MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Pearl Jam Meter

zoeken in:
De grootste grungeband allertijden werd dertig jaar geleden opgericht in Seattle. Gitarist Stone Gossard en bassist Jeff Ament waren al lokale grootheden in Seattle en stonden met Mother Love Bone op het punt van doorbreken. De plotselinge dood van zanger Andrew Wood aan een overdosis heroïne veranderde echter alles. Maandenlang treurden Ament en Gossard, tot ze contact zochten met Mike McCready, een bevriende gitarist, en een demotape opnamen. Via voormalig RHCP-drummer Jack Irons kwam de tape bij de in San Diego wonende Eddie Vedder. Hij zong zijn teksten in over de demo's en de leden waren meteen dol enthousiast. Toen Eddie naar Seattle verhuisde was Pearl Jam een feit. Al begonnen ze hun carrière als Mookie Blaylock, de bijnaam van basketballer Daron Oshay 'Mookie' Blaylock die altijd speelde met rugnummer '10'. De rest is, zoals dat heet, geschiedenis, maar goede muziek maken kunnen de heren gelukkig nog steeds.

In deze Pearl Jam meter wil ik dagelijks een nummer plaatsen uit het indrukwekkende oeuvre van de band, die jullie op de welbekende manier mogen beoordelen.

We beginnen deze Pearl Jam meter een albumtrack van debuutalbum Ten uit 1991.
Garden gaat volgens Eddie Vedder over de oorlog in Irak en is verrassend genoeg één van de minst live gespeelde nummers van het debuutalbum.

Wat is jullie cijfer voor Garden?

7

Voor mij een van de mindere van t debuut. Maar goed wel een minder nummer van een 5* album

vigil schreef:
7

Voor mij een van de mindere van t debuut. Maar goed wel een minder nummer van een 5* album

Van hetzelfde hier......

8

5,5
minste nummer op het debuut inderdaad.

7,5

Garden: 9,2

Een prachtig rustpunt op het album tussen het stevige Porch en Deep in. Hoort w.m.b. wel bij de betere helft op het fabuleuze debuutalbum.

8,2

De grootste is Alice in Chains. PJ komt op 4.

luigifort schreef:
Goed, één van de grootsten dan

9

Schreeuw het eruit, Eddie!

Wrathchild1
8,5

luigifort schreef:

Boehhh

johannesA
8,5

9,5

Goed, zo kan ik alle PJ-nummers eens aan een rustig tempo beluisteren. Van enkele nummers ben ik grote fan. Andere nummers gaan dan weer totaal aan mij voorbij. Benieuwd of ik nieuwe pareltjes ontdek.

6.5

Al mooi wat stemmers, dank daarvoor. Ik ga ook alle nummers die voorbij komen in een Spotify lijst stoppen, handig voor als je er eens eentje hebt gemist of nog een paar moet inhalen.

Het zal wellicht nog geen lijst mogen heten met maar één nummer er in, maar voor de liefhebber is hij er alvast

9

Moet het album nodig herwaarderen, want die 3,5* van mij (van ooit) slaat nergens op.

9,5

Mijn dank aan de éénenwintig stemmers op het eerste nummer van de Pearl Jam meter. Ik wil iedere avond een nieuw nummer plaatsen, waarbij we kriskras door de geschiedenis van de band gaan en bekende nummers worden afgewisseld met onbekend werk, waarbij ook de krochten van de geschiedenis van de band niet worden geschuwd. Hopelijk blijven jullie trouw meestemmen tijdens deze ontdekkingstocht (die het voor mij ook zeker zal zijn) door het werk van de band.

Garden neemt uiteraard de leiding na dag 1 en scoort een prima gemiddelde, lijkt mij zo.

1. Garden (Ten, 1991) 7,9286 | 21 stemmers

Ik heb het oeuvre van de band door random.org gehaald en ben van plan redelijk trouw te blijven aan de daaruitgerolde volgorde, met de kanttekening dat ik de albums wat wil spreiden en er wel voor wil zorgen dat er regelmatig bekender werk aan bod komt om het wel interessant te houden.

Voor het tweede nummer maken we een sprong van vijftien in jaar de tijd naar de leadsingle van het achtste studioalbum 'Pearl Jam' uit 2006. En dan is de rol van toeval toch mooi als ook deze World Wide Suicide, net als Garden over de (tweede) oorlog in Irak gaat.

Ik hoor graag jullie cijfer voor World Wide Suicide. Uiteraard mag er ook nog gestemd worden op Garden (graag zelfs )

johannesA
7 als Eddie begint te schreeuwen, worden de liedjes niet automatisch beter.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:12 uur

geplaatst: vandaag om 23:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.