MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Decennium 10s

zoeken in:
Ik ken alle nummers redelijk uit mijn hoofd, dus lijstje komt er aan!

Oeps, ik zie dit nu pas (en had dit hele topic sowieso even gemist)

Rvdz schreef:
Oeps, ik zie dit nu pas (en had dit hele topic sowieso even gemist)

De lijnen zijn nog open, aangezien ik nog een hoop nieuwe lijstjes moet verwerken.

Dus als je de meeste nummers al kent of nog even snel wilt luisteren, ik wacht wel!

56 lijstje nu!

Arbeidsdeskundige
Wow! Dat is een bijzonder hoog aantal.

Gretz schreef:
(quote)

De lijnen zijn nog open, aangezien ik nog een hoop nieuwe lijstjes moet verwerken.

Dus als je de meeste nummers al kent of nog even snel wilt luisteren, ik wacht wel!

Oké, dan komt 'ie er zo aan!

Lijst ingeleverd, was lastig. 3 nummers had ik ook graag punten willen geven, maar pasten niet. De andere 9 waren wel duidelijke afvallers, al vind ik daarvan de meesten zeer prettig om te horen.

Gretz schreef:
56 lijstje nu!
Je maakt toch wel een aparte uitslag voor de harde kern hoop ik!

Wat een tópfinale is dit geworden zeg. 16 van de 24 nummers geef ik zonder twijfelen een 10/10. Maar ook de andere 8 zijn prima.
Dus als we nu gewoon zorgen dat een van die 16 de titel binnenhaalt, dan komt het helemaal goed hier.

Arno schreef:
(quote)
Je maakt toch wel een aparte uitslag voor de harde kern hoop ik!

Haha nee, want ik heb geen idee wie er precies bij de harde kern horen en wie niet. Er waren in de reguliere rondes geregeld 40 stemmers, ook users die in SvhJ niet al jaren meespeelden

Totdat ik hier post dat de lijnen dicht zijn kan er nog steeds ingezonden worden!

Gretz schreef:
Een deel van de lijst ga ik uitzenden op BeatSense, zodat de liefhebbers ook al eerder kunnen aftellen

Song van het Decennium - CSL

Vanavond om 21:00 (!) kunnen jullie intunen op BeatSense! We beginnen dan met de eerste helft van de top 100. Ondertussen zal ik gedurende de avond de nummers 24 t/m 13 bekendmaken.

Zevende tussenstand na 40 lijstjes:

01. (03) (08) (08) (06) (07) ??? - ??? [192 punten, 26x genoemd, 3x ; 3x ; 1x ]
02. (01) (05) (03) (03) (03) ??? - ??? [190 punten, 27x genoemd, 1x ; 3x ; 3x ]
03. (04) (06) (14) (18) (22) ??? - ??? [171 punten, 20x genoemd, 4x ; 2x ; 2x ]
04. (06) (07) (05) (02) (04) ??? - ??? [164 punten, 24x genoemd, 0x ; 2x ; 3x ]
05. (10) (09) (12) (12) (15) ??? - ??? [161 punten, 23x genoemd, 4x ; 1x ; 0x ]
06. (02) (01) (01) (01) (05) ??? - ??? [160 punten, 24x genoemd, 4x ; 2x ; 1x ]
07. (05) (02) (02) (07) (01) ??? - ??? [156 punten, 22x genoemd, 2x ; 1x ; 1x ]
08. (17) (20) (20) (21) (10) ??? - ??? [151 punten, 21x genoemd, 3x ; 2x ; 4x ]
09. (19) (19) (19) (19) (13) ??? - ??? [146 punten, 25x genoemd, 1x ; 0x ; 3x ]
10. (18) (18) (16) (15) (20) ??? - ??? [141 punten, 19x genoemd, 1x ; 1x ; 5x ]
11. (07) (04) (04) (10) (02) ??? - ??? [134 punten, 21x genoemd, 3x ; 0x ; 2x ]
12. (09) (14) (13) (17) (23) ??? - ??? [134 punten, 19x genoemd, 1x ; 1x ; 2x ]
13. (11) (11) (09) (08) (11) ??? - ??? [134 punten, 18x genoemd, 1x ; 6x ; 0x ]
14. (12) (13) (10) (09) (09) ??? - ??? [125 punten, 19x genoemd, 3x ; 1x ; 1x ]
15. (21) (21) (21) (13) (17) ??? - ??? [125 punten, 17x genoemd, 2x ; 1x ; 1x ]
16. (08) (03) (07) (11) (14) ??? - ??? [118 punten, 18x genoemd, 1x ; 3x ; 3x ]
17. (15) (15) (18) (22) (24) ??? - ??? [117 punten, 19x genoemd, 0x ; 1x ; 3x ]
18. (16) (16) (15) (14) (18) ??? - ??? [116 punten, 23x genoemd, 0x ; 1x ; 0x ]
19. (20) (22) (22) (23) (16) ??? - ??? [109 punten, 16x genoemd, 3x ; 1x ; 1x ]
20. (14) (12) (11) (05) (12) ??? - ??? [109 punten, 17x genoemd, 0x ; 1x ; 0x ]
21. (13) (10) (06) (04) (06) ??? - ??? [106 punten, 18x genoemd, 0x ; 2x ; 2x ]
22. (23) (23) (23) (20) (19) ??? - ??? [100 punten, 15x genoemd, 1x ; 2x ; 0x ]
23. (22) (17) (17) (16) (08) ??? - ??? [093 punten, 13x genoemd, 0x ; 2x ; 1x ]
24. (24) (24) (24) (24) (21) ??? - ??? [088 punten, 16x genoemd, 2x ; 1x ; 1x ]

