MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
Renoir schreef:
Het is niet bepaald fijn luisteren naar de stem van Manzarek.

Voor de moeite: 5

Dat is een understatement,hij doet altijd een soort geforceerde the Band kopie. En voor de moeite , ik heb ze al een keer een 6 gegeven ter steun betuiging niet wetende dat de heer Simon77 ons op zoveel wanproducten zou trakteren dus daar trap ik niet nog eens in.

Break on Through : 9,3
Mijn eerste lp van de band was het debuut. Kon alleen Light My Fire van die plaat. De eerste klanken, onvergetelijk moment.

Hardwood Floor: 4
Ik stem liever niet op de post-Jim Doors maar ik kan er nu niet omheen. Het doet pijn om deze unieke maar vooral moedige muzikanten een onvoldoende te geven.

Die twee albums zonder Jim gaan nog wel een 'dingetje' worden in deze The Doors Meter heb ik het vermoeden Maar ik wil ze er toch maar bij blijven betrekken, het is per slot van rekening geen 'Greatest Hits' spel. Al is een ieder natuurlijk vrij om een nummer wel of niet te beoordelen.

Hardwood Floor vind ik best wel een vrolijk en opbeurend nummer, ik kan er dan ook wel een voldoende aan kwijt. 6,2

oef...

4

Hardwood Floor - 3,5

Tja The Doors en gezellige liedjes, 6je.

Tja, het is gewoon geen Doors. Ook van mij een 5 voor de moeite.

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik zelden geluisterd heb naar de laatste twee LPs van The Doors. Het contrast met wat er aan vooraf ging is gewoon te groot. Als ik echter objectief naar de muziek luister van Hardwood Floor, dan zit alles er in wat een nummer tot een The Doors nummer maakt. Laat ik eerlijk zijn, niet alle met Jim vind ik even goed. Hier zou het nummer met Jim ook geen hoogvlieger geweest zijn, maar zeker een aardige deelnemer. Ray Manzarek als zanger is natuurlijk behelpen, maar hier klinkt het goed genoeg om net positief uit te vallen.

Hardwood Floor: 6

Overigens speelde Krieger nog niet eens zo heel lang gitaar dus dat het muzikale jongens waren dat staat vast. (quote van Spoelworm)
Het is zo dat Krieger nog maar zo'n 2 maanden elektrische gitaar speelde. Flamenco gitaar speelde hij vanaf zijn 17de.

Hardwood Floor:8.5

Degelijk is het wel, maar zonder Jim Morrison ontbreekt de spirit toch.

6

Hardwood Floor: 6

6.3 Gezellig nummer wel

spinout schreef:
Overigens speelde Krieger nog niet eens zo heel lang gitaar dus dat het muzikale jongens waren dat staat vast. (quote van Spoelworm)
Het is zo dat Krieger nog maar zo'n 2 maanden elektrische gitaar speelde. Flamenco gitaar speelde hij vanaf zijn 17de.

Hardwood Floor:8.5

Daar heb je gelijk in, leuke toevoeging Spinout ! Het eerste studio album werd overigens uitgebracht in 1967. R Krieger zag het levenslicht in 1945. Hij was dus zo'n 22 ten tijde van dit album. Als hij op zijn 17e de gitaar oppakt is dat slechts 5 jaar gitaar spelen tot dat album (en bijbehorende optredens) !! Dat is het talent waar ik het over had

Weeral geen Jim...

4tje dan maar weer.

De nummers zonder Jim hebben het zwaar tot nu toe in The Doors Meter en de aversie tegen de laatste twee albums lijkt groter te worden. Hardwood Floor neemt in ieder geval de rode lantaarn over en heeft ook de twijfelachtige eer om de eerste onvoldoende te scoren.

