Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi
zoeken in:
0
geplaatst: 29 mei 2021, 08:23 uur
2
geplaatst: 29 mei 2021, 09:00 uur
Dit vond ik, tijdens mijn tocht doorheen het muzikale jaar 1965, één van de mooiste ontdekkingen. Judy Roderick was een veelzijdig singer-songwriter die al met een meer dan behoorlijk debuut kwam, maar een jaar later Woman Blue uitbracht, een folkplaat met zweempjes van blues, soul en jazz.
8,3
Hieronder nog 'ns de link naar de spreadsheet:
MuMe tip van de week - Google Spreadsheets - docs.google.com
8,3
Hieronder nog 'ns de link naar de spreadsheet:
MuMe tip van de week - Google Spreadsheets - docs.google.com
2
geplaatst: 29 mei 2021, 14:51 uur
Je hebt het maar druk deze zaterdag, ArthurDZ, tegelijkertijd schitterend in drie van mijn favoriete topics op MusicMeter!
Het debuutalbum van de Moldy Peaches ken ik wel, ik zie dat ik er 3,5 mics voor over had in 2014. Het zou me echter niet verbazen als ik het daarna nooit meer gedraaid heb, dus ik zal het deze week wel weer eens in de herkansing gooien. Overigens ben ik deze vieze perziken inderdaad ook op het spoor gekomen door de meesterlijke film Juno en de bijbehorende soundtrack, nog altijd een persoonlijke favoriet.
Judy Roderick - Woman Blue (1965): 8
Dan nog de tip van de afgelopen week. Ik sluit me helemaal aan bij AOVV: Woman Blue van Judy Roderick is inderdaad een erg mooie ontdekking. Ik had nog nooit van haar gehoord en ik heb haar debuut ook nooit beluisterd, maar Woman Blue is gewoon een ijzersterke folkplaat met een zweem van blues, soul en jazz, zoals de nomineerder dat zo mooi zegt. Naast de fraaie muzikale aankleding, bevallen de veelzijdige vocalen van Judy me ook zeer.
Het debuutalbum van de Moldy Peaches ken ik wel, ik zie dat ik er 3,5 mics voor over had in 2014. Het zou me echter niet verbazen als ik het daarna nooit meer gedraaid heb, dus ik zal het deze week wel weer eens in de herkansing gooien. Overigens ben ik deze vieze perziken inderdaad ook op het spoor gekomen door de meesterlijke film Juno en de bijbehorende soundtrack, nog altijd een persoonlijke favoriet.
Judy Roderick - Woman Blue (1965): 8
Dan nog de tip van de afgelopen week. Ik sluit me helemaal aan bij AOVV: Woman Blue van Judy Roderick is inderdaad een erg mooie ontdekking. Ik had nog nooit van haar gehoord en ik heb haar debuut ook nooit beluisterd, maar Woman Blue is gewoon een ijzersterke folkplaat met een zweem van blues, soul en jazz, zoals de nomineerder dat zo mooi zegt. Naast de fraaie muzikale aankleding, bevallen de veelzijdige vocalen van Judy me ook zeer.
1
geplaatst: 29 mei 2021, 15:56 uur
Ben benieuwd. Juno heb ik wel gezien maar daarin zijn de perziken me niet direct opgevallen. Op basis van de beschrijving klinkt het vrij irritant moet ik zeggen, maar hopelijk weet het album me positief te verbazen. 
Judy Roderick is wel een kleine verslaving aan het worden trouwens.

Judy Roderick is wel een kleine verslaving aan het worden trouwens.

0
geplaatst: 31 mei 2021, 08:59 uur
ArthurDZ schreef:
Dan is het nu dus mijn beurt! Ik ga deze week voor het debuutalbum van de onovertroffen Moldy Peaches.
Dan is het nu dus mijn beurt! Ik ga deze week voor het debuutalbum van de onovertroffen Moldy Peaches.
1,5* op vijf van het normaal zo milde AllMusic. Ben benieuwd

