MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:
Ook muzikaal erg sterk juist, dit Pig Feet, alleen al die heerlijk snerpende saxofoonstukken van Kamasi. Had deze ook wel wat hoger verwacht (bovenaan wellicht), maar eerlijk is eerlijk: ik heb dit nummer ook pas op de zesde plaats gezet door de hevige concurrentie deze maand.

4. Apollo Brown & Che Noir feat. Black Thought - Hustle Don't Give (45 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: charlotte2807, jassn, jordidj1)

Ah, de Maak Kennis Met-nominatie, ook wel de occursumdictus musicameter genoemd in wetenschappelijke termen. Deze succesvolle species is één van de kleurgevers van haar natuurlijke habitat: Song van het Jaar. Talloze prachtexemplaren zijn er van bekend, die we soms na jaren nog niet vergeten. Heel erg populair bij de muziekmannetjes, nog zo'n merkwaardige soort. Echter, verwarrende tijden zorgen ervoor dat deze voorheen bloeiende species nu ernstig wordt bedreigd. De coronaepidemie zorgde ervoor dat de leefomgeving van de occursumdictus musicameter plots wordt overspoeld met nieuwe muziekmensenbeesten die met hun persoonlijke nominaties langzaam de bewegingsvrijheid inperken. Vroeger bestond de gemiddelde kudde nog uit zo’n 8 exemplaren. Nu, twee jaar verder, is het al gehalveerd en er wordt zelfs beweerd dat de soort binnen luttele maanden weleens verleden tijd kan zijn. Laten we ze nog maar waarderen zolang het kan.

En waarderen deden jullie Apollo Brown. Plekje hoger dan Pig Feet zelfs, en twee puntjes van het podium. Net niet zo hoog als Grace Of God, dat eind 2018 nog derde in zijn maand werd. Maargoed, andere tijden, minder stemmers enz enz. Apollo is een fijne knul, elke MC waar hij mee werkt wordt naar een hoger plan getild. Nou en als je al iemand aan je kan binden die als basisniveau al Black Thought heeft dan is de som snel gemaakt. Toch staan de spotlights hier vooral op Che' Noir, een onvervalste FemCee uit Buffalo. Een chi’ck van de nieuwe generatie (uit ‘94) met een liefde voor de oldskool boombap, tof dat zulke personen nog bestaan en op deze manier de stijl voortzetten. De beat van Hustle Don’t Give vond ze zo dope dat de woorden voor haar verses vanzelf kwamen en in notime was het nummer daar. Het gaat over haar strategische en mentale kracht, haar ‘hustle and faith’, waarmee ze uiteindelijk alles kan bereiken, zelfs al wordt ze blind of doof. Dit jaar nog werkte ze al samen met 38 Spesh aan een minialbum, en nu dus met Apollo. Bezig dametje. Over Apollo hoeven we niet eens te beginnen trouwens. Even een lijstje van al zijn samenwerkingen zoals op Musicmeter vermeld: Apollo Brown & Boog Brown, Apollo Brown & Che Noir, Apollo Brown & Guilty Simpson, Apollo Brown & Hassaan Mackey, Apollo Brown & Joell Ortiz, Apollo Brown & Locksmith, Apollo Brown & O.C., Apollo Brown & Planet Asia, Apollo Brown & Ras Kass, Apollo Brown & Skyzoo, The Left, Ugly Heroes, UllNevaNo & Apollo Brown. Dat zijn al dertien samenwerkingen, en dan heeft ie ook nog vier soloplaten. Allemaal tussen 2010 en nu. Of beter gezegd: tussen 2010 en volgende week vrijdag. Nog acht nachtjes slapen en daarna tot twaalven opblijven, en dan staat het hele album As God Intended namelijk klaar om geluisterd te worden. Whooptidoop. Uiteraard kan dit via een CSL x.