Hoeveel tijd heb ik voor een tekstje bij Nick? Mocht ik mijzelf aanbieden.

Ah, tijd genoeg laat Gretz me weten. Nick is mine.

Bijna zestig lijstjes, mooi hoor

Het 59e lijstje is van WhyNotSmile!

Bizar dat de nr 18 drie keer meer is genoemd dan nr 3. Arcade Fire op 18 (de grote allemansvriend, maar overal bungelend onderaan de top 12) en de wesp dan toch op 3 als love/hate-plaat?

Gretz schreef:
(quote)

Song van het Decennium - CSL

Vanavond om 21:00 (!) kunnen jullie intunen op BeatSense! We beginnen dan met de eerste helft van de top 100. Ondertussen zal ik gedurende de avond de nummers 24 t/m 13 bekendmaken.

En we zijn los!
Nu nummer 100: Deafheaven!!!
Feest!!!!!!

Het 60e lijstje is van Cervantes!

Als je nog wilt stemmen moet je snel zijn, ik gooi de boel binnen enkele ogenblikken dicht

Lekker nummer van Geubels, mooi dat ‘ie in de top 100 staat.

De nummer 24 is onderweg, zet nu maar in!

Dat zal Julia wel zijn

DIIV, Julia voorlaatst.

24. Todd Terje - Inspector Norse (2012) [119 punten, 20x genoemd, 0x ; 2x ; 1x ]
https://i.imgur.com/xyjPUcA.jpg

16 januari 2012
Duur: 6:41
Genomineerd door: herman
Nummer #1 van: -
Rang halve finale: #8
Stand na 5-10-20-30-40-50 lijstjes: 08e - 16e - 17e - 23e - 23e - 24e

jaar: 8e (2012)
maand: 4e (januari)
De Witte Trui: 131e (2018)
MuMeLadder: 1387e (2017)
RYM: 184e
P4K readers' poll: -

De Noorse stuiterbal eindigt als rode lantaarn. Inspector Norse schoot nog wel enigszins uit de startblokken met een respectabele 8e plaats na 5 lijstjes. Daarna zette hij rap de neergang in. Lange tijd wist ie nog 1 nummer nipt boven zich te houden, maar na het 40e lijstje was het definitief gedaan met de illusie van Terje Olsen. Het is een van de vier nummers die geen enkele gouden plak wisten te behalen in de eindstrijd. Todd kan niettemin trots zijn op zijn eerste finaledeelname.

Titmeister schreef:
Pieuw. Pieuw Pieuw.

Waar andere elektronische artiesten in deze lijst nogal eens voor verdeeldheid zorgen onder de luisteraars, is Inspector Norse juist een verbindende factor. Met zijn lichtvoetige housegeluid kan je er nauwelijks een buil aan vallen en van zijn vrolijk synthlijnen krijg je spontaan zin om te dansen. Instant happiness. Een nummer dat zowel in de mainstream, als de underground aanslaat, er zijn maar weinig dancenummers die dat voor elkaar krijgen. Bij deze roep ik het dan ook uit tot ultieme festivalweide-anthem van de 10's, blij dat jullie het daarmee eens zijn, gezien de finaleplek - waar hij absoluut thuishoort.

inquestos schreef:
De immer goedgemutste stuiterbal.

