jup. En dat is heeeel goeeed nieeeuuuuws. (Johnny Marr), The National weer niet door; saboteurs! (Johnny Marr), Schabouwelijke uitslag (dumb_helicopter) Schabouwelijk is een correcte beschrijving dat die GNR-cover boven Rylan is geëindigd... Maar goed, het is hier niet meer tof om The National goed te vinden... (Titmeister), Het oude werk bevalt me wel, het nieuwe werk minder. (Masimo), het laatste album als voorlopige zwakste worp (Edgar18), De door mij hierboven genoemde nummers [Not In Kansas, Rylan en Oblivions] wedijveren imo met het beste wat de band gemaakt heeft. (Titmeister), Ik verbaas me over de bovenmatige mate waarmee The National hier gebasht wordt (Titmeister), ...Zou het niet gewoon kunnen dat mensen blijer zijn met de kant die die artiesten/bands zijn ingeslagen dan die van the National? (hoi123), Oké Tittie (123poetertjes), The Nationals meesterwerkje Boxer ligt inmiddels vier platen achter ons, da's veel meer tijd voor verval. (123poetertjes), Juist in de categorie waarin The National opereert kan luistermoeheid redelijk snel toeslaan (123poetertjes), Zo hé, de nationale fanclub slaat even toe! (Teunnis), Die nieuwe National singles die hier langs zijn gekomen zijn gewoon extreem suf. (Koenr) Nu heb ik echt moeite om ze niet voortijdig af te zetten (Koenr) Laten we afspreken dat Vampire Weekend en Sufjan, net als The National in dit topic maximaal twee punten per stemmer mogen krijgen. (Masimo), The National fanclub kan tevreden zijn. Ik ben het minder (Edgar18), Je mag namelijk alleen meedoen als je een duidelijke mening over The National hebt (123poetertjes), Ik schaar mezelf bij de groep waarbij The National richting de 12 gaat (aerobag), Heeft The National nou nog nooit gewonnen? Die gun ik het wel een keertje. (Edgar18).

De nieuwe plaat van The National maakt de tongen los. Toegegeven, niet elk citaat gaat over 'Not In Kansas', maar de discussie lijkt bij iedere uitgebrachte single aanwezig. Is de nieuw ingeslagen richting, met onder meer voorzichtige electronica en gastzangeressen, nou suf of super? Met deze eerste plaats besluit The National deze maand in ieder geval in het SvhJ-domein de discussie: we gunnen ze het een keertje. De bovenstaande discussie is wat mij betreft memorabel genoeg om als metafoor voor ons SvhJ-samenzijn te dienen. In voor- en tegenspoed!

Vreemd genoeg is 123poetertjes' voorspelling door toedoen van zijn eigen jinx uitgekomen: je zet The National in de finale ófwel op 1, ófwel op 12. Dat hij met zijn eigen lijstje Vampire Weekend nog als winnaar had kunnen kronen, zal Niek vast nog lang achtervolgen.

Tot zover de finale van de maand april. Nog even de toptwaalf in vogelvlucht:

1. The National - Not in Kansas
2. Vampire Weekend - Sympathy
3. Aïsha Devi - I'm Not Always Where My Body Is
4. Fontaines D.C. - Boys in the Better Land
5. KOKOKO! - Malembe
6. Kate Tempest - Firesmoke
7. Inter Arma - The Atavist's Meridian
8. Black Belt Eagle Scout - Loss & Relax
9. Christian Scott aTunde Adjuah feat. Saul Williams - Ancestral Recall
10. Fontaines D.C. - Too Real
11. Rymden - The Odyssey
12. Holly Herndon - Frontier

Graag dank ik nog Titmeister, yeahyeahyeah, Cervantes, Teunnis, Arno, hoi123, mezelf, Simon77, jordidj1, Ploppesteksel, aerobag, Koenr, Johnny Marr, reejman, Gretz, Edgar18, Choconas, stardust_be en dumb_helicopter voor het indienen van een lijstje, pest ik 123poetertjes even, en wil ik graag nog Arrie taggen.

Arrie schreef:
(quote)

Waarom word ik hier dan weer niet getagd?

Ik moest uiteraard ook aan jou denken (als ik een nummer van Roberta hoor maak ik automatisch direct die link), maar ik reageerde op de opmerking van Edgar Mede door je prachtige stukjes over The First Time Ever I Saw Your Face en Compared to What ben ik haar muziek meer gaan waarderen.

Maar jongens, wat een glorieuze, magnifieke zwaar terechte maandwinnaar! Die hier gewoon even de overwinning voor de poorten van de hel wegsleept, kan het nog mooier? #besteooit
(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Thanks Masimo voor de presentatie

Jongens toch

123poetertjes schreef:
Jongens toch

Je bent er ook van aangedaan zie ik, prachtige winnaar hé? Bedankt voor de mooie presentatie, Masimo!

Goed geschreven stukjes Masimo, genot om te lezen

I rest my case

Masimo bedankt voor de prettige presentatie!

Een zwarte dag voor SvhJ. https://media.giphy.com/media/fwcGzF1l2cILe/giphy.gif

Props voor de presentatie, Masimo. De lat is daar gelukkig wel zeer hoog gelegd.
Kusjes van een hatertje

Arrie schreef:

Je zou het tussen haakjes achter je username moeten hebben, net als 'moderator'.

Zou mooi zijn. Vanaf 30 januari 2020, als ik tien jaar lid ben van de site?

Bedankt Tomas, superleuk gepresenteerd! Heel leuk dat je ook over nummers die je niet zo goed vindt zoals Firesmoke ook nog gewoon een goed verhaal kon schrijven.

hoi123 schreef:
nummers die je niet zo goed vindt zoals Firesmoke

Hoe is dat überhaupt mogelijk, though?