1
geplaatst: 31 mei 2021, 09:04 uur
Ik heb het album op 3* staan, die stem is uit 2008. Ik heb in de jaren daarna echter veel meer naar Kimya solo en naar haar samenwerking met Aesop Rock geluisterd, dan naar de plaat van The Moldy Peaches. Ben wel benieuwd hoe de plaat na al die jaren gaat bevallen.
Anyone Else But You is wel een kleine klassieker.
Dit album is wellicht nog een aanrader voor Arthur.
Anyone Else But You is wel een kleine klassieker.
Dit album is wellicht nog een aanrader voor Arthur.
0
geplaatst: 31 mei 2021, 10:27 uur
Wat grappig om te lezen dat je vindt dat AllMusic doorgaans mild is. Mijn beeld is dat dat sterk verschilt per artiest, al hangt dat natuurlijk ook van je perspectief af.
0
geplaatst: 31 mei 2021, 16:30 uur
Heb 'm nu twee keer gehoord en daar blijft het voor mij bij waarschijnlijk. Staan zeker wel wat charmante liedjes op, vooral het begin wist me toch wel positief te verrassen met toch wel wat pakkende melodieën, grappige vondsten en aanstekelijke grafzang. Maar toch, de formule is bij mij toch wel na een liedje of tien uitgewerkt en dan begint het me toch op de zenuwen te werken. 5,5
0
geplaatst: 1 juni 2021, 15:12 uur
Choconas schreef:
Wat grappig om te lezen dat je vindt dat AllMusic doorgaans mild is. Mijn beeld is dat dat sterk verschilt per artiest, al hangt dat natuurlijk ook van je perspectief af.
(quote)
Grappig ja, dat we daar zo'n ander beeld van hebben. Mijn indruk is dat ze niet bepaald strooien met onvoldoendes. Als je 1,5 sterren krijgt heb je het echt wel bont gemaakt. Pitchfork gaat er veel harder in, bijvoorbeeld. Die kiezen soms echt bands uit om een hekel aan te hebben. Bijvoorbeeld The Mars Volta, om maar een persoonlijke favoriet te noemen.
0
geplaatst: 1 juni 2021, 19:39 uur
Ik ben er net even doorheen gezapt en je hoeft op mij niet te wachten vanavond. 

0
geplaatst: 1 juni 2021, 20:00 uur
Nou, spannend hoor! Ik heb deze plaat gekozen omwille van het unieke geluid en stijl in combinatie met die goede oude catchyness die eroverheen gesprenkeld is... nu maar hopen dat ik straks niet de enige ben die dat hoort, anders gaat het wel heel erg zijn alsof ik jullie allemaal naar een comedyavond heb meegezeuld, om vervolgens de enige te zijn die constant plat gaat. Awkward 
Zie ik jullie straks om 21u op Beatsense? Misschien met mede-sympathisant Sandokan-veld erbij? En zou aerobag eigenlijk nog wel weten hoe ie in zijn eigen room moet komen?

Zie ik jullie straks om 21u op Beatsense? Misschien met mede-sympathisant Sandokan-veld erbij? En zou aerobag eigenlijk nog wel weten hoe ie in zijn eigen room moet komen?
1
geplaatst: 1 juni 2021, 20:09 uur
ArthurDZ schreef:
nu maar hopen dat ik straks niet de enige ben die dat hoort, anders gaat het wel heel erg zijn alsof ik jullie allemaal naar een comedyavond heb meegezeuld, om vervolgens de enige te zijn die constant plat gaat. Awkward
nu maar hopen dat ik straks niet de enige ben die dat hoort, anders gaat het wel heel erg zijn alsof ik jullie allemaal naar een comedyavond heb meegezeuld, om vervolgens de enige te zijn die constant plat gaat. Awkward