Dance Lover schreef:
Hét feel good nummer van 2012. Onmogelijk om hier stil op te blijven zitten! Vanaf het moment dat de beat wordt gedropt in het begin is het eindeloos genieten van dit nummer dat op fabelachtige wijze op weet te bouwen naar een vroege climax, die prijsgeeft dat Inspector Norse niet zomaar een filler is die op minimal techno achtige wijze naar een slotclimax toe werkt. Disco is still alive bewijst Todd Terje met dit nummer.

Teunnis schreef:
Eén van de meest gedraaide nummers van het afgelopen jaar bij mij. Na meer dan een jaar non-stop draaien is het nog steeds niet kapot. De melodie blijft me vrolijk maken. Inspector Norse heeft er ook mede aan bijgedragen dat ik het afgelopen jaar veel Nu- en Italo-Disco ben gaan luisteren. Tjsa, wat valt hier over te zeggen? Gewoon luisteren en vrolijk meestuiteren!
Cijfer: 9+

Snoeperd schreef:
Ja, het beste dance-nummer van dit jaar is in de finale van dit jaar vertegenwoordigd. Dit is absoluut een meesterlijke dancesong, niet alleen komen de mooiste melodieën voorbij, ook bezit het nummmer een stuwende bas die het eigenlijk onmogelijk maakt om niet met je voetjes van de vloer te gaan. Zeker als je hem op hoog volume draait.
Cijfer: 8,8

Gretz schreef:
Gewoon een heerlijk luchtig (disco)dancenummer dat ik zonder dit topic waarschijnlijk rijkelijk laat had ontdekt of misschien wel nooit. Vreemd genoeg heb ik het ook nooit gehoord in het uitgaansleven. Waar ik de meeste populaire dansmuziek vrij eentonig vind bevat dit nummer twee geniale melodielijnen. En daar heb ik in 6 minuten meer dan genoeg aan. Het verbaast me dat Inspector Norse geen echte mainstreamhit geworden is. Volgens mij is het namelijk voor zo'n beetje iedereen uitermate genietbaar. Je kunt van dit deuntje inderdaad onmogelijk niet vrolijk worden.
Cijfer: 8,0

Ai, ik had deze wel in de achterhoede verwacht, maar niet helemaal onderaan. Vind het wel verrassend dat A Simple Design hoger is geëindigd.

Titmeister schreef:
Ai, ik had deze wel in de achterhoede verwacht, maar niet helemaal onderaan. Vind het wel verrassend dat A Simple Design hoger is geëindigd.

Ja, die vind eigenlijk nog een stukje beter.

Kom chat x

23. (James) Holden - Renata [135 punten, 23x genoemd, 2x ; 1x ; 1x ]
https://i.imgur.com/XjmEFle.jpg

10 juni 2013
Duur: 5:57
Genomineerd door: jassn
Nummer #1 van: Ploppesteksel en Titmeister
Rang halve finale: #7
Stand na 5-10-20-30-40-50 lijstjes: 21e - 24e - 24e - 22e - 24e - 23e

jaar: 9e (2013)
maand: 4e (mei)
De Witte Trui: 145e (2016)
MuMeLadder: 1100e (2019)
RYM: - (album op #1074)
P4K readers' poll: -

Met Renata zien we het tweede elektronicanummer terug in de achterhoede (en tevens het tweede nummer waarvoor Titmeister de gastscribent is). Ook James Holden kon de hoge verwachtingen die er in de halve finale waren geschept niet helemaal waarmaken. Hij startte matig en bleef vervolgens de gehele tijd onderin bungelen. Een klein sprintje op het eind was nét genoeg om niet als allerlaatste te eindigen. Niettemin mag ook hier gezegd worden dat de finaleprestatie eigenlijk al bijzonder knap is. Buiten de MuMeBubbel om is hij immers nergens zo populair.

Titmeister schreef:
James Holden - die nogal wispelturig is in zijn opvatting of hij met of zonder voornaam aangesproken wenst te worden - kan worden gezien als één van meest invloedrijke producers van deze eeuw. Wat weinig mensen weten is dat deze voormalige wiskundestudent al in 1999 zijn eerste single uitbracht, de trancekraker Horizons.

Bekend werd hij medio jaren '00, tijdens de hoogtijdagen van de minimal techno. Zijn faam verwierf hij vooral als remixer: zijn At the Controls is een van de beste mixalbums ooit en zijn remix van Nathan Fakes The Sky Was Pink is misschien wel de grootste minimal techno-klassieker. Bijzonder is ook absoluut zijn remix van Britneys Breathe on Me.