Bedankt voor de sublieme presentatie, Masimo! Het was een genot om te lezen en niet zelden erg informatief!

Deze winnaar mogen we wat mij betreft snel weer vergeten, ik had daar liever Vampire Weekend zien staan (nog liever Rymden of Kate natuurlijk, maar laten we wel realistisch blijven). Zullen we afspreken dat het geweeklaag over het gebrek aan waardering voor The National nu stopt? Geheel conform de doctrine van 123poetertjes zet je ze op 1 of op 12 en daarmee is de kous dan af! =P

Pffff, ik vind dat The National wel wat meer erkenning en waardering mag krijgen. Echt wel een steengoede band hoor.

*flies away*

Ik ga ze twee keer zien in DEUTSCHLAND met mein grosse Freund GRETZ

ah niffo

jordidj1 schreef:
Ik ga ze twee keer zien in DEUTSCHLAND met mein grosse Freund GRETZ

2x in één weekend? #Pukkelpop

Johnny Marr schreef:
(quote)

Tripje Pkp staat ook al op de planning en als de voortekenen gunstig zijn joint m'n maat J ook

Johnny Marr schreef:
(quote)

Kan jij wel gaan kijken? Je speelt 5 minuten later in de Club...

Net gekeken en eigenlijk speelt er twee keer niets dat me erg interesseert tegelijkertijd met The National. Ach, twee keer naar de Booth dan maar.

Jammer, ik had het Sympathy heel erg gegund. Veel beter dan Harmony Hall, laat staan Not in Kansas.

Maar het hoogste niveau is deze maand behaald door Masimo. Het duurde even, maar dan heb je ook wat.

Ik kan overigens vanavond laat wel de nieuwe maand opzetten. Tenzij iemand anders daar heel veel zin in heeft...

Ploppesteksel schreef:
(quote)
Kan jij wel gaan kijken? Je speelt 5 minuten later in de Club...

Net gekeken en eigenlijk speelt er twee keer niets dat me erg interesseert tegelijkertijd met The National. Ach, twee keer naar de Booth dan maar.

Hehe, JM wil ik zeker nog gaan meepikken na The National. Lijkt me de ideale afsluiter Benieuwd hoe ik het er van af zal brengen...

Gretz schreef:
En net zo zeer gun ik het jou dat het eerste en enige National-nummer dat een Roberta Flack-referentie bevat de glorieuze maandwinnaar mag worden
Helemaal op eigen kracht is het The National dus nog steeds niet gelukt...

Masimo, thumbs up voor je fijne begeleidende stukjes. Pak je hem van nu aan iedere maand op?

Schijtband, schijtwinnaar. #Had ik maar moeten stemmen.......

Wel genoten van Masimo en #02 Sympathy!

We gaan door naar de maand mei! Er zijn voor deze maand weer 24 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2019 op RYM, uitgebracht op zijn laatst in mei. Daarnaast de vijf best beoordeelde nummers in de maand mei uit het "Maak kennis met... 2019"-topic. Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2019. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste negen albums op MusicMeter die in mei 2019 zijn uitgekomen.

De vijf hoogst genoteerde singles uit 2019 op RYM t/m 31 mei:

Freddie Gibbs & Madlib - Crime Pays
Flying Lotus - Black Balloons Reprise
Quelle Chris - Straight Shot
Ramin Djawadi - The Night King
Denzel Curry - Ricky

De vijf best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand mei uit het topic Maak kennis met... 2019:

Kassel Jaeger - Prismatic Haze
Sarathy Korwar feat. MC Mawali - Mumbai
Lalalar - Isyanlar
Mac-Talla Nan Creag - Flight
Slowthai - Nothing Great about Britain

Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de recentste weeklijst van de MuMeAfrekening 2019:

Eefje de Visser - Zwarte Zon
Clairo - Bags
Live - Hold Me Up
Holy Holy - Teach Me about Dying
Boy Harsher - Come Closer

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de negen populairste albums op MusicMeter uit mei 2019. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Tyler, the Creator - EARFQUAKE
Bjørn Riis - Icarus
Flying Lotus feat. David Lynch - Fire Is Coming
Morrissey feat. Ed Droste - Morning Starship
Mac DeMarco - Nobody
The Waterboys - Piper at the Gates of Dawn
Interpol - Fine Mess
Big Big Train - Pantheon
She Keeps Bees - Coyote

Alfabetische lijst:

Big Big Train - Pantheon
Bjørn Riis - Icarus
Boy Harsher - Come Closer
Clairo - Bags
Denzel Curry - Ricky
Eefje de Visser - Zwarte Zon
Flying Lotus - Black Balloons Reprise
Flying Lotus feat. David Lynch - Fire Is Coming
Freddie Gibbs & Madlib - Crime Pays
Holy Holy - Teach Me about Dying
Interpol - Fine Mess
Kassel Jaeger - Prismatic Haze
Lalalar - Isyanlar
Live - Hold Me Up
Mac DeMarco - Nobody
Mac-Talla Nan Creag - Flight
Morrissey feat. Ed Droste - Morning Starship
Quelle Chris - Straight Shot
Ramin Djawadi - The Night King
Sarathy Korwar feat. MC Mawali - Mumbai
She Keeps Bees - Coyote
Slowthai - Nothing Great about Britain
The Waterboys - Piper at the Gates of Dawn
Tyler, the Creator - EARFQUAKE

Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige twee voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2019 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

De lijst van nummers die al in 2019 hebben meegedaan:
Overzicht 2019

25. Cult of Luna - The Silent Man
26. Angèle - Balance Ton Quoi

Gast
geplaatst: vandaag om 23:58 uur

geplaatst: vandaag om 23:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.