MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:

Een gemiddelde van 7,208 voor Lowlife. Plekje 255. Dat is niet hoog. Net als het al eerder geplaatste Eternity Road, dat niet verder kwam dan een gemiddelde van 6,888 (288e). We mogen dus gerust stellen, dat Lowlife in dit gezelschap de handen niet op elkaar krijgt.

Dan maar iets bekenders. De eerste twee platen van The Police vind ik nog steeds ijzersterk. Strakke en ongecompliceerde New Wave in optima forma. Met een goede zanger, een virtuoze gitarist en een geniale drummer veroverden zij de wereld. Jammer toch dat Sting veel te veel de controle ging overnemen. En de band meenam naar de donkere uithoeken van de overgeproduceerde kut muziek. Het debuutalbum vind ik hun beste. Daarvan het doorbraaknummer.

322. The Police - So Lonely

8,5

Totaal kapot gedraaid als 12 jarige, dat debuut.

10
Ook kapot gedraaid, maar ik vind het nog steeds magnifiek!

koosknook schreef:
Ook kapot gedraaid, maar ik vind het nog steeds magnifiek!

Begrijp me niet verkeerd, ik ook! Ik vind dat The Police tegenwoordig wat ondergewaardeerd wordt. Sting had een karakteristiek stemgeluid, was een begenadigd songwriter en een effectieve bassist (de baspartijen deden wat ze moesten doen); Summers was echt een goede gitarist - fijne rifjes met ook mooie sfeerrijke (vaak relatief simpele) gitaarpartijen ('Tea in the Sahara'!) en Copeland was natuurlijk.....goud - wat een genot die drumpartijen! Maar goed jeugdsentiment speelt wellicht ook een rol....

So Lonely blijkt een echte love or hate plaat te zijn met zeer uiteenlopende scores. Het gemiddelde komt uit op 7,681. Plaats 173 in het tussenklassement.

De tweede LP van Joy Division, Closer, klinkt anders dan de beroemde voorganger, Unknown Pleasures. Het geluid is cleaner, verzorgder en 'ingeblikter'. Vooral het drumwerk van Stephen Morris lijkt rechtstreeks uit de computer te komen. Goed, mijn voorkeur gaat dan weliswaar uit naar het eerste album, maar desalniettemin staan op Closer enkele pareltjes. Zoals Isolation Een gekwelde en depressieve Ian Curtis kondigt hier min of meer zijn aanstaande zelfmoord aan.
Mother I tried please believe me,
I'm doing the best that I can.
I'm ashamed of the things I've been put through,
I'm ashamed of the person I am.

Brr...huiveringwekkend.

323. Joy Division - Isolation

Synthorgie:

8,6

En dit is dan nog het "minste" nummer op Closer.

Johnny Marr schreef:

En dit is dan nog het "minste" nummer op Closer.

Dito, 8.5

Gast
geplaatst: vandaag om 18:12 uur

geplaatst: vandaag om 18:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.