Eerst even boodschappen/koken/eten, later vanavond de topdrie. OOOHLALA

123poetertjes schreef:

Ah, de Maak Kennis Met-nominatie, ook wel de occursumdictus musicameter genoemd in wetenschappelijke termen. Deze succesvolle species is één van de kleurgevers van haar natuurlijke habitat: Song van het Jaar. Talloze prachtexemplaren zijn er van bekend, die we soms na jaren nog niet vergeten. Heel erg populair bij de muziekmannetjes, nog zo'n merkwaardige soort. Echter, verwarrende tijden zorgen ervoor dat deze voorheen bloeiende species nu ernstig wordt bedreigd. De coronaepidemie zorgde ervoor dat de leefomgeving van de occursumdictus musicameter plots wordt overspoeld met nieuwe muziekmensenbeesten die met hun persoonlijke nominaties langzaam de bewegingsvrijheid inperken. Vroeger bestond de gemiddelde kudde nog uit zo’n 8 exemplaren. Nu, twee jaar verder, is het al gehalveerd en er wordt zelfs beweerd dat de soort binnen luttele maanden weleens verleden tijd kan zijn. Laten we ze nog maar waarderen zolang het kan.

Ik ga stuk

Mooie positie voor Hustle Don't Give, wat een nummer! As God Intended CSL'en zou ik heel leuk vinden!

3. Agar Agar - Nap (47 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Dance Lover, stoepkrijt, yeahyeahyeah)

“Oh little birdy bird you're so little and friendly oh you little one”.
Met daaronder dit plaatje.

Zo zette Agar Agar hun signaal uit van: “Hoho, er valt nieuwe shizzle te verwachten.” Nou, dan is hier de interesse snel gewekt. De fanbase van Clara en Armand hier op MuMe is misschien niet reuze, wel bestaat die fanbase uit de diehards, de verstokte zielen die niet kunnen stoppen met dansen, al dan niet shirtloos. De drie Agar Agars, ook wel Agar Agar Agar Agar Agar Agar als je het achter elkaar zet, die aan SvhJ hebben deelgenomen, haalden allemaal de finale. Fangs Out wist zelfs, praktisch tegen alle verwachtingen in, te winnen. Sorry About The Carpet werd een degelijke zevende en hun derde poging nestelt zich daar kNap tussen, op plek 3. Het zijn blijverds, dat sNap ik nu ook wel, kijk maar naar de Afrekening waar deze al wekenlang bovenaan zweeft als een birdy bird. Wie weet wat de nummers van Cardan hadden kunnen presteren mochten ze destijds, spreken we over 2016, zijn opgepikt. Oh en Cardan mag dan wel een EP zijn, hij is toch mooi een halfuur lang dus als je hem in je albumlijstje voor chevy opneemt zal ik daar niet over mekkeren. Ik heb ‘m op 3 x.

Nap is een hondloos nummer, af en toe zitten die er ook tussen bij Agar Agar. In plaats van honden zijn er wel kolibri’s en gansvogels, little birdy birds dus. Het nummer gaat, denk ik want die ik heb geen idee hoe die twee bizarre Fransozische hoofden in elkaar steken, over de vrijheid van deze vogels, waar ze allemaal naartoe kunnen, hoe ze van elk landschap een bekende kunnen maken. Lekker zweverig, in hoge sferen. Hun droom blijft echter om een keer dag een hond te kunnen zijn. Clara zou lekker gaan rennen om zodoende haar pootjes goed te testen. En Armand? “I would pee and smell everything,” zegt ie handenwrijvend. Weeeeeee. Geen wonder dat deze twee elkaar ontmoetten op de abstracte kunstacademie in Parijs, waar ze elkaar tegenkwamen in diepe filosofische gesprekken. Wat kan ik nog meer zeggen? Uhm nja, nog even een korte passage uit een interview met Indie Mag een flinke tijd terug:
And lastly, what’s your favourite dog?

Armand: I’m not a dog racist. I don’t discriminate, we’re against dog racism.

Clara: Every dog. What about you?

I like pugs, the one that’s been walking around here all day but they have breathing problems don’t they?

Clara: Yeah they’re so cute but kind of one of the weaker dogs.

Armand: When I was younger I used to be really into big dogs. I used to reject small dogs and then I met the most amazing small dog and yeah I realised that I loved them.

Clara: I used to hate Chihuahuas until I met one.

