MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi

zoeken in:
Johnny Marr schreef:
Tot hoe laat heb ik nog om te stemmen, ArthurDZ en Edgar18?

En plz aerobag, tip ons DOOM ofzo, i beg you.

Hangt ervan af wanneer Edgar18 de uitslag wil uitrekenen. aerobag mag ook gewoon kiezen wanneer het hem het beste uitkomt om zijn tip te droppen, zolang het maar vandaag is natuurlijk.

Misschien is het handig wanneer de tipgever op vrijdag aangeeft tot wanneer mensen kunnen stemmen de volgende vrijdag. Wil je dit straks in je bericht vermelden, aerobag?

Johnny Marr schreef:
Tot hoe laat heb ik nog om te stemmen, ArthurDZ en Edgar18?

En plz aerobag, tip ons DOOM ofzo, i beg you.

DOOM is natuurlijk een genadeloos harde tip, maar ik ga voor iets wat nog <10 stemmen heeft op MusicMeter.

Ik zal even een begeleidende tekst schrijven en dan drop ik de tip. In ieder geval zeer geschikt voor de zonnige dagen

Fishmans - Uchu Nippon Setagaya (1997)
https://is1-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Music118/v4/8b/7d/c4/8b7dc4c6-1214-ddec-8cbe-48c11ef5cfd4/00602567908708.rgb.jpg/3000x3000bb.jpg

Terwijl Gene Clark met opgeheven hoofd het podium verlaat, blijven wij nog even in de hoek van artiesten die pas later erkenning voor hun materiaal zouden krijgen. Fishmans is een band uit Tokyo met een optimistische, dromerige sound, maar zou ten tijde van hun actieve periode nooit volledig doorbreken. Tussen 1994-1998 produceerde Fishmans hun meest vooruitstrevende werk, maar pas na de plotselinge dood van leadzanger Shinji Sato in 1999 zou de band zowel in eigen land en vooral daarbuiten steeds meer aan populariteit winnen.

Sinds het werk van Fishmans 3 jaar geleden wereldwijd beschikbaar werd op streamingdiensten, belandde de populariteit van de band helemaal in een stroomversnelling. Enthousiastelingen op internetfora zoals RateYourMusic hebben zeker bijgedragen aan dit succes. Het album Long Season - bestaande uit één track van 35 minuten - staat daar momenteel zelfs op de 99ste plaats in hun ‘Best Albums of All Time’ lijst. Ook op MusicMeter wint Long Season terrein. Een totaal van 43 stemmen, waarvan 85% van deze stemmen afkomstig zijn uit de laatste 12 maanden. Niet slecht voor een album uit 1996.

Het geluid van Fishmans bestaat een kenmerkende mengelmoes van psychedelisch pop met elementen van reggea/dub en rock. Long Season is fenomenaal (vraag maar aan hoi123 en Ward), maar de andere albums van Fishmans zijn ook absoluut de moeite waard. Mijn persoonlijke favoriet is hun laatste studio-album, Uchu Nippon Setagaya. Omdat het aantal stemmers op MusicMeter nog achterblijft (9 op moment van schrijven), wil ik op deze wijze dit album onder de aandacht brengen.

Kom mee wegdromen op de uitgesponnen, speelse melodieën van Fishmans tijdens de CSL-sessie, a.s. maandag om 21:00, via het bekende kanaal:

MusicMeterCSL | BeatSense

Stemmen kan tot vrijdag 1 mei, 20:00

jordidj1 zou je de topic titel kunnen aanpassen?

Nog een 7 voor Gene Clark van mijn kant.

ArthurDZ schreef:
7.5

Mooie plaat, met Silver Raven en het titelnummer als prijsbeesten.

Volledig akkoord met m'n homeboy Arthur eigenlijk. Dezelfde quotering, dezelfde favorieten.

7,5

Fijne tip van Edgar18, dat No Other van Gene Clark. Ik had eerlijk gezegd nog nooit een soloplaat van hem opgezet, maar dit album bevalt me wel. Toegegeven, op de momenten dat country de overhand krijgt, haak ik wel een beetje af (Life's Greatest Fool, The True One). Maar ik kan erg genieten van nummers als Silver Raven, No Other en met name Strength of Strings, dat me sterk aan Cowgirl in the Sand doet denken. Echte poppareltjes zijn dat! Al met al vind ik het nog niet zo eenvoudig er een cijfer aan te hangen, ik heb het idee dat hij nog wel in waardering zou kunnen stijgen als ik hem nog wat vaker beluister. Ik moet ook wel zeggen dat hij me gisteravond laat wel meer pakte dan deze middag en eerder deze week, dus het is eveneens van het moment afhankelijk. Ik ga daarom voor een solide 7,4.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Volledig akkoord met m'n homeboy Arthur eigenlijk. Dezelfde quotering, dezelfde favorieten.

Ik ga wat hoger zitten, namelijk een 7,8. Het echte prijsbeest is natuurlijk Strengths of Strings.