In de jaren '10 koos hij voor een andere muzikale richting. Verder verwijderd van de dansvloer, met meer elementen van krautrock en jazz. Zijn studieachtergrond is duidelijk terug te horen in de haast mathematische manier waarop hij op Inheritors de nummers opbouwt vanuit enkel analoge samples. Absolute prijsnummer op dat album is Renata, dat nog relatief conventioneel opent, met een meanderende synthhook, die langzaam opbouwt naar een climax. Na een eerste climax halverwege wordt het gas wat terug genomen, waarna het nummer je nog een keer in je gezicht terugschopt met een tweede net-niet-climax, die heerlijk schuurt. Te weird om op te dansen, te meeslepend om stil bij blijven te zitten. Een waar meesterwerk.

Overigens is Holden, en met name zijn Inheritors, een zekere verdelende factor in mijn vriendengroep. Een gedeelte daarvan is zowat idolaat van zijn werk, de rest moet er weinig van hebben. Typisch voorbeeld is dat de enige keer dat ik een vriend van mij echt boos heb zien worden, is toen we hem niet wakker hadden gemaakt voor het optreden van Holden op Lowlands (in onze verdediging: het optreden was om half 5 's 's 's 's 's 's 's 's 's 's middags, maar hij was tot half 1 doorgetrokken en met geen mogelijkheid wakker te krijgen was). Ook heb ik een keertje in moeten grijpen toen 2 andere vrienden van mij tijdens een feestje bij mij thuis de controle over de muziek hadden overgenomen (iets wat wel vaker gebeurt bij onze feestjes - geef eerlijk toe dat ik er zelf ook regelmatig schuldig aan ben) en dat leidde tot iets te veel chagrijnige gezichten. U raadt het al: Renata werd gedraaid. Laat ik het maar op houden dat het lot van kunst is dat het niet door iedereen wordt begrepen.

stoepkrijt schreef:
In 2013 maakte ik kennis met James Holden. Renata straalt ontzettend veel kracht uit en maakte me nieuwsgierig naar het bijbehorende album. Al snel bleek dat Renata een van de meest melodieuze en toegankelijke nummers van de plaat is. De eerste draaibeurt is me daarom nogal zwaar gevallen en sindsdien heb ik er eigenlijk niet meer naar omgekeken. Toch blijf ik dit nummer zo nu en dan met veel plezier luisteren om me te verbazen over hoe ogenschijnlijk eenvoudig hier een geordende chaos word opgebouwd.

Teunnis schreef:
Hoogstens twee keer per jaar wordt er een nummer uitgebracht wat alle grenzen van redelijkheid overschrijdt. Renata is buitenbuitenbuitencategorie. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld Yonkers van Tyler, the Creator of Pyramids van Frank Ocean. Renata is intens tot op het bot. Het dringt door tot in mijn diepste poriën. Het lukt James Holden hier perfect om tot de essentie van muziek te komen. De verschillende patronen, die iets oers in zich hebben, worden op een indrukwekkende manier op elkaar gestapeld. Enkel wat geluidsgolven kunnen de mens in een hoge vorm van extase brengen. De essentie van muziek.

Ploppesteksel schreef:
Een constante aanval op de trommelvliezen met synths die je langs alle kanten om je oren vliegen. Een normale mens zou hier gek van worden? Wel, ik ben er gek op. Hoewel de volledige Holden-plaat me vooralsnog niet geheel weet te overtuigen, heeft hij met Renata wel een klepper van jewelste gemaakt.

Dance Lover schreef:
Holden - Renata ( 9,2 )
James Holden creëert hier een muzikaal labyrint waar vaste structuren lijken te ontbreken, dit nummer weet mij keer op keer te intrigeren en te bevredigen. Alsof je in een karretje wordt voortgestuwd in de muzikale hemel en af en toe mag uitstappen om te genieten van alle prikkels, die de hemel rijk is, om je heen. Zo`n nummer waar je niet op uitgekeken kan raken!

Holden gaat hard met favorieten zo.

jordidj1 schreef:
(quote)

Ja, die vind eigenlijk nog een stukje beter.

Ik heb eigenlijk nooit zo veel gehad met The Juan MacLean. A Simple Design is geen slecht nummer, 7tje ofzo, maar zou mijn dance top 100 van de 10's nog niet halen. Was ook al verbaasd dat ie de finale had gehaald. Inspector Norse daarentegen is puur goud, 10/10...

Gast
geplaatst: vandaag om 13:48 uur

geplaatst: vandaag om 13:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.