01 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,4672 | 29 stemmers
02 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1440 | 25 stemmers
03 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5828 | 29 stemmers
04 | Indian Summer (Morrison Hotel, 1970) | 7,9600 | 30 stemmers
05 | Twentieth Century Fox (The Doors, 1967) | 7,9217 | 30 stemmers
06 | The Spy (Morrison Hotel, 1970) | 7,8740 | 25 stemmers
07 | Wintertime Love (Waiting for the Sun, 1968) | 7,8250 | 24 stemmers
08 | Not to Touch the Earth (Waiting for the Sun, 1968) | 7,5179 | 39 stemmers
09 | Money (That's What I Want) (Morrison Hotel, 50th Anniversary Edition, 2020) | 6,9175 | 20 stemmers
10 | Easy Ride (The Soft Parade, 1969) | 6,7554 | 28 stemmers

11 | Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997) | 6,4758 | 26 stemmers
12 | Wandering Musician (Other Voices, 1971) | 6,2087 | 23 stemmers
13 | Verdilac (Full Circle, 1972) | 6,0550 | 20 stemmers
14 | Treetrunk (non-album single 1972, B-kant Get Up and Dance) | 6,0481 | 26 stemmers
15 | Carol (Live in Detroit, 2000) | 5,8395 | 19 stemmers
16 | Hardwood Floor (Full Circle, 1972) | 5,1711 | 19 stemmers

Rap maar weer een nummer droppen waarbij Jim overduidelijk aanwezig is . De tekst is -uiteraard- ook door hem geschreven en de titel leende hij van de novelle 'Been Down So Long It Looks Like Up to Me' uit 1966 van de Amerikaanse schrijver en volkszanger Richard Fariña. Fariña kwam overigens twee dagen nadat de novelle werd gepubliceerd om het leven bij een motorongeluk. De oorsprong van Been Down So Long gaat echter nog veel verder terug, doordat Fariña zijn inspiratie haalde uit een bluesklassieker uit 1928 van Furry Lewis (I Will Turn Your Money Green). Jim toont zich hier kwetsbaar, depressief en doodop. De band en vooral natuurlijk Jim voelde zich constant opgejaagd door de autoriteiten en had behoefte aan rust. Hoe dat afliep is helaas bekend.

The Doors - Been Down So Long (L.A. Woman, 1971)

Been Down So Long 7,4

Het viel mij laatst op toen ik de reeks platen weer even draaide hoe sterk dit album is . De stem is helemaal naar de Filistijnen hier maar het klinkt gewoon zoals ik het graag mag horen.
Been down so d## long 9.5

The Spy 7,5
Been Down So Long 6,1

Ik vierde mijn 26e verjaardag in Parijs en kreeg van de vier huisgenoten, waarvan drie er ook nu nog goede vrienden zijn, waarmee ik hartje winter de citytrip maakte een LP aan de hotelbar. Nee, dat zou te mooi om waar geweest te zijn, niet van The Doors, maar van tijdgenoot Jefferson Airplane, 'Takes Off'. Wel gingen wij die dag naar Père Lachaise op pelgrimstocht. Het piste werkelijk van de regen. De hele dag, wat eenmaal in de auto buiten Parijs al snel overging in een dikke laag sneeuw. Dat waren geen fijne 500 kilometers.

Wat mij bijgebleven is, zijn alle aangebrachte bewegwijzeringen op de vele graven. Op een grote tombe stond de tekst: "I've been down so goddamn long, that it looks like up to me". Een prachtige tekst voor een graftombe! Het graf zelf stond vol met blikjes bier en een joint voor de geest van Jim.

Dit nummer heb ik altijd geweldig gevonden. Het heeft zo'n enorme power en drive. De slide gitaar is ongemeen fel en hard. Zoals al is opgemerkt door Spoelworm, is zijn stem overgeteerd en verzopen in sterke drank, maar het is de stem die dit nummer nodig heeft. Het heeft een werkelijk heerlijke solo, waar Robbie zich helemaal mag uitleven. In 1971 werd hij nog steeds maar 26 en was zijn leven in de zin van rockster eigenlijk voorbij. Om e.e.a. even in perspectief te plaatsen. Veel van het The Doors werk is van zijn hand, ook teksten, maar zonder Jim lukte het kennelijk niet meer.

Been Down So Long: 9

Waarschijnlijk het makkelijkste nummer voor Densmore. Muzikaal vrij standaard bluesy, maar hij klinkt wel echt alsof die het meent.

Been Down So Long 9,5

8,5

Als je een reprimande van Simon77 krijgt, dan weet je dat het de hoogste tijd is om eens wat schade in te halen.

Money (That's What I Want): 6,5
Verdilac: 7,2
Wintertime Love: 7
The Spy: 8,5
Carol: 6
Break on Through (To the Other Side): 9,3
Hardwood Floor: 5,5
Been Down So Long: 8,3

Gast
geplaatst: vandaag om 19:38 uur

geplaatst: vandaag om 19:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.