Ik trek me voorlopig terug, nog geen behoefte gehad mee te doen dus dat ga ik jullie ook niet aan doen

-24/04: Aerobag
-01/05: Johnny Marr
-08/05:
-15/05: Koenr
-22/05: jordidj1
-29/05: Choconas
-05/06: DjFrankie
-12/06: luigifort
-19/06: hoi123
-26/06: divart
-03/07: west
-10/07: AOVV
-17/07 Snoeperd
-24/07 VladTheImpaler
- 31/07: Arrie
- 07/08: Cervantes
- 14/08: Gretz
- 21/08- Barney Rubble.
- 28/08: sj0n88
- 04/09: MRDammann
- 11/09: Marty McFly
- 18/09: Fathead
- 25/09: Poek
- 02/10: remcodulac
- 09/10: Grafmat
- 16/10: Edgar18
- 23/10: ArthurDZ

Je gewoon terug in de lijst zetten en straks je tip met ons delen, ranja. En andere tips luisteren als je er zin in hebt, en alleen dan Doe het ons maar aan!

Aangezien Johnny Marr inmiddels ook gestemd heeft zal ik het gemiddelde berekenen, zodat dit topic vanaf nu helemaal voor aerobag is.

Hij komt er zo aan...

Vijfentwintig stemmen voor Gene Clark, leuk om te zien dat dit topic zo leeft . Ik heb niet zo'n zin om alle vijfentwintig users te taggen, maar vanaf deze plek een welgemeend dank je wel voor het luisteren allemaal!

Van alle users was deze plaat het minst besteed aan Poa die de hoge waardering voor het album niet helemaal snapt. De hoogste waardering (m.u.v. die van mijzelf) komt van luigifort die juist blij was met de kennismaking. Ik ben benieuwd naar zijn schrijfsel wat hij komende week nog plaatst op de albumpagina. Wie hem nog niet gelezen heeft kan ik ook de fijne recensie van AOVV aanraden.

Jullie meningen over dit album varieerden nogal, maar een gemeenschappelijk puntje dat ik regelmatig terug las was de waardering voor prijsbeest Strength of Strings. Toevallig ook mijn persoonlijke favoriet van dit album. Een paar jaar geleden nomineerde ik hem vruchteloos voor de ladder. Wie weet komend jaar nog eens in de herkansing.

Tijd voor het gemiddelde, dat kwam uit op een fraaie 7,91!

1. Gene Clark - No Other (1974): 7,91 / 25 stemmers / Edgar18
2. Gil Scott-Heron & Makaya McCraven – We’re New Again (2020): 7,43 / 19 stemmers / ArthurDZ

En nu tijd voor Fishmans! Leuk dat we weer gaan CSL-en, al heb ik die avond ook een quiz op het programma staan dus voor mij wordt het nog even kiezen.

Edgar18 schreef:
Vijfentwintig stemmen voor Gene Clark, leuk om te zien dat dit topic zo leeft . Ik heb niet zo'n zin om alle vijfentwintig users te taggen, maar vanaf deze plek een welgemeend dank je wel voor het luisteren allemaal!

En terecht! En inderdaad, leuk dat het topic zo leeft. Hopelijk blijft het enthousiasme hoog

Goed dat je in het klassement ook even een vermelding toevoegt van wie welke plaat aangedragen heeft, ik bedacht me gisteren nog dat ik dat verleden week vergeten ben.

Shit aerobag, ik wilde Long Season tippen.

Maar leuk, ik ben er deze CSL-sessie wel bij denk ik! Gene Clark heb ik ook geluisterd, ondanks het feit dat ik nog geen bericht hier heb geplaatst. Het titelnummer beviel me vooral wel, ik denk dat ik dit nog wel vaker ga luisteren om er een cijfer aan vast te kunnen plakken!

Geen tijd gehad voor herbeluisteren van No Other deze week, maar Fishmans ga ik zeker doen! Long Season heb ik stomtoevallig afgelopen maand ontdekt en bevalt mij behoorlijk goed.

MVW
Mooie tip weer en wederom onbekend voor mij. Op papier ook meer mijn straatje dan Gene Clark en eerste luisterbeurt van zowel Long Season als deze plaat bevallen alleraardigst. Zou zo maar kunnen dat ik een Fishmans Friend word. iemand moest 'm maken...

Het weekend is voor mij ideaal om de getipte platen te beluisteren. Deze ligt minder in mijn straatje qua omschrijving, maar bevalt beter dan ik verwacht had. Heeft bij momenten een wat slowcore-vibe zoals Low. Mijns inziens wel wat te lang en niet elk nummer weet daardoor even veel te boeien. De wat spannendere stukjes vind ik echter wel mooi, maar alles bij elkaar mis ik toch een spanningsboog die het gehele album blijft duren. Wel een mooie tip, Aerobag. 6.7

MVW
Typisch 90s album maar dan met Japanse twist.

Ik hoor allerlei invloeden van britpop tot reggae/ska en dan ondergedompeld in een lekker loom Japans sausje. De rijke instrumentatie op sommige nummers maakt het ook een interessant werk. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik aanmoet met de bij tijd en wijlen haast kinderlijke zang; is het nu charmant of toch wat hinderlijk?

