MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:

7,8

Strange days, waiting for the sun en Morrison hotel zijn voor mij de drie beste albums van the Doors en tevens nog altijd drie favoriete en erg geliefde albums in mijn bezit.
Ik kan altijd maar moeilijk kiezen welke van de drie ik de beste vind. Vaak is het Morrison hotel maar soms ben ik ook meer in de stemming voor één van de andere twee.

Strange days ,de opvolger van het steengoede debuut laat the Doors het pad inslaan van een nog meer eigen(aardig) geluid . Experimenteler als het debuut, wegens de vreemde instrumenten ( a la the Beatles) die worden toegepast.Donkerder ook dan menig andere band indertijd van de west coast.

Strange days is dan , helemaal als je het in de tijdsgeest ziet toch ook echt een briljant nummer. Om het eerste nummer van je tweede plaat te komen met een vervorming van laten we wel zijn, de beste troef in handen van de band ,de stem van Morrison. Hoeveel zullen er in die tijd even geschrokken zijn, zich afvragend of het de hele plaat zo zal gaan klinken. Om opgelucht adem te halen bij You're lost little girl.
Lekker tegendraads , bizar nummer .
9

8,5

Strange Days - 9,5

Mooi, bezwerend nummer. De intensiteit is duidelijk aanwezig, maar blijft een klein beetje onder de oppervlakte hangen. Niet erg, want maakt wel dat de aandacht er bij blijft.

8,5

Strange Days is een mooi, bezwerend nummer. Het is alles waar de Summer of Love, die toch op zijn hoogtepunt was een paar honderd mijlen noordwaarts, niet voor stond. Afzettend tegen de hippie tijdgeest is het een raar nummer. Afzettend tegen al het andere, Vietnam, rassenrellen, etc., dan vangt het de tijdgeest prima. Escapisme versus realiteit. En dat is nog niet alles. Tegelijkertijd heeft het nummer door het orgelgeluid iets van een kermis, het snel ronddraaien in de draaimolen. Dat geeft het nummer ook nog eens iets mysterieus. Een goede band kan veel vangen in een aantal luttele minuten.

Leuk om die video te zien en hoe de hoes opeens tot leven komt. Met cameo van Ray Manzarek. Als ik het goed heb gezien, twee keer.

Dit nummer hoort niet tot mijn absolute favorieten, maar is een heel sterke subtopper.

Strange Days: 8

Strange Days: 9,3

Strange Days: 9,5

Fantastische track natuurlijk.
9.0

Het best aardige niemendalletje Whiskey, Mystics and Men ... rond ik af naar een 6.5196

En Strange Days krijgt een 8.2

Whiskey, Mystics and Men: ik ga voor de tweede versie. 6,4

Strange Days: prachtig nummer. 9,2

Strange Days heeft voor mij de beste tekst die Morrison heeft geschreven,
9.5

Strange Days pakt overtuigend de leiding over met een ruime 8,5 gemiddeld voorlopig.

1 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5889 | 27 stemmers
2 | Indian Summer (Morrison Hotel, 1970) | 7,9845 | 29 stemmers
3 | Not to Touch the Earth (Waiting for the Sun, 1968) | 7,5179 | 39 stemmers
4 | Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997) | 6,5148 | 25 stemmers

Is er leven voor The Doors na de dood van Jim Morrison. Het is een vraag die mij, en waarschijnlijk vele andere liefhebbers, regelmatig bezig heeft gehouden. Gezien het feit dat ik de twee studioalbums na L.A. Woman nooit echt een kans heb gegeven, zou ik zeggen van niet. Aan de andere kant ben ik maar wat blij dat de overige muzikanten muziek zijn blijven maken, zodat ik ze een jaar of vijftien geleden heb mogen zien in de HMH met Ian Astbury van The Cult als zanger. Dichterbij The Doors ben ik niet geweest in mijn leven, behalve dan tijdens mijn bezoek aan het graf van Jim in Parijs halverwege de jaren '90.

Lang verhaal kort. De twee studioalbums die na Jim's dood zijn uitgekomen doen mee aan The Doors Meter. Wandering Musician staat op het eerste album dat verscheen na de dood van Jim Morrison, Other Voices, en werd geschreven door Robby Krieger, terwijl Ray Manzarek de zang voor zijn rekening neemt. Op basgitaar is Jerry Scheff te horen die vooral bekend is van zijn samenwerking met Elvis Presley.

The Doors - Wandering Musician (Other Voices, 1971)

Dit valt me eigenlijk beter mee dan ik, op basis van de berichten bij het album, had verwacht. OK, het is niet zo levendig als het beste werk van The Doors, bij lange na niet, maar dit is gewoon een leuk liedje.

6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 17:12 uur

geplaatst: vandaag om 17:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.