MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
Pink Industry haalt 7,546. Dat vind ik niet slecht voor een band, waar velen van jullie nog nooit van hadden gehoord. Het levert de Liverpudlians een voorlopige 344e plaats op in de tussenstand.

Gek toch, dat er nog maar zo weinig gesproken wordt over de Sex Pistols. Medio jaren zeventig toch een hoog geachte punkband. Zowel door pers als publiek terecht geroemd. Hun absolute meesterwerk Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols wordt nog maar zelden gedraaid, laat staan dat het nog voorkomt in best of lijstjes. Zijn ze het slachtoffer geworden van politieke correctheid? Van hun vaak onuitstaanbare gedrag? Vergeten? UIt de mode? Hoe het ook zij, ik vind dat de heren een herwaardering verdienen. Zeker in 1976 was hun muziek en presentatie revolutionair. Hun invloed onschatbaar groot.
Daarom breek ik vandaag een lans voor Johnny Rotten en co.

513. Sex Pistols - Pretty Vacant

Ik vind dit nummer in ieder geval stukken beter dan de platgedraaide, uitgekauwde en zeikerig klinkende Anarchy in the UK en God Save the Queen. Al komt dat zeikerige natuurlijk ook door Johnny's manier van zingen. Hier komt dat juist prima tot zijn recht: vilein zeikerig als azijn. Lekker scherp.

8

7,5

Ik hoor liever 'Bodies'.

Pink Industry: 7,5
Sex Pistols: 8

De Sex Pistols halen een gemiddelde score van 8,469 en een 84e plaats in het tussenklassement.
Dat is mooi!

DEVO, dat zijn de clowns van de New Wave. Ze behoren met hun latex pakken en rare punthoedjes tot de grootste mafkezen van de moderne muziek. Maar het zijn wel leuke gekken, bovendien zeer creatief en vindingrijk. Je zou ze kunnen vergelijken met de dadaïsten uit het begin van de 20e eeuw. Ik heb vandaag gekozen voor een van hun meest knotsgekke composities. Niet ieders cup of tea, vermoed ik. De regelmatig terugkerende frase: Are We Not Men? We are DEVO. werd hun lijfspreuk. En wat een heerlijke videoclip!

514. DEVO - Jocko Homo

Sorry dit vind ik echt helemaal niks

een milde 4

5

Pfff, dit viel me niet mee. Ze hebben wel leukere nummers.

Ja, ze hebben nóg leukere nummers, maar toch is dit is al heerlijke mafkezerij. Niet geweldig, wel appetijtelijke ongein.
Residents goes avant-punk.

8

Sex Pistols 7,5
Devo. 6,5

DEVO haalt niet meer dan 6,833 gemiddeld. Daarmee komen ze terecht in de achterhoede van het klassement, 478e. Eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht.

Eurythmics waren commercieel een van de meest succesvolle acts uit de jaren tachtig. Annie Lennox en Dave Stewart ontmoetten elkaar in een Londense bar, waar Annie als serveerster werkte. Ze werden verliefd, bleken dezelfde muzikale interesses te delen and the rest is history. New Wave hoeft niet altijd alternatief of zwaar op de hand te zijn. Er bestaat ook een toegankelijke en Hitparade-vriendelijke variant. Dit is een goed voorbeeld.

515. Eurythmics - Here Comes the Rain Again

Rodajc schreef:
DEVO haalt niet meer dan 8,833 gemiddeld.

Ik denk toch heel wat minder dan dit??

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.