Zie ook Just a joke #2

3
geplaatst: 1 juni 2021, 20:12 uur
1
geplaatst: 1 juni 2021, 20:15 uur
1
geplaatst: 3 juni 2021, 10:18 uur
Melig en amateuristisch, maar dat is dan ook precies hoe het bedoeld is. Eigenlijk nog best leuk en gevarieerd. 6,2 (6 voor het album, + 0,2 voor de rijm "humanity" met "huge manatee")
3
geplaatst: 6 juni 2021, 22:06 uur
Het nadeel van je opgeven voor dit soort topics is dat je altijd aan de beurt bent als het je niet uitkomt... Na het hele weekend in de tuin te hebben gebeund om die opnieuw te betegelen en nog een lading mails voor werk weggewerkt, is het tijd om jullie toch te voorzien van een tip van de week.
Ayyuka - Sömestr (2015)
Ayyuka is een Turkse rockband, die bouwt op de rijke traditie van de Anatolische rock met haar psychedelische gitaarmuziek. Echter, ze enkel classificeren als een Anatolische rockband doet de band tekort. Daarvoor klinken ze veel moderner en cosmopolitischer dan de jaren '70-vertegenwoordigers van het genre. Dit met name door het ontbreken van zang, maar ook door de invloeden van jazz en afrobeat - zo blaast afrobeat-pionier Orlando Julius op 2 nummers een mopje sax mee.
Wat het album sterk maakt is de rijke variatie in de instrumentatie. Deze komt met name door de gitaar; die klinkt het ene moment scheurend, dan weer laidback, dan weer funky. De drums dienen subtiel de muziek en ook de dynamiek van de nummers zit goed in elkaar. Daarmee verveelt het volledig instrumentale album geen moment.
Absoluut hoogtepunt van Sömestr is de opener en titeltrack. Een lekker funky ritme, waarover de sax van Julius voorzichtig, maar steeds prominenter een plek krijgt, om uit te monden in een kolkend duel met de gitaar. Wat mij betreft een van de sterkste fusion-nummers die ik ken. Andere toppers op de plaat zijn Gabor, met zijn fijne wah-wah gitaartje, het lang uitgesponnen en meeslepende Ayrton Senna en die andere Julius-samenwerking (Gün 1B).
Tot slot nog de vraag aan een van de mods of de topictitel aangepast kan worden? Casartelli, cosmic kid, Soledad, brajoapau? Alvast bedankt!
Ayyuka - Sömestr (2015)
Ayyuka is een Turkse rockband, die bouwt op de rijke traditie van de Anatolische rock met haar psychedelische gitaarmuziek. Echter, ze enkel classificeren als een Anatolische rockband doet de band tekort. Daarvoor klinken ze veel moderner en cosmopolitischer dan de jaren '70-vertegenwoordigers van het genre. Dit met name door het ontbreken van zang, maar ook door de invloeden van jazz en afrobeat - zo blaast afrobeat-pionier Orlando Julius op 2 nummers een mopje sax mee.
Wat het album sterk maakt is de rijke variatie in de instrumentatie. Deze komt met name door de gitaar; die klinkt het ene moment scheurend, dan weer laidback, dan weer funky. De drums dienen subtiel de muziek en ook de dynamiek van de nummers zit goed in elkaar. Daarmee verveelt het volledig instrumentale album geen moment.
Absoluut hoogtepunt van Sömestr is de opener en titeltrack. Een lekker funky ritme, waarover de sax van Julius voorzichtig, maar steeds prominenter een plek krijgt, om uit te monden in een kolkend duel met de gitaar. Wat mij betreft een van de sterkste fusion-nummers die ik ken. Andere toppers op de plaat zijn Gabor, met zijn fijne wah-wah gitaartje, het lang uitgesponnen en meeslepende Ayrton Senna en die andere Julius-samenwerking (Gün 1B).
Tot slot nog de vraag aan een van de mods of de topictitel aangepast kan worden? Casartelli, cosmic kid, Soledad, brajoapau? Alvast bedankt!
1
geplaatst: 6 juni 2021, 22:25 uur
Een Turkse rockband met bijdrages van Orlando Julius en een nummer dat Ayrton Senna heet, mijn interesse is gewekt!
0
geplaatst: 8 juni 2021, 16:25 uur
Ik mis toch wel een beetje zang. Klinkt allemaal niet verkeerd, maar vind het muzikaal, op de nummers met Orlando Julius na, niet bijzonder genoeg om op zichzelf te staan. Als je het hebt over Turkse bands die Turkse muziek in een modern jasje steken, vind ik iets als Gaye Su Akyol toch wel een stuk leuker. 6,2
2
geplaatst: 9 juni 2021, 09:00 uur
Ik merk dat bij veel Turkse muziek de zang het kan maken of breken; dan vind ik juist zo'n instrumentale versie wel eens verfrissend. Ben wel met je eens dat de nummers met Julius er bovenuit steken.
Gaye Su Akyol ken ik alleen van naam, zal ik eens gaan luisteren
Voor de liefhebbers trouwens vanavond om 20.30 op BeatSense, met dank aan Johnny Marr die hem opzet.
Gaye Su Akyol ken ik alleen van naam, zal ik eens gaan luisteren

Voor de liefhebbers trouwens vanavond om 20.30 op BeatSense, met dank aan Johnny Marr die hem opzet.
0
geplaatst: 9 juni 2021, 11:13 uur
20:30 gaat mij niet lukken, maar misschien kan ik nog een stukje meepikken.
0
geplaatst: 9 juni 2021, 21:16 uur
Iets later gepland, maar we zijn los: MusicMeterCSL | BeatSense
Don Cappuccino en anderen, jullie zijn welkom!
Don Cappuccino en anderen, jullie zijn welkom!
* denotes required fields.