MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De nr 1 in USA of UK, maar geen hit in NL meter

zoeken in:
De titel zei me niet meteen wat, maar het nummer (her)ken ik wel degelijk. Heeft ook veel weg van Overkill (de mooiste van MAW, wat mij betreft).

Voor deze: 7,5

Daar sluit ik me bij aan: 7.5

Men at Work eindigt ergens onder in de middenmoot (7,17; 15 stemmen)

Nu is het tijd voor de debuutsingle van de Schotse zangeres Sandi Thom, zeg maar de voorloopster van Amy MacDonald. Amy had een paar jaar later in Nederland veel meer succes dan in eigen land (“This is the Life” kwam daar niet hoger dan nr 28), maar voor Sandi geldt het tegenovergestelde. In Nederland scoorde ze met dit nummer een slechts klein radiohitje. Het gaat erover dat het vroeger allemaal veel beter was. De clip kan in een popquiz mooi meedoen in de ronde “1 take loopclips”.

Het nummer was ook erg succesvol in Australië, het was daar zelfs de best verkochte single van het jaar. Na dit succes is er weinig meer van haar vernomen.

Sandi Thom - Wish I Was a Punk Rocker (With Flowers in My Hair)

USA: -
UK: nr 1 (jun 2006; 1 week)
NL: tip

5

Hoef er geen album van te horen.

De puur en simpelheid van dit liedje is enerzijds te bewonderen. Anderzijds kinkt het ook alsof het even snel is verzonnen.

5.5

Best veel naar geluisterd in die jaren, sympathiek liedje.

Een 7,5

Net iets meer dan 2,5 minuut, en toch een lange zit.

4,0

Irritant nummer

5

2

De dame ziet er niet onaantrekkelijk uit maar de muziek ..... niet om aan te horen.

Nostalgische tekst en niet onaardig gezongen maar veel stelt verder niet voor.

5,5

Sandi Thom weet nog net Ken Dodd en Nelson achter zich te laten (5,23; 12 stemmen)

Na het succes van grunge en alternatieve rock, waren in de tweede helft van de jaren 90 de scherpe randjes er al weer afgehaald en was vooral radiovriendelijke rock succesvol in Amerika. Hootie & The Blowfish, Creed, The Wallflowers, Third Eye Blind, dat soort werk. Matchbox Twenty past ook in dat rijtje. Hun debuutplaat leverde een groot aantal (radio)hits op en ze verkochten er evenveel van als bijvoorbeeld “Nevermind” en “Ten”. Zanger Rob Thomas zong ondertussen ook nog mee op de comeback-hit van Santana (die hij ook nog deels schreef). Dat nummer “Smooth” was een ongelofelijk succes; 12 weken op nummer 1 in Amerika. Het was dus ook wel te verwachten dat de eerste single van hun tweede album het goed zou doen, en jawel hoor, het werd hun eerste (en enige) nummer 1 hit. In de clip laat Rob zien dat, ondanks al het succes, hij ook wel eens een mindere dag heeft.

Matchbox Twenty - Bent

USA: nr 1 (juli 2000; 1 week)
UK: -
NL: -

Matchbox Twenty: 7,5

Leuke band, vooral Push vind ik erg goed.

6,6. Niet hun beste single

Met het minst aantal stemmen tot nu belandt Matchbox Twenty in het midden (6,99; 7 stemmen)

Oasis had maar liefst 8 nummer 1 hits in Engeland. Vijf daarvan waren geen hit in Nederland en daarvan kies ik nu het enige nummer waar ik bij de titel ook geen enkel idee heb hoe het nummer ook al weer ging. Het staat dan ook op hun minst gewaardeerde plaat (Heathen Chemistry). Ik was in de begintijd een groot Oasis-fan, maar bij deze plaat was ik al afgehaakt. De titel van het nummer heeft niets te maken met de tekst, die zelfs voor Oasis maatstaven wel erg simpel is. Soms moet je blij zijn dat Engels niet je eerste taal is.

Oasis – The Hindu Times

USA: -
UK: nr 1 (april 2002; 1 week)
NL: tip

Gast
geplaatst: vandaag om 13:59 uur

geplaatst: vandaag om 13:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.