Armand: It’s all about the personality of the dog you meet. And obviously dogs are a human creation, they’re a living technology we made. Years ago dogs were useful tools. Like, in Mexico, Chihuahuas were used as alarms, and nowadays things have changed, they’re like friends, equal. So we should look at it like when you focus on the personality of that dog whatever the race – what do we find. It sounds crazy, but in a way it’s true.

Daaaamn wat ik er wel niet voor over heb om een keer met Armand en Clara door te zakken, me stijf te blowen, tegen ze aan blaffen, whatevz. Aaaaah

Gaat de puntentelling wel helemaal goed? Ik schijn zowel Nick Cave als Agar Agar op 1 te hebben staan

Dan schrap ik die bij Nick, Agar Agar is toch beter hihi.

aerobag, you got the answers?

123poetertjes schreef:
Dan schrap ik die bij Nick, Agar Agar is toch beter hihi.

aerobag, you got the answers?

Ja, Mausie bij Agar Agar moet Dance Lover zijn. Excusez. Mausie bij Nick Cave is wel echt Mausie

Ik pak er alvast de 🇨🇴 vlag bij. Kan niet meer mis toch?

Lijkt me niet zo moeilijk om nog twee nummers te plaatsen, maar ik kan verkeerd zijn.

Toen waren er nog twee. Deze maand geilen we blijkbaar op lange songtitels zonder hoofdletters. Twee synthheavy songs met opbouw en climaxen, zes minuten schoon aan de haak. Zo bezien hebben ze eigenlijk best veel gemeen, de nummers 1 en 2. Dat is ook terug te zien in de aanloop naar deze finale: beiden wonnen ze met speels gemak hun eersterondeladder en kwamen elkaar daarna tegen in de halve finales waar ze op schootafstand van elkaar eindigden, ruim voor op de rest. En ook in de finale liepen ze beiden nogal gelijk, totdat er eentje uiteindelijk toch een klein beetje mee ging lopen. Op een gegeven moment was het verschil tien punten in het voordeel van RTJ. Er werd al gezegd dat het nu wel heel moeilijk zou gaan worden…

... they were right

2. Ela Minus - they told us it was hard, but they were wrong. (52 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van: Gretz, Gyzzz, Masimo, panjoe)

In een maand waarin ik best aandachtig op zoek en gegaan naar tunes uit de Spaans- en Portugeestalige landen ben ik zeer in mijn nopjes dat er eentje uit die contreien het zo ver heeft geschopt, ook al is deze wel ‘gewoon’ in het Engels gezongen en opereert Ela al best een tijdje vanuit Brooklyn. Ze begon heel sterk aan de finale met al direct de sjoelbonus, maar de punten kwamen simpelweg wat minder steady binnenstromen dan bij RTJ en daar zit uiteindelijk het verschil: 15 vermedlingen voor Ela, 24(!) voor Run The Jewels. Maar met vier nummeréénnoteringen en een alltime highscore in de finaleladder in the side is het SvhJ-debuut van de Colombiaanse zeker geslaagd te noemen. Edit: Geert wijst me er nu op dat ze de allereerste Zuid-Amerikaanse maandwinnaar had kunnen worden. Damn close.

Ela, emokid van geboorte, groeide op in Bogotà als drummer bij hardcore-ish bandjes, maar toen ze naar Boston vertrok om muziek te studeren stapte ze over op elektronisch: ze deed een dubbele major in Performance and Electronic Production and Sound Design. Reden: Radiohead! Zoals Radiohead altijd al de perfecte transitie is geweest van emokid naar elektronisch genie. Vind je ze al leuk Koen (2)? Snel kwam ze terceht bij de laptop, maar ze vond die artificiële sound maar niks. Ze wilde namelijk direct invoed hebben op het geluid en alles zelf in werking zien. Dat is het moment dat ze begon met het programmeren en bouwen van haar eigen DIY synthesizers. Nu klust ze parttime bij als synthmaker, naast haar bijbaan als poes van Tibbe en uiteraard haar inmiddels groeiende carrière als artieste. Aangezien de eindeloze mogelijkheden die elektronische hardware aan geluid kan voortbrengen haar afschrikte is ze nu gesetteld op een minimalistische insteek. Ze wil zich voelen als een dirigent van een band die niet meer lijnen kunnen spelen dan dat ze handen hebben, om overproductie te voorkomen. Het resultaat van alles is een duistere maar ook wel catchy spoken word electronic, zoals we ook kennen van een Marie Davidson. Maar dan minder industrieel, meer dreamy. Productiegewijs zit ze dan ook dichter bij een Kelly Lee Owens. En die werd vorige maand nog tweede dus ook in dat opzicht is de vergelijking treffend. Zelf omschrijft ze haar sound als ‘bright music for dark times’. BRIGHT MUSIC is dan ook de tekst die prijkt op haar selfmade witroze ‘magic suitcase’, gevuld met synths, sequencers en drumcomputers, waarmee ze nu de wereld rondreist.