Helaas is er wel een iets minder middenstuk waarbij m'n aandacht meestal wat verslapt maar na バックビートにのっかって - ja spreek dat maar eens uit - is er een opleving waardoor het album toch vrij sterk eindigt.

Kortom: weer een leuke ontdekking die ik zeker nog eens zal draaien, vooral Long Season want die vind ik iets beter, maar ik vermoed dat het daar bij blijft.

Favorieten: Weather Report / Daydream

7,4

Maandagavond, CSL-MusicMeter avond! Vanavond staat mijn eigen tip op het programma:

Fishmans - Uchu Nippon Setagaya (1997)
https://is1-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Music118/v4/8b/7d/c4/8b7dc4c6-1214-ddec-8cbe-48c11ef5cfd4/00602567908708.rgb.jpg/3000x3000bb.jpg
Lees hier een begeleidende tekst bij de tip van de week

Het album zal vanavond gedraaid worden via het bekende kanaal:

20:30 gaan de deuren open, 21:00 beginnen we met draaien van Fishmans

Komt dat héuren, komt dat héuren, op deze woningsdag

Deuren zijn open, kom chat x

Onwijs bedankt voor het enthousiasme tijdens de CSL-luistersessies steeds, geweldig om op deze wijze muziek met elkaar te delen. Geen boekclubje, maar een luisterclubje. Maandagavond is voor mij ook buiten corona-tijden een vrije avond, dus ik zal proberen deze sessies gewoon standaard uit te voeren op maandagavond!

Ligt BeatSense er uit? Ik kom niet op de website, geeft telkens een foutmelding.

Don Cappuccino schreef:
Ligt BeatSense er uit? Ik kom niet op de website, geeft telkens een foutmelding.

Ik weet niet, ik zit wel in de room. gebruik chrome

Ik lig er ook uit in ieder geval. En geraak er niet meer op.

Ataloona schreef:
Ik lig er ook uit in ieder geval. En geraak er niet meer op.

Nu wel?

Edit: Doet het weer, kom erbij Don Cappuccino

Nu wel.

Tweede luisterbeurt bevalt nog beter dan de eerste.

7.9

Fijne eerste kennismaking! #gevloerd door de eerste twee nummers, de rest bevalt ook maar moet waarschijnlijk nog wat groeien. Dreampop avant la lettre op zijn Japans, originele en mooie tip dus!

Ik ben helaas de party pooper en minder positief. Dat vraagt om een meer uitgebreide bespreking/motivering. De eerste twee tracks vind ik iets té niets-aan-de-hand en te loungy. Zeker die tweede track waarop flink de tijd wordt genomen (en daarin prima op Long Season had kunnen staan), maar niet echt ergens naar lijkt toe te bouwen. Daarna volgen twee tracks - wat zullen we het noemen; ballads? - die echt flink op m'n zenuwen werken met hele brakke zang en weinig bijzondere muzikale invulling. Magic Love is daarna een track met enige humor (als ik de videoclip zie was het wel met de nodige tongue-in-cheek bedoelt gelukkig) en aardige vondsten in de opvulling van de achtergrondgeluiden (gekke geluidjes, strijkers - het klinkt zo spontaan), maar stelt als liedje m.i. bar weinig voor. Op dat punt ben ik er wel een beetje klaar mee, maar gelukkig wordt mijn geduld behoorlijk beloond. Het venijn zit 'm duidelijk in de staart.

De laatste drie tracks, en dan in het bijzonder Back Beat Ni Nokkatte en Walking in the Rhythm zijn sterke lang uitgespannen suites die geen moment vervelen. Walking in the Rhythm doet met haar heerlijke dancehall/dubvibes in de geest van Sly and Robbie eer aan de reggae/dub plaatjes van eind jaren 70 en begin jaren 80. Die eerste van de drie afsluitende composities bouwt op een repetitieve verslavende loop en breidt qua instrumentatie steeds meer uit met diverse gitaarmotiefjes, pianoloopjes en geluidseffecten en is, zo ver ik dat kan beoordelen, daarmee een typische Fishmans compositie. Afsluiter Daydream is misschien iets te dik aangedikt in zijn dromerigheid (en zeker in de ijle zang), maar kent een mooie opbouw en weer een sublieme loop (dat haast lijkt op een elektronisch bewerkt motief van een klassieke compositie voor houtblazers).

Met enig voordeel van de twijfel geef ik een 5,7. Stukje minder dan Long Season (dat is nipt een 7), maar met een aantal sterke composities uiteindelijk best de moeite waard. Echter bestaat het plaatje ook, in my humble opinion, uit een paar tracks die het uiterste van de luisteraar vragen om uit te zitten.

Grappig om te zien wat het onder de aandacht brengen van zo'n album plots doet met het stemgemiddelde. Op 6 stemmers via dit topic is dit album van 4.17 naar 3.97 gegaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:17 uur

geplaatst: vandaag om 13:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.