they told us it was hard, but they were wrong. is Ela's debuut voor het grote Domino Records en bouwt praktisch het gehele nummer op naar een zinderende climax. En ook al heb je vrij snel het idee waar ze heen wilt, op het moment dat dat moment daar is grijpt ie je beet en laat je niet meer los. Komt waarschijnlijk ook door die zinnetjes die ze spuit, lekker weird en gewoon erg vet. Zeker in combinatie met de clip. Dit jaar zou ze op BKS staan. Dat gaat niet door maar dan schuiven we het toch een jaartje op? Heb je nog flink tijd om je in stilte warm te zwieren.

Oh my

Teunnis schreef:
3. Run the Jewels - A Christmas Fucking Miracle (35 punten, 10 keer genoemd)
Teunnis schreef:
2. Run the Jewels - Oh My Darling Don't Cry (31 punten, 10 keer genoemd)
Teunnis schreef:
6. Until the Ribbon Breaks feat. Run the Jewels - Revolution Indifference (17 punten, 6 keer genoemd)
Teunnis schreef:
4. Run the Jewels - Blockbuster Night Pt. 1 (18 punten, 5 keer genoemd)
Teunnis schreef:
8. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck) (15 punten, 6 keer genoemd)
Teunnis schreef:
1. Run the Jewels - Angel Duster (29 punten, 8 keer genoemd)
Teunnis schreef:
2. DJ Shadow feat. Run the Jewels - Nobody Speak (25 punten, 7 keer genoemd)
Teunnis schreef:
2. Run the Jewels - Report to the Shareholders / Kill Your Masters (32 punten, 11 keer genoemd)
Teunnis schreef:
9. Run the Jewels feat. Joi - Down (15 punten, 6 keer genoemd)

123poetertjes schreef:
1. Run the Jewels - a few words for the firing squad (65 punten, 24 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van: hoi123, Johnny Marr, Ploppesteksel)

Ooh la la, die goede ouwe tijd waarin je met 29 punten maandwinnaar kon worden. Verder geeft dit rijtje vooral aan hoe geliefd El-P en Killer Mike wel niet zijn in dit topic, in 2013 al het geval en ook in 2020 staan ze er weer gewoon. Tien finaleplaatsen schoon aan de haak. En als je dan ook nog op albumafsluiter gaat filteren blijven er een derde, eerste en tweede plek over. Eigenlijk was deze maandwinst dus al lang en breed binnen voordat ie ook maar begonnen was. De manier waarop is echter indrukwekkend te noemen. Dertien meer dan Ela, 18 meer dan Agar Agar en maar liefst 45 meer dan Arlo. En dat met maar drie eerste plaatsen. Wel dus heel breed gewaardeerd en dus de winnaar waar eigenlijk iederen wel mee kan leven.

Als een dikke middelvinger naar PBH werd nauwelijks drie maanden na de RTJ Greatest Hits album nummer 4 aangekondigd. Lekker dan, is die hele GH ook niks meer waard zeg. En geheel in stijl dropten ze uiteindelijk hun album ook een paar dagen vóór de releasedatum. In de aanloop scoorde Yankee and the Brave al een twintigste plek hier, maar daar nemen Bigga en Producto natuurlijk geen genoegen mee en dus kwam hun hardste track op het album weer helemaal aan het einde. Sommige dingen moet je niet aan tornen, zo ook het immer consistente artworkthema en albumtitels. Tegen het einde van elke RTJ hebben de twee de neiging om terug te blikken, zowel op de plaat als op hun hele leven. Fouten die de heren gemaakt hebben en lessen die ze eruit getrokken hebben. Instrumentaal is ook alles uit de kast getrokken. Dreigende hooks, boosaardig aanzwengelende violen, vocal delays en dan die jengelende saxofoon van Cochemea Gastelum. En dan de beatswitch tot de blockbusterachtige outro, gaaf gaaf gaaf. En Killer Mike, wat kom je weer hard man. Ook een nummer dat gezien de recente gebeurtenissen een heel andere inhoud heeft gekregen dan aanvankelijk bedoeld was. De firing squad slaat in dit geval echter niet per se op het politiegeweld, maar letterlijk over paar laatste woorden geven alvorens dodelijk onder vuur genomen te noemen. Laten het a.u.b. niet de laatste woorden zijn van Run The Jewels, ze rollen net zo lekker in dit topic en mogen nog veeeel meer albums uitbrengen.

En als het dan toch niet Pig Feet is dat wint, laat het dan maar RTJ zijn. Niet per se voor het nummer zelf dus, maar des te meer voor de speech die Killer Mike een maand terug voordroeg aan de inwoners van Atlanta. Een boodschap van hoop, goede raad, en precies de kern van het probleem rakend. Echt, ga hem kijken. Wat een woorden, wat een man. Yankees and Braves 4life.

Arbeidsdeskundige
Fenomenale presentatie 123poetertjes

Die speech van Killer Mike was wel echt heel erg sterk. Ook live maakte hij bij mij al eens indruk met zijn gesproken woord tussen de muziek door. En dit is ook wel een hele mooie #1. Thanks voor een waanzinnige presentatie en fijne en rake schrijfsels!

https://i.gifer.com/CGTt.gif
Prachtige maandwinnaar al zeg ik het zelf. Even de finalestand op een rijtje:

1. Run the Jewels - a few words for the firing squad
2. Ela Minus - they told us it was hard, but they were wrong.
3. Agar Agar - Nap
4. Apollo Brown & Che Noir feat. Black Thought - Hustle Don't Give
5. Terrace Martin & Denzel Curry feat. Kamasi Washington, G Perico & Daylyt - Pig Feet
6. Cindy Lee - I Don’t Want to Fall in Love Again
7. TV Priest - House of York
8. Melenas - Primer tiempo
9. 박혜진 Park Hye Jin - Like This
10. Katy J Pearson - Take Back The Radio
11. Nick Cave - Cosmic Dancer
12. Arlo Parks - Black Dog

13. YEИDRY - Nena
14. Ka - Sins of the Father
15. Sevdaliza - Joanna
16. Sohnarr - Melomania
17. JPEGMAFIA - Cutie Pie!
18. Melt Yourself Down - Every Single Day
19. Cable Ties - Hope
20. Donny Benét - Mr Experience

Heerlijke presentatie Niek, je was weer eens geweldig op dreef!

Top gedaan weer man!

Jammer dat Donny niet de finale heeft gehaald, dat had de presentatie nog mooier gemaakt. Denk ik.

Thanks broer, mooie maand was het!

Erg nice gedaan Niek, bedankt!

RTJ RTJ RTJ !!! Al halen ze wel niet meer het niveau van hun eerste 2 albums.

Prachtige presentatie trouwens.

Werkelijk Niek, petje af.
https://media.tenor.com/images/7c241829a4a450d68f01c087a4608537/tenor.gif
Zeer vermakelijke en inhoudelijke presentatie!

Sowieso wil ik nog even benadrukken dat ik het enorm klasse vind hoe verschillende users hier vrijwillig de presentatie op zich nemen en er allen op hun eigen manier een mooie invulling aan geven... en dan ook nog eens met schrijfsels op de proppen komen waar menig muziekjournalist een puntje aan kan zuigen. Het geeft de Maandfinale steeds een extra dimensie en maakt het zoveel leuker. Hulde aan jullie allemaal (en zij die nog komen gaan )

Erelijst der SvhJ presentatoren
Januari: De honorabele Hoi123
Februari: De tintelende Titmeister
Maart: De koesterende Koenr
April: De (s)jofele Choconas
Mei: De pientere (123)poetertjes

123poetertjes schreef:
1. Run the Jewels - a few words for the firing squad (65 punten, 24 keer genoemd)

24x genoemd, daarmee komt RtJ ook in de SvhJ-eregalerij. Het vorige record was van Rheinzand met 22.

Na een zinderende finale-presentatie, een vuurspuwende winnaar en verhitte discussies gaan we nu naar de bloedhete SvhJ-JUNO zomer editie. We lopen perfect op schema, dus we kunnen ook gewoon mooi in een keer door.

De volgende 16 nummers – minder dan gewend, maar nochtans in dezelfde samenstelling - zijn automatisch genomineerd:

-De 4 hoogst genoteerde singles op RYM t/m 30 juni:

Jessie Ware - Soul Control
clipping. - Chapter 319
Anderson .Paak - Lockdown
Arca feat. ROSALÍA - KLK

-De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand juni uit het topic Maak kennis met... 2020

Klara Lewis - Ingrid
Dinner Party feat. Phoelix - Freeze Tag
Tony Allen & Hugh Masekela - We've Landed
Nubya Garcia - Pace

-Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de recentste gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2020:

Phoebe Bridgers - I See You
Doves - Carousels
FEWS - Heaven
Ist Ist - You're Mine

-En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van juni. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Indien aanvulling gewenst is, worden albums meegenomen die minder dan 30, maar wel minstens 10 stemmen hebben. De IMDb-formule wordt gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Bob Dylan - Key West (Philosopher Pirate)
Run The Jewels - Walking In The Snow
Airbag - Megalomaniac
Muzz - Red Western Sky

Alfabetische lijst:

Airbag - Megalomaniac
Anderson .Paak - Lockdown
Arca feat. ROSALÍA - KLK
Bob Dylan - Key West (Philosopher Pirate)
clipping. - Chapter 319
Dinner Party feat. Phoelix - Freeze Tag
Doves - Carousels
FEWS - Heaven
Ist Ist - You're Mine
Jessie Ware - Soul Control
Klara Lewis - Ingrid
Muzz - Red Western Sky
Nubya Garcia - Pace
Phoebe Bridgers - I See You
Run The Jewels - Walking In The Snow
Tony Allen & Hugh Masekela - We've Landed

(Het is maar een kale bende he )

Nu mogen er nog 48 nummers genomineerd worden. Elke user mag in eerste instantie één nummer nomineren, een volgende nominatie ronde volgt na ongeveer 1-2 dagen. De voorwaarden:

1. Een nummer mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook.
2. Een nummer dient in het betreffende jaar van de huidige Song van het Jaar editie te zijn uitgebracht, op voorwaarde dat het een officiële release betreft.

Lees hier de uitgebreide nominatie regels terug

Nominaties graag aanleveren met een spotify-uri (In de spotify-app, cursor over nummer verplaatsen. Drie puntjes verschijnen naast de speelduur, klikken op puntjes dan Delen > Spotify-URI's kopieren en achter je nominatie plakken). Indien nummer niet aanwezig is op spotify, gaarne een bandcamp-link/youtube-link/soundcloud-link etc.

Lijst van nummers die in 2019 of 2020 al hebben meegedaan:
Overzicht 2019/2020

En zoals u inmiddels gewend bent: het goede voorbeeld

17. Auktyon - Догоняя волны spotify:track:3oMby0pBWE5huYdIG7dB46

18. Froukje - Ik Wil Dansen spotify:track:4o8RKi7RETKME2XLigccgS

Terechte winnaar, waar de singles van RTJ4 een beetje tegenvielen, is dit weer een absolute knaller en beste nummer van het album. Dank aan onze poëtische Poet voor de fantastische presentatie!

19. Tapan feat. Radwan Ghazi Moumneh - In My Heart (Khidja Remix)

spotify:track:5G15fXRiD0y7pgkoDRrkRV

aerobag, kan het zijn dat je in de automatische album nominaties het nieuwe album van Neil Young over het hoofd hebt gezien?

20. Kate NV - Plans spotify:track:4RaaTmusu3VL3kaZzA2hD4

Gast
geplaatst: vandaag om 09:02 uur

geplaatst: vandaag